|
dricker du kaffe, eller inte? |
|
|
|
01-04-2007, 20:13
|

Medlem
Antal inlägg: 23 957
Medlem nr: 296

|
Den som inte är människa utan sitt kaffe är definitivt drogberoende. Det är bara att trappa ner tills beroendet upphör, sen vet man hur mycket det går att dricka. Har för mig att koffeinhalten i te är mindre än i kaffe, vet dock inte exakt hur mycket. Det är fö samma ämne i te och kaffe, trimetylxantin. Själv dricker jag ett par koppar te om dagen, kaffe om nöden står för dörren och knackar på. Då med mycket socker, mjölk eller grädde för att smörjan skall slinka ner. Annars finns det ren apoteksvara att köpa.
--------------------
Mera Japan-pop åt svenska folket AKB48と日本を発見するには、長い時間に起こった最高のことです
Straight for ever. Cogito, ergo sum.
|
|
|
|
|
01-04-2007, 22:46
|
Medlem
Antal inlägg: 15 810
Medlem nr: 2 558

|
Trappa ner?
Och de som bara dricker en kopp t ex på morgonen ska då minska några ml, cl eller ?
Om beroendet inskränker sig till en kopp på morgonen så är iaf jag gärna beroende!
Vill också gärna ha en mjölkprodukt på morgonen men det kanske också är ett sorts beroende??!!
Mackan kanske också?
Pålägget?
Redigerat av mamamaggan: 01-04-2007, 22:47
--------------------
Mälardalen zon 2 - 3
Att känna skuld är att vara human
|
|
|
|
|
01-04-2007, 22:50
|
Medlem
Antal inlägg: 1 040
Medlem nr: 8 745

|
Enligt de senaste rönen är några koppar kaffe om dagen nyttigt. Så jag tänker i alla fall fortsätta dricka de 2-3 koppar om dagen som jag dricker.
--------------------
|
|
|
|
|
01-04-2007, 22:54
|
Medlem

|
CITAT (faith @ 01-04-2007, 23:50)  Enligt de senaste rönen är några koppar kaffe om dagen nyttigt. Så jag tänker i alla fall fortsätta dricka de 2-3 koppar om dagen som jag dricker. Så länge man inte " mår illa " av kaffedrickandet så är det väl helt OK tycker jag att dricka så mycket man vill oavsett om man anses beroende av det eller inte. Finns mycket farligare saker att bekymra sig för.
--------------------
Mälardalen zon 2 - 3
|
|
|
|
|
02-04-2007, 05:43
|

Medlem
Antal inlägg: 15 282
Medlem nr: 18

|
CITAT (mamamaggan @ 01-04-2007, 23:54)  Så länge man inte " mår illa " av kaffedrickandet så är det väl helt OK tycker jag att dricka så mycket man vill oavsett om man anses beroende av det eller inte. Finns mycket farligare saker att bekymra sig för. Det var precis så jag uppfattade en del svar, att några "mår illa". Huvudvärk är väl inte att må bra? Och inte dåligt humör heller? Ni behöver inte sticka ut taggarna bara för att jag ifrågasätter hur ni mår av att dricka kaffe.  CITAT (mamamaggan @ 01-04-2007, 23:46)  Trappa ner?
Och de som bara dricker en kopp t ex på morgonen ska då minska några ml, cl eller ?
Om beroendet inskränker sig till en kopp på morgonen så är iaf jag gärna beroende!
Vill också gärna ha en mjölkprodukt på morgonen men det kanske också är ett sorts beroende??!!
Mackan kanske också?
Pålägget? Ja om du "inte känner dej som en människa" utan mjölken eller mackan så är det nog ett beroende och du borde se över dina frukostvanor. *skojar lite*
--------------------
----<--<-@ Att dölja ett fel med en lögn är som att dölja en fläck med ett hål. @->-->----
|
|
|
|
|
02-04-2007, 06:45
|

Medlem
Antal inlägg: 3 145
Medlem nr: 7 103

|
CITAT (Berith @ 01-04-2007, 09:58)  Neej har inte nämnt ordet beroende även om det väl handlar om just det.  Visst har du rätt i att det handlar om ett beroende.  Jag får ont i huvudet om jag inte dricker kaffe en dag. Jag började dricka kaffe pga att det är det enda som får fart på min mage. Hade provat det mesta mot trög mage, men inget vidare resultat. Men med två koppar kaffe per dag mår magen bra så det tänker jag fortsätta med. Från början tyckte jag inte att det smakade något vidare utan tvingade faktiskt i mig kaffet bara pga magen, men nu älskar jag doften och smaken av ett gott kaffe. Som sagt beroende är jag, men det är min enda "last" så det tänker jag fortsätta med! Vill bara tillägga att Löfbergslila har ett både krav och rättvisemärkt kaffe för er som är ute efter det.
|
|
|
|
|
02-04-2007, 06:53
|

Medlem

|
Man är beroende om man inte klarar av att hålla upp, så enkelt är det. Dricker man en kopp kaffe om dagen och klättrar på väggarna om man inte får den är man beroende. Teoretiskt sett, det krävs nog flera koppar för att ett beroende skall uppstå. Sen finns det både psykiskt och fysiskt/medicinskt beroende.
--------------------
|
|
|
|
|
02-04-2007, 07:56
|

Medlem
Antal inlägg: 14 536
Medlem nr: 14

|
Visualiserar ett AA-möte, men detta är ett AK*-möte En kvinna i rummet reser sig upp och säger: " - Hej, jag heter Betty och jag är koffeinist." 73,86% av odlaiterna på mötet svarar: " - Hej Betty." Kvinnan fortsätter sin bekännelse: " - Jag dricker 4 - 5 koppar kaffe varje dag. När jag var yngre drack jag närmare 10 koppar om dagen och då var jag beroende av det för att må bra. Nu när jag har minskat kaffemängden till hälften mår jag bra av det och skulle inte vilja vara utan kaffe i mitt liv. Kaffe är gott!" När hon avslutat sin berättelse satte hon sig ner igen och tänkte på hur mysigt det skulle bli med en kopp kaffe och en stunds trevligt småprat efter mötet. De 73,86 procenten odlaiter applåderade  men 18,69% skakade lite på huvudena... (*AK = Anonyma Koffeinister)
Redigerat av Betty: 02-04-2007, 08:06
--------------------
Norrbottenskusten zon 5-6
|
|
|
|
|
02-04-2007, 08:26
|

Medlem
Antal inlägg: 9 732
Medlem nr: 22

|
CITAT (Gossen Ruda @ 01-04-2007, 21:13)  Då med mycket socker, mjölk eller grädde för att smörjan skall slinka ner. Annars finns det ren apoteksvara att köpa. Smörja? Ett av livets många goda ting. Själv är jag är inte beroende, eftersom jag bara dricker 1-2 koppar, enbart för att det är gott, jag varierar olika märken och olika sätt att tillverka; intressant, spännande och gott. Det är viss skillnad mellan bottensats av garvsyra i en kanna som stått någon timme  eller en njutningens stund med nyrostat och nymalet, exempelvis på mauritz kaffehus eller på liknande ställe. Den som inte fått uppleva skillnaden, är det nästan synd om.
(Hur funkar bilderna??)
Redigerat av Hannele: 02-04-2007, 08:41
--------------------
Carpe Diem. Fånga dagen.
Ta ingen skit, tjejer! Grynet
|
|
|
|
|
02-04-2007, 09:09
|

Medlem
Antal inlägg: 3 145
Medlem nr: 7 103

|
CITAT (Hannele @ 02-04-2007, 09:26)  Smörja? Ett av livets många goda ting. Själv är jag är inte beroende, eftersom jag bara dricker 1-2 koppar, enbart för att det är gott, jag varierar olika märken och olika sätt att tillverka; intressant, spännande och gott. Det är viss skillnad mellan bottensats av garvsyra i en kanna som stått någon timme  eller en njutningens stund med nyrostat och nymalet, exempelvis på mauritz kaffehus eller på liknande ställe. Den som inte fått uppleva skillnaden, är det nästan synd om.
(Hur funkar bilderna??) Ja, och tänk så många goda kaffedrinkar det finns...mmmmmmmm  CITAT (Betty @ 02-04-2007, 08:56)  Visualiserar ett AA-möte, men detta är ett AK*-möte En kvinna i rummet reser sig upp och säger: " - Hej, jag heter Betty och jag är koffeinist." 73,86% av odlaiterna på mötet svarar: " - Hej Betty." Kvinnan fortsätter sin bekännelse: " - Jag dricker 4 - 5 koppar kaffe varje dag. När jag var yngre drack jag närmare 10 koppar om dagen och då var jag beroende av det för att må bra. Nu när jag har minskat kaffemängden till hälften mår jag bra av det och skulle inte vilja vara utan kaffe i mitt liv. Kaffe är gott!" När hon avslutat sin berättelse satte hon sig ner igen och tänkte på hur mysigt det skulle bli med en kopp kaffe och en stunds trevligt småprat efter mötet. De 73,86 procenten odlaiter applåderade  men 18,69% skakade lite på huvudena... (*AK = Anonyma Koffeinister)
|
|
|
|
|
02-04-2007, 10:28
|
Medlem
Antal inlägg: 8 694
Medlem nr: 4 012

|
Jag är nog inte beroende då i ren fysisk bemärkelse eftersom jag inte mår dåligt av att INTE dricka kaffe. Däremot är det ju ett slags vaneberoende. Jag startar dagen med en mugg kaffe och den muggen ser jag verkligen fram emot och skulle sakna om jag inte fick (utom under graviditeten) Men sen brukar det inte bli så mycket mer än den enda muggen. Det är bara om vi får besök som jag dricker flera koppar. Ibland tar vi en cappuccino efter maten och i den är det ju inte så mycket kaffe (men starkt!) och mycket mjölk. Det är ett av livets njutningsämnen.
|
|
|
|
|
02-04-2007, 14:27
|
Medlem

|
CITAT (Berith @ 02-04-2007, 06:43)  Det var precis så jag uppfattade en del svar, att några "mår illa". Huvudvärk är väl inte att må bra? Och inte dåligt humör heller? Ni behöver inte sticka ut taggarna bara för att jag ifrågasätter hur ni mår av att dricka kaffe.  Ja om du "inte känner dej som en människa" utan mjölken eller mackan så är det nog ett beroende och du borde se över dina frukostvanor. *skojar lite*  Nej räknar mig inte som allvarligt beroende av något annat än mänsklig värme och närhet. Kaffe är gott tycker jag , liksom mjölk, macka och pålägg , och kan jag styra över mina frukostvanor så blir det en sådan frukost därför att det tycker jag är godast. Kaffe är väl en ganska ofarlig drog egentligen , allting är ju relativt. Men iaf jag , och antagligen många många fler , är verkligen beroende av näring och får vi inte det så dör vi helt enkelt. Och inte blir vi trevliga om vi avstår för då får vi huvudvärk mm. Kan det i så fall vara ett farligare beroende? Prova att inte ge dina växter vatten och/eller näring får du se. Hängde bara upp mig på det som jag uppfattade som allvaret i att vara kaffeberoende. No hard feelings hoppas jag , jag tål skoj!
--------------------
Mälardalen zon 2 - 3
|
|
|
|
|
02-04-2007, 15:36
|

Medlem

|
Man kan förstora och förminska alla problem och även icke-problem. Jag hittade lite mer info på det ofta utmärkta Wikipedia. Läs och lär, jag har skummat igenom och hittar inget att anmärka på.
--------------------
|
|
|
|
|
02-04-2007, 17:49
|

Medlem
Antal inlägg: 8 776
Medlem nr: 6 891

|
CITAT (Gossen Ruda @ 02-04-2007, 16:36)  Man kan förstora och förminska alla problem och även icke-problem. Jag hittade lite mer info på det ofta utmärkta Wikipedia. Läs och lär, jag har skummat igenom och hittar inget att anmärka på.  CITAT Koffein som njutningsmedel är relativt harmlöst. Också vid mångårigt bruk känner man idag inte till några tydliga medicinska skador eller biverkningar. Detta förutsätter dock "normal" konsumtion, då de flesta ämnen blir farliga vid tillräckligt höga doser. Det lät ju utmärkt! Samtidigt är koffeinets medicinska effekter rätt praktiska. För mig som astmatiker är det bra att kaffe är lätt vidgande för luftrören. Kaffet borde kanske flyttas till affärens hälsokost avdelning?
--------------------
|
|
|
|
|
02-04-2007, 17:52
|

Medlem
Antal inlägg: 15 282
Medlem nr: 18

|
CITAT (mamamaggan @ 02-04-2007, 15:27)  Nej räknar mig inte som allvarligt beroende av något annat än mänsklig värme och närhet. Kaffe är gott tycker jag , liksom mjölk, macka och pålägg , och kan jag styra över mina frukostvanor så blir det en sådan frukost därför att det tycker jag är godast. Kaffe är väl en ganska ofarlig drog egentligen , allting är ju relativt. Men iaf jag , och antagligen många många fler , är verkligen beroende av näring och får vi inte det så dör vi helt enkelt. Och inte blir vi trevliga om vi avstår för då får vi huvudvärk mm. Kan det i så fall vara ett farligare beroende? Prova att inte ge dina växter vatten och/eller näring får du se. Hängde bara upp mig på det som jag uppfattade som allvaret i att vara kaffeberoende. No hard feelings hoppas jag , jag tål skoj!  Jag tål också skoj.
--------------------
----<--<-@ Att dölja ett fel med en lögn är som att dölja en fläck med ett hål. @->-->----
|
|
|
|
|
02-04-2007, 20:37
|

Medlem
Antal inlägg: 2 836
Medlem nr: 4 113

|
CITAT (Hannele @ 02-04-2007, 09:26)  Det är viss skillnad mellan bottensats av garvsyra i en kanna som stått någon timme  eller en njutningens stund med nyrostat och nymalet, exempelvis på mauritz kaffehus eller på liknande ställe. Redigt knorrekaffe alltså...  dricker så sällan kaffe som sagt men kan lukta skillnad på knorrekaffe och nylagat kaffe... Milsvid skillnad. Ciczi
--------------------
Egenföretagande Trädgårdsingenjör. Besök www.tradgardsservice.com
"Mest klorofyll vinner!!!"
|
|
|
|
1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
0 medlem(mar):
|
|
 |
|