| |
|
  |
JAG BLIR GALEN PÅ KATTER, Hur ska man få ha sin altan och utemöbler mm ifred ??? |
|
|
|
|
27-06-2007, 17:32
|

Medlem
Antal inlägg: 23 957
Medlem nr: 296

|
Så fort man introducerar en art utanför sitt normala utbredningsområde brukar det bli problem, av olika storlek och dignitet. Tamkatten hör hemma i norra Afrika, låt den stanna där tillsammans med dom andra Afrikanska djuren. Det var andemeningen med mitt inlägg och som säkert dom flesta förstod.
--------------------
Mera Japan-pop åt svenska folket AKB48と日本を発見するには、長い時間に起こった最高のことです
Straight for ever. Cogito, ergo sum.
|
|
|
|
|
|
|
|
27-06-2007, 18:00
|
Medlem
Antal inlägg: 7 909
Medlem nr: 4 848

|
CITAT (Rose @ 27-06-2007, 17:31)  Varför blir kattägare som förbytta så fort någon har fräckheten, som dom ser det, att kritisera deras älsklingar?  Ja, varför blir föräldrar som förbytta så fort någon har fräckheten, som dom ser det, att kritisera deras älsklingar? Ja, varför blir hundägare som förbytta så fort någon har fräckheten, som dom ser det, att kritisera deras älsklingar?
|
|
|
|
|
|
|
|
27-06-2007, 18:13
|

Medlem
Antal inlägg: 620
Medlem nr: 9 917

|
CITAT (Kathy @ 27-06-2007, 19:00)  Ja, varför blir föräldrar som förbytta så fort någon har fräckheten, som dom ser det, att kritisera deras älsklingar? Ja, varför blir hundägare som förbytta så fort någon har fräckheten, som dom ser det, att kritisera deras älsklingar?  Problemet, som jag ser det, med katt- och hundägare är att dessa tar det personligt om någon kritiserar katter och/eller hundar i allmänhet. Sen vad det gäller de exempel du räknar upp, så vill jag nog påstå att kattägare är exceptionellt lättstötta.
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
27-06-2007, 18:13
|

Medlem
Antal inlägg: 11 272
Medlem nr: 2 892

|
CITAT (Kathy @ 27-06-2007, 19:00)  Ja, varför blir föräldrar som förbytta så fort någon har fräckheten, som dom ser det, att kritisera deras älsklingar? Ja, varför blir hundägare som förbytta så fort någon har fräckheten, som dom ser det, att kritisera deras älsklingar?  Mmmm och sedan är väl frågan vem som är mest förbytt i denna tråd, kattmotståndarna eller kattägarna.... Mvh Fenja
--------------------
"För länge sen dyrkade Egyptierna katten som en gud. Det har katten aldrig glömt."
|
|
|
|
|
|
|
|
27-06-2007, 18:18
|

Medlem

|
CITAT (Fenja @ 27-06-2007, 19:13)  kattmotståndarna Varför anser kattägare att man är kattmotståndare bara för att man inte vill ha in andras katter i sin närmiljö? Jag har inget emot katter, däremot kattägare som inte tar sitt ansvar.
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
27-06-2007, 18:22
|

Medlem

|
CITAT (Rose @ 27-06-2007, 19:18)  Varför anser kattägare att man är kattmotståndare bara för att man inte vill ha in andras katter i sin närmiljö? Jag har inget emot katter, däremot kattägare som inte tar sitt ansvar. Enligt nuvarande lagstiftning så tar kattägare som har utekatter det ansvar lagen föreskriver och allt gnäll om detta börjar blir rätt trist tycker jag! Mvh Fenja
--------------------
"För länge sen dyrkade Egyptierna katten som en gud. Det har katten aldrig glömt."
|
|
|
|
|
|
|
|
27-06-2007, 18:32
|
Medlem

|
CITAT (Rose @ 27-06-2007, 19:13)  Problemet, som jag ser det, med katt- och hundägare är att dessa tar det personligt om någon kritiserar katter och/eller hundar i allmänhet.
Sen vad det gäller de exempel du räknar upp, så vill jag nog påstå att kattägare är exceptionellt lättstötta. Jadu, det är nog inte för inte som uttrycket "curlingförälder" myntats. Har träffat några föräldrar från den kategorin och nåde dig om man ens yppar något ofördelaktigt om deras barn - även om det sen är sant. Nåja. Din erfarenhet om lättstötthet får stå för dig utifrån de kattägare du träffat. Däremot tycker jag inte att man kan dra alla kattägare/hundägare över en och samma kam.
|
|
|
|
|
|
|
|
27-06-2007, 18:59
|
Medlem
Antal inlägg: 5 162
Medlem nr: 8 833

|
Alltså, vi lever i en värld där en stor del av mänskligheten lever med krig, svält och sjukdomar, i en värld där den accelerande klimatförändringen och miljöförstöringen är vårt största reella hot. Sen finns det dom som tycker att ett oskyldigt, ofarligt djur som en katt är ett stort problem. Jag undrar faktiskt vilket perspektiv man har då? Gita
|
|
|
|
|
|
|
|
27-06-2007, 19:04
|

Medlem
Antal inlägg: 2 662
Medlem nr: 7 292

|
Gita...Grodperspektiv??
--------------------
Frihet är att ha modet att följa sina känslor.
|
|
|
|
|
|
|
|
27-06-2007, 19:05
|
Medlem
Antal inlägg: 2 075
Medlem nr: 6 256

|
CITAT (Gita @ 27-06-2007, 19:59)  Alltså, vi lever i en värld där en stor del av mänskligheten lever med krig, svält och sjukdomar, i en värld där den accelerande klimatförändringen och miljöförstöringen är vårt största reella hot. Sen finns det dom som tycker att ett oskyldigt, ofarligt djur som en katt är ett stort problem. Jag undrar faktiskt vilket perspektiv man har då? Gita Jag kan inte göra annat än instämma. Hur ser perspektivet ut?
--------------------
Odlingzon 2
|
|
|
|
|
|
|
|
27-06-2007, 19:45
|

Medlem

|
Håller faktiskt med också. Hade det varit frågan om svältande i Darfur skulle grannens frispringande katt varit middagsmat för länge sen och det problemet ur vägen. Bara 9999 problem kvar att lösa sen.
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
27-06-2007, 19:49
|
Medlem

|
CITAT (Gossen Ruda @ 27-06-2007, 20:45)  Håller faktiskt med också. Hade det varit frågan om svältande i Darfur skulle grannens frispringande katt varit middagsmat för länge sen och det problemet ur vägen. Bara 9999 problem kvar att lösa sen. Jag har svårt att tro att de svältande i Darfur håller sig med katter som husdjur.
Redigerat av Kathy: 27-06-2007, 19:50
|
|
|
|
|
|
|
|
27-06-2007, 20:05
|

Medlem

|
CITAT (Kathy @ 27-06-2007, 20:49)  Jag har svårt att tro att de svältande i Darfur håller sig med katter som husdjur.  Det var grannen till dom svältande... Det var bara ett tankeexperiment och som förhoppningsvis visar att varje region har sina problem och att man inte skall jämföra hur som helst. En del av världen har torka medans källrarna i Småland blir översvämmade. Skall inte husägarna få klaga då? Nu lämnar jag tråden åt sitt öde, blir det lite rössel här kanske jag återkommer.
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
27-06-2007, 21:12
|
Medlem

|
CITAT (Gossen Ruda @ 27-06-2007, 21:05)  Det var grannen till dom svältande... Det var bara ett tankeexperiment och som förhoppningsvis visar att varje region har sina problem och att man inte skall jämföra hur som helst. En del av världen har torka medans källrarna i Småland blir översvämmade. Skall inte husägarna få klaga då? Nu lämnar jag tråden åt sitt öde, blir det lite rössel här kanske jag återkommer. Nej, just precis. Kanske lika bra att inte jämföra katter med elefanter heller. Tjing!
|
|
|
|
|
|
|
|
27-06-2007, 21:48
|

Medlem
Antal inlägg: 411
Medlem nr: 3 745

|
CITAT (Rose @ 27-06-2007, 19:18)  Varför anser kattägare att man är kattmotståndare bara för att man inte vill ha in andras katter i sin närmiljö? Jag har inget emot katter, däremot kattägare som inte tar sitt ansvar. Och varför ignoreras helt och hållet dom kattägare som faktiskt tar ansvar för sina katter och ser till att dom inte orsakar sina grannar några problem, samtidigt som dom tar hand om sina djur så att dom inte utsätts för onödig fara. Istället för att önska våra katter tillbaka till Afrika, propagera för en katthållning som visar att katter har samma värde som andra husdjur.
|
|
|
|
|
|
|
|
27-06-2007, 21:58
|

Medlem

|
CITAT (Fenja @ 27-06-2007, 19:22)  Enligt nuvarande lagstiftning så tar kattägare som har utekatter det ansvar lagen föreskriver Men du kan väl tänka själv och sätta dig in i andras situation oavsett vad lagen säger? Som allergiker är lösspringande katter ett problem. Kan du förstå det? Eller är kattens rättigheter viktigare än mina? CITAT (anncharlotte @ 27-06-2007, 22:48)  Och varför ignoreras helt och hållet dom kattägare som faktiskt tar ansvar för sina katter /.../ Har jag gjort det?
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
27-06-2007, 21:58
|

Medlem
Antal inlägg: 22 484
Medlem nr: 6 301

|
CITAT (anncharlotte @ 27-06-2007, 22:48)  Och varför ignoreras helt och hållet dom kattägare som faktiskt tar ansvar för sina katter och ser till att dom inte orsakar sina grannar några problem, samtidigt som dom tar hand om sina djur så att dom inte utsätts för onödig fara.
Istället för att önska våra katter tillbaka till Afrika, propagera för en katthållning som visar att katter har samma värde som andra husdjur. Vem har ignorerat dom kattägarna undrar jag? Tvärt om så är det väl så att alla uppskattar dessa ansvarstagande kattägare.
--------------------
Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3 Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson
|
|
|
|
|
|
|
|
27-06-2007, 22:23
|
Medlem
Antal inlägg: 2 745
Medlem nr: 882

|
Husdjur kan alltid vålla konflikter antingen det är meningen eller inte. Ofta tas det som intäkt för att klaga på folk som man egentligen inte tycker om för något annat.
Vi har själva haft en massa besvär med lösspringande katter. VÄrst var när en av dem smet in och kissade på en antik soffa. Eller när vi målade källaren och hade fönstren öppna för att färgen skulle torka. Kattkisset på betonggolvet gör att vi inte har kunnat måla golvet i det rummet ännu.
Fast vi har inte sagt ett ont ord till grannarna. Har schasat, satt på vattenspridaren osv.
Så skaffade vi hund. VI har häck runt tomten och dessutom så gjorde vi ett valptätt staket tio meter in på tomten så att hunden absolut inte skulle frestas att hoppa över av förbipasserande vänligt klappande och matande damer. Vi har lagt ner stor möda på att dressera, lära den att hålla sig på tomten till varje pris. Men Rom byggdes inte på en dag. Det har varit lång väg dit.
Nåväl förra sommaren när hon var ett år dvs nästan fullvuxen så började hon rymma, två gånger utan att vi visste anledningen. Men den fick jag så veta. Områdets större katter satt på staketet och retade hunden. När hon snällt och vänligt, för vi har lärt henne att vara vänlig mot katter, gick fram till staketet så sitter kattrackaran och örfilar henne och river henne på nosen.
Innan jag hann ut så tog det hus i h*.'e. Hundrackaren blir förbannad och hoppar över staketet och jagar katten två kvarter bort. När vi nu visste orsaken till varför hon hoppade över staketet så har vi tagit itu med detta. Inte en enda gång har hon rymt efter det.
Ändå går skitsnacket. Vår hund springer lös hela dagarna ( visst inne på vår inhägnade tomt) den skrämmer hela området, är farlig, äter katter osv. Varje ortsbo som snackar lägger på lite till för varje dag som går. Och vi är världshistoriens sämsta hundägare som har köpt en hund som vi inte ägnar oss åt. Och ändå har hunden aldrig bitit, knappt aldrig skällt på folk, aldrig hoppat upp på någon annan än famlijen, inte knuffat ikull barn och vi tar upp allt hundbajs när vi någon sällsynt gång promenerar i området.
Vi lägger ner massro med tid på vår hund.
Men nu har vi inte haft en katt inne på tomten på två år, vi kan ha altandörren öppenutan att få nerkissat i huset. Så nu ska jag kanske byta tyget och stoppningen på den antika soffa. Och kryddlandet kanske vi återplanterar.
För hunden har vi koll på, men människors skitprat kommer vi aldrig undan. SÅ jag tror nog att husdjurskonfliter ofta är något annat. Tex inflyttade outsiders.
|
|
|
|
|
|
|
|
27-06-2007, 22:35
|

Medlem

|
CITAT (Rose @ 27-06-2007, 22:58)  Men du kan väl tänka själv och sätta dig in i andras situation oavsett vad lagen säger? Som allergiker är lösspringande katter ett problem. Kan du förstå det? Eller är kattens rättigheter viktigare än mina? Har jag gjort det? Ja, jag kan förstå det, men jag kan inte förstå varför man sitter här gnäller och beklagar sig istället för att försöka påverka lagstiftarna om nu problemet är så stort. Jag är allergiker själv och anser framförallt att det är MITT problem att undvika exponering för det jag inte tål eller att medicinera så att jag kan leva utan att begränsa mig eller min omgivning. Mvh Fenja
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
  |
1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
0 medlem(mar):
|
|
 |
|