| |
|
  |
JAG BLIR GALEN PÅ KATTER, Hur ska man få ha sin altan och utemöbler mm ifred ??? |
|
|
|
|
30-05-2007, 19:48
|

Medlem
Antal inlägg: 11 272
Medlem nr: 2 892

|
CITAT (dahla @ 30-05-2007, 20:23)  Jodå, men dom där problemen har jag och grannarna aldrig upplevt. Din hundgård kanske är sämre än många andras så det är därför du får många klagomål. Det kanske finns fler skäl till klagomålen än hundar och katter... Ja, naturligtvis, fan att jag inte tänkt på det innan! Förövrigt tänker jag inte prata mer med dig om du håller dig på de där botten nivåerna. Men jag hoppas att det glädjer dig att vara så mycket bättre än alla andra! Mvh Fenja
--------------------
"För länge sen dyrkade Egyptierna katten som en gud. Det har katten aldrig glömt."
|
|
|
|
|
|
|
|
30-05-2007, 20:17
|

Medlem
Antal inlägg: 1 177
Medlem nr: 3 968

|
starwarsgif2.gif ( 18.11k )
Antal nedladdningar: 3
th_Overkill.gif ( 154.33k )
Antal nedladdningar: 4
th_thohthedrama.gif ( 1.41k )
Antal nedladdningar: 5
image0161616171616171.gif ( 3.38k )
Antal nedladdningar: 7
23_1_21.gif ( 1.4k )
--------------------
 "Det finns inget problem som är så litet att det inte går att blåsa upp till orimliga proportioner." Citat från Lena:-) här på Odla
|
|
|
|
|
|
|
|
30-05-2007, 20:51
|

Medlem
Antal inlägg: 1
Medlem nr: 8 646

|
Hej råse-marie, kan förstå dig, men kanske kan jag hjälpa dig lite. Var och hur bor ni och hur ser omgivningarna ut? Avstånd till grannar och andras husdjur? Har du egna husdjur? /Halkan
--------------------
<span style='font-family:Arial'><span style='font-size:21pt;line-height:100%'><span style='color:purple'>Halkan</span></span></span>
|
|
|
|
|
|
|
|
30-05-2007, 22:02
|

Medlem
Antal inlägg: 23 957
Medlem nr: 296

|
CITAT (Airamya @ 30-05-2007, 21:17) 
starwarsgif2.gif ( 18.11k )
Antal nedladdningar: 3
th_Overkill.gif ( 154.33k )
Antal nedladdningar: 4
th_thohthedrama.gif ( 1.41k )
Antal nedladdningar: 5
image0161616171616171.gif ( 3.38k )
23_1_21.gif ( 1.4k )
Antal nedladdningar: 7Lite väl hårda tongångar, du har ingen med kuddkrig?  Fast den med Star War var tjusig.
--------------------
Mera Japan-pop åt svenska folket AKB48と日本を発見するには、長い時間に起こった最高のことです
Straight for ever. Cogito, ergo sum.
|
|
|
|
|
|
|
|
30-05-2007, 22:23
|

Medlem
Antal inlägg: 411
Medlem nr: 3 745

|
Jo också finns det en massa kattägare som har full förståelse för detta, som anser att skaffar man sej en katt, liksom en hund så har man ansvar för att ta hand om den. Man har ansvar för att katten inte ställer till olägenheter för sina grannar, men också för att inte katten ska råka illa ut av olika orsaker. Bor man i eget hus så är det ju faktiskt inte svårt att se till att katterna kan leva ett bra liv fast dom inte får lov att springa fritt i området. Att bygga en utomhusbur eller att hängna in en del av trädgården är ju inte något stort projekt. Har man inte möjlighet till det så lär sej dom flesta katter ganska snart tycka om koppelpromenader och att få sitta på en balkong och titta ut. Även rena innekatter som har en stimulerande miljö kan trivas bra. Men det finns en och annan katt som vuxit upp som utekatt och som inte kan vänjas om till innekatt det håller jag med om, men jag anser inte att dom katterna ska hamna i bostadsområden utan passar bäst på landet. Som någon skrev här tidigare i tråden så reslulterar den nuvarande ( i många fall) katthållningen till att bevara kattens låga status och gör att dom fortfarande i många fall behandlas som slit och slängvaror.
|
|
|
|
|
|
|
|
30-05-2007, 22:45
|
Medlem
Antal inlägg: 2 075
Medlem nr: 6 256

|
CITAT (anncharlotte @ 30-05-2007, 23:23)  Även rena innekatter som har en stimulerande miljö kan trivas bra. Jag har haft både inne och utekatter och är helt övertygad om att den katt som aldrig får smaka på utelivet (antingen helt fritt, i koppel eller stor rastgård) inte heller lever ett fullgott kattliv. En katt MÅSTE få känna frisk luft, se en fjäril och knapra på ett grässtrå då och då. En stimuelrande inomhusmiljö är jättebra, men det kan aldrig, aldrig ersätta kattens naturliga lust att vara ute. Jag vet att detta är provocerande för många "riktiga kattmänniskor" för är man "seriös" så håller man sin katt inne. Tyvärr är det så att ju mer jag hört "riktiga kattmänniskor" tala ju mer beklämd blir jag. (anncharlotte: detta var definitivt inte menat som ett "påhopp" på dig  )
Redigerat av Tezzla: 30-05-2007, 22:47
--------------------
Odlingzon 2
|
|
|
|
|
|
|
|
30-05-2007, 23:47
|

Medlem
Antal inlägg: 6 847
Medlem nr: 3 723

|
CITAT (Fenja @ 30-05-2007, 18:26)  ..............eller 1943 då lagen senast sågs över så fanns det ju någon/några som förstod kattens innersta väsen och vad den behöver för att må bra i alla fall. Att det vore lika vanvettigt att stänga in dem som att Mvh Fenja Du tror inte det är mera troligt att lagen skrevs för att på den tiden hölls katter som ladugårdskatter och stallkatter, alltså ute på landet och dom höll sig på gården och hade ett jobb att sköta, dom sprang varken omkring i städer eller villaområden. Jag tror nog att det var det man tänkte på när man skrev lagen, knappast kattens behov att att leva fritt........ Anki
--------------------
Hundar och pelargoner....... sen är man sysselsatt året om :) Huserar på södra Öland mitt album
|
|
|
|
|
|
|
|
30-05-2007, 23:54
|

Medlem
Antal inlägg: 3 211
Medlem nr: 9 264

|
[quote name='Tezzla' date='30-05-2007, 23:45' post='613896'] Jag har haft både inne och utekatter och är helt övertygad om att den katt som aldrig får smaka på utelivet (antingen helt fritt, i koppel eller stor rastgård) inte heller lever ett fullgott kattliv. En katt MÅSTE få känna frisk luft, se en fjäril och knapra på ett grässtrå då och då. En stimuelrande inomhusmiljö är jättebra, men det kan aldrig, aldrig ersätta kattens naturliga lust att vara ute. Jag vet att detta är provocerande för många "riktiga kattmänniskor" för är man "seriös" så håller man sin katt inne. Tyvärr är det så att ju mer jag hört "riktiga kattmänniskor" tala ju mer beklämd blir jag. (anncharlotte: detta var definitivt inte menat som ett "påhopp" på dig  ) Man vill ju bara grina då man ser innomhus katter,såååå mycket dom missar. Paris Hilton kan ju bära den i en väska Mycket är konstigt här i världen.
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
31-05-2007, 07:01
|

Medlem

|
187 inlägg så här långt, katter engagerar. Jag avslutar nog min närvaro här nu, debatten börjar gå på tomgång. Det tycks finnas kattägare över hela skalan, från dom som håller efter sin katt för att inte skapa problem till dom som anser att katten skall styra deras liv och även omgivningens. Motståndarna finns också i olika schatteringar. Öst är öst och väst är väst och aldrig mötas de två. Att en översyn av djurhållningslagen behövs är dock klart.
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
31-05-2007, 07:06
|
Medlem
Antal inlägg: 1 222
Medlem nr: 9 850

|
Hi Fenja! Isbjörnen minns jag också . Gick fram och tillbaka och ruskade på huvudet. Kommer inte exakt ihåg när dett var . Kan det varit 60talet??
|
|
|
|
|
|
|
|
31-05-2007, 07:15
|

Medlem

|
CITAT (Gossen Ruda @ 30-05-2007, 23:02)  Lite väl hårda tongångar, du har ingen med kuddkrig?  Fast den med Star War var tjusig. Tja, jag har ju den här... inga kuddar inblandade men inte så mordisk heller...
fight3wp.gif ( 1.98k )
Antal nedladdningar: 3hehe
--------------------
 "Det finns inget problem som är så litet att det inte går att blåsa upp till orimliga proportioner." Citat från Lena:-) här på Odla
|
|
|
|
|
|
|
|
31-05-2007, 07:55
|

Medlem

|
CITAT (Airamya @ 31-05-2007, 08:15)  Tja, jag har ju den här... inga kuddar inblandade men inte så mordisk heller...
fight3wp.gif ( 1.98k )
Antal nedladdningar: 3hehe  Den var bättre.
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
31-05-2007, 09:18
|

Medlem
Antal inlägg: 421
Medlem nr: 1 087

|
Efter har läst tråden en stund (och inte vågat skriva svar innan pga risk för missförstånd) kan jag konstatera att många saker stör människor, utekatter i trädgården, barn som skriker mm. frågan är var fokus ska ligga, eller vem ska lösa problemmet? ägaren/föräldern eller den som drabbas? jag anser själv att jag som ägare till 4 katter inte kan kräva av mina grannar att de ska älska att ha mina katter i sina rabatter. jag har dem därför i en inhängnad. samtidigt hoppas jag att ungarnas föräldrar ska se till sina barn så de inte springer i mina rabatter...... fast det inte finns någon lag som säger att de måste. mina intressen ska inte drabba grannen och grannens intressen ska inte drabba mig tycker jag.  hoppas nu att ingen tar detta som ett påhopp.
--------------------
karin
|
|
|
|
|
|
|
|
31-05-2007, 10:23
|

Medlem
Antal inlägg: 411
Medlem nr: 3 745

|
CITAT (Tezzla @ 30-05-2007, 23:45)  Jag har haft både inne och utekatter och är helt övertygad om att den katt som aldrig får smaka på utelivet (antingen helt fritt, i koppel eller stor rastgård) inte heller lever ett fullgott kattliv. En katt MÅSTE få känna frisk luft, se en fjäril och knapra på ett grässtrå då och då. En stimuelrande inomhusmiljö är jättebra, men det kan aldrig, aldrig ersätta kattens naturliga lust att vara ute. Jag vet att detta är provocerande för många "riktiga kattmänniskor" för är man "seriös" så håller man sin katt inne. Tyvärr är det så att ju mer jag hört "riktiga kattmänniskor" tala ju mer beklämd blir jag. (anncharlotte: detta var definitivt inte menat som ett "påhopp" på dig  ) Vi har innekatter i vår familj, i olika stadier kan man väl säja, mina katter har en inhägnad trädgård, skulle gissa på 2-300 kvadratmeter ungefär, att vara ute på. Min dotters katter lever sitt liv inne och ute på en ingägnad altan och till sist då min son, hans katter är inne hela tiden. Han bor i ett stort bostadsområde, men får inte hägna in sin altan för bostadsbolaget. Dom ansåg att det störde utseendet, så enligt dom var det bättre att katterna gick lösa på området. Trots massor av barn och sandlådor runt omkring. Men alla dessa katter trivs faktiskt, inga av som far illa på nått sätt. Det är ju iofs lätt att säja att, hur vet jag det, jag kan ju inte prata med dom. Nej förvisso, men en katt som inte trivs visar ganska fort stressymptom som är svåra att missa. Dom tre som går inne jämt förnärvarande, är dom mest harmoniska katter man kan tänka sej, och det handlar sannerligen inte om några soffliggare som har resignerat, det är pigga och glada katter. Sen måste jag väl erkänna att mitt skäl till att inte släppa ut mina katter i huvudsak inte beror på att jag är rädd om mina grannar, det allra störst vägande skälet till att jag inte släpper ut dom är att jag är rädd om katterna. Varför just katten skulle vara det djur som inte ska tas omhand förstår jag inte, i många länder springer hundar fritt på samma sätt, och ser faktiskt ut att trivas med det, så länge dom har en ägare dom kan gå hem till för att få mat, men jag tror det är få här som skulle förorda att våra hundar här skulle göra detsamma. Och så länge det anses att vara ok att låta sina katter springa hur som helst, låta okastrerade katter gå ute och fritt para sej, så länge kattungar går att få tag i nästan gratis och av ett infall, så länge man kan slänga ut katten när man inte längre vill ha den, eller helt sonika flytta ifrån den så kommer katten att betraktas av många som något man inte behöver bry sej så mycket om. Våra katthem kommer vara fulla med övergivna eller bortsprungna katter och kattkolonierna i våra städer kommer att öka i mängd och storlek. Jag vill inte gå så långt att jag vill förbjuda utekatter, men jag önskar att det var förbjudet att släppa ut okastrerade katter och omärkta katter och jag vill att det ska vara straffbart att dumpa sin katt när den inte är kul längre. Jag önskar också att de kattungar som föds upp, ska göras på ett seriöst (ja ursäkta ordet, men jag menar det i positiv mening) sätt, och att inga kattungar ska skänkas bort till vem som helst utan minsta krav eller eftertanke.
|
|
|
|
|
|
|
|
31-05-2007, 10:26
|

Medlem

|
CITAT (Carl @ 31-05-2007, 08:06)  Hi Fenja! Isbjörnen minns jag också . Gick fram och tillbaka och ruskade på huvudet. Kommer inte exakt ihåg när dett var . Kan det varit 60talet?? Oj, jag och årtal... kan det har varit på sjuttiotalet? Jag vill minnas att jag gick i högstadiet det gjorde jag mellan 73 och 76. En sak som slår mig i den här debatten är att om man läser alla inlägg mot frigående katter så verkar det största problemet vara att de har en ägare? Man står ut med sork, harar och rådjur för att de är VILDA, men då katten förmodas ha en ägare så vill man genast avkräva den ansvar? Helt utan åtanke på kattens natur, väl och ve. I städerna finns det största antalet "vilda" katter på grund av att oseriösa ägare kastar ut dem när de tröttnat och katterna lever i kollonier och förökar sig urskiljningslöst. Kanske en avskjutning av dessa skulle göra problemet mindre? Men då skriker alla i högan sky och de ska tas om hand om och räddas till vilket pris som helst av diverse katthem... För mig är det lika illa om mina höns får salmonella av vilda eller ägda duvor, det är egentligen skitsamma. Jag får skydda dem i vilket fall som helst ju. Mvh Fenja
--------------------
"För länge sen dyrkade Egyptierna katten som en gud. Det har katten aldrig glömt."
|
|
|
|
|
|
|
|
31-05-2007, 10:53
|
Medlem

|
CITAT (anncharlotte @ 31-05-2007, 11:23)  Jag vill inte gå så långt att jag vill förbjuda utekatter, men jag önskar att det var förbjudet att släppa ut okastrerade katter och omärkta katter och jag vill att det ska vara straffbart att dumpa sin katt när den inte är kul längre. Det håller jag absolut med dig om och det är detta som är själva kärnan i allt. Att släppa ut en okastrerad katt är vansinne och väldigt oseriöst. Att däremot låta en katt som är vaccinerad och kastrerad vara ute i rätt miljö (alltså inte i stan!!!) ser jag inte som oseriöst.
--------------------
Odlingzon 2
|
|
|
|
|
|
|
|
31-05-2007, 10:54
|
Medlem
Antal inlägg: 17
Medlem nr: 9 347

|
Efteratt ha läst igenom hela ,nåja skummat en del, den här tråden så kan jag bara konstatera att människor ska inte bo för tätt inpå varandra. Ärligt talat så verkar katterna bara vara ett ämne att ta till för att få ut sina agressioner mot allt o alla. Alla orättvisor och avundsjuka man känner. Att hacka på att katterna springer på en tomt, kissar ner, gräver upp rabatter osv verkar ju bara drabba en del människor. Kanske dom som stör sig på mycket annat också men inte vågar klaga på det, tex grillning, musik, gräsklippning eldning, barnskrik, hundskall mm. Men att klaga på katter är liksom legalt. Då är det ok att bli arg o upprörd, man får ju stöd av andra dessutom. Dom andra som inte störs av katterna trots besök verkar framstå som betydligt tillfreds med sig själva.Troligt vis är det dom som inte bryr sig om vad andra tycker o tänker o lägger ner hela sin själ i vad grannarna gör, o inte gör.Som inte klipper gräset med nagelsax o kanske tom tycker att vissa ogräs kan vara vackert.
Det går väldigt lätt att dra paraleller om detta till det andra heta ämnet om man bor i lägenhet- Tvättstugan. Samma tjat där om den o dess skötsel.
Dessutom till er som anser att katter bara ska bo på landet. Vi som bor på landet har också trädgårdar med altaner o dynor, vi har barn i vagnar o vi har rabatter. Jo det är sant.
|
|
|
|
|
|
|
|
31-05-2007, 11:16
|
Medlem

|
Papegojflickan: Klockrent!
--------------------
Odlingzon 2
|
|
|
|
|
|
|
|
31-05-2007, 12:03
|

Medlem

|
CITAT (papegojflickan @ 31-05-2007, 11:54)  Efteratt ha läst igenom hela ,nåja skummat en del, den här tråden så kan jag bara konstatera att människor ska inte bo för tätt inpå varandra. Ärligt talat så verkar katterna bara vara ett ämne att ta till för att få ut sina agressioner mot allt o alla. Alla orättvisor och avundsjuka man känner. Att hacka på att katterna springer på en tomt, kissar ner, gräver upp rabatter osv verkar ju bara drabba en del människor. Kanske dom som stör sig på mycket annat också men inte vågar klaga på det, tex grillning, musik, gräsklippning eldning, barnskrik, hundskall mm. Men att klaga på katter är liksom legalt. Då är det ok att bli arg o upprörd, man får ju stöd av andra dessutom. Dom andra som inte störs av katterna trots besök verkar framstå som betydligt tillfreds med sig själva.Troligt vis är det dom som inte bryr sig om vad andra tycker o tänker o lägger ner hela sin själ i vad grannarna gör, o inte gör.Som inte klipper gräset med nagelsax o kanske tom tycker att vissa ogräs kan vara vackert.
Det går väldigt lätt att dra paraleller om detta till det andra heta ämnet om man bor i lägenhet- Tvättstugan. Samma tjat där om den o dess skötsel.
Dessutom till er som anser att katter bara ska bo på landet. Vi som bor på landet har också trädgårdar med altaner o dynor, vi har barn i vagnar o vi har rabatter. Jo det är sant. Mvh Fenja
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
31-05-2007, 12:07
|

Medlem

|
CITAT (papegojflickan @ 31-05-2007, 11:54)  Efteratt ha läst igenom hela ,nåja skummat en del, den här tråden så kan jag bara konstatera att människor ska inte bo för tätt inpå varandra. Ärligt talat så verkar katterna bara vara ett ämne att ta till för att få ut sina agressioner mot allt o alla. Alla orättvisor och avundsjuka man känner. Att hacka på att katterna springer på en tomt, kissar ner, gräver upp rabatter osv verkar ju bara drabba en del människor. Kanske dom som stör sig på mycket annat också men inte vågar klaga på det, tex grillning, musik, gräsklippning eldning, barnskrik, hundskall mm. Men att klaga på katter är liksom legalt. Då är det ok att bli arg o upprörd, man får ju stöd av andra dessutom. Dom andra som inte störs av katterna trots besök verkar framstå som betydligt tillfreds med sig själva.Troligt vis är det dom som inte bryr sig om vad andra tycker o tänker o lägger ner hela sin själ i vad grannarna gör, o inte gör.Som inte klipper gräset med nagelsax o kanske tom tycker att vissa ogräs kan vara vackert.
Dessutom till er som anser att katter bara ska bo på landet. Vi som bor på landet har också trädgårdar med altaner o dynor, vi har barn i vagnar o vi har rabatter. Jo det är sant.
goodpost.gif ( 2.93k )
Antal nedladdningar: 5Och jga kan intyga att det sista där är helt sant!
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
  |
1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
0 medlem(mar):
|
|
 |
|