Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

41 sidor V  « < 4 5 6 7 8 > »   
          Skriv svarNytt inlägg
          > JAG BLIR GALEN PÅ KATTER, Hur ska man få ha sin altan och utemöbler mm ifred ???
          Bovine
          Inlägg 28-05-2007, 14:52
          Länk hit: #101

Medlem
          Antal inlägg: 21
          Medlem nr: 9 988

CITAT (Tezzla @ 28-05-2007, 15:33) *
          om de nu skulle lägga en klick avföring under rosbusken, so what?

blomma.gif

Exakt! So what? biggrin.gif

Citera
          Betty
          Inlägg 28-05-2007, 14:58
          Länk hit: #102

Medlem
          Antal inlägg: 14 536
          Medlem nr: 14

Jisses vilken eldfängd tråd... blink.gif

Svar till Virriz: Nej det kanske inte händer så ofta - men en enda gång är en gång för mycket.
          I övrigt håller jag med om resten i ditt inlägg.

Svar till Bovine: Självklart har man själv ansvar för sin medicinering om man är allergisk eller har annan sjukdom - men det underlättar en del om men slipper ta bort katthår från sina dynor på altaner och balkonger - andras katter har inte där att göra. Dina funderingar kring pollen och meterologer lämnar jag utan kommentar.

Svar till Airamya: Grattis, det verkar vara bra ordning på katterna i ert grannskap! Tyvärr är det inte så i en del andra bostadsområden. Här där jag bor (kombinerat radhus/hyreshusområde) springer många katter vind för våg. Rabatter används som kattoa, äckligt när man hittar kattavföring när man ska snygga till efter deras grävningar. Inte helt ovanligt med överkörda katter liggande i dikena vid den 70-väg som går alldeles bakom bostadsområdet. Katter strykandes på altaner hör till vardag här.

Jag målade en hel massa plankor här om dan, de låg på ett par bockar på altanen för att torka. En katt kom upp på altanen och hoppade upp på de nymålade brädorna. Efter att den hade gått några steg så föll några brädor ner på altangolvet och katten blev rädd och hoppade ner. Den sprang hem till sitt, med röda fötter...

--------------------
          Norrbottenskusten zon 5-6

Citera
          Betty
          Inlägg 28-05-2007, 15:04
          Länk hit: #103

Medlem

CITAT (Pia L @ 28-05-2007, 15:42) *
          Jag har tre av mina fyra katter som utekatter och jag bor i ett radhusområde, vad definierar "vind för våg" när ni pratar om lösspringande katter?
          Ingen av mina katter får vara ute nattetid, och jag försöker att få in dom innan jag åker någonstans, oavsett om det bara är på affären, är jag ansvarslös då?
          När jag använder uttrycket "vind för våg" så menar jag : Utan tillsyn, fritt i bostadsområdet, både dag och natt.

--------------------

Citera
          Airamya
          Inlägg 28-05-2007, 15:05
          Länk hit: #104

Medlem
          Antal inlägg: 1 177
          Medlem nr: 3 968

CITAT (Betty @ 28-05-2007, 15:58) *
          Jag målade en hel massa plankor här om dan, de låg på ett par bockar på altanen för att torka. En katt kom upp på altanen och hoppade upp på de nymålade brädorna. Efter att den hade gått några steg så föll några brädor ner på altangolvet och katten blev rädd och hoppade ner. Den sprang hem till sitt, med röda fötter...

rotfl.gif Jisses, förlåt om jag skrattar men det låter så dråpligt! laugh.gif
          Stackars katt. Och stackars dig. Och stackars kattens matte och/eller husse... a0a.gif
          Det är verkligen synd om er allihop samtidigt som jag kan inte låta bli att se det komiska i det hela...
          Ja jösses, så tokigt det kan bli.

--------------------

"Det finns inget problem som är så litet att det inte går att blåsa upp till orimliga proportioner."
          Citat från Lena:-) här på Odla

Citera
          Betty
          Inlägg 28-05-2007, 15:12
          Länk hit: #105

Medlem

CITAT (Airamya @ 28-05-2007, 16:05) *
          rotfl.gif Jisses, förlåt om jag skrattar men det låter så dråpligt! laugh.gif
          Stackars katt. Och stackars dig. Och stackars kattens matte och/eller husse... a0a.gif
          Det är verkligen synd om er allihop samtidigt som jag kan inte låta bli att se det komiska i det hela...
          Ja jösses, så tokigt det kan bli.

Det var tack och lov vanlig falu rödfärg (slamfärg) och den är vattenlöslig så jag tror inte att det var alltför svårt att få bort färgen från tassarna. Inte så synd om mig, jag torkade snabbt bort fotspåren/tassavtrycken på altangolvet. giggle.gif Med lite tur så tyckte katten att det var en obehaglig upplevelse och låter bli att klampa omkring på min altan ett tag... tongue.gif

--------------------

Citera
          Rosa Alba
          Inlägg 28-05-2007, 17:31
          Länk hit: #106

Medlem
          Antal inlägg: 38
          Medlem nr: 9 625

CITAT (Stintan43 @ 28-05-2007, 00:05) *
          Min vovve gillar oxå katter och skulle jag skaffa en så skulle den bli en innekatt eftersom jag nu bor så att det inte skulle gå att släppa ut katten. Vem har påstått att det är djurplågeri att ha innekatter? Det är bara skitsnack!!!

Jo för att om du visste lite mer om katter så skulle du veta att raser är olika. Nork skogskatt t.ex kräver mer utrymme än en del andra och lämpar sig inte som innekatt, kanske möjligtvis att gå i koppel om man lär den redan som liten. Men sådant kräver en hel del jobb att lära katten att inte hoppa ner i diket och nosa i tre timmar när man ska ut på promenad.. tro mig jag vet! Så därför gör jag mig inte besväret...

Mina katter va faktiskt innekatter, eller dom hade en rastgård på altanen. Men jag gjorde misstaget att låta mina katter strosa ute lite då och då fritt. Och sedan dess har det inte gått att ha dom inomhus, speciellt in hankatt. Han jamade så hjärtskärande enda tills jag släppte ut honom. Och ändå är dom kastrerade allihop!

Redigerat av Rosa Alba: 28-05-2007, 17:50

Citera
          Airamya
          Inlägg 28-05-2007, 17:46
          Länk hit: #107

Medlem

Vissa katter trivs som innekatter, andra katter gör det inte.

Vissa människor kan inte leva utan djur, andra människor borde inte ha några djur.

Svårare än så är det väl egentligen inte?

--------------------

"Det finns inget problem som är så litet att det inte går att blåsa upp till orimliga proportioner."

Citera
          Rosa Alba
          Inlägg 28-05-2007, 17:52
          Länk hit: #108

Medlem
          Antal inlägg: 38
          Medlem nr: 9 625

CITAT (Airamya @ 28-05-2007, 18:46) *
          Vissa katter trivs som innekatter, andra katter gör det inte.

Vissa människor kan inte leva utan djur, andra människor borde inte ha några djur.

Svårare än så är det väl egentligen inte?

Nej det har du rätt i. Och nu vet jag inte vad jag ska göra med mina katter, hålla dom inne och lyssna på jamande dagarna i ända eller släppa ut dom och lyssna på en granne som inte ens tål att katterna går på hans tomt... Suck!

Citera
          *Stintan*
          Inlägg 28-05-2007, 17:58
          Länk hit: #109

Medlem
          Antal inlägg: 22 484
          Medlem nr: 6 301

Och du Rosa Alba vet förståss hur mycket jag vet om katter och olika raser och deras olikheter nono.gif

Tala för dig själv i fortsättningen är du snäll och låt bli att ha förutfattade meningar om andras kunskaper och erfarenheter för dom har du inte den blekaste aning om.
          För mej får du gärna tycka vad du vill men det måste även vi andra få göra utan att behöva bli betraktade som mindre vetande.

--------------------
          Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3
          Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson

Citera
          Airamya
          Inlägg 28-05-2007, 18:14
          Länk hit: #110

Medlem

CITAT (Rosa Alba @ 28-05-2007, 18:52) *
          Nej det har du rätt i. Och nu vet jag inte vad jag ska göra med mina katter, hålla dom inne och lyssna på jamande dagarna i ända eller släppa ut dom och lyssna på en granne som inte ens tål att katterna går på hans tomt... Suck!

Det där låter onekligen lite komplicerat...
          Testa att muta grannen wink.gif Nej, det kanske inte var en så bra idé...
          Har du möjlighet att bygga någon form av inhängnad åt katterna?

--------------------

Citera
          Fenja
          Inlägg 28-05-2007, 20:16
          Länk hit: #111

Medlem
          Antal inlägg: 11 272
          Medlem nr: 2 892

CITAT (Rosa Alba @ 28-05-2007, 18:52) *

Försök att instruera grannen om att kasta vatten, klappa i händerna hårt åt/på katterna när de är på hans tomt. Det skadar inte katterna och efter ett tag brukar de tycka att det inte är värt besväret att besöka sådana tomter. Tipsa om att ha lite citronsaft (eller köp och ge honom ett par sådana där plastcitroner som han kan blanda i vattnet) i vattnet så blir det extra otäckt för katterna! Sätt ut kattmynta i ytterkanterna på din egen tomt så kanske katterna stannar upp och blir kvar där. Håll hela tiden en öppen diskussion och var förstående mot din granne, men upplys också om vad lagen säger i dag: Att kattägare ej har ansvar för skador eller besvär som katt orsakar vid utevistelse. Kommunikation brukar lösa en hel del!
          Min erfarenhet är att det är svårt att vänja om katter som är präglade utomhusdjur till att vara inne, försök att förklara för grannen. Erbjud dig att ta reda på kattbajs i hans rabatter om det är det som är irriterande. Som du säkert förstår så ser jag katten som ett utedjur wink.gif!
          Lycka till!!
          Fenja

--------------------
          "För länge sen dyrkade Egyptierna katten som en gud.
          Det har katten aldrig glömt."

Citera
          aldo
          Inlägg 28-05-2007, 20:45
          Länk hit: #112

Medlem
          Antal inlägg: 573
          Medlem nr: 7 700

http://www.koping.se/kopingtemplates/Page.aspx?id=8039

Något att läsa kanske ........

Själv har jag en kastrerad katt på 10 år o grannen en kastrerad katt på 11 år .........aldrig problem .

Men.....andra grannar "älskar " inte katter och de får kasta en kanna vatten för att markera STOPP .

Vi har oxå lösa älgar som stör 1000 ggr värre då de kommer .

Apropå bajs .....kan det inte vara igelkotten som varit framme ??

Citera
          Fenja
          Inlägg 28-05-2007, 21:06
          Länk hit: #113

Medlem
          Antal inlägg: 11 272
          Medlem nr: 2 892

CITAT (aldo @ 28-05-2007, 21:45) *

Hmm, ett försök till en egen tolkning av kommunen i fråga, det håller inte eftersom det finns en prejudiserande dom från miljödomstolen år 2002 som är gällande tillsvidare. Om något lägger in sitt veto mot detta så kommer antagligen kommunen att få backa...
          Mvh
          Fenja

Redigerat av Fenja: 28-05-2007, 21:07

--------------------
          "För länge sen dyrkade Egyptierna katten som en gud.
          Det har katten aldrig glömt."

Citera
          Bovine
          Inlägg 28-05-2007, 21:10
          Länk hit: #114

Medlem
          Antal inlägg: 21
          Medlem nr: 9 988

CITAT (Fenja @ 28-05-2007, 21:16) *
          Försök att instruera grannen om att kasta vatten, klappa i händerna hårt åt/på katterna när de är på hans tomt. Det skadar inte katterna [...]

Klappa händerna hårt på katterna låter i mina öron som djurmisshandel crying.gif . Herregud, det räcker väl att vifta med armarna och säga SCHAS! crazy.gif

Förresten en väninna till mig som jag visade tråden för uttryckte följande:
          CITAT
          Allvarligt! Hur orkar man?? Djur är ju en del av världen och de som vill förbjuda dem måste ha nå't fel i skallen... i alla fall enligt min åsikt. Men visst... jag kan gärna hårddra det och fråga om de vill förbjuda ALLA djur, så pajar hela ekosystemet och även människor lär få svårt att överleva.

Jag är helt enig i hennes resonemang. Vi lär dö ut om kattägarhatarna får bestämma och det blir bara såna här alien.gif kvar. g.gif Det kanske är aliens som sitter och knappar i denna tråd rtfm.gif , med syfte att utrota nuke.gif alla djur inklusive människan! sos.gif

a0a.gif

Citera
          ingrid fuxwall
          Inlägg 28-05-2007, 21:20
          Länk hit: #115

Medlem
          Antal inlägg: 4 792
          Medlem nr: 5 891

Oj som detta inlägg eskalerat!

ingrid

Citera
          Lotte i Skåne
          Inlägg 28-05-2007, 23:38
          Länk hit: #116

Medlem
          Antal inlägg: 11
          Medlem nr: 10 133

Jösses!! Är rätt så ny här.. o kom att läsa denna tråd eftersom jag själv just går o grunnar på det här med katter som använder vår tomt som toalett... förstår att det är ett ämne som berör.. Antingen så ogillar man fenomenet eller så tycker man det är okay..

Någon påstår att det inte skulle vara naturligt att katter kissar på andras dynor o dyligt.. Då har vi en hel del onaturliga katter här.. faktiskt.. Nån annan skrev att katter går hem o sköter sina toalettbestyr.. Hmm.. Då måste det finnas et antal katter som anser att detta är deras hem...

Jag kan bara konstatera.. Det är tråkigt att stöta på kattskit när man sår i trädgårdslandet.. Det är tråkigt att det luktar kattpiss i vart o varatannat hörn.. Det är tråkigt med katter som inte hör hemma här.. Jag kan inte påverka det.. dom struntar totalt i både klappandet .. och vattensprutan.. dom kommer tillbaka .. varje dag.. Skiter o pinkar där det faller dom in...

Tråkigt är det.... men förmodligen något vi får finna oss i.. vare sig vi vill eller ej..

Citera
          råse-marie
          Inlägg 29-05-2007, 04:38
          Länk hit: #117

Medlem
          Antal inlägg: 1 182
          Medlem nr: 3 210

CITAT (Bovine @ 28-05-2007, 14:49) *
          [i]

Javisst duh.gif , ja menar det måste ju varit ett trauma värre än de som befann sig i tornen på Manhattan den 11 september år 2001 ohmy.gif , eller varför inte lika plågsamt som aidsepidemien i Afrika, som ju drabbar miljoner människor... tongue.gif

Nä du, thumbdown.gif det finns betydligt värre saker som kan hända oss än lite hår på dynor.

Och jag förstår inte hur så många här orkar lägga så mkt energi på detta som inte ens är ett problem!!!

Shit happens!

Den här diskussionen är lika löjlig som debatten tvättstugepoliserna för...

Skaffa er ett liv, ett eget liv som NI trivs med, så ska ni se att lite katthår faktiskt inte är heeela världen...! giggle.gif

å du ger dig in i den gång på gång... tilloch med topp 5 ... whistling.gif
          Kanske dags att läsa andra trådar ...jag menar som inte är lika löjliga cool.gif

Redigerat av råse-marie: 29-05-2007, 04:42

Citera
          Carl
          Inlägg 29-05-2007, 08:14
          Länk hit: #118

Medlem
          Antal inlägg: 1 222
          Medlem nr: 9 850

Hi!
          Är övertygat om att alla som inte gillar katter har övertygat dom som gillar katter i trädgården att inte gilla katter i trädgården.
          Dom som gillar katter har övertygat dom som inte gillar katter i trädgården att gilla det.

Herregud nu är vi tillbaka till ruta ett igen. Två grupper igen rotfl.gif

Citera
          caprifol
          Inlägg 29-05-2007, 08:36
          Länk hit: #119

Medlem
          Antal inlägg: 611
          Medlem nr: 6 380

Jag var inne i denna diskussion i ett tidigare skede och tänkte inte ge mig in igen, men det är helt obegripligt att de ska bli så inflammerat. Jag förstår egentligen varför vi ska behöva "skylla på" eller snarare förklara att vi är allergiska, rädda, kanske inte gillar katter, får besvär o s v, o s v. Till svar får vi att vi ska plocka in våra dynor, stoppa ned kattpinnar, att vi är djurhatare m m. m .
          Det borde väl räcka med att vi säger: "JAG VILL INTE HA DIN KATT PÅ MIN ALTAN OCH I MITT GRÖNSAKSLAND!".

caprifol

PS. I mitt område springer faktiskt två raskatter lösa på dagarna och för mig betyder "vind för våg" att familjerna går till jobb o skola på morgonen och katterna är ute. De gör sina behov även under dagtid. DS.

Citera
          Malvia
          Inlägg 29-05-2007, 08:41
          Länk hit: #120

Medlem
          Antal inlägg: 1 494
          Medlem nr: 4 410

Har vi löst några problem här? Många tips och förslag har kommit och om man vill ta åt sig dem är upp till mottagaren.

" Kom inte med problem, kom med lösningar!"

--------------------
          MVH / Malvia - södra Uppland - zon 4 (3)
          ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥
          Be om råd men bestäm själv

Citera

41 sidor V  « < 4 5 6 7 8 > » 
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 22-09-2025, 16:40

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon