|
|
  |
JAG BLIR GALEN PÅ KATTER, Hur ska man få ha sin altan och utemöbler mm ifred ??? |
|
|
|
23-04-2007, 19:16
|
Medlem
Antal inlägg: 5 162
Medlem nr: 8 833

|
CITAT (Fenja @ 23-04-2007, 17:50)  Vilken förnuftig syn på saken, jag blir riktigt glad!! Mvh Fenja Jag för min del föredrar katter framför råttor, om inga katter skulle få gå fria så skulle vi ha råttor överallt. Sen det här med dynor , katter kissar inte på dem , hårar gör de förstås. Själv tar jag alltid in mina dynor, inte för katternas skull, jag vill inte ha fåpgelspillning på dem. Fåglar sprider faktiskt betydligt farligare saker än vad katter gör. Slutligen har jag svårt att förstå mig på människor som inte tycker om katter men säger sig tycka om trädgård och natur. Det stämmer inte i min värld. Gita
|
|
|
|
|
23-04-2007, 20:08
|

Medlem
Antal inlägg: 23 957
Medlem nr: 296

|
Jag får väl dra mitt strå till stacken då. Först och främst så tillhör inte katten vår natur, det är ett importerat rovdjur. Förutom att jaga "råttor" så är den ett utmärkt sätt att hålla ner fågelpopulationen. Dessutom befriar den oss från alla små söta näbbmöss, som bara dödas eftersom dom smakar illa. Dödas skall dom dock.
Att man kan med att släppa ut en katt vind för våg och sen hävda att det är för kattens bästa övergår mitt förstånd. Att sen andra närboende skall behöva vidtaga en massa åtgärder för att få kattfritt är helt sjukt. Det skall givetvis kattägarna bekosta och ordna.
Alla "vildkatter" skall bort.
Kan man lägga ut råttgift så borde man väl få lägga ut kattgift? Skadedjur som skadedjur.
Har jag retat upp tillräckligt många kattägare nu?
--------------------
Mera Japan-pop åt svenska folket AKB48と日本を発見するには、長い時間に起こった最高のことです
Straight for ever. Cogito, ergo sum.
|
|
|
|
|
23-04-2007, 20:23
|

Medlem
Antal inlägg: 109
Medlem nr: 8 670

|
CITAT (Gossen Ruda @ 23-04-2007, 21:08)  Har jag retat upp tillräckligt många kattägare nu? Mig retar du inte upp. Jag håller med dig till 100%. /Jakob
--------------------
Jakob i Zon 1
|
|
|
|
|
23-04-2007, 20:36
|
Medlem
Antal inlägg: 13
Medlem nr: 9 956

|
Hej!
är kattägare själv och jag håller fullständigt med dom som ser katter som ett problem! nu är det faktiskt så att som kattägare får man ta sitt ansvar! tycker det är oförsvarbart att man inte har koll på sina djur!
jag har själv min katt ute men mina grannar vet om att han är en utekatt och peppar peppar så gör han sina behov i skogen=)
men jag har även meddelat att skulle han ställa till med beskymmer så tar jag det och får helt enkelt ha honom som innekatt punkt slut!!
övriga människor ska inte behöva ta in sina dynor eller lägga ut fy medel i buskarna och lägga ner en massa pengar pga av andras djurval,
dessutom är det faktisk koppeltvång på katter i bostadsområden precis som det är för hundar så man har egentligen ingen rätt att släppa lös sin katt, nu säger jag ju lite emot mig själv men i och med att jag kommit överens med mina grannar tycker jag att detta är helt ok! och jag skulle faktiskt inte se ner på någom om dom skulle ha ihjäl min katt för jag tar risken och släpper ut den
så jag tycker faktiskt att ni andra kattägare får ta erat ansvar och komma överens med era grannar och höra vad dom har att säga annars så får ni faktiskt ha era katter inne! eller flytta ut på landet
|
|
|
|
|
23-04-2007, 20:49
|
Medlem
Antal inlägg: 4 792
Medlem nr: 5 891

|
CITAT (Pia L @ 23-04-2007, 12:15)  Jag har absolut ingen förståelse för det här med dynor, jag har själv fyra katter och jag tar in dynorna när jag inte sitter på dom ute, för jag vill inte heller ha katthår och kattmarkeringar på dom. Jag förstår inte varför en del gör så stor sak av det, samma sak med kattskit i rabatterna, stick ner lite otrevliga pinnar så är det inte så attraktivt att gräva där, själv så ser jag skiten som gödning. Dom enda ställena som jag inte har bra växtlighet på är där katterna inte kommit åt att toaletta, där får jag hålla på att stödgöda istället. Nu har jag ju steriliserade och kastrerade katter så dom markerar ju inte, och där kan jag hålla med om att man kan tycka att det är en olägenhet att ägarna släpper ut sina katter som ska markera revir, det är därför jag tar in dynorna. Men det här med tålamod.....det känns som att det går att dra en paralell mellan rökare och ickerökare också, ickerökarna är överlag "gnälligare" och har lägre tålamod för rökarna än rökare, samma med kattägare, vi har mer tålamod och förståelse för katternas beteende än icke kattägare. Men om jag, för dyra pengar lagt tak över min altan - så att mina dynor inte ska bli blöta, så ska jag alltså vara tvungen att ta in mina dynor för att dina katter ska kunna pinka och håra ner dem ????? Ok, dina katter skiter på min tomt och sedan skickar jag över mina hundar till dig och låter dem göra sina behov hos dig, är det ok? Att jag ska köpa pinnar och sticka ner i jorden så att dina katter tycker det är obehagligt att uträtta behov på min tomt - ursäkta men det var lite väl grovt. Landa i verkligheten och lär dig ta ansvar för ditt husdjur. Självfallet har kattägaren mer förståelse för sitt djurs beteende - de har ju valt det men kanske inte grannen!!!!
|
|
|
|
|
24-04-2007, 06:27
|

Medlem
Antal inlägg: 2 662
Medlem nr: 7 292

|
aanderss, inte vet jag, men ni måste ha en alldeles egen lag i eran kommun, här är det inte och har aldrig varit koppeltvång på några katter.
Ingrid, mina katter pissar varken på dina eller andras dynor, men pm:a mig din adress så ska jag skicka pinnar så att du klarar dig hela sommaren.
--------------------
Frihet är att ha modet att följa sina känslor.
|
|
|
|
|
24-04-2007, 06:42
|

Medlem

|
Men Pia, du inser inte problemet. Problemet är inte att hindra katterna från att skita i rabatterna, problemet är att hindra katterna från att gå i trädgårdar där dom inte är välkomna. Vem förutom kattägare vill ha en massa pinnar i rabatterna?
--------------------
|
|
|
|
|
24-04-2007, 06:57
|

Medlem
Antal inlägg: 1 440
Medlem nr: 3 110

|
Vi kan inte ha terassdörren öppen för då har vi en katt i soffan. Sonen har astma. Han är allergisk. Att katten ligger ute på trädgårdsdynorna är för mig det lilla problemet. Där kan jag ta till vattenslangen. Hur gör jag inne?
--------------------
”Saliga äro de som inte väntar sig något alls av livet, ty de skola icke bli besvikna.” citat från "farmor Levengood"
|
|
|
|
|
24-04-2007, 07:14
|

Medlem
Antal inlägg: 2 662
Medlem nr: 7 292

|
Gossen Ruda, jag har inga pinnar i mina rabatter eller pallkragar, men så har jag heller inte någon kattskit där heller. Katterna går helst in på lådan, eller så går dom upp i skogen.
Lena, jag vill inte heller ha andras katter inne hos mig, så jag ska montera upp myggnätsdörrar på fram och baksidan.
Det här är knappast ett problem enbart för icke kattägare, vi kattägare ogillar markeringsstanken minst lika mycket som ni som inte vill ha katter. Frågan återkommer varje år och det känns mest som ett gnäll för gnällandets skull, det finns inga lagar som stödjer åsikterna om att alla katter bör gå i koppel eller hållas inne, så oavsett hur mycket det gnälls så kommer mer eller mindre förvildade katter att finnas i och omkring våra trädgårdar. Jag tar ansvar över mina katter på så sätt att dom får gå ut när dom vill, dom säger till när dom vill in och blir insläppta omgående (oftast är det bråttom till toaletten då) dom har alltid fri tillgång på mat här, och ingen av dom får vara ute på nätterna.
--------------------
Frihet är att ha modet att följa sina känslor.
|
|
|
|
|
24-04-2007, 07:20
|

Medlem
Antal inlägg: 1 440
Medlem nr: 3 110

|
Myggnätsdörrar?  Jag tror varken jag kan, vill, har plats, pengar, osv till myggnätsdörrar,.... Kan inte kattägaren skaffa dörrar istället?
Redigerat av lena:-): 24-04-2007, 07:21
--------------------
”Saliga äro de som inte väntar sig något alls av livet, ty de skola icke bli besvikna.” citat från "farmor Levengood"
|
|
|
|
|
24-04-2007, 07:37
|

Medlem
Antal inlägg: 2 911
Medlem nr: 6 274

|
CITAT (Gita @ 23-04-2007, 20:16)  /.../Sen det här med dynor , katter kissar inte på dem /.../ Jo, de gör ju faktiskt det. En del katter kissar i barnvagnar också - inte heller så roligt att råka ut för.
--------------------
Don't argue with idiots, they will drag you down to their level and beat you with experience.
|
|
|
|
|
24-04-2007, 08:08
|

Medlem
Antal inlägg: 154
Medlem nr: 9 143

|
CITAT (råse-marie @ 23-04-2007, 10:09)  . Jag tycker det är helt otroligt att man som kattägare kan får låta sin / sina katter springa omkring hur som helst inne i stan utan att ha en aning om vart som är eller gör Nä bort med katter i stan om dom inte är i koppel ...eller egen inhägnad trädgård så jag och fler med mig inte ska behöva göra det med vår tomt för att vi har valt att INTE ha katter Som glad kattägare (två bengaler  ) håller jag med dig helt!! Katter i stan ska vistas inomhus eller gå ut i koppel! Mina katter är innekatter som ibland får gå koppelpromenader! Lika lite som man släpper ut sin hund så att den springer runt hur som helst, ska man inte låta katten springa runt! MEN, bor man på landet tycker jag att det är en helt annan sak... Våra är utekatter på landet och OM de någongång skulle kissa på någon grannes tomt (vilket jag betvivlar att de gör, eftersom de håller sig borta från människor de inte känner), ja då får man försöka lösa det då i "vänskaplig anda", och hoppas att det vägs upp över att katten jagar bort en och annan mus
--------------------
Trädgård, sommar & Katter
http://www.cybersyrrorna.blogspot.com/
|
|
|
|
|
24-04-2007, 08:59
|
Medlem
Antal inlägg: 647
Medlem nr: 2 895

|
Vi har också gott om katter ikring oss. Grannkatten fjäskar vi lite med, men han får inte gå inomhus även om han vill. Tydligen har han vår tomt som sitt revir och håller därmed undan övriga katter. Bra med en katt som fångar råttor mm tycker jag. Ska tillägga att jag är allergisk. (Själv retar jag mig mer på folk som har lösspringande hundar här och var. ) Kattmynta och valeriana ska ju katter vara helt galna i. En lösning kanske kan vara att plantera sådana långt ifrån sin egen tomt? Så att de går dit istället? Skänka sådana plantor till katternas ägare? Samt att inte ha "Trybuskar". Doften av dem älskar tydligen katter. Jag brukar ta fram blomsputan om katter vistas där jag inte vill. Effektivt. Tycks funka med upprepning!
--------------------
"brukar är inte alltid"
|
|
|
|
|
24-04-2007, 09:10
|

Medlem

|
Lösspringande hundar är faktiskt värre men tack och lov inte så vanligt. Där finns det dock ett strikt ägaransvar.
--------------------
|
|
|
|
|
24-04-2007, 09:18
|
Medlem
Antal inlägg: 647
Medlem nr: 2 895

|
Här är det vanligare med hundägare som låter sina "telningar" gå lösa! Visst, det finns förbud. Men de efterlevs inte. Och tycks heller inte vara högprioriterat av polisen. Men allt har sina sidor. Jag gissar att alla hundarna skrämmer bort rådjur och harar mm.
--------------------
"brukar är inte alltid"
|
|
|
|
|
24-04-2007, 09:21
|
Medlem
Antal inlägg: 13
Medlem nr: 9 956

|
[quote name='Pia L' date='24-04-2007, 07:27' post='596014'] aanderss, inte vet jag, men ni måste ha en alldeles egen lag i eran kommun, här är det inte och har aldrig varit koppeltvång på några katter.
kollade upp saken och det är lokala föreskrifter som gäller MEN på offentliga platser är det så att även katter ska vara kopplade precis som hundar och djuren får inte släppas utan tillsyn så fattade jag det som när jag googlade runt lite men jag är berädd att ändra mig om det nu skulle gälla annat
men ärligt talat jag ksulle oxå bli arg om tex min grabb var astmatiker elelr allergiker och det skulle ränna in katter stupalöst! det kan ju medföra livsfara i dom lägena! tänk om ditt barn på 10 år är hemma själv när ni är i affären och han/hon får en kraftig allergisk reaktion ????
|
|
|
|
|
24-04-2007, 10:14
|
Medlem
Antal inlägg: 2 075
Medlem nr: 6 256

|
CITAT (Gita @ 23-04-2007, 20:16)  Slutligen har jag svårt att förstå mig på människor som inte tycker om katter men säger sig tycka om trädgård och natur. Det stämmer inte i min värld. Gita Håller med. Jag förundras över hur man kan intressera sig för växter, natur och djur och samtidigt mer eller mindre avsky katter (eller andra djur). För mig hör intresset för natur ihop med allmänt djurintresse. Jag gillar djur och natur helt enkelt. Nog för att jag förstår att det inte är kul att få sina dynor nedkissade av katter eller få sina blommor uppätna av rådjuren, men inte kan jag man väl ogilla djuren för det? Djuren är inte onda! Underligt, mycket underligt.... CITAT (Gossen Ruda @ 23-04-2007, 21:08)  Kan man lägga ut råttgift så borde man väl få lägga ut kattgift? Skadedjur som skadedjur.
Har jag retat upp tillräckligt många kattägare nu? Ja, för det var ditt syfte, eller hur? Nej, du har inte retat upp mig. Det ska till mer än urbota dumma och fåniga kommentarer till det
--------------------
Odlingzon 2
|
|
|
|
Lars-Olof Arvids
|
24-04-2007, 10:33
|
Gäster

|
CITAT (myskmadra @ 24-04-2007, 10:18)  Här är det vanligare med hundägare som låter sina "telningar" gå lösa! Visst, det finns förbud. Men de efterlevs inte. Och tycks heller inte vara högprioriterat av polisen. Men allt har sina sidor. Jag gissar att alla hundarna skrämmer bort rådjur och harar mm. Ja, det gör de. Det är inte roligt om man älskar de vilda djuren. Särskilt inte nu på våren, när naturen snart är en stor barnkammare. Olle
|
|
|
|
|
  |
1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
0 medlem(mar):
|
|
 |
|