Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

2 sidor V  < 1 2  
          Skriv svarNytt inlägg
          > Huslån, Hur mycket har medelsvensson?
          ingrid fuxwall
          Inlägg 23-03-2007, 23:08
          Länk hit: #21

Medlem
          Antal inlägg: 4 792
          Medlem nr: 5 891

CITAT (Pirum @ 23-03-2007, 04:42) *
          Intressant resonemang, som förmodligen stämmer. Men om vi får räntor upp mot 10-15% någon gång, eller av någon anledning en kraftig generell justering nedåt, så tror jag att lägenheter kan komma att sjunka mer i pris än villor.

Tycker inte det var så många år sedan som 15 % var en bra boränta blush.gif

Citera
          Pirum
          Inlägg 24-03-2007, 22:47
          Länk hit: #22

Validating
          Antal inlägg: 3 808
          Medlem nr: 5 448

CITAT (netaave @ 23-03-2007, 17:56) *
          Nej det behöver man inte, de tar hänsyn till den faktiska boendekostnad man har. Dessa tillstånd är ju ofta inte permanenta.

Jag har turligen inga erfarenheter, men nog brukar de vara rätt hårda? Jag tror många kommuner hade nekat "socialbidrag" till någon som har ett hus utan lån. "Ta ett lån på huset" är nog första rådet. Följt av "sälj huset". Har en kompis som hade en för dyr bil för att få socialbidrag, den var över 10 år gammal och kostade hela 20 000kr. Men han "räddades" av att han hade lån på bilen och även om han sålde den skulle socialen vara tvungen att ge honom pengar eftersom han skulle vara ungefär lika fattig ändå.

Men som du säger, om det handlar om väldigt tillfälligt bidrag kanske de är lite schysstare.

--------------------
          zon2.5

Citera
          fruberglund
          Inlägg 26-03-2007, 08:20
          Länk hit: #23

Medlem
          Antal inlägg: 3 590
          Medlem nr: 4 227

Vi ligger på ca 1.100 000,allt i bottenlån. Huset kostade 990.000 + lite omkostnader när vi köpte huset, efter det har vi lånat 65.000 till bil och 70.000 till att köpa till mer tomt, vi har amorterat och betalat av ca 70.000 på 4 år.

Vi skrev om några lån förra året och då var det lägre ränta än när vi köpte huset + att huset gått upp i värde så vi kunde göra om våra topplån till bottenlån tummenupp.gif Håll koll på värdet på era hus...vårt hus har ökat värdet från 1.000.000 till 1.600.000 på 4 år...alltså 600.000!!! Inte illa.

I år är det dags att skriva om ännu ett lån och räntan är fortfarande lägre än den var när vi köpte huset så vi kommer få ännu lägre månadskostnad då. Nu när det varit så låg ränta så har vi bundit oss på längre tider, 7 och 10 år eftersom vi känner att det här är en bra nivå, då slipper vi obehagliga överraskningar på många år.

Men jag undrar även om ni amorterar eller bara betalar ränta ni som har lånat? Vi amorterar sammanlagt 2.000 varje månad, att bara betala ränta tycker jag är dumt nu när räntorna är så låga...man får ju passa på att amortera medans man kan (om man nu kan) yes.gif

Ahhh, visst är det härligt att bo i hus yahoo.gif

--------------------
          Hälsningar, fru Berglund

"Just remember in the winter, far beneath the bitter snows
          lies the seed that with the sun's love, in the spring becomes the rose!"

Min trädgårdshemsida (hemsidan är nere för tilllfället men kommer snart tillbaka med ny och förbättrad design!)

Citera
          Whiskuchi
          Inlägg 26-03-2007, 08:23
          Länk hit: #24

Medlem
          Antal inlägg: 2 911
          Medlem nr: 6 274

Vi har lån på strax över 700 000 (som vi delar på två personer). Två bottenlån och ett topplån...
          Har funderat på om man ska värdera om huset, vi har gjort en del med det så det bör ha ökat i värde (bytt till pelletsuppvärmning och lagt nytt tak bl.a. - det borde väl göra ett par kronor gällande värdet?)
          Varje månad betalar vi runt 5000 i ränta och amortering. Jag har på rak arm ingen aning om hur mycket av summan som är amortering och hur mycket som är ränta. Räntorna på bottenlånen är bundna på ... har för mig det är fem år.

--------------------
          Don't argue with idiots, they will drag you down to their level and beat you with experience.

Citera
          anneli85
          Inlägg 26-03-2007, 09:39
          Länk hit: #25

Medlem
          Antal inlägg: 297
          Medlem nr: 8 462

Vi amorterar 1500:-/mån och sparar 2200:-/mån för att ha en buffert

--------------------
          /Anneli, glad amatör i Sörmland

Citera
          Ewa L
          Inlägg 26-03-2007, 09:58
          Länk hit: #26

Medlem
          Antal inlägg: 2 643
          Medlem nr: 579

Jag har 360.000 i skuld på mitt hus. Betalar drygt 1.000,- i amortering/månad.

Band mina lån på 12 år för nästan 2 år sedan. Faktiskt när räntan stod som absolut lägst. thanks.gif Har 4,27%.
          Har för avsikt att amortera ytterligare 10 år. Sedan går jag i pension och tänker bara betala ränta på det som då är kvar.

Egentligen spelar det mig då alltså inte så stor roll vad räntan står i då. Skulden är då "bara" drygt 200.000,-. Så det lär jag ha råd med oavsett.

Har alldeles för taskiga nerver för att klara att leva som många av mina kollegor. Nybyggnation för över 3 miljoner!! Bägge arbetar på samma företag som jag. (Dvs "alla ägg i samma korg"). På en liten ort... dunno.gif

Redigerat av Ewa L: 26-03-2007, 09:59

--------------------
          Bättre sänt än aldrig!
          Min "nya" kärlek och sambo: Lucas. Och nu har Lucas fått lillebror: Elton!

Lucas Och här är mattes älskling knappt 6 månader.

Elton, 10 veckor

Citera

2 sidor V  < 1 2
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 26-01-2026, 18:38

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon