Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

41 sidor V  « < 11 12 13 14 15 > »   
          Skriv svarNytt inlägg
          > JAG BLIR GALEN PÅ KATTER, Hur ska man få ha sin altan och utemöbler mm ifred ???
          Tezzla
          Inlägg 11-06-2007, 14:59
          Länk hit: #241

Medlem
          Antal inlägg: 2 075
          Medlem nr: 6 256

CITAT (Stintan43 @ 11-06-2007, 15:50) *
          Märkligt ändå att detta ämne är så laddat bland kattägarna att man måste vässa alla klor och gå till attack mot den som inte vill ha kattbesök i trädgården. Ingen förståelse verkar det finnas.

Gäller nog båda sidor. Jag kan se en hel del inlägg i denna tråd som är allt annat än trevliga gentemot kattägare OCH katter.

Sedan tycker jag fortfarande det är väldigt underligt att trots alla goda råd i tråden så verkar ingen vilja ta dem till sig. Får mig nästan att tro att viljan inte finns flirting.gif Bättre att vara ilsken och irriterad istället och köra ett patetiskt krig mot katten. Ja, jag säger då det... *suck*

--------------------
          Odlingzon 2

Citera
          Magdis
          Inlägg 11-06-2007, 15:28
          Länk hit: #242

Medlem
          Antal inlägg: 8 694
          Medlem nr: 4 012

Fenja, Magdis skrev inte att just du raljerade och hånade, hon skrev somliga, så varför tog du åt dig av det?

Nej precis, det var inte Fenja jag tänkte på. Jag tänkte på dem som skrivit i stil med "å stackars stackars dig då" med en hånfull ton.

Citera
          Fenja
          Inlägg 11-06-2007, 16:05
          Länk hit: #243

Medlem
          Antal inlägg: 11 272
          Medlem nr: 2 892

Fenja, Magdis skrev inte att just du raljerade och hånade, hon skrev somliga, så varför tog du åt dig av det?

Känner du på något sätt att jag har särskilt stor skyldighet att stå tillsvars just inför dig? Jag förklarade bara att jag INTE tog åt mig om det förbigick dig...

Magdis att den tonen används kanske kan ha något att göra med Amairas raljerande? Men det gills kanske inte när det är "rätta sidan" som gör det?

Varför har en del så SVÅRT ATT FATTA vad lagen säger?!! Det är inte mig/oss som kattägare ni ska gå på utan det är lagstiftarna ni ska vända er till. Att vissa kommuner inför egna regler är tydligt, jag emotser ett prejudikat rörande dessa med! Det här blir ju bara en massa löjligt gnäll... löjligare och löjligare dessutom.
          Mvh
          Fenja

--------------------
          "För länge sen dyrkade Egyptierna katten som en gud.
          Det har katten aldrig glömt."

Citera
          Magdis
          Inlägg 11-06-2007, 16:09
          Länk hit: #244

Medlem
          Antal inlägg: 8 694
          Medlem nr: 4 012

CITAT (Fenja @ 11-06-2007, 17:05) *
          Magdis att den tonen används kanske kan ha något att göra med Amairas raljerande? Men det gills kanske inte när det är "rätta sidan" som gör det?

Mvh
          Fenja

Fast det förekom innan Amairas inlägg också. Men men, jag har ingen lust att hålla på o bråka om sånt här. Vad som är "rätta sidan" har jag dessutom ingen aning om. Katterna har inte stört mig personligen men jag tycker ändå inte att de som råkat illa ut ska behöva bli hånade.

Citera
          Snöflinga
          Inlägg 11-06-2007, 17:02
          Länk hit: #245

Medlem
          Antal inlägg: 3 999
          Medlem nr: 4 203

En sak undrar jag att varför är det bara "bonnkatter" som är utekatter confused.gif Har aldrig sett en sk. "raskatt" som sprungit omkring ute ...

Citera
          Tezzla
          Inlägg 11-06-2007, 17:13
          Länk hit: #246

Medlem

CITAT (Snöflinga @ 11-06-2007, 18:02) *
          En sak undrar jag att varför är det bara "bonnkatter" som är utekatter confused.gif Har aldrig sett en sk. "raskatt" som sprungit omkring ute ...

Vad tror du själv?

Jag har sett många raskatter springa ute, men att det är mest bondkatter som är utekatter är väl dels för att det faktiskt finns betydligt fler såna är raskatter samt att raskattägare ofta har "en annan syn" på katter än "vanligt folk" (och detta får ni tolka både negativt eller positivt om ni vill flirting.gif )

--------------------
          Odlingzon 2

Citera
          Rapchic
          Inlägg 11-06-2007, 18:58
          Länk hit: #247

Medlem
          Antal inlägg: 1 884
          Medlem nr: 7 335

CITAT (TantGredelin @ 10-06-2007, 20:56) *
          Och för hjärtevännens skull - håll dörrar och fönster stängda - katter är inte det värsta man kan få in, jag hade en kaja inne en gång, yog flera timmar att få ut den, inget var sig likt efteråt. Och ingen granne att skylla på... Så se upp! Bor man på marken så kan allsköns problem drabba en. Det finns lägenheter några trappor upp, bara som ett tips. Mer fritid för Hjärtevännen säkert.

vi har fått in en get i hallen giggle.gif

--------------------
          If you don't think you can defeat your opponent because your short, just remember, paper cuts hurt too.

Citera
          Fenja
          Inlägg 11-06-2007, 19:01
          Länk hit: #248

Medlem

Både min perser och norska skogkatt var utekatter, det är de fortfarande trots att de flyttat. Där jag bodde innan fanns både perser, birma, norsk skogkatt och siameser ute.
          Jag tycker att det är relevantare att fundera över varför det förskrivs så mycket lugnande medel till innekatter, särskilt i samband med denna debatt... rolleyes.gif Men det är precis som det är egalt, hur djuren mår tyvärr.
          Mvh
          Fenja

--------------------

Citera
          Anki V
          Inlägg 11-06-2007, 19:33
          Länk hit: #249

Medlem
          Antal inlägg: 3 767
          Medlem nr: 5 714

Ska man då som djurvän i varje miljö då tillfredställa sitt eget behov av ”sällskap” genom att skaffa sig djur?

Här i stan är katterna en plåga, i sommarstugan gör de inte en människa förnär likväl som att här i stan så är måsarna en sanitär olägenhet. I sommarstugan, vid havet hör de till miljön.

Jag har gjort ett medvetet val…..eftersom jag bor i stan så kan jag inte ha katt dels pga. att det finns risk för att den stör grannarna och dels för att jag alltid skulle vara orolig att något skulle hända katten. Hund har jag också valt bort eftersom den måste vara ensam 6-8 timmar/dag.

Det är lite tungt, men så resonerar jag.

/Anki

--------------------
          Rosor är alltid rosor om än i spruckna krus
          Zon 4-5
          Stolt odlare av Blå bergvallmo! ;)

"Vem har sagt att man måste äta hemma i sitt kök?"/Lady Hamilton

Citera
          Babsan
          Inlägg 11-06-2007, 20:28
          Länk hit: #250

Medlem
          Antal inlägg: 25
          Medlem nr: 3 891

Hej!
          Även jag har katter i trädgården som möblerar om mina blomsterfrö (det blir inga blommor). Jag har strött ut kattströ som luktar pest och pina, katterna kommer ändå. Vad är det för pinnar alla trycker ner i jorden?

En som inte gillar katter, kanske på avstånd.

Citera
          dahla
          Inlägg 11-06-2007, 21:41
          Länk hit: #251

Medlem
          Antal inlägg: 1 504
          Medlem nr: 6 154

Fenja, följer du alltid lagen till punkt och pricka när du får chansen? Vi har väl många lagar här i Sverige som många av oss väljer att inte följa... tidelag blev exempelvis lagligt samtidigt som det blev lagligt att vara homosexuell... men folk med vett i skallen nytjar inte lagen på så vis i alla fall... eller?

Om ni har problem med andras katter ska ni i första hand vända er till miljö och hälsovårdsmyndigheten på orten. Kolla med övriga grannar om även om har problem med katter som gör sina behov på olämpliga platser.

Citera
          anncharlotte
          Inlägg 11-06-2007, 21:53
          Länk hit: #252

Medlem
          Antal inlägg: 411
          Medlem nr: 3 745

CITAT (Fenja @ 11-06-2007, 20:01) *
          Både min perser och norska skogkatt var utekatter, det är de fortfarande trots att de flyttat. Där jag bodde innan fanns både perser, birma, norsk skogkatt och siameser ute.
          Jag tycker att det är relevantare att fundera över varför det förskrivs så mycket lugnande medel till innekatter, särskilt i samband med denna debatt... rolleyes.gif Men det är precis som det är egalt, hur djuren mår tyvärr.
          Mvh
          Fenja

Jag tillhör ju denna skara som anser att katter inte ska springa fritt utan uppsikt. Jag har raskatter, är med en i en kattförening och har en massa vänner som har innekatt. Ingen av dessa äter lugnande medel, så på vilka grunder kan du uttala dej om att det är vanligt. Jag läser ofta också på kattforum, även där nämns lugnade medel väldigt sällan. Det händer att vissa har problem med innekatter som inte vill bli riktigt rumsrena, men väldigt ofta handlar detta om katter som varit hemlösa och som inte är vana vid att leva inne.
          Mina katter äter inga lugnande medel och dom mår bra, trots att jag inte låter dom springa vind för våg.

Citera
          storm
          Inlägg 11-06-2007, 21:59
          Länk hit: #253

Medlem
          Antal inlägg: 892
          Medlem nr: 6 799

CITAT (dahla @ 11-06-2007, 22:41) *
          Fenja, följer du alltid lagen till punkt och pricka när du får chansen? Vi har väl många lagar här i Sverige som många av oss väljer att inte följa... tidelag blev exempelvis lagligt samtidigt som det blev lagligt att vara homosexuell... men folk med vett i skallen nytjar inte lagen på så vis i alla fall... eller?

Om ni har problem med andras katter ska ni i första hand vända er till miljö och hälsovårdsmyndigheten på orten. Kolla med övriga grannar om även om har problem med katter som gör sina behov på olämpliga platser.

synd att det inte är skottpengar på pedofiler och tidelagsutövare .JaJA ibland så känner jag att det bor en mördare i mig,utan pardon.

--------------------
          hellre äta gröt tillsammans än äta oxfile ensam.

Citera
          Tezzla
          Inlägg 11-06-2007, 22:01
          Länk hit: #254

Medlem

CITAT (anncharlotte @ 11-06-2007, 22:53) *
          ...men väldigt ofta handlar detta om katter som varit hemlösa och som inte är vana vid att leva inne.

Men det stämmer ju inte. F.d hemlösingar är definitivt inte överrepresenterade när det gäller Feliway och liknande.

Redigerat av Tezzla: 11-06-2007, 22:02

--------------------
          Odlingzon 2

Citera
          *Stintan*
          Inlägg 11-06-2007, 22:14
          Länk hit: #255

Medlem
          Antal inlägg: 22 484
          Medlem nr: 6 301

CITAT (Fenja @ 11-06-2007, 20:01) *
          Mvh
          Fenja

Nu handlar väl inte den här tråden om utekatter eller innekatter eller lugnande medel eller har jag missat nåt? Jag har heller aldrig hört talas om någon som ger sina innekatter lugnande medel och jag har många sådana min bekantskapskrets. Och jag är övertygad om att katter inte mår dåligt bara för att dom är innekatter. Det finns massor med utekatter som mår dåligt däremot men som sagt den debatten ska nog inte föras i den här tråden.

--------------------
          Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3
          Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson

Citera
          pejori
          Inlägg 11-06-2007, 22:32
          Länk hit: #256

Medlem
          Antal inlägg: 19 528
          Medlem nr: 2 682

"Bättre att vara ilsken och irriterad istället och köra ett patetiskt krig mot katten. Ja, jag säger då det... *suck*"
          [/quote]

instämmer där whistling.gif
          öst är öst och väst är väst .....aldrig mötas det två.
          detta är en diskussion som aldrig tar slut....utekattsägarna hävdar sin ansvarsfrihet och innekattsägarna hävdar sitt ansvar...emellan där står dom som inte vill ha katt och definitivt inte grannens katt.....ett olösligt dilemma....där KATTEN kommer att vara förloraren blush.gif

--------------------
          Den grövsta form av mobbning är, att kalla sina meningsmotståndare mobbare.
          Bor i zon 2

Citera
          Fenja
          Inlägg 11-06-2007, 22:53
          Länk hit: #257

Medlem

Prata med vilken veterinär som helst om vilka katter det är som får lugnande medel utskrivet så behöver ni inte fundera mer över det!!

Men... det skulle kanske vara bättre att skriva ut lugnande till alla "katthatare" så kanske de fick lite proportioner på tillvaron.

Mvh
          Fenja

Redigerat av Fenja: 11-06-2007, 22:54

--------------------

Citera
          TantGredelin
          Inlägg 11-06-2007, 22:54
          Länk hit: #258

Medlem
          Antal inlägg: 275
          Medlem nr: 8 249

Utekatten, den som växlar mellan en stilla mystillvaro som knä- och kelkatt och det vilda oberäkneliga som finns i dem och som företrädesvis katterna föredrar att leva ut under den varma delen av året. En del tjusas av detta paradoxala djur, som aldrig blir 100% tamt, men som vet att förse sig när det är kallt ute och allmänt kärvt. Och en del blir oroade över att det finns djur i vår närhet som ingen har riktig kontroll över. Lättare med en kanin i en bur i ett hörn av tomten, som ungarna kan ta fram och kela med ibland. Men katter finns, lodjur finns, och för den delen även rävar och vargar. För att inte tala om mördarsniglar, råttor, rådjur, fästingar mygg och grävlingar. Så många som kan ställa till problem för oss och som kvällstidningarna brukar skrämmas med på sommaren. Så lås om er, håll ordning på era dörrar och dynor och barnvagnar. Och ta in era små kaniner på natten så att ingen rovfågel kommer åt dem, för de har ungar nu, som är väldigt hungriga. Att alla vi andra skulle kunna hjälpa er genom att hålla inne en av alla dessa påstådda faror som driver omkring i städernas villaförorter, byar och samhällen, det kan ni sluta hoppas på. Och vad gäller alla de vilda djuren som kan dyka upp, så är jag tacksam över att bo i ett land där det ännu finns plats för det vilda. Tack för alla uppmuntrande tillrop jag har fått via mail för mina inlägg, och thumbdown.gif för alla påhopp. Nu slutar jag den här tråden för min del, ska ut på altanen och se om jag kan locka in min lilla fyrbenta älskling för natten, eller om han ligger i ett buskage med morrhåren darrande av upphetsning inför ett plötsligt prassel, kanske ett par små musöron som syns mellan grässtråna...

--------------------
          "Jag är en fri människa och en fri människa gräver hur djupt hon vill"(Torgny Lindgren)

Citera
          dahla
          Inlägg 12-06-2007, 05:30
          Länk hit: #259

Medlem
          Antal inlägg: 1 504
          Medlem nr: 6 154

CITAT (Fenja @ 11-06-2007, 23:53) *
          Prata med vilken veterinär som helst om vilka katter det är som får lugnande medel utskrivet så behöver ni inte fundera mer över det!!

Men... det skulle kanske vara bättre att skriva ut lugnande till alla "katthatare" så kanske de fick lite proportioner på tillvaron.

Mvh
          Fenja

Lägg inte bevisbördan på oss nu... fram med bevis ifall du vill framstå som någon att lita på i frågan...

Och föresten, vad tycker du man kan göra på sin egna tomt ifall man inte vill att dina katter eller andras ska pinka i rabatter och sandlåda eller använda privata uteplatser och möbler at sova i när ingen ser? Någonting positivt borde du väl ändå ha att bidra med i det faktiska ämnet?

Citera
          anncharlotte
          Inlägg 12-06-2007, 07:31
          Länk hit: #260

Medlem
          Antal inlägg: 411
          Medlem nr: 3 745

CITAT (Tezzla @ 11-06-2007, 23:01) *
          Men det stämmer ju inte. F.d hemlösingar är definitivt inte överrepresenterade när det gäller Feliway och liknande.

Här klippte du ju bort halva meningen, det jag skrev var att somliga hade problem med katter som inte blir rumsrena och det anser jag oftast är katter som inte är vana vid att ha ett hem.
          Feliway kan då vara ett sätt att komma tillrätta med problemet.
          Förövrigt kan ju feliway användas i kattgrupper som inte kommer överens på ett eller annat sätt, bland innekatter då vanligtvis eftersom det inte har någon som helst verkan på katter som lever ute. Innekatterna utkämpar ju sina stridigheter inne, utekatterna gör det ute. Men visst en bidragande orsak till stridigheter i kattgruppen är ju ofta att det är för många katter på för liten yta, vilket jag absolut inte förordar.
          Sen anser jag väl att det är stor skilnad på att använda sej av feliway och att stoppa i katten lugnande medel.

Citera

41 sidor V  « < 11 12 13 14 15 > » 
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 17-06-2026, 23:35

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon