| |
|
  |
Vi arbetslösa, En tråd för och om arbetslöshet |
|
|
|
|
24-02-2008, 16:51
|

Medlem
Antal inlägg: 29 979
Medlem nr: 8 994

|
vad tycker ni om www.ams.se de har gjort om sidan
Redigerat av aanderss: 24-02-2008, 16:51
|
|
|
|
|
|
|
|
24-02-2008, 16:57
|

Medlem
Antal inlägg: 34
Medlem nr: 13 796

|
CITAT (aanderss @ 24-02-2008, 16:51)  vad tycker ni om www.ams.se de har gjort om sidan Anskrämlig, ännu svårare att hitta. Men det som stör mig..... är att de ännu en gång har glömt att floristyrket är ett hantverksyrke. Däremot kan jag ju inte tycka att Screentryckare är det..... Suck!
--------------------
Mvh Ingela
|
|
|
|
|
|
|
|
24-02-2008, 16:58
|

Medlem

|
mm o jag kan inte hitta senast inkommna
|
|
|
|
|
|
|
|
24-02-2008, 17:06
|

Medlem
Antal inlägg: 5 511
Medlem nr: 1 130

|
Då får man vara glad att man (jag) för närvarande inte behöver utnyttja deras tjänster.... Men ni som behöver:; GE INTE UPP b
|
|
|
|
|
|
|
|
24-02-2008, 17:11
|

Medlem
Antal inlägg: 182
Medlem nr: 12 788

|
Jag håller med, till viss del, att A-kassan har orimliga krav på oss arbetslösa. Men jag kan ju inte låta bli att se att arbetslösheten har gått ner. Om en arbetslös får ut nästan lika mycket som man får ut på ett arbete så säger det sig själv att det i många fall inte sporrar att söka arbete. Men har man piskan på ryggen så kanske man är lite mer villig att ta arbeten som finns. Jag hade själv ett företag som jag drev i tjugo år. De sista åren utan någon större vinst. Jag avvecklade företaget och anmälde mig som arbetssökanden. Eftersom jag är närmare 60 år förstod jag att det skulle bli hopplöst att få jobb. Antingen fick jag gå på A-kassan eller så fick jag ta vilket jobb som helst. Jag valde det senare. Nu är jag anställd på 75 % som städerska. Lågavlönat men bättre än arbetslöshet. A-kassan tvingar mig att söka heltidsjobb i hela Sverige så nu söker jag alla jobb som tänkas kan i hela Sverige men det är ju ingen arbetsgivare som är så korkad att han anställer mig till ett jobb i Norrland. Jag bor i Skåne. Det är ju bara ett spel för galleriet. Jag tycker det är bra med lite press på folk. Det finns så många som utnyttjar systemet om det är för slappt.
|
|
|
|
|
|
|
|
24-02-2008, 17:15
|

Medlem

|
CITAT (TEZZ @ 24-02-2008, 17:11)  Jag håller med, till viss del, att A-kassan har orimliga krav på oss arbetslösa. Men jag kan ju inte låta bli att se att arbetslösheten har gått ner. Om en arbetslös får ut nästan lika mycket som man får ut på ett arbete så säger det sig själv att det i många fall inte sporrar att söka arbete. Men har man piskan på ryggen så kanske man är lite mer villig att ta arbeten som finns. Jag hade själv ett företag som jag drev i tjugo år. De sista åren utan någon större vinst. Jag avvecklade företaget och anmälde mig som arbetssökanden. Eftersom jag är närmare 60 år förstod jag att det skulle bli hopplöst att få jobb. Antingen fick jag gå på A-kassan eller så fick jag ta vilket jobb som helst. Jag valde det senare. Nu är jag anställd på 75 % som städerska. Lågavlönat men bättre än arbetslöshet. A-kassan tvingar mig att söka heltidsjobb i hela Sverige så nu söker jag alla jobb som tänkas kan i hela Sverige men det är ju ingen arbetsgivare som är så korkad att han anställer mig till ett jobb i Norrland. Jag bor i Skåne. Det är ju bara ett spel för galleriet. Jag tycker det är bra med lite press på folk. Det finns så många som utnyttjar systemet om det är för slappt. håller med dig
|
|
|
|
|
|
|
rahmat2
|
24-02-2008, 17:54
|
Gäster

|
CITAT (TEZZ @ 24-02-2008, 17:11)  .... Om en arbetslös får ut nästan lika mycket som man får ut på ett arbete så säger det sig själv att det i många fall inte sporrar att söka arbete. Men har man piskan på ryggen så kanske man är lite mer villig att ta arbeten som finns. ..... Jag tycker det är bra med lite press på folk. Det finns så många som utnyttjar systemet om det är för slappt. Var i hela Sverige får ut en arbetslös lika mycket som på ett arbete? Nivån på ersättningen är 80% av det som han/hon tjänat med arbete. Varför tar du piskan till dessa människor som är uppsagda från sina arbeten? Tror du verkligen att en arbetslös vill vara fortsatt arbetslös? Om du talar om fusk som är undantag än regel,får du inte behandla alla efter det som är undantaget,alltså fusk. Rahmat
|
|
|
|
|
|
|
|
24-02-2008, 19:28
|

Medlem

|
Jag tycker att 80% av lönen nästan är som att jämställa det med lönen. Är jag arbetslös har jag ju inga kostnader med resor, inga kostnader för eventuella kläder osv. Dessutom kan jag ju som arbetslös ha tid att fixa maträtter som kan vara väldigt mycket billigare än de jag kanske måste köpa färdiga om jag är heltidsarbetare. Tyvärr tror jag att det finns en del som föredrar att vara arbetslösa framför att arbeta. Det är väl därför moderaterna satt press på oss arbetslösa. Och det har ju haft effekt. I dagens läge är det inte så trevligt att vara arbetslös. Jag kan ju bara gå till mig själv, hade jag fått ut 80% av min lön hur länge som helst tror jag inte att jag varit så motiverad att ta ett städjobb som jag är nu. Jag är 60 år och tycker att jag kan stå tillbaka på arbetsmarknaden för yngre människor som är så mycket mer beroende av ett arbete än jag. Men jag hörde av min arbetsgivare att det inte finns några ungdomar som vill ta städjobb......
|
|
|
|
|
|
|
|
24-02-2008, 19:39
|
Medlem
Antal inlägg: 15 810
Medlem nr: 2 558

|
CITAT (TEZZ @ 24-02-2008, 19:28)  Jag tycker att 80% av lönen nästan är som att jämställa det med lönen. Är jag arbetslös har jag ju inga kostnader med resor, inga kostnader för eventuella kläder osv. Dessutom kan jag ju som arbetslös ha tid att fixa maträtter som kan vara väldigt mycket billigare än de jag kanske måste köpa färdiga om jag är heltidsarbetare. Tyvärr tror jag att det finns en del som föredrar att vara arbetslösa framför att arbeta. Det är väl därför moderaterna satt press på oss arbetslösa. Och det har ju haft effekt. I dagens läge är det inte så trevligt att vara arbetslös. Jag kan ju bara gå till mig själv, hade jag fått ut 80% av min lön hur länge som helst tror jag inte att jag varit så motiverad att ta ett städjobb som jag är nu. Jag är 60 år och tycker att jag kan stå tillbaka på arbetsmarknaden för yngre människor som är så mycket mer beroende av ett arbete än jag. Men jag hörde av min arbetsgivare att det inte finns några ungdomar som vill ta städjobb...... 80% är och förblir 80 % . Om man ska följa reglerna så ska man inte ha tid att laga mat mm eftersom man ska söka jobb minst 40 timmar /vecka. Om man följer dem så kan man också ha kostnader för resor mm om man blir kallad till intervju hos någon arbetsgivare 10 - 100 mil bort. Effekten du pratar om , vilken är den ? Man kan inte få ut a-kassa hur länge som helst och har väl heller aldrig fått det ? Det där med att unga inte vill ta ett städjobb tror jag är något som en del arbetsgivare svänger sig med . Man måste nog också fundera på vilka unga det är som i så fall inte vill ta ett städjobb. Vet ju inte med säkerhet men ett städjobb tillhör väl de jobb som har låg lön. Om man som ung t ex har skaffat sig en utbildning , med tillhörande studieskulder , kanske det kan bli svårt att klara sig på en sådan lön. Systemet med återbetalning är i dag sådant att du ska betala en viss summa per år oavsett vilken inkomst du har. Vår ene son hade 2006 en inkomst efter skatt på drygt 50.000. Av dem ville CSN ha 10.000. När han kontaktade CSN så fick han veta att de bara skulle ha sina pengar och fick han inga pengar kvar att leva av så fick han väl gå till socialen.
Redigerat av mamamaggan: 24-02-2008, 19:40
--------------------
Mälardalen zon 2 - 3
Att känna skuld är att vara human
|
|
|
|
|
|
|
rahmat2
|
24-02-2008, 19:53
|
Gäster

|
CITAT (TEZZ @ 24-02-2008, 19:28)  Jag tycker att 80% av lönen nästan är som att jämställa det med lönen.... ...Tyvärr tror jag att det finns en del som föredrar att vara arbetslösa framför att arbeta. ...
Jag kan ju bara gå till mig själv, hade jag fått ut 80% av min lön hur länge som helst tror jag inte att jag varit så motiverad att ta ett städjobb som jag är nu. Jag är 60 år och tycker att jag kan stå tillbaka på arbetsmarknaden för yngre människor som är så mycket mer beroende av ett arbete än jag. Men jag hörde av min arbetsgivare att det inte finns några ungdomar som vill ta städjobb...... Menar du att 80%=100% !!!!!???? Vilken tur att jag inte haft dig som min Mattelärare! Under 2007 har många tvingats till socialen från A-kassorna,enligt officiella källor. Att du påstår det motsatsa är bara häpnadväckande. Och sist och inte minst dyn syn på människor i helhet gör att du blir misstänksam mot människor och inte kan se VERKLIGHETEN. Rahmat
|
|
|
|
|
|
|
|
24-02-2008, 20:03
|

Medlem

|
Måste bara.....
Det har alltid gått upp och ner på arbetsmarknaden med jämna mellanrum har inte med sittande regering att göra. Jobben har inte blivit fler för att man sparkar på folk som redan ligger. Man lovade mindre arbetsgivaravgifter till småföretagare om de stödde moderaterna, vad hände efter valet? Jo, man höjde.... Med resultatet att många småföretagare tycker att bördan blivit för stor och säger upp folk, det hände undertecknad.
Det blir inte heller fler heltidsjobb för att de deltidsstämplande inte tillåts stämpla upp till fullt mer än en kortare tid. Många kanske måste bli heltidsarbetslösa för att klara sig. Själv jobbar jag så många timmar jag kan.
Sen att tvinga folk att söka i hela landet, hur realistiskt är det? Om jag sökte ett jobb i tex jönköping, vilken arbetsgivare skulle vilja ha mig som måste pendla? Jag har ju man med jobb här nere. Då är det väl bättre att folk i trakten får det jobbet.
Och till sist... Arbetsförmedlingen, vad är den till för? Jag var dit och skrev in mig, fick order om att återvända inom 14 dagar annars skulle min inskrivning raderas. Jag skulle skriva en handlingsplan och skicka in. När jag sen kom dit fick jag träffa en handläggare som som inte läst den och inte gjorde nån större ansträngning. Han påpekade att jag MÅSTE söka jobb i hela landet, infinna mig efter 2 och 4 månader samt skriva en ny handlingsplan om jag fortfarande var arbetslös efter 6 månader. Efter det besöket har jag inte hört ett ljud från honom, arbetsförmedlare.....jotack.
--------------------
Mvh Ingela
|
|
|
|
|
|
|
|
24-02-2008, 20:12
|

Medlem
Antal inlägg: 14 536
Medlem nr: 14

|
CITAT (coelogyne @ 24-02-2008, 20:03)  Och till sist... Arbetsförmedlingen, vad är den till för? Den är till för att arbetsförmedlarna ska slippa stämpla... söka jobb får man göra själv, inte förmedlar arbetsförmedlingen några...
--------------------
Norrbottenskusten zon 5-6
|
|
|
|
|
|
|
|
24-02-2008, 20:13
|

Medlem

|
CITAT (Betty @ 24-02-2008, 20:12)  Den är till för att arbetsförmedlarna ska slippa stämpla... söka jobb får man göra själv, inte förmedlar arbetsförmedlingen några... Så sant
--------------------
Mvh Ingela
|
|
|
|
|
|
|
|
24-02-2008, 20:36
|
Medlem
Antal inlägg: 15 810
Medlem nr: 2 558

|
CITAT (Betty @ 24-02-2008, 20:12)  Den är till för att arbetsförmedlarna ska slippa stämpla... söka jobb får man göra själv, inte förmedlar arbetsförmedlingen några... Nej det gör de verkligen inte ! Vi har en son som inte har något fast jobb . Senast han var hos AF ( i sept 2007 ) så sas det att han behövde ingen handläggare och heller inte komma dit fler gånger. Du kan söka själv på nätet , hej då ! Det var vad man sa till honom och han blev både arg , ledsen och besviken. Fram till dags dato har de heller aldrig tagit kontakt med honom om någonting överhuvudtaget. Det enda de har gjort för honom är att de ställt till med att han blev av med en tillfällig anställning . Han hade själv skaffat den och arbetsgivaren fick bidrag för honom. Då skickade AF , fast de visste att han var där på de villkoren , ytterligare en kille till samma ställe . När vi gjorde AF uppmärksamma på att de gjort fel så fick de gå därifrån båda två för så fick inte arbetsgivaren ha det . Resultatet blev två mycket besvikna och ledsna killar. Nu ska jag i ärlighetens namn tala om att sonen inte hade fått vara kvar mer än ett par månader iaf för arbetsgivaren hade bara tagit in honom under tiden de väntade på den de hade gett fast anställning. Det var medan de väntade på honom som vår son fick jobba där. Men tack vare AF så blev han utan jobb " i förtid" . Han hade kunnat få jobba minst 6 - 8 veckor till .
--------------------
Mälardalen zon 2 - 3
Att känna skuld är att vara human
|
|
|
|
|
|
|
|
24-02-2008, 21:33
|

Medlem

|
Det var mycket som jag fick att bemöta. Ska försöka bena upp det. Jag håller med om att 80% naturligtvis inte är 100%. Jag trodde att det framgick att jag menade att totalt har man kanske samma summa att röra sig med. Effekten av att A-kassan har de här reglerna är ju den att fler har kommit ut i arbetslivet. Det lönar sig att arbeta. Många har startat eget. Städjobbet är ett låglönejobb. Jag förstår att det inte är ett jobb för en välutbildad med massor i studielån. Det är säkert ingen munter sits att ha hamnat i. Jag har själv studielån som jag måste betala av. Jag har ju inte många år på mig att betal tillbaka på så det blir inte mycket kvar att leva på när allt är betalt. Jag hade faktiskt "tjänat" på att vara arbetslös. Då hade jag fått uppskov med att betala mitt studielån. Arbetsförmedlingen har skyldighet att ställa upp på den arbetssökande. Brister det hos handläggaren kan men gå vidare till en högre instans. Jag tror att arbetsförmedlingen börjar avvecklas nu. Har hört att A-kassorna tar över en del övervakning framåt i tiden. Jag försöker se verkligheten som den är och inte vara misstänksam mot någon. Jag vet att väldigt många skulle vara glada om dom fick ett jobb och att det hade räddat många från att slippa gå till socialen för att få pengar till livets nödtorft men jag kan inte undgå att se att det finns motsatser. Tydligen var det en brandfackla jag kastade in.
|
|
|
|
|
|
|
rahmat2
|
24-02-2008, 21:40
|
Gäster

|
CITAT (TEZZ @ 24-02-2008, 21:33)  ... Jag hade faktiskt "tjänat" på att vara arbetslös. Då hade jag fått uppskov med att betala mitt studielån. .... Faktafel!!! Jag känner personer som är arbetslösa men inte får uppskov med åtebetalning av studielån. Jag föreslår att du börjar lära känna nån arebtslös för att kunna komma de närmare på livet. Rahmat
|
|
|
|
|
|
|
rahmat2
|
24-02-2008, 21:46
|
Gäster

|
CITAT (coelogyne @ 24-02-2008, 20:03)  Måste bara.....
Det har alltid gått upp och ner på arbetsmarknaden med jämna mellanrum har inte med sittande regering att göra. Jobben har inte blivit fler för att man sparkar på folk som redan ligger. Man lovade mindre arbetsgivaravgifter till småföretagare om de stödde moderaterna, vad hände efter valet? Jo, man höjde.... Med resultatet att många småföretagare tycker att bördan blivit för stor och säger upp folk, det hände undertecknad.
Det blir inte heller fler heltidsjobb för att de deltidsstämplande inte tillåts stämpla upp till fullt mer än en kortare tid. Många kanske måste bli heltidsarbetslösa för att klara sig. Själv jobbar jag så många timmar jag kan.
Sen att tvinga folk att söka i hela landet, hur realistiskt är det? Om jag sökte ett jobb i tex jönköping, vilken arbetsgivare skulle vilja ha mig som måste pendla? Jag har ju man med jobb här nere. Då är det väl bättre att folk i trakten får det jobbet.
Och till sist... Arbetsförmedlingen, vad är den till för? Jag var dit och skrev in mig, fick order om att återvända inom 14 dagar annars skulle min inskrivning raderas. Jag skulle skriva en handlingsplan och skicka in. När jag sen kom dit fick jag träffa en handläggare som som inte läst den och inte gjorde nån större ansträngning. Han påpekade att jag MÅSTE söka jobb i hela landet, infinna mig efter 2 och 4 månader samt skriva en ny handlingsplan om jag fortfarande var arbetslös efter 6 månader. Efter det besöket har jag inte hört ett ljud från honom, arbetsförmedlare.....jotack. Tur att du finns och berättar från ditt eget liv som är mycket starkare bevis för den verklighet som många arbetslösa befinner sig i. Och du lycka till med ett nytt arbete! Rahmat
|
|
|
|
|
|
|
|
24-02-2008, 21:49
|

Medlem
Antal inlägg: 8 776
Medlem nr: 6 891

|
CITAT (coelogyne @ 24-02-2008, 20:03)  Och till sist... Arbetsförmedlingen, vad är den till för? Jag var dit och skrev in mig, fick order om att återvända inom 14 dagar annars skulle min inskrivning raderas. Jag skulle skriva en handlingsplan och skicka in. När jag sen kom dit fick jag träffa en handläggare som som inte läst den och inte gjorde nån större ansträngning. Han påpekade att jag MÅSTE söka jobb i hela landet, infinna mig efter 2 och 4 månader samt skriva en ny handlingsplan om jag fortfarande var arbetslös efter 6 månader. Efter det besöket har jag inte hört ett ljud från honom, arbetsförmedlare.....jotack. Så är det visst tänkt att AF ska arbeta nu. De har nya krav att varje förmedlare inte ska ha för många inskrivna och för att hinna med alla så sprider de ut besöken mer. så nu ska jag heller inte träffa min arbetsförmedlare längre utan bara anmäla mig om ag vill vara kvar som inskriven i receptionen varje månad??? Så nu ska de förmedla jobb genom att inte träffa de sökande! På tiden att AF läggs ned.
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
24-02-2008, 21:54
|

Medlem

|
Det beror på vilken sorts studielån du har. Jag har studielån tagna före 1989 och då får man uppskov om man inte tjänar över 140 000:- brutto per år. Jag känner folk som är heltidsarbetslösa så jag har ganska god insyn. Själv är jag arbetslös på 25 % så jag har ständiga kontakter med arbetsförmedling och A-kassa. Jag är t.ex. skyldig att söka heltidsjobb i hela Sverige.
Redigerat av TEZZ: 24-02-2008, 21:55
|
|
|
|
|
|
|
rahmat2
|
24-02-2008, 22:03
|
Gäster

|
CITAT (TEZZ @ 24-02-2008, 21:54)  Det beror på vilken sorts studielån du har. Jag har studielån tagna före 1989 och då får man uppskov om man inte tjänar över 140 000:- brutto per år. Jag känner folk som är heltidsarbetslösa så jag har ganska god insyn. Själv är jag arbetslös på 25 % så jag har ständiga kontakter med arbetsförmedling och A-kassa. Jag är t.ex. skyldig att söka heltidsjobb i hela Sverige. och allt detta till trots kan du försvara den ekonomiska politiken som piskar arbetslösa i sådana goda tider när ländet inte har nån ekonomisk kris?
|
|
|
|
|
|
|
  |
1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
0 medlem(mar):
|
|
 |
|