Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Ros till bergsslänt?, Klättrare eller marktäckare? Tips på sort?
          Lamarr
          Inlägg 13-04-2007, 09:26
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 8
          Medlem nr: 9 371

Jag har börjat att fastna i rosträsket. Var jag än är i den vanskötta trädgården ser jag möjlighet att plantera en ros! Vi har en bergsslänt som idag är delvis kal, har tovigt gräs i skrevorna och en 90% död kaprifol vid foten. Slänten ligger i rakt västläge, och är relativt soligt. Den är ganska brant, ca 45% lutning, och ca 3 m lång från fot till topp, ca 3 m bred. Huset ligger strax bakom/ovanför och har grå stengrund, falurött med vita snickerier, byggt 1906. Vi bor i zon 2.

Min idé är att ta bort gräset och kaprifolen och plantera en ....ros! Men vad ska man ha? Klätterros? Mår de bra av att ligga mot berget? Marktäckande ros? Blir de tillräkligt långa? Behövs flera bredvid varandra? Jag tycker om rosor i färgerna vit, rosa och rött. Är inte så förtjust i gula toner. Vill gärna ha blomning så lång tid som möjligt! Har ni några bra tips?

Och var köper man bra rosor på nätet? (Bra = stort utbud, fina plantor, ok priser, ok leveranstider)

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 23-06-2025, 23:57

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon