Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

16 sidor V  « < 4 5 6 7 8 > »   
          Skriv svarNytt inlägg
          > Vi arbetslösa, En tråd för och om arbetslöshet
          aanderss
          Inlägg 24-09-2007, 07:17
          Länk hit: #101

Medlem
          Antal inlägg: 29 979
          Medlem nr: 8 994

CITAT (Pirum @ 24-09-2007, 07:47) *
          Har en kompis som tyckte om själva brevbärandet, men tyckte jobbet blev för stressigt och tungt i längden. För mycket post att dela ut på för kort tid. Cheferna var inte bra, men, det kan ju skilja från ställe till ställe. Men prova, det kan inte skada.
          Jag skulle rekommendera Posten istället, fast där kanske är svårare att få jobb. Jag har själv provat på brevbärande på Posten, under kort tid men tyckte det var trevligt att dela ut post.

jag har hört många klaga på cittymail. dejobbar på ackord.. jag har en kompis som har jobbat där och han var för slö för den . sedan fick han jobb på posten och där är han en av de snabbaste

Citera
          gammelnalle
          Inlägg 24-09-2007, 08:05
          Länk hit: #102

Medlem
          Antal inlägg: 5 511
          Medlem nr: 1 130

CITAT (humla @ 15-08-2007, 09:24) *
          Har läst igenom det mesta i tråden, den fångade mitt intresse p.g.a. min kommande sysselsättning i höst.

Som jag förstått av det ni skrivit finns det väldigt få som har några positiva erfarenheter av arbetsförmedlingen överhuvudtaget. Det vore intressant att veta varför det är så, om det nu har någon annan anledning än att det finns alldeles för få jobb.

Det är nämligen så, att jag ska praktisera på arbetsförmedlingen i höst. Jag ska vara hos en handläggare som har hand om vuxna personer som gått arbetslösa i mer än två år. Hon arbetar mycket med (kurativa) samtal, samt med olika slags gruppverksamheter med dessa personer. Jag börjar nu den 3:e september, så jag funderar redan ganska mycket på hur det kommer att bli, och vad jag ska tänka på.

Det är intressant att få ta del av era erfarenheter, för att få en bild av hur det är att vara långtidsarbetslös samt arbetsförmedlingens brist på hjälp.

/Elin

Det ligger väl i sakens natur att det är klagomål som ventileras här (precis som på andra forum... odla.nu är inte värre,...)

Jag tycker dock att jag har blivit väl bemött och har inget därvidlag att "klaga" på.. men visst undrar man ibland om inte SYSTEMET är fel när en handledare bara trycker på en knapp och vips: "Vi har tagit bort dig som sökande"... om det har blivit en miss... Själv kan jag snacka för mig och lyckades rätta till "felet"...men förstår att många inte orkar eller klara att föra en dialog.

Och när AF måste hänvisa ett jobb även om det är 40mil "hemifrån" och man har delad vårdnad...... Var skall då barne/t/en gå i skola-dagis-lekis osv??? Men detta skall givetvis inte AF's personal ha skit för.... de harju ett regelverk att följa.

Jag skall (MÅSTE) nu söka ett jobb ca 18mil från mitt älskde hus.. ett jobb som jag absolut inte vill ha, pga detta,
          TROR någon att jag kommer att anstränga mig 100% för att få detta jobb??? Eller att jag skriver: Jag söker för jag måste... (Enl flera jag pratat med är det inte alls ovänligt att folk skriver så!!)
          Och OM jag ändå "får" jobbet... Inbillar man sig att jag kommeratt bli trofast där?? Eller kommer jag att ta första bästa jobb för att komma hem?? Vad kostar det arbetsgivaren??

b

Redigerat av gammelnalle: 24-09-2007, 08:13

Citera
          aanderss
          Inlägg 30-09-2007, 15:25
          Länk hit: #103

Medlem

nu har man sökt ett jobb som sängprovare laugh.gif eller var de säljare för sängar

Citera
          Rapchic
          Inlägg 30-09-2007, 18:28
          Länk hit: #104

Medlem
          Antal inlägg: 1 884
          Medlem nr: 7 335

testade förra veckan om jag kunde bli inskiven hos arbetsförnedringen och den här gången gick det då

--------------------
          If you don't think you can defeat your opponent because your short, just remember, paper cuts hurt too.

Citera
          Tobe3
          Inlägg 30-09-2007, 22:31
          Länk hit: #105

Medlem
          Antal inlägg: 211
          Medlem nr: 12 182

Jag är inte arbetslös,
          men läste att arbetslösa INTE fick plocka svamp och bär och sedan sälja för då var de egna företagare och kunde inte få A-kassa. wacko.gif

Citera
          Myosotis
          Inlägg 30-09-2007, 23:31
          Länk hit: #106

Medlem
          Antal inlägg: 19 798
          Medlem nr: 12 674

Är det sant?! Ja det skulle inte förvåna mig. Men finns det inte nån regel att det är lagligt att tjäna LITE pengar skattefritt (typ 10000 per år eller nåt sånt)? Har själv varit arbetslös jättelänge och får inte ens a-kassa. Har hittils inte gått till socialen.

--------------------
          Det ska gå.

Citera
          Tobe3
          Inlägg 30-09-2007, 23:54
          Länk hit: #107

Medlem

Det var en kund som kom in i affären där sambon jobbar som sa det.
          Hon hade läst det i kommunals tidning. rtfm.gif
          Skulle inte förvåna mig heller att det är sant.

Citera
          |Birgitta|
          Inlägg 01-10-2007, 15:34
          Länk hit: #108

Medlem
          Antal inlägg: 126
          Medlem nr: 8 823

*raderat*

Redigerat av |Birgitta|: 24-01-2008, 09:15

Citera
          Pirum
          Inlägg 01-10-2007, 18:03
          Länk hit: #109

Validating
          Antal inlägg: 3 808
          Medlem nr: 5 448

Vet inte om det finns något som heter "inkomst av hobbyverksamhet", men om det verkligen handlar om små summor - man kanske säljer lite hemodlad potatis på helgen på ett torg, så tycker jag inte det är så upprörande.

Men reglerna kan vara hårda. En kompis fick inte läsa en kvällskurs och få a-kassa. Han hade börjat kursen när han arbetade, den var ca 1 kväll varannan vecka. Men så mycket tid fick man inte lägga på studier om man är arbetslös. Gå på bio eller krogen varje dag är dock helt ok. :/

--------------------
          zon2.5

Citera
          |Birgitta|
          Inlägg 01-10-2007, 20:25
          Länk hit: #110

Medlem

*raderat*

Redigerat av |Birgitta|: 24-01-2008, 09:14

Citera
          gammelnalle
          Inlägg 01-10-2007, 20:49
          Länk hit: #111

Medlem

CITAT (|Birgitta| @ 01-10-2007, 16:34) *
          Är väl ingen konstig regel alls tycker jag.

hur menar du då??

eller gäller odeklarerade extrainkomster bara för de som tjänar 121 000:-/ månaden (läs Göran persson) ???

DE kan REDUCERA sitt avgångsvederlag med motsavrande vad de tjänar men en arbetslös blir av med allt!!!

b

Citera
          |Birgitta|
          Inlägg 01-10-2007, 21:33
          Länk hit: #112

Medlem

*raderat*

Citera
          Myosotis
          Inlägg 01-10-2007, 21:43
          Länk hit: #113

Medlem
          Antal inlägg: 19 798
          Medlem nr: 12 674

Han har det med A-kassans regler att göra att det är så ORÄTTVIST med en månadsinkomst som skulle räcka i flera år åt en vanlig människa. De rika får ännu mer och behöver inte hålla sig till några regler, men de fattiga får inte tjäna några kronor extra!

--------------------
          Det ska gå.

Citera
          Tobe3
          Inlägg 02-10-2007, 07:30
          Länk hit: #114

Medlem

CITAT (|Birgitta| @ 01-10-2007, 16:34) *
          Är väl ingen konstig regel alls tycker jag.

Så du tycker det är helt riktigt att arbetslöse "Kalle" som går i skogen och hittar några kilo svamp och säljer det till sin ICA handlare och får för det tex 1500 kronor skall bli avstängd från A-kassan och istället bli egen företagare?
          Vad gör han sen när svampen tagit slut i skogen?

Citera
          aanderss
          Inlägg 02-10-2007, 07:58
          Länk hit: #115

Medlem

klart man skall få plocka lite

Citera
          |Birgitta|
          Inlägg 02-10-2007, 08:13
          Länk hit: #116

Medlem

*raderat*

Citera
          Tobe3
          Inlägg 02-10-2007, 08:37
          Länk hit: #117

Medlem

CITAT (|Birgitta| @ 02-10-2007, 09:13) *
          Ja, det tycker jag, eftersom A-kassan bara följer dom regler som finns som Skatteverket utformat.

Underbar människa du är. tummenupp.gif
          Bara skatteverket kommer med en ny regel så niger du och tycker det är bra. thanks.gif yahoo.gif
          Att inte staten Sverige bara har sådana människor. Så lättskött det skule bli.

Varför har vi: fria val - opinion - insändare i tidningarna, mm mm

Vist regler är till för att följas - men ärliga människor skall man trycka ner i skorna. Hade nu "Kalle" sålt svart, eller låtit någon som arbetar sälja vitt för honom, så hade han klarat sig.

Vad tror du de som vet om denna regel gör???

Citera
          |Birgitta|
          Inlägg 02-10-2007, 09:09
          Länk hit: #118

Medlem

*raderat*

Citera
          MariaS
          Inlägg 02-10-2007, 09:39
          Länk hit: #119

Medlem
          Antal inlägg: 12 573
          Medlem nr: 2 930

Slänger mig snabt in i leken. -Som jag nu känner det "kroniskt" arbetslös.- Råkar jag veta att det räcker med att man är redovisningsskyldig om man får 100:- från föreningsverksamhet. Detta innebär extra inkomst=redovisning till A-kassan = avdrag ½dagersättning den dag man inkasserat hundringen! Den hundringen räknas därefter med i den sammanlagda inkomsten under året, när dagersättningen ska räknas ut!
          Jag plockar svampen för att kunna äta, inte för att tjäna pengar!

Citera
          gammelnalle
          Inlägg 02-10-2007, 10:07
          Länk hit: #120

Medlem

CITAT (|Birgitta| @ 02-10-2007, 10:09) *
          Du får tycka vad du vill om mig, du känner inte mig. Och det visar ditt inlägg tydligt. yes.gif

Men jag anser fortfarande att regler är till för att följas. Att börja göra undantag leder bara till problem. Ska varje handläggare på varje A-kassa göra en bedömning om man ska följa en regel eller inte? Vad händer om en handläggare bedömer på ett sätt och en annan på ett annat? Vad händer om du får reda på att din granne fick sälja svamp för 5000 utan att bli avstängd från A-kassan, men du fick bara sälja för 4000 och blev avstängd från A-kassan?

Jag har aldrig uttalat mig om om jag anser regeln som Skatteverket bestämt vara rätt eller inte, du utgår från att jag anser det. Som sagt, du vet inget om mig. Men om man anser en regel vara fel så får man försöka få till en ändring av regeln.
          edit: stavfel + förtydligande

'
          Jag håller givetvis med om att regler ar till för att följas... men min argumentation var att Göran Persson kan låta bli att få sina arvoden ENS avdragna mot sitt avgångsvederlag på 121 000 i MÅNADEN!!! Men "Svensson" klipper de av med lie om h/ao/n tjänar extra... Systemfel alltså.

Och jag tror inte att det kan vara speciellt många som ORKAR plocka svamp eller bär för 15 000 i månaden ???

Själv nöjer jag mig med de 2liter kantareller i veckan som snabbt inmundigas utan omvägar till någon försäljning...men snart blir det nog skatt på det med...

b

Citera

16 sidor V  « < 4 5 6 7 8 > » 
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 18-06-2026, 04:13

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon