Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

16 sidor V  « < 3 4 5 6 7 > »   
          Skriv svarNytt inlägg
          > Vi arbetslösa, En tråd för och om arbetslöshet
          humla
          Inlägg 15-08-2007, 08:24
          Länk hit: #81

Medlem
          Antal inlägg: 895
          Medlem nr: 2 492

Har läst igenom det mesta i tråden, den fångade mitt intresse p.g.a. min kommande sysselsättning i höst.

Som jag förstått av det ni skrivit finns det väldigt få som har några positiva erfarenheter av arbetsförmedlingen överhuvudtaget. Det vore intressant att veta varför det är så, om det nu har någon annan anledning än att det finns alldeles för få jobb.

Det är nämligen så, att jag ska praktisera på arbetsförmedlingen i höst. Jag ska vara hos en handläggare som har hand om vuxna personer som gått arbetslösa i mer än två år. Hon arbetar mycket med (kurativa) samtal, samt med olika slags gruppverksamheter med dessa personer. Jag börjar nu den 3:e september, så jag funderar redan ganska mycket på hur det kommer att bli, och vad jag ska tänka på.

Det är intressant att få ta del av era erfarenheter, för att få en bild av hur det är att vara långtidsarbetslös samt arbetsförmedlingens brist på hjälp.

/Elin

Citera
          linusm
          Inlägg 22-08-2007, 09:12
          Länk hit: #82

Medlem
          Antal inlägg: 28
          Medlem nr: 11 813

Inom Växjö kommun finns något som kallas "Vikarie-banker" inom barnomsorgen/äldrevården och dagcenter verksamhet. Ett tips för er som gillar att arbeta inom dessa områden, själv har jag fått rätt mycket jobb genom dessa.

Då jobbade jag oftast som Ekonomi/service-biträde, dvs matlagning och städ.

--------------------

Citera
          Lemonne
          Inlägg 22-08-2007, 09:31
          Länk hit: #83

Medlem
          Antal inlägg: 743
          Medlem nr: 7 888

För 3 år sedan blev jag arbetslös. Jag ryckte på axlarna till en början, tänkte, jag är ju ung, jag får nog jobb... Jag är ju delägare i ett företag som bara får in pengar under sommarsäsong, vilket innebär att det inte kan ha två heltidsanställningar. Efter ett halvår som arbetslös insåg jag ju att min arbetssituation inte verkade förändras. Vände mig då till arbetsförmedlingens handledare som var inriktad på utbildningar, eftersom jag kommer från en akademikerfamilj har jag fått itutat i mig sedan barnsben att man måste ha högskoleutbildning. Kan ni gissa vad?? Jag fick inge hjälp alls av denna "kunniga". Hon kunde inte ge mig någon vägledning överhuvudtaget. Hon kunde inte nämna en enda utbildning, fast jag sa att jag var beredd att flytta precis var som helst i hela Sverige. Hon var dryg och otrevlig, och hade satt sig själv på höga hästar och såg mig, den arbetslöse, trots goda ambitioner som värdelöst slödder.

Så jag vände mig till komvux. Hittade en studievägledare som hjälpte mig, så nu är jag på väg! 4 år kvar av min 5-åriga utbildning visserligen - men jag är på väg någonstans. Bara det är en helt underbar känsla, att veta vad man vill! Och nu är det ingen som trampar på mig längre coolgleam.gif

Till alla er som får tampas med paragraffryttare och översittare på arbetsförmedlingen; det är inte dem som kan förändra din arbetssitution. Bara du själv. Vänd dig någonannanstans, det finns flera därute som kan och vill hjälpa dig! Lycka till!

Citera
          Castea
          Inlägg 22-08-2007, 09:37
          Länk hit: #84

Medlem
          Antal inlägg: 2 458
          Medlem nr: 5 087

Svar till Humla:

Jag har blivit väl bemött på AF hittills. Jag har varit arbetslös i två år nu, sökt 95 jobb, och visst är jag förtvivlad över min situation men finns det inga jobb så finns det inga jobb och det kan jag inte beskylla AF för. Allt hänger på en själv - det är jag som ska göra jobbet att söka jobb. Och jag gör allt jag kan, och får påhejningar från AF att jag gör precis vad som förväntas av mig. De kan ju inte "ge bort" några jobb, utan det är jag som måste vara aktiv och söka jobben. De som inte förstår detta kan möjligtvis vara i behov av AF:s stöttning och pushning. Annars funderar jag på AF:s roll numera, när de flesta i yrkesför ålder har tillgång till Internet och själva kan leta jobb på deras hemsida och andra hemsidor med platsannonser.

Redigerat av Castea: 22-08-2007, 09:38

Citera
          Rapchic
          Inlägg 22-08-2007, 09:58
          Länk hit: #85

Medlem
          Antal inlägg: 1 884
          Medlem nr: 7 335

men jag tycker fortfarande att jag borde få skriva in mig sad.gif
          ok måste erkänna att jag inte har gått dit och försökt skriva in mig igen
          (kanska man får tur och träffar en annan)
          men jag mår för psykiskt dålit för att bli förnedrad än

--------------------
          If you don't think you can defeat your opponent because your short, just remember, paper cuts hurt too.

Citera
          aanderss
          Inlägg 22-08-2007, 10:01
          Länk hit: #86

Medlem
          Antal inlägg: 29 979
          Medlem nr: 8 994

konstigt nog räknas jag som deltidsarbetslös fast jag bara jobbar 8 timmar i veckan. lite märkligt

Citera
          Castea
          Inlägg 24-08-2007, 16:52
          Länk hit: #87

Medlem

sad.gif Fick inte jobbet jag var på intervju på förra veckan. De valde en annan med annan utbildningsbakgrund. Blytungt känns det nu. 95 sökta jobb på 2 år. 95 "nej" på två år.

Förra veckan fick jag reda på att ett annat jobb jag sökt hade 1160 sökande på 3 tjänster. Hur ska man kunna synas då? sad.gif

Citera
          aanderss
          Inlägg 10-09-2007, 12:04
          Länk hit: #88

Medlem

tur att man inte heter något konstigt namn
          Arbetssökande med utländska
          namn diskrimineras på jobbsajt

http://www.sr.se/cgi-bin/ekot/artikel.asp?Artikel=1588358

Citera
          Castea
          Inlägg 10-09-2007, 15:19
          Länk hit: #89

Medlem

I helgen sökte jag mitt 100:e jobb. yaay.gif

no.gif

Citera
          aanderss
          Inlägg 10-09-2007, 15:21
          Länk hit: #90

Medlem

CITAT (Castea @ 10-09-2007, 16:19) *
          I helgen sökte jag mitt 100:e jobb. yaay.gif

no.gif

jag har sökt mera ca 300 tror jag

Citera
          Castea
          Inlägg 10-09-2007, 15:35
          Länk hit: #91

Medlem

Illa vilket som.

Vilket jobb jag fann nu då! Jisses...

Citera
          aanderss
          Inlägg 10-09-2007, 15:44
          Länk hit: #92

Medlem

CITAT (Castea @ 10-09-2007, 16:35) *
          Illa vilket som.

Vilket jobb jag fann nu då! Jisses...

coolgleam.gif

Citera
          aanderss
          Inlägg 18-09-2007, 22:20
          Länk hit: #93

Medlem

hittar inga att söka sad.gif

Citera
          Piccante
          Inlägg 18-09-2007, 22:33
          Länk hit: #94

Medlem
          Antal inlägg: 8 776
          Medlem nr: 6 891

CITAT (humla @ 15-08-2007, 09:24) *
          Har läst igenom det mesta i tråden, den fångade mitt intresse p.g.a. min kommande sysselsättning i höst.

Som jag förstått av det ni skrivit finns det väldigt få som har några positiva erfarenheter av arbetsförmedlingen överhuvudtaget. Det vore intressant att veta varför det är så, om det nu har någon annan anledning än att det finns alldeles för få jobb.

Det är nämligen så, att jag ska praktisera på arbetsförmedlingen i höst. Jag ska vara hos en handläggare som har hand om vuxna personer som gått arbetslösa i mer än två år. Hon arbetar mycket med (kurativa) samtal, samt med olika slags gruppverksamheter med dessa personer. Jag börjar nu den 3:e september, så jag funderar redan ganska mycket på hur det kommer att bli, och vad jag ska tänka på.

Det är intressant att få ta del av era erfarenheter, för att få en bild av hur det är att vara långtidsarbetslös samt arbetsförmedlingens brist på hjälp.

/Elin

Mitt intryck av AF är att hela organisationen är en enda arbetsmarknadspolitisk åtgärd som syftar till att hålla arbetsförmedlare sysselsatta för de är personer som inte skulle kunna ta ett annat jobb annars. AF är en skyddad verkstad för div överblivna skrivbordsnissar. Nu är jag kanske lite elak men de har verkligen inte imponerat på mig, bemötandet har varit övervägande dåligt hela tiden. Sen säger min arbetsförmedlare rent ut att de får ju bara 30% av alla lediga jobb anmälda till sig så de har inte många jobb att förmedla. Man kan ju undra varför arbetsgivare undviker att rekrytera via AF????

Själv är jag arbetslös akademiker och har ända från första stund fått lära min arbetsförmedlare vad personer inom min yrkeskategori arbetar med för de vet inte hon själv. AF verkar sakna kompetent personal på många kontor dom förstår vad deras sökande faktiskt har utbildat sig till och vad de kan jobba med och hur ska de kunna vara till hjälp att hitta anställningar då när de inte vet vilka arbetsuppgifter man kan utföra?

--------------------
          আছে কিছুই গুরুত্বপূর্ণ!

Citera
          aanderss
          Inlägg 18-09-2007, 22:37
          Länk hit: #95

Medlem

CITAT (Markus_H @ 18-09-2007, 23:33) *
          Mitt intryck av AF är att hela organisationen är en enda arbetsmarknadspolitisk åtgärd som syftar till att hålla arbetsförmedlare sysselsatta för de är personer som inte skulle kunna ta ett annat jobb annars. AF är en skyddad verkstad för div överblivna skrivbordsnissar. Nu är jag kanske lite elak men de har verkligen inte imponerat på mig, bemötandet har varit övervägande dåligt hela tiden. Sen säger min arbetsförmedlare rent ut att de får ju bara 30% av alla lediga jobb anmälda till sig så de har inte många jobb att förmedla. Man kan ju undra varför arbetsgivare undviker att rekrytera via AF????

Själv är jag arbetslös akademiker och har ända från första stund fått lära min arbetsförmedlare vad personer inom min yrkeskategori arbetar med för de vet inte hon själv. AF verkar sakna kompetent personal på många kontor dom förstår vad deras sökande faktiskt har utbildat sig till och vad de kan jobba med och hur ska de kunna vara till hjälp att hitta anställningar då när de inte vet vilka arbetsuppgifter man kan utföra?

oja min pappa blev arbetslös för 2 år sedan men han har jobb nu. de ville att han skulle bli svetsare o de hade han inte jobbat med sedan 1960. de sa att han hade utbildning.

yrket har ju ändrats en hel del sedan dess men de fattade inte af

Citera
          aanderss
          Inlägg 19-09-2007, 12:20
          Länk hit: #96

Medlem

nu har man säöt ett jobb i all fall

Citera
          vindspel
          Inlägg 19-09-2007, 12:24
          Länk hit: #97

Medlem
          Antal inlägg: 2 404
          Medlem nr: 11 016

CITAT (aanderss @ 19-09-2007, 13:20) *
          nu har man säöt ett jobb i all fall

Lycka till tummenupp.gif

--------------------
          "Förolämpningar är argument som används av folk som har fel." Rousseau

Citera
          aanderss
          Inlägg 19-09-2007, 12:26
          Länk hit: #98

Medlem

CITAT (vindspel @ 19-09-2007, 13:24) *
          Lycka till tummenupp.gif

man tackar

Citera
          Castea
          Inlägg 23-09-2007, 23:33
          Länk hit: #99

Medlem

Funderar på att söka ett jobb som brevbärare (City Mail).
          Någon som har erfarenhet av yrket? Bra eller dåligt? confused.gif

Citera
          Pirum
          Inlägg 24-09-2007, 06:47
          Länk hit: #100

Validating
          Antal inlägg: 3 808
          Medlem nr: 5 448

Har en kompis som tyckte om själva brevbärandet, men tyckte jobbet blev för stressigt och tungt i längden. För mycket post att dela ut på för kort tid. Cheferna var inte bra, men, det kan ju skilja från ställe till ställe. Men prova, det kan inte skada.
          Jag skulle rekommendera Posten istället, fast där kanske är svårare att få jobb. Jag har själv provat på brevbärande på Posten, under kort tid men tyckte det var trevligt att dela ut post.

Redigerat av Pirum: 24-09-2007, 06:48

--------------------
          zon2.5

Citera

16 sidor V  « < 3 4 5 6 7 > » 
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 18-06-2026, 09:04

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon