Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

8 sidor V  < 1 2 3 4 > »   
          Skriv svarNytt inlägg
          > Storseans
          KURT
          Inlägg 29-03-2007, 05:45
          Länk hit: #21

Medlem
          Antal inlägg: 10 440
          Medlem nr: 34

Lite praktisk konsumentinformation:

http://www.vof.se/forum/viewtopic.php?t=19...light=storseans
          http://www.vof.se/forum/viewtopic.php?t=13...light=storseans

Citera
          Gossen Ruda
          Inlägg 29-03-2007, 07:12
          Länk hit: #22

Medlem
          Antal inlägg: 23 957
          Medlem nr: 296

Stygga mej, nu har jag stökat till en tråd igen. rolleyes.gif "Rubba inte mina cirklar" som den gamle greken sa. Förstår att dom som tror på seanser och medier inte gillar att man ifrågasätter detta geschäft men sånt är livet. Sanningen är ofta den svåraste att höra. Jag skulle gärna också gå på en seans för att uppleva hur det går till, bara jag är helt säker på att mediet inte vet vem jag är i förväg. Pokerfejs har jag.

Tillägg: Läs gärna på Wikipedia om Cold reading.

Redigerat av Gossen Ruda: 29-03-2007, 07:26

--------------------
          Mera Japan-pop åt svenska folket AKB48と日本を発見するには、長い時間に起こった最高のことです

Straight for ever. Cogito, ergo sum.

Citera
          Airamya
          Inlägg 29-03-2007, 08:34
          Länk hit: #23

Medlem
          Antal inlägg: 1 177
          Medlem nr: 3 968

Ruda, Ruda, Ruda... smile.gif Nu är du igång igen... biggrin.gif
          Ibland undrar jag om du ser dig själv som mänsklighetens riddare (eller kanske vetenskapens?) som slåss mot det övernaturliga. En sorts nutida Don Quixote? wink.gif
          Världen är helt överhopad av falska medium och lurendrejare, det är ett faktum. Tragiskt tycker jag personligen.
          Men bland all skiten lyser det vissa klara diamanter, det är också ett faktum - det finns människor som är mediala, på olika sätt. Vissa av dem har dessutom kunskapen/gåvan/erfarenheten/klokskapen (?) att hjälpa andra. Vissa har det inte.
          Jag vet att du inte tror på det här och det är helt ok smile.gif Det finns ingen här som kräver att du ska det.
          innocent.gif

Redigerat av Airamya: 29-03-2007, 08:35

--------------------

"Det finns inget problem som är så litet att det inte går att blåsa upp till orimliga proportioner."
          Citat från Lena:-) här på Odla

Citera
          Berith
          Inlägg 29-03-2007, 08:36
          Länk hit: #24

Medlem
          Antal inlägg: 15 282
          Medlem nr: 18

CITAT (Gossen Ruda @ 29-03-2007, 08:12) *
          Stygga mej, nu har jag stökat till en tråd igen. rolleyes.gif "Rubba inte mina cirklar" som den gamle greken sa. Förstår att dom som tror på seanser och medier inte gillar att man ifrågasätter detta geschäft men sånt är livet. Sanningen är ofta den svåraste att höra. Jag skulle gärna också gå på en seans för att uppleva hur det går till, bara jag är helt säker på att mediet inte vet vem jag är i förväg. Pokerfejs har jag.

Tillägg: Läs gärna på Wikipedia om Cold reading.

Visst får du ifrågasätta seanser om du vill, men du har ju tydligen inte varit på nån så egentligen kan du inte ha nån åsikt om hur det går till där. Eller hur? g.gif

--------------------
          ----<--<-@ Att dölja ett fel med en lögn är som att dölja en fläck med ett hål. @->-->----

Citera
          Anma
          Inlägg 29-03-2007, 09:13
          Länk hit: #25

Medlem
          Antal inlägg: 10 260
          Medlem nr: 5 642

Har aldrig varit på storseans, inte heller en privat sådan så om den saken har jag ingen åsikt.
          Däremot har jag vid ett tillfälle ringt ett medium.
          En vän till mig hade en nära som försvunnit. Vid tillfället jag ringde hade h*n varit borta i ca 6 månader. Jag berättade att mitt ärende var en försvunnen person. Mediet började med att beskriva personen, jag kunde varken bekräfta eller dementera då jag aldrig träffat människan, bara sett fotografi. Sa saker som fanns på kroppen som min vän sedan bekräftade att så var fallet (efter samtalet). Sa hur personen hade försvunnit och åt vilket värdesträck denne kunde finnas. Ett antal månader senare hittades personen. På ett sådant ställe som bekräftade att det mediet sa stämde förutom väderstrecket. Från där personen bodde var det åt motsatt håll. Men från där personen bott tidigare var det rätt.

Av en ingivelse frågade jag mediet om min bror när det andra ärendet var klart. Mediet tog några minuter på sig för att kunna bryta fokus från personen innan. Jag berättade att min bror tog sitt liv, mer info än så gav jag inte. Mediet började med att säga att det inte var meningen det som hände, kändes som att hon sa det för att det skulle vara en tröst för mig, men för mig blev det jättehemskt. Då hade han ju dött utan att vela det egentligen!!
          Vi närmaste har lite olika känslor kring hans död. Vissa av oss är övertygade om att han ville verkligen dö medan andra väljer att kalla det en olycka.
          Så sa hon att min bror ville slippa ifrån sina problem, men så enkelt är det inte, dem fick han ta itu med "på andra sidan". Så fösta tiden där hade varit väldigt svår för honom, men nu var det bra och han mådde bra. Det var iallafall skönt att höra , jag vill verkligen inte att det "bara är att ta livet av sig" för att slippa ifrån bekymmer.
          Han "visade" henne en mjukis hund. Den var ljus i färgen med svarta öron. Min bror hade en Snobben mjukisdjur som han tagit med sig från bvc i två års ålder. Mamma upptäckte den först hemma och han vägrade släppa den. Den hade han kvar på hedersplats i bokhyllan. Fast han var vuxen och tuff... Sen var det en del andra saker som stämde. Några saker jag inte kunde bekräfta som jag än i dag inte vet om det stämmer.
          Så visade han henne en semla, mediet visste inte riktigt hur hon skulle tolka det. Antingen dog han vid semeltiden (han dog veckan innan fettisdagen) eller att han älskade semlor. Eller att det var en hälsning till någon. Några dagar innan han dog bjöd mamma honom på semlor och han älskade dem... så alla tolkningarna kan man få till rätt om man vill det.

Har lite blandade känslor om hela grejen. Det var iallafall inte en person som lurade en på pengar. Telefonnummret var ett vanligt nummer, inget betalsamtal. Inte ville hon ha några pengar heller, så all heder åt henne.

Pust, det blev ett långt och personligt inlägg...

Citera
          Gossen Ruda
          Inlägg 29-03-2007, 09:47
          Länk hit: #26

Medlem

CITAT (Airamya @ 29-03-2007, 09:34) *
          Ruda, Ruda, Ruda... smile.gif Nu är du igång igen... biggrin.gif
          Ibland undrar jag om du ser dig själv som mänsklighetens riddare (eller kanske vetenskapens?) som slåss mot det övernaturliga. En sorts nutida Don Quixote? wink.gif
          Världen är helt överhopad av falska medium och lurendrejare, det är ett faktum. Tragiskt tycker jag personligen.
          Men bland all skiten lyser det vissa klara diamanter, det är också ett faktum - det finns människor som är mediala, på olika sätt. Vissa av dem har dessutom kunskapen/gåvan/erfarenheten/klokskapen (?) att hjälpa andra. Vissa har det inte.
          Jag vet att du inte tror på det här och det är helt ok smile.gif Det finns ingen här som kräver att du ska det.
          innocent.gif

Jag är oförbätterlig. Vill du bli min Sancho Panza? biggrin.gif

Dom flesta som håller på med detta är givetvis bedragare men sen finns det säkert en del som bara upptäcker att dom har ett sjätte sinne eller något ditåt. Då är den stora frågan om dom verkligen har kontakt men andra sidan eller har en otroligt snabb och intinutiv uppfattningsförmåga? För min del tror jag på den senare möjligheten eftersom det aldrig har kunnats bevisa att den första möjligheten existerar, dvs det funkar inte när man testar under kontrollerade former.

Beträffande min återkommande lust att klampa in på detta område så vill jag ställa en motfråga. Om man märker att en person är på väg att bli bedragen, lurad, sol-och-vårad eller på annat sätt blåst, skall man då hålla käft eller berätta sanningen? Eller vad man själv upplever som sanning. Även om man i så fall blir betraktad som en landsplåga.

--------------------

Citera
          AnitaO
          Inlägg 29-03-2007, 09:52
          Länk hit: #27

Medlem
          Antal inlägg: 7 640
          Medlem nr: 6 109

CITAT (Gossen Ruda @ 29-03-2007, 10:47) *

Dom flesta som håller på med detta är givetvis bedragare men sen finns det säkert en del som bara upptäcker att dom har ett sjätte sinne eller något ditåt. Då är den stora frågan om dom verkligen har kontakt men andra sidan eller har en otroligt snabb och intinutiv uppfattningsförmåga? För min del tror jag på den senare möjligheten eftersom det aldrig har kunnats bevisa att den första möjligheten existerar, dvs det funkar inte när man testar under kontrollerade former.

Beträffande min återkommande lust att klampa in på detta område så vill jag ställa en motfråga. Om man märker att en person är på väg att bli bedragen, lurad, sol-och-vårad eller på annat sätt blåst, skall man då hålla käft eller berätta sanningen? Eller vad man själv upplever som sanning. Även om man i så fall blir betraktad som en landsplåga.

I studiesyfte kanske du skulle titta på nåt avsnitt på TV4Plus av "Det okända"
          Personligen är jag övertygad om att det finns människor med mediala förmågor som har kontakt med andra sidan.
          Finns inte en chans att en person skulle kunna gissa sig till allt som kommer fram i programmen.
          Roligast hade ju förståss varit om du sett det avsnittet där mannen i huset precis som du trodde att detta var bluff och när mediet avslöjade precis vad han sagt till sin fru om detta coolgleam.gif

--------------------
          user posted image

They say that memories are Golden. Well maybe that is true.
          But I never wanted memories, I only wanted You!

Citera
          Gossen Ruda
          Inlägg 29-03-2007, 10:07
          Länk hit: #28

Medlem

Jag har slutat att obetingat tro på TV. rolleyes.gif Definitivt på såna program.

--------------------

Citera
          Berith
          Inlägg 29-03-2007, 10:07
          Länk hit: #29

Medlem

---

Ursäkta men jag förstår inte kopplingen till ämnet i den här tråden?

--------------------
          ----<--<-@ Att dölja ett fel med en lögn är som att dölja en fläck med ett hål. @->-->----

Citera
          Gossen Ruda
          Inlägg 29-03-2007, 10:10
          Länk hit: #30

Medlem

Många/dom flesta/alla, stryk det ej tillämpliga, medier är bedragare.

--------------------

Citera
          Bee
          Inlägg 29-03-2007, 10:11
          Länk hit: #31

Medlem
          Antal inlägg: 2 496
          Medlem nr: 7 002

För ganska precis ett år sedan var jag och min vuxna dotter på en storseans med just Pehr Trollsveden. Det var en av höjdpunkterna på en Hälsomässa här i Göteborg. Vi gick in i lokalen och satte oss innan Pehr dök upp. När han kom gick han först runt och tog betalt, 100 kronor per person. Vi var väl runt 50 personer.
          Sen började han prata lite allmänt om det här seanser för att därefter börja gå runt i lokalen. Han ställde sig bakom någon och berättade vad som dök upp i hans huvud. Han sa faktiskt att det inte nödvändigtvis var just den personen han stod bakom som "händelserna" kunde beröra, dvs det kunde lika gärna träffa rätt på bänkgrannen.
          För min del blev det lite luddigt om någon kvinnlig släkting med blommig klänning. Min dotter kände ungefär likadant tills hon en månad senare bekräftade varje stavelse han förutspått! Det handlade om en resa där han beskrev omständigheterna och hur det såg ut på stället. Och nej - det handlade inte om en självuppfylld profetia.
          Våra namn eller annat visste han inte.
          Jag går gärna på ännu en sådan seans med honom! Det är kul helt enkelt!

--------------------
          Rensar ogräs i sydligaste Bohuslän, ett blåshål i zon 2-3

Citera
          Berith
          Inlägg 29-03-2007, 10:12
          Länk hit: #32

Medlem

Du är rolig du Ruda. crazy.gif

Såklart att dom inte är, eller har du nån dokumenterad statistik på det?

--------------------

Citera
          KURT
          Inlägg 29-03-2007, 10:30
          Länk hit: #33

Medlem
          Antal inlägg: 10 440
          Medlem nr: 34

Jag är säker på att alla som var med om de s.k. "rättegångarna" mot häxor på 1600-talet trodde på deras "bekännelser" och vittnesmål också. Människans sinnen är det mycket enkelt att manipulera.

Citera
          Piccante
          Inlägg 29-03-2007, 10:32
          Länk hit: #34

Medlem
          Antal inlägg: 8 776
          Medlem nr: 6 891

Ska inte lägga mig i den ordväxling som pågår med Ruda eftersom det är riktat mot honom personligen. Men allvarligt, ett seriöst medium när såg man det senast? såg på TV3s Insider hur en snubbe med kristallkula tog 40000 kr för att ställa cancerdiagnos på friska människor och skrämma upp dem tills de hivade upp pengar för hans värdelösa preparat thumbdown.gif

Hittade tyvärr inte hela programmet men här är ett klipp från Penn & Teller när de granskar hur medium arbetar. Mycket lärorikt.

--------------------
          আছে কিছুই গুরুত্বপূর্ণ!

Citera
          AnitaO
          Inlägg 29-03-2007, 10:38
          Länk hit: #35

Medlem
          Antal inlägg: 7 640
          Medlem nr: 6 109

CITAT (Markus_H @ 29-03-2007, 11:32) *
          Ska inte lägga mig i den ordväxling som pågår med Ruda eftersom det är riktat mot honom personligen. Men allvarligt, ett seriöst medium när såg man det senast? såg på TV3s Insider hur en snubbe med kristallkula tog 40000 kr för att ställa cancerdiagnos på friska människor och skrämma upp dem tills de hivade upp pengar för hans värdelösa preparat thumbdown.gif

Hittade tyvärr inte hela programmet men här är ett klipp från Penn & Teller när de granskar hur medium arbetar. Mycket lärorikt.

Visst finns det bluffmakare, och det var nog det som Insider visade.
          När man senast såg ett seriöst medium ...?? Igår gjorde jag det biggrin.gif

--------------------
          user posted image

They say that memories are Golden. Well maybe that is true.
          But I never wanted memories, I only wanted You!

Citera
          Bee
          Inlägg 29-03-2007, 10:40
          Länk hit: #36

Medlem
          Antal inlägg: 2 496
          Medlem nr: 7 002

Vill bara stillsamt påpeka att initiativtagaren till denna tråd pratar om Storseans.
          Det är något helt annat än privata sittningar och dom flesta som går på storseanser på hälsomässor vet att man skall ta det med en nya salt.

Med andra ord - det finns ingen anledning att ta till storsläggan mot oss som gillar sådant.

--------------------
          Rensar ogräs i sydligaste Bohuslän, ett blåshål i zon 2-3

Citera
          Airamya
          Inlägg 29-03-2007, 11:21
          Länk hit: #37

Medlem
          Antal inlägg: 1 177
          Medlem nr: 3 968

Hahaha! Jag som Sancho Panza? Ja, rollen som sådan skulle kanske passa mig... Framför allt så har jag ganska god hand med åsnor... (nu menar jag riktiga åsnor på fyra ben, med svans där bak och envist sinnelag) men jag skulle nog vara mer intresserad av väderkvarnarnas historia och bevarande än att slåss mot dem.... tongue.gif
          Som svar på din fråga så tror jag att det är mycket viktigt att ha en öppen o ärlig debatt ang medier och annat. Många blir lurade och det är synnerligen tragiskt och bara bra om det kan undvikas, genom information om bedragare t ex. Så nej, man ska inte hålla tyst.
          Det är dock viktigt att inte dra alla över en kam. Långt ifrån alla medier är bedragare och många människor har fått bra hjälp och vägledning via dessa kanaler. Det är lätt att de känner sig påhoppade när någon utgår ifrån att de blivit lurade.

Hoppla Rosinante! (Var det hästen eller åsnan som hette så??)

--------------------

"Det finns inget problem som är så litet att det inte går att blåsa upp till orimliga proportioner."
          Citat från Lena:-) här på Odla

Citera
          Gossen Ruda
          Inlägg 29-03-2007, 11:44
          Länk hit: #38

Medlem

Det var hästen som hette Rosinante. Kommer inte ihåg vad åsnan hette, det var längesen jag lästa vissa delar av bokon/böckerna. Beträffande att avslöja medier så måste man först övertyga dom som tror på dom att en del eller alla är rena bedragare. Sen går det av sig själv.

--------------------

Citera
          Berith
          Inlägg 29-03-2007, 11:45
          Länk hit: #39

Medlem

Jag borde kanske förtydliga en sak - jag har aldrig träffat på nåt medium, har aldrig varit med på nån seans och (det kanske viktigaste!) jag känner mej inte påhoppad av Ruda.

--------------------

Citera
          djingis
          Inlägg 29-03-2007, 11:52
          Länk hit: #40

Medlem
          Antal inlägg: 201
          Medlem nr: 4 731

För några år sedan så sa en man till mig följande:
          Jag ser att din mellersta ser sådant som ni andra inte ser. Varken skräm eller uppmuntra henne utan låt henne vara!

Vaaaa? Jag förstod inte till en början men efter något år så började dottern som då var ca. 7år prata om den kvinna som besökte henne om kvällarna och om nätterna.
          jag och hennes far drog öronen till oss och bara frågade lite löst om hur kvinnan var och hur hon såg ut.
          Barnet berättade utförligt om hur tanten såg ut osv......
          Tanten kommer av och till och besöker henne men hon skräms inte av det. Då jag frågade om hon var rädd så tittade hon konstigt på mig och frågade mig- varför skulle jag vara rädd, hon är ju snäll....
          Vi pratar inte om det utan endast då hon för det själv på tal.

För ett tag sedan så stod jag och strök då jag hörde följande konversation mellan mellandotter och lillasyster.
          De lekte i köket då mellandottern stannade upp och sa till lillasyster:
          -Känn nu står någon bredvid mig!
          -Nä, jag ser ingen, säger lillasyster.
          -Jamen, känn! Här är det varmt, här står någon och här är det kallt, där finns ingen.

Lillasyster tittar misstänksamt och de leker vidare.

Jag har många tillfällen att berätta om hur hon ser och känner av folk.

Redigerat av djingis: 29-03-2007, 11:54

--------------------
          Camilla i zon 1

"ju fler människor jag träffar på- desto mer tycker jag om min hund"

Citera

8 sidor V  < 1 2 3 4 > » 
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 08-06-2026, 08:50

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon