| |
|
  |
Storseans |
|
|
|
|
29-03-2007, 13:38
|

Medlem
Antal inlägg: 23 957
Medlem nr: 296

|
Jaja, Camilla/djingis, det går över när hon lär sig skilja mellan fantasi och verklighet. När min brorson var ca 5 år var han rädd för att gå i trappan mellan våningarna för det bodde en örn där. På något mystiskt sätt flyttade den därifrån när han blev äldre. Dom som följer med i serievärlden känner nog till monstren som bor under Kalles säng i Kalle och Hobbe. Även Pondus´son tampas med monster.
Jag kan också meddela att jag inte känner mig trampad på eller har för avsikt att trampa på någon här. Möjligen en och annan skrevspark på något medium. Om ni Googlar på "Pehr Trollsveden bluff" eller bara på namnet så hittar man en del matnyttigt. Bl.a. en som har varit på två massmöten och upptäckt att han kör samma skiva varje gång. Står man bland en massa människor och drar en historia men inte pekar ut vem det gäller finns det stor chans att det passar in på någon där. Upplevelsen uppstår i lyssnarens hjärna och en del VILL bli lurade.
Det är samma sak med horoskop. Dom är så luddiga och svepande att det mesta passar in. Låt någon ni känner klippa bort allt som talar om vilken tidsperiod det gäller i ett antal horoskop och försök sen klura ut vilket passar in på just er. Det är dom flesta.
--------------------
Mera Japan-pop åt svenska folket AKB48と日本を発見するには、長い時間に起こった最高のことです
Straight for ever. Cogito, ergo sum.
|
|
|
|
|
|
|
|
29-03-2007, 14:01
|

Medlem
Antal inlägg: 201
Medlem nr: 4 731

|
CITAT (Gossen Ruda @ 29-03-2007, 14:38)  Jaja, Camilla/djingis, det går över när hon lär sig skilja mellan fantasi och verklighet. När min brorson var ca 5 år var han rädd för att gå i trappan mellan våningarna för det bodde en örn där. På något mystiskt sätt flyttade den därifrån när han blev äldre. Dom som följer med i serievärlden känner nog till monstren som bor under Kalles säng i Kalle och Hobbe. Även Pondus´son tampas med monster.
Jag kan också meddela att jag inte känner mig trampad på eller har för avsikt att trampa på någon här. Möjligen en och annan skrevspark på något medium. Om ni Googlar på "Pehr Trollsveden bluff" eller bara på namnet så hittar man en del matnyttigt. Bl.a. en som har varit på två massmöten och upptäckt att han kör samma skiva varje gång. Står man bland en massa människor och drar en historia men inte pekar ut vem det gäller finns det stor chans att det passar in på någon där. Upplevelsen uppstår i lyssnarens hjärna och en del VILL bli lurade.
Det är samma sak med horoskop. Dom är så luddiga och svepande att det mesta passar in. Låt någon ni känner klippa bort allt som talar om vilken tidsperiod det gäller i ett antal horoskop och försök sen klura ut vilket passar in på just er. Det är dom flesta. Nu är det så att det är 5-6 år sedan hon började känna av dessa ev. "fantasier". Hon blir i år en tonåring som inte gärna pratar om det hon sk. ser- då hon har upptäckt att det finns folk som ifrågasätter henne. I synnerhet familj och släktingar. Fast dessa släktingar som varken tror på det ena eller andra blev märkbart tysta. Då de bad henne förklara i detalj hur denna kvinna såg ut som besökte henne. Hon gav en mycket detaljerad beskrivning av denna kvinna och avslutade med att säga: det enda jag inte tycker om är hennes tänder. Min mans släktingar blev knäpptysta och sedan kröp det fram att denna beskrivning som hon hade gjort- stämde till 100% över min mans mormor som dog då min man var i 7årsåldern. Denna kvinna passade min man när han var liten då hans egna familj drabbades av ett tragiskt dödsfall. I vår familj så finns det inga bilder på denna kvinna så några "fanatsier" som plockats från ett foto finns inte- då dottern inte vet hur makens mormor såg ut. Jag är tacksam att barnet tar sin synskhet med ro och lever med devisen "ingenting försvinner utan allt finns kvar fast i olika former". detta uttryck har hon snott av Bodil jönsson då hon pratar fysik. Det du Ruda gör belägg från serier eller andra seanser ställer jag mig borta från, då jag varken läser serier eller deltar i seanser, ingen i min familj gör det heller. Det finns större tvivlare än du som denna unge har bildligt talat slagit undan benen på men hon skulle aldrig slå mynt av det utan tycker just för tillfället att det är till en belastning men för henne - alldeles naturligt.
--------------------
Camilla i zon 1
"ju fler människor jag träffar på- desto mer tycker jag om min hund"
|
|
|
|
|
|
|
|
29-03-2007, 14:18
|

Medlem
Antal inlägg: 982
Medlem nr: 8 942

|
Här kommer ett sent inlägg i disskusionen  . Det är många som inte tror på sånt här, och bl.a. motiverar det med att det inte är vetenskapligt bevisat. Själv så är jag öppen för möjligheten fram tills någon bevisar att det inte är möjligt att vara synsk, att det inte finns någon andra sida osv. Hoppas ni förstår vad jag menar!
--------------------
Stolt HBT-kompis Angelica i zon 4-5, sambo med en karl och ett halvt zoo
|
|
|
|
|
|
|
|
29-03-2007, 14:21
|
Medlem
Antal inlägg: 2 496
Medlem nr: 7 002

|
CITAT (Gossen Ruda @ 29-03-2007, 14:38)  Om ni Googlar på "Pehr Trollsveden bluff" eller bara på namnet så hittar man en del matnyttigt.
Det är samma sak med horoskop. Dom är så luddiga och svepande att det mesta passar in. Låt någon ni känner klippa bort allt som talar om vilken tidsperiod det gäller i ett antal horoskop och försök sen klura ut vilket passar in på just er. Det är dom flesta. Matnyttigt? Varför skulle det vara särskilt nyttigt att veta detta? Vem bryr sig förutom skeptikerna som ändå aldrig skulle bevista seanserna? Vi andra går dit för att det är KUL. Ett nöje, precis som vilket evenemang som helst. Trollsveden är harmlös. Ibland har han rätt. Tips: om du vill njuta av varningsklockor - läs in dig lite på Sai Baba. Där ringer dom högt! Och ändå strömmar folk dit. Vad gäller horoskop, ja man skall kanske uttala sig lite försiktigt där. Det är skillnad mellan personliga horoskop och allmänna, samma som med storseanser och privata sittningar egentligen. Emellertid: Astrologi och psykologi är samma mynt med olika sidor. Jung och grabbarna höll på väldigt mycket med astrologi när dom uppfann sina teorier. Jämför tex Jungs tolv arketyper med zodiakens tolv tecken  Och astrologi och astronomi skildes åt på 1700-talet när vetenskapen blev tillåten av kyrkan. Sent omsider fick dom ju erkänna att jorden är rund. Men astrologin var ett stort hot mot kyrkan och måste tystas. Man lyckades inte helt med det.
--------------------
Rensar ogräs i sydligaste Bohuslän, ett blåshål i zon 2-3
|
|
|
|
|
|
|
|
29-03-2007, 14:53
|
Medlem
Antal inlägg: 8 694
Medlem nr: 4 012

|
Jag har inga erfarenheter av seanser och sånt men jag kan bara konstatera för mig själv att det finns saker som vi inte kan förklara. Jag har svårt att tänka på det som nåt övernaturligt utan ser det snarare som naturligt. Varför skulle det inte finnas saker utöver det som vi upplever varje dag?
Tillägg: Jag tror också att det finns massor med bluffmakare på det här området, tyvärr. Jag är väldigt tveksam till att det går att utbilda sig till medium, antingen har man förmågan eller inte.
Redigerat av Magdis: 29-03-2007, 15:06
|
|
|
|
|
|
|
|
29-03-2007, 14:55
|

Medlem
Antal inlägg: 2 911
Medlem nr: 6 274

|
CITAT (Sailor Pluto @ 29-03-2007, 15:18)  /.../Själv så är jag öppen för möjligheten fram tills någon bevisar att det inte är möjligt att vara synsk, /.../ Det går inte och kommer aldrig gå att bevisa att något inte finns. Man kan bara bevisa att något finns.
--------------------
Don't argue with idiots, they will drag you down to their level and beat you with experience.
|
|
|
|
|
|
|
|
29-03-2007, 15:32
|
Medlem
Antal inlägg: 301
Medlem nr: 5 048

|
En liten fråga till er som säger att det finns både falska och äkta medier (Fenja, Airamya, AnitaO, Magdis): Hur gör man för att skilja de falska från de äkta? Vilken metod använder ni?
Det finns gott om folk som berättar om sina övertygande upplevelser, men ju mer detaljer folk berättar, desto mindre övertygande tycker jag det låter!
|
|
|
|
|
|
|
|
29-03-2007, 15:59
|
Medlem

|
CITAT (Svante, zon 1 @ 29-03-2007, 16:32)  En liten fråga till er som säger att det finns både falska och äkta medier (Fenja, Airamya, AnitaO, Magdis): Hur gör man för att skilja de falska från de äkta? Vilken metod använder ni? jag kan nog tyvärr inte svara på frågan om vilken metod man använder. jag vet nämligen inte. till att börja med måste man nog ställa sig frågan: vad är ett medium? jag kan inte ens svara på den frågan själv så jag är nog inte rätt person att försöka tydliggöra något alls i det sammanhanget.  Jag skulle inte själv vända mig till ett medium, helt enkelt för att jag inte har något behov av det. Däremot är jag inte helt sluten för att det faktiskt kan hända saker utöver det "normala" och att människan kan ha nån typ av sjätte sinne.
|
|
|
|
|
|
|
|
29-03-2007, 16:07
|
Medlem
Antal inlägg: 301
Medlem nr: 5 048

|
CITAT (Magdis @ 29-03-2007, 16:59)  Däremot är jag inte helt sluten för att det faktiskt kan hända saker utöver det "normala" och att människan kan ha nån typ av sjätte sinne. OK, jag förstår. Själv tycker jag väl att naturligtvis kan det hända saker som man inte förstår men att allt som verkar "övernaturligt" har en mycket stark tendens att förblekna när man börjar syna det i sömmarna.
|
|
|
|
|
|
|
|
29-03-2007, 16:11
|
Medlem

|
CITAT (Svante, zon 1 @ 29-03-2007, 17:07)  OK, jag förstår. Själv tycker jag väl att naturligtvis kan det hända saker som man inte förstår men att allt som verkar "övernaturligt" har en mycket stark tendens att förblekna när man börjar syna det i sömmarna. Visst är det så i väldigt många situationer.  Och enligt min uppfattning kunde det egentligen kallas "övernaturligt" bara det att vi finns på jorden och är så fantastiskt konstruerade som vi är, o det är det jag menar med att det snarare är naturligt att det sker saker som vi inte förstår.
|
|
|
|
|
|
|
|
29-03-2007, 16:15
|

Medlem

|
CITAT (Whiskuchi @ 29-03-2007, 15:55)  Det går inte och kommer aldrig gå att bevisa att något inte finns. Man kan bara bevisa att något finns. Vilket jag tidigare har framhållit många gånger här i forumet. Beträffande Bee´s dotter och hennes historia så finns det givetvis en avlägsen möjlighet att det är så här även om jag inte tror det. Sen finns det en del andra möjligheter varav jag drar ett par. 1. Det är en ren tillfällighet. 2. Din man har berättat om mormordern nån gång men kommer inte ihåg detta. 3. Han kommer ihåg men spelar med. Givetvis kommer då mothugg om att det är otänkbart men då kontrar jag med uppmaningen: Bevisa det! Det är den springande punkten i alla såna här berättelser. Nämligen att i efterhand bevisa och verifiera vad som hänt och vad som inte hänt i förgången tid. Det är totalt omöjligt så allt blir en fråga om vad man tror på. Till sist en kommentar om detta: "Astrologi och psykologi är samma mynt med olika sidor. Jung och grabbarna höll på väldigt mycket med astrologi när dom uppfann sina teorier. Jämför tex Jungs tolv arketyper med zodiakens tolv tecken Och astrologi och astronomi skildes åt på 1700-talet när vetenskapen blev tillåten av kyrkan. Sent omsider fick dom ju erkänna att jorden är rund. Men astrologin var ett stort hot mot kyrkan och måste tystas. Man lyckades inte helt med det." Psykologi är läran om människans psyke. Astrologi är ett tappert försök att förutsäga framtiden genom att studera vissa fenomen i forntiden. Helt befängt. Astronomi är läran om världsrymden och har inget med ovanstående att göra. Att jorden är rund var nog inget som någon hetsade upp sig för när det blev klart att det var så, hotet mot kyrkan var att astronomerna satte solen i mitten och inte jorden som det stod i bibeln.
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
29-03-2007, 16:53
|

Medlem

|
Det räcker med att man kan känna vindens kraft. Men det ligger mycket i det du skriver. Män vill gärna ha alla fakta på bordet, för kvinnor räcker det med att nån säger att det är fakta för att dom skall tro på det. Sen vill jag bara återknyta till vad Magdis skrev:"vi finns på jorden och är så fantastiskt konstruerade som vi är". Jag håller inte med om att vi är så fantastiska. Vi är en skaplig kompromiss av olika egenskaper men långt ifrån perfekta, men det är en konsekvens av evolutionen. Skulle nån utifrån skratsch konstruera en människa skulle vi vara annorlunda. Om den nuvarande konstruktionen är ett resultat av en styrd process är den som styrde processen en sadist och cyniker eller en hopplös klant.
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
29-03-2007, 17:00
|

Medlem
Antal inlägg: 4 738
Medlem nr: 45

|
CITAT (Magdis @ 29-03-2007, 15:53)  Jag har inga erfarenheter av seanser och sånt men jag kan bara konstatera för mig själv att det finns saker som vi inte kan förklara. Jag har svårt att tänka på det som nåt övernaturligt utan ser det snarare som naturligt. Varför skulle det inte finnas saker utöver det som vi upplever varje dag?
Tillägg: Jag tror också att det finns massor med bluffmakare på det här området, tyvärr. Jag är väldigt tveksam till att det går att utbilda sig till medium, antingen har man förmågan eller inte. Kunde jag har skrivit. Precis så tycker jag med Elisabeth
|
|
|
|
|
|
|
|
29-03-2007, 17:08
|

Medlem
Antal inlägg: 7 640
Medlem nr: 6 109

|
CITAT (Gossen Ruda @ 29-03-2007, 17:53)  Det räcker med att man kan känna vindens kraft. Men det ligger mycket i det du skriver. Män vill gärna ha alla fakta på bordet, för kvinnor räcker det med att nån säger att det är fakta för att dom skall tro på det. Nu är du aningen nedlåtande mot kvinnor faktiskt  Precis som man kan känna vindens kraft kan man känna energier. Jag personligen är övertygad av egen erfarenhet och inte för att "någon sagt att det är fakta"
--------------------
 They say that memories are Golden. Well maybe that is true. But I never wanted memories, I only wanted You!
|
|
|
|
|
|
|
|
29-03-2007, 17:24
|

Medlem

|
CITAT (AnitaO @ 29-03-2007, 18:08)  Nu är du aningen nedlåtande mot kvinnor faktiskt  Precis som man kan känna vindens kraft kan man känna energier. Jag personligen är övertygad av egen erfarenhet och inte för att "någon sagt att det är fakta"  Det var inte meningen, dessutom är inte skillnaden så stor som jag skrev. Det var kanske generaliserande. Men om man inte kan detektera "energin" du talar om hur kan den då finnas? Vi kan med tekniken hjälp detektera så otroligt låg vanlig energi att det är otroligt att nåt med kan finnas. Om det inte bara finns inne i hjärnan men snart är den också kartlagd in i minsta detalj.
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
29-03-2007, 17:36
|

Medlem
Antal inlägg: 982
Medlem nr: 8 942

|
CITAT (Whiskuchi @ 29-03-2007, 15:55)  Det går inte och kommer aldrig gå att bevisa att något inte finns. Man kan bara bevisa att något finns. Jag kanske borde ha formulerat mej på ett annat sätt  . Försöker igen: Om någon gör en studie av dessa saker för att kontrollera vad som är möjligt, och kommer fram till att det endast är inbillning eller att det har naturliga förklaringar (fråga mej inte hur det ska gå till, för det har jag ingen aning om  ).. Då kommer jag att sluta var öppen för möjligheten! Och om studierna utesluter att det går att vara synsk, ja då har man väl bevisat att något inte finns? Herregud, det är så svårt att uttrycka sej! Får ändå inte fram precis vad jag vill ha sagt  .
--------------------
Stolt HBT-kompis Angelica i zon 4-5, sambo med en karl och ett halvt zoo
|
|
|
|
|
|
|
|
29-03-2007, 17:46
|

Medlem

|
Jag förstår vad du menar men vet inte hur man skall ställa upp problemets lösning. Ofta kommer man dragande med upplevelserna i efterhand och då är det kört på förhand. Bevisa inbillning? Skeptikerna kommer ändå hela tiden att hävda att vi inte har möjlighet att mäta eller detektera vad man nu skall motbevisa.
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
29-03-2007, 17:55
|
Medlem

|
CITAT (Gossen Ruda @ 29-03-2007, 17:53)  xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx Om den nuvarande konstruktionen är ett resultat av en styrd process är den som styrde processen en sadist och cyniker eller en hopplös klant.  Eller komiker kanske!
|
|
|
|
|
|
|
|
29-03-2007, 18:16
|

Medlem
Antal inlägg: 1 177
Medlem nr: 3 968

|
Wow... Det här har utvecklats till en riktigt intressant tråd  Så kul att läsa om de erfarenheter o upplevelser som vissa av er skriver om! Tack för att ni delar med er. CITAT (Svante, zon 1 @ 29-03-2007, 16:32)  En liten fråga till er som säger att det finns både falska och äkta medier (Fenja, Airamya, AnitaO, Magdis): Hur gör man för att skilja de falska från de äkta? Vilken metod använder ni?
Det finns gott om folk som berättar om sina övertygande upplevelser, men ju mer detaljer folk berättar, desto mindre övertygande tycker jag det låter! Metod? Du kanske har missuppfattat det hela lite, jag vet inte, men jag springer inte runt och engagerar mig speciellt mycket i falska kontra äkta medier och har inte utarbetat någon metod för detta heller  Däremot så känner jag ett äkta medium, det räcker för mig. Jag behöver ingen annan, vilket innebär att jag struntar ganska högaktningsfullt i alla övriga medier. Jag ser bluffmakare på TV precis som ni andra och kan därav konstatera att det finns scumbags. Jag arbetar medialt och upplever 'det övernaturliga' nästan på daglig basis och det är lika verkligt för mig som vindens kraft är för alla andra. (Håller med om att det borde kallas naturligt istället för övernaturligt  Extranaturligt kanske?  ). Men efter att ha arbetat ihop med ett äkta medium några år så har man inga tvivel. Jag har inte heller några bevis, förutom vittnesmål, men det är ju faktiskt helt oviktigt. Jag har inga behov av att övertyga någon annan, jag vill bara bli respekterad i min tro, mitt liv. Och oftast blir jag det
--------------------
 "Det finns inget problem som är så litet att det inte går att blåsa upp till orimliga proportioner." Citat från Lena:-) här på Odla
|
|
|
|
|
|
|
  |
1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
0 medlem(mar):
|
|
 |
|