Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

16 sidor V  < 1 2 3 4 5 > »   
          Skriv svarNytt inlägg
          > Vi arbetslösa, En tråd för och om arbetslöshet
          Ciczi
          Inlägg 24-03-2007, 08:14
          Länk hit: #41

Medlem
          Antal inlägg: 2 836
          Medlem nr: 4 113

JAg gick arbetslös i flera år fast ändå inte. Jag var inskriven på arbetsförmedlingen som sökande men hade jobb inom helt andra branscher, dock inte heltid så det gick inte att försörja sig... Det var jobb jag inte ville ha men var tvungen att ta för att överleva.

Under denna tid som jag stod till arbetsförmedlingens förfogande fick jag själv stå för allt slitet. Inte en enda timmes hjälp fick jag... Många gånger grät jag när jag gick från det idiotiska stället... det var så förnedrande. Tillslut tog jag tag i det själv och började plugga igen. Vet med mig att det är en minst lika tuff bransch inom trädgårdsnäringen men absolut inte på samma sätt som inom media och kommunikationsbranchen. Dessutom har 4 års runtflackande på diversejobb lärt mig att bli tuffare i förhandling med arbetsgivare... Jag är idag envisare och ger mig inte när jag vill ha ett jobb (inte förrän jag får ett definitivt nej iaf). OCh nu idag våar jag på ett helt annat sätt ta steget och starta eget... Planerna är ganska långt gångna faktiskt...

Jag ser positivt på min framtid och jag kommer att göra vad som helst för att undvika att gå tillbaka till arbetsförnedringen... f´låt arbesförmedlingen...

Ciczi

--------------------
          Egenföretagande Trädgårdsingenjör. Besök www.tradgardsservice.com

"Mest klorofyll vinner!!!"

Citera
          aanderss
          Inlägg 25-03-2007, 11:58
          Länk hit: #42

Medlem
          Antal inlägg: 29 979
          Medlem nr: 8 994

CITAT (Ciczi @ 24-03-2007, 09:14) *
          JAg gick arbetslös i flera år fast ändå inte. Jag var inskriven på arbetsförmedlingen som sökande men hade jobb inom helt andra branscher, dock inte heltid så det gick inte att försörja sig... Det var jobb jag inte ville ha men var tvungen att ta för att överleva.

Under denna tid som jag stod till arbetsförmedlingens förfogande fick jag själv stå för allt slitet. Inte en enda timmes hjälp fick jag... Många gånger grät jag när jag gick från det idiotiska stället... det var så förnedrande. Tillslut tog jag tag i det själv och började plugga igen. Vet med mig att det är en minst lika tuff bransch inom trädgårdsnäringen men absolut inte på samma sätt som inom media och kommunikationsbranchen. Dessutom har 4 års runtflackande på diversejobb lärt mig att bli tuffare i förhandling med arbetsgivare... Jag är idag envisare och ger mig inte när jag vill ha ett jobb (inte förrän jag får ett definitivt nej iaf). OCh nu idag våar jag på ett helt annat sätt ta steget och starta eget... Planerna är ganska långt gångna faktiskt...

Jag ser positivt på min framtid och jag kommer att göra vad som helst för att undvika att gå tillbaka till arbetsförnedringen... f´låt arbesförmedlingen...

Ciczi

arbetsförnedringen bra namn coolgleam.gif

Citera
          Castea
          Inlägg 27-03-2007, 13:03
          Länk hit: #43

Medlem
          Antal inlägg: 2 458
          Medlem nr: 5 087

Sommaren är på väg att lösa sig här i alla fall. Kan få jobba som personlig assistent då, fick jag besked om idag. smile.gif

Citera
          aanderss
          Inlägg 27-03-2007, 13:07
          Länk hit: #44

Medlem

CITAT (Castea @ 27-03-2007, 14:03) *
          Sommaren är på väg att lösa sig här i alla fall. Kan få jobba som personlig assistent då, fick jag besked om idag. smile.gif

grattis

Citera
          Castea
          Inlägg 27-03-2007, 13:09
          Länk hit: #45

Medlem

Tack. Känns omtumlande att vara behövd efter flera års vakuum och väntan.

Citera
          aanderss
          Inlägg 27-03-2007, 13:12
          Länk hit: #46

Medlem

CITAT (Castea @ 27-03-2007, 14:09) *
          Tack. Känns omtumlande att vara behövd efter flera års vakuum och väntan.

kan tänka mig de

Citera
          lena:-)
          Inlägg 27-03-2007, 16:02
          Länk hit: #47

Medlem
          Antal inlägg: 1 440
          Medlem nr: 3 110

Ciczi

Du är inte ensam om din uppfattning

arbetsförnedringen

Redigerat av lena:-): 27-03-2007, 16:03

--------------------
          ”Saliga äro de som inte väntar sig något alls av livet, ty de skola icke bli besvikna.”
          citat från "farmor Levengood"

Citera
          aanderss
          Inlägg 27-03-2007, 16:07
          Länk hit: #48

Medlem

CITAT (lena:-) @ 27-03-2007, 17:02) *

Ciczi

Du är inte ensam om din uppfattning

arbetsförnedringen

coolgleam.gif

Citera
          Pirum
          Inlägg 27-03-2007, 16:32
          Länk hit: #49

Validating
          Antal inlägg: 3 808
          Medlem nr: 5 448

Grattis till jobbet Castea smile.gif

Den där sidan, arbetsförnedringen, känns förresten lätt syndikalistisk smile.gif

--------------------
          zon2.5

Citera
          faith
          Inlägg 27-03-2007, 18:18
          Länk hit: #50

Medlem
          Antal inlägg: 1 040
          Medlem nr: 8 745

CITAT (Castea @ 27-03-2007, 14:03) *

--------------------

Citera
          Castea
          Inlägg 27-03-2007, 20:35
          Länk hit: #51

Medlem

TACK. smile.gif

Citera
          Merlin
          Inlägg 27-03-2007, 20:35
          Länk hit: #52

Medlem
          Antal inlägg: 1 046
          Medlem nr: 6 984

arbetsförnedringen
          [/quote]

rotfl.gif rotfl.gif rotfl.gif rotfl.gif rotfl.gif laugh.gif håller på att skratta mig fördärvad! Vilka ansökningshandlingar rotfl.gif

--------------------
          Vänta inte på mirakel. Du är själv ett mirakel.
          Henry Miller (1891-1980)

Citera
          Rapchic
          Inlägg 13-06-2007, 20:56
          Länk hit: #53

Medlem
          Antal inlägg: 1 884
          Medlem nr: 7 335

ja nu går jag inte i skolan längre och har inte fått nått sommarjobb antar jag är arbetslös nu

--------------------
          If you don't think you can defeat your opponent because your short, just remember, paper cuts hurt too.

Citera
          dahla
          Inlägg 13-06-2007, 23:26
          Länk hit: #54

Medlem
          Antal inlägg: 1 504
          Medlem nr: 6 154

Tråkigt det här med arbetslöshet... verkligen!

Själv har jag aldrig varit arbetslös... jag har sommarjobbat sedan jag var 13 och fick jobb två veckor innan jajg slutade skolan och på dom här 19 åren som gått sen dess har jag alltid lyckats gå från ett jobb till ett annat såvida jag nu inte har startat ett företag och sedan sålt det eller som nu jobbar vidare i företaget men äger det inte längre.

Det sägs att vi har problem med arbetslösheten här i Sverige... på "mitt" företag har vi istället svårt att hitta personer som kan och vill arbeta... till tre tjänster har vi haft nio sökande på tre månader... och då jobbar vi med data/IT. Det går helt enkelt inte att anställa folk med rätt utbildning... dom flesta som söker har för övrigt ingen utbildning alls...

Alla ni som är arbetslösa här på odla kanske skulle fundera på att starta eget i någon branch ni har som hobby... det måste ju vara bättre att arbeta åt sig själv och försöka åstakomma någonting och kanske misslyckas än att inte ens försöka.... eller? Även om man bara tjänar 100:- om dagen så är det i alla fall mer än ingenting... och det är aldrig för sent att ge upp... wink.gif

Citera
          krellus
          Inlägg 14-06-2007, 07:08
          Länk hit: #55

Medlem
          Antal inlägg: 1 072
          Medlem nr: 3 347

Jobbar också i IT branchen och vi har anställt ganska många senaste året. Det har aldrig varit ett problem att hitta folk.
          Det HAR dock hänt att någon har sagt upp sig ganska fort för att personen i fråga helt enkelt inte trivs med det hårda, stressiga arbetsklimatet men dessa personer har varit få.

Angående utbildning så har jag tex ingen annan utbildning än ekonomisk på gymnasiet. Jag gick den långa vägen då jag jobbade i ett familjeföretag. Började på botten och kämpade mig uppåt. Usel lön och allt det där men det var ju ett jobb och då det är ett familjeföretag så är man helt klart motiverad!

Nu snackar vi 80-talets början och vi hade ingen som var med i facket och konstigt nog(på den tiden) så hade vi aldrig några konflikter. Vi jobbade alla för varandra och visste att ett litet företag bara överlever om alla drar åt samma håll!
          Det handlade ju om att företaget skulle går bra så att man samtidigt hade kvar ett jobb. Det var en underbara tid.

Nu för tiden verkar man skapa konflikter bara för konflikternas skull...

Företaget blev hur som helst uppköpt efter några år av en "jätte" och vi har bytt ägare ett stort antal gånger, men nu 20 år senare jobbar jag fortfarande kvar och är IT Chef och har fortfarande inte uppnått 40 års ålder.

Redigerat av krellus: 14-06-2007, 07:09

--------------------
          Zon III till vardags men Zon IV i övrigt...

Citera
          Rapchic
          Inlägg 14-06-2007, 08:14
          Länk hit: #56

Medlem

CITAT (dahla @ 14-06-2007, 00:26) *
          Tråkigt det här med arbetslöshet... verkligen!

Själv har jag aldrig varit arbetslös... jag har sommarjobbat sedan jag var 13 och fick jobb två veckor innan jajg slutade skolan och på dom här 19 åren som gått sen dess har jag alltid lyckats gå från ett jobb till ett annat såvida jag nu inte har startat ett företag och sedan sålt det eller som nu jobbar vidare i företaget men äger det inte längre.

Det sägs att vi har problem med arbetslösheten här i Sverige... på "mitt" företag har vi istället svårt att hitta personer som kan och vill arbeta... till tre tjänster har vi haft nio sökande på tre månader... och då jobbar vi med data/IT. Det går helt enkelt inte att anställa folk med rätt utbildning... dom flesta som söker har för övrigt ingen utbildning alls...

Alla ni som är arbetslösa här på odla kanske skulle fundera på att starta eget i någon branch ni har som hobby... det måste ju vara bättre att arbeta åt sig själv och försöka åstakomma någonting och kanske misslyckas än att inte ens försöka.... eller? Även om man bara tjänar 100:- om dagen så är det i alla fall mer än ingenting... och det är aldrig för sent att ge upp... wink.gif

komiskt nog vill jag starta eget
          men jag vill ha lite jobberfarenheter först
          sen efter det finns det väl nån starta eget kurs tror jag syon sa

--------------------
          If you don't think you can defeat your opponent because your short, just remember, paper cuts hurt too.

Citera
          Pinglan
          Inlägg 14-06-2007, 15:35
          Länk hit: #57

Gäster

castea: Visst kan du be en privat person vara din referens, jag jobbade på ericsson i nynäshamn i 21 år, som du kanske vet så la dom ner hela verksamheten här och arbetslösa blev vi 463 st i lilla nynäshamn.
          Men vi hade den fördelen att ericsson gjorde så att vi fick gå ett trygghetspaket våran uppsägningstid ut, där fick vi lära oss att göra CV, lära oss att söka jobb, gå på intervjuer (träna då alltså) etc: och där fick jag veta att man visst kan ta privat personer som sina referenser.
          Lycka till,
          vill bara säga att jag gick arbetslös ett år, efter det året höll jag på att bli tokig, så en granne till mig sa att sök på hemtjänsten där behöver dom folk, sagt och gjort jag sökte jobbet ena dan och fick det den andra, bara som vikarie då förstås men herre gud vad jag får jobba, jag stortrivs med detta jobb, så idag är jag glad att ericsson lades ner för nu fick jag tillfälle att prova nåt annat.har man ett fast jobb så säger man ju inte upp sig för ekonomins skull, så det här blev bara nåt possitivt för mig.

Citera
          Kikka
          Inlägg 14-06-2007, 17:00
          Länk hit: #58

Medlem
          Antal inlägg: 9
          Medlem nr: 8 988

Ska börja på nytt jobb imorgon!! tummenupp.gif
          Jobbade på Hemglass innan, men sa upp mig pga arbetstiderna. Bara kvällar blev lite jobbigt för dottern och sambon. Annars kan jag bara rekommendera jobb hos dem, riktigt roligt och väldigt bra arbetsgivare!!
          I vilket fall som helst så jobbade jag extra hos dem lite när jag kände för det, men arbetslös resten av tiden. Någon hjälp från Arbetsförmedlingen kan jag inte påstå att jag fått. MEN, jag fick mitt nya jobb via mitt CV som jag lagt upp på ams.se.
          Blev uppringd av en trevlig tjej och nu två veckor senare har jag ett jobb hos dem thanks.gif

Det läskiga med att vara arbetslös är att iaf jag tappar orken. Jag orkade knappt sätta mig och söka jobb, så det gällde verkligen att ta sig i kragen. Och sen att skicka iväg ansökan efter ansökan och inte ens få ett svar... no.gif

Sen måste man väl också vara beredd att söka alla slags jobb. Men att behöva söka jobb på andra änden av Sverige än där man bor är ju bara befängt och väldigt kränkande!

Citera
          Rapchic
          Inlägg 15-06-2007, 07:50
          Länk hit: #59

Medlem

vra ju på arbetsförmedlingen igår
          trodde man var tvungen att skriva in sig som arbetssökande eller nått
          men inte det enda hon sa till mig var att jag skulle skriva min cv
          på deras hemsida men inte går det heller
          jag har nyss gått ut och har inte fullt poäng
          och söker då på yrken utan krav på arbetsutbildning
          men inte kan man det för man måste ändå ha kompetens crying.gif
          så jag kan inte ens ha min cv på deras sida -cry-.gif
          jag har ju ingen aning om hur man söker jobb är helt grön

kan inte jag ta hennes jobb hon verkade ändå inte göra nått sad.gif

har fixat det där med cv'n nu iallafall

Redigerat av Rapchic: 15-06-2007, 10:24

--------------------

Citera
          Rapchic
          Inlägg 15-06-2007, 15:41
          Länk hit: #60

Medlem

det gick snabbt nu har jag sommarjobb iallafall
          jag fick jobb direkt jag gick in på kontoret
          snacka om jag blev paff

--------------------

Citera

16 sidor V  < 1 2 3 4 5 > » 
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 17-06-2026, 22:29

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon