Hej. Att nässelvatten är bra gödning vet de flesta redan . Att nässelvatten på gräsklipp (täckodling) är ännu bättre är väl heller ingen nyhet. Men i vilka proportioner? De flesta inlägg jag sett (ex. Görans) säger 1 del på 10 delar nässelvatten. Jag testade på våra utekrukor med penseer. Tog hinken med konc. 1 vecka gammalt nässelvatten å hävde på...
Det blev tydligen en chock. Nästa vecka försvann alla mörka blommor...Men efter 1 vecka var det som om dom explocderade både i blad och knoppar.
Nu är det dom största och finaste penseer jag sett i mitt 53åriga liv :-).
Så summa sumarum...är det kanske ok att inte späda nässelvattnet alls. Jag hävdar inte att det är så. Men mitt fösök slog ju väl ut.
En annan sak: hur många nässlor ca. trycker ni ner i en 10 liters hink. Jag tar halva hinken tätt med nässlor och resten vatten. ung 50/50 alltså. Också tillfälle att experimentera och utbyta erfarenheter. mvh /B
--------------------
Mvh /Bengt, bor i Kyrkslätt Finland zon1 (=2-3 i Sverige) Tips! Spara dina äppelkärnor i blomkrukor... för senare utplantering på hösten! :-) ...det gör jag och hoppas på ny god äppelsort om ca. 5-10 år
|