| |
|
  |
JAG BLIR GALEN PÅ KATTER, Hur ska man få ha sin altan och utemöbler mm ifred ??? |
|
|
|
|
27-06-2007, 22:43
|

Medlem
Antal inlägg: 620
Medlem nr: 9 917

|
CITAT (Fenja @ 27-06-2007, 23:35)  Ja, jag kan förstå det, men jag kan inte förstå varför man sitter här gnäller och beklagar sig istället för att försöka påverka lagstiftarna om nu problemet är så stort. Jag är allergiker själv och anser framförallt att det är MITT problem att undvika exponering för det jag inte tål eller att medicinera så att jag kan leva utan att begränsa mig eller min omgivning. Mvh Fenja Återigen så hänvisar du till lagen... Mitt problem? I mitt eget hus så måste jag ändå kunna få leva som jag vill. Men jag ska alltså anpassa mitt liv så att mina grannars katter inte ska behöva begränsas i sina liv utan kunna gå in i mitt hem om de behagar?
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
27-06-2007, 22:55
|

Medlem
Antal inlägg: 11 272
Medlem nr: 2 892

|
Som verkligheten ser ut idag och det är den som gäller, inte borde eller vad du eller jag eller någon annan tycker så ÄR det ditt problem att hålla dörrar och fönster stängda så att katter eller andra djur inte kommer in i ditt hem, ja! Mvh Fenja
--------------------
"För länge sen dyrkade Egyptierna katten som en gud. Det har katten aldrig glömt."
|
|
|
|
|
|
|
|
27-06-2007, 23:18
|

Validating
Antal inlägg: 3 808
Medlem nr: 5 448

|
CITAT (Fenja @ 27-06-2007, 19:22)  Enligt nuvarande lagstiftning så tar kattägare som har utekatter det ansvar lagen föreskriver och allt gnäll om detta börjar blir rätt trist tycker jag! Mvh Fenja Det är inte olagligt att vara otrevlig, missunnsam, lögnare, etc, utom i specialfall. Däremot är det väl inte direkt bra. På samma sätt är det tillåtet för katter att gå fritt - däremot är det dåligt om katterna gör skada. Att tolka lagen bokstavligt, och tycka allt annat är irrelevant, känns rätt extremt. Jag har växt upp med katter. Som har gått helt fritt, och sovit i garage. Såvitt jag vet har de inte ställt till skada. Men om en granne upprepade gånger hade fått problem så får man ju som kattägare (anser jag) försöka motverka att katten ställer till problem. Om man tar det till extremen; om en katt strövar fritt och råkar ut för skada när någon skyddar sina kaninungar mot ett angrepp inne på en tomt så får katten skylla sig själv. Trots att katten kanske har laglig rätt att leka med kaninerna och tugga lite på dem för nöjes skull.
Redigerat av Pirum: 27-06-2007, 23:21
--------------------
zon2.5
|
|
|
|
|
|
|
|
27-06-2007, 23:25
|

Medlem
Antal inlägg: 411
Medlem nr: 3 745

|
CITAT (Rose @ 27-06-2007, 22:58)  Men du kan väl tänka själv och sätta dig in i andras situation oavsett vad lagen säger? Som allergiker är lösspringande katter ett problem. Kan du förstå det? Eller är kattens rättigheter viktigare än mina? Har jag gjort det? Ja jag anser faktiskt att i dom flesta inlägg här så klumpas kattägare ihop i en grupp, en grupp som inte tar hänsyn till omgivningens önskan om att ha katter eller inte ha katter på sin tomt/i sitt hem.
|
|
|
|
|
|
|
|
27-06-2007, 23:51
|

Medlem

|
CITAT (Pirum @ 28-06-2007, 00:18)  Det är inte olagligt att vara otrevlig, missunnsam, lögnare, etc, utom i specialfall. Däremot är det väl inte direkt bra. På samma sätt är det tillåtet för katter att gå fritt - däremot är det dåligt om katterna gör skada. Att tolka lagen bokstavligt, och tycka allt annat är irrelevant, känns rätt extremt.
Jag har växt upp med katter. Som har gått helt fritt, och sovit i garage. Såvitt jag vet har de inte ställt till skada. Men om en granne upprepade gånger hade fått problem så får man ju som kattägare (anser jag) försöka motverka att katten ställer till problem. Om man tar det till extremen; om en katt strövar fritt och råkar ut för skada när någon skyddar sina kaninungar mot ett angrepp inne på en tomt så får katten skylla sig själv. Trots att katten kanske har laglig rätt att leka med kaninerna och tugga lite på dem för nöjes skull. Det är sant som du skriver och om du läser hela tråden så skriver både jag och andra kattägare om vilka åtgärder vi vidtagit för "grannsämjans" skull. Men fortfarande så leder det ingen vart att sitta här och vara förbannad på kattägare, utan om man vill ha till förändringar så är det påverkan av lagstiftarna som är den verksammaste vägen att gå om det inte hjälper att prata med kattägarna man har runt om kring sig. Just den bristen på kommunikation verkar ju vara den springande punkten i den här diskussionen. Mvh Fenja
Redigerat av Fenja: 27-06-2007, 23:53
--------------------
"För länge sen dyrkade Egyptierna katten som en gud. Det har katten aldrig glömt."
|
|
|
|
|
|
|
|
28-06-2007, 10:41
|

Medlem
Antal inlägg: 14 536
Medlem nr: 14

|
CITAT (anncharlotte @ 27-06-2007, 22:48)  Och varför ignoreras helt och hållet dom kattägare som faktiskt tar ansvar för sina katter och ser till att dom inte orsakar sina grannar några problem, samtidigt som dom tar hand om sina djur så att dom inte utsätts för onödig fara.
Istället för att önska våra katter tillbaka till Afrika, propagera för en katthållning som visar att katter har samma värde som andra husdjur. Inte ignoreras väl de, tvärt om! Heder åt dem som tar sitt fulla ansvar som djurägare. Men det är väl som med allt annat - det är de som sabbar och stör som syns mest och får mest uppmärksamhet.
--------------------
Norrbottenskusten zon 5-6
|
|
|
|
|
|
|
|
29-06-2007, 11:13
|

Medlem
Antal inlägg: 1 504
Medlem nr: 6 154

|
CITAT (Betty @ 28-06-2007, 11:41)  Inte ignoreras väl de, tvärt om! Heder åt dem som tar sitt fulla ansvar som djurägare. Men det är väl som med allt annat - det är de som sabbar och stör som syns mest och får mest uppmärksamhet. Huvet på spiken!
|
|
|
|
|
|
|
|
29-06-2007, 11:47
|

Medlem
Antal inlägg: 10 013
Medlem nr: 11 250

|
CITAT (caprifol @ 23-04-2007, 15:08)  Plocka in dynor, sticka ned pinnar, spraya med "fy-medel", duscha med vattenslangen (hur 17 hinner man pricka en normal katt med vattenstrålen?) täcka sandlådan - men huvudfrågan återstår tycker jag:VARFÖR FÅR JAG INTE VÄLJA MITT DJURUMGÄNGE? Varför ska jag, som valt att inte ha katt, tvingas vidta dessa åtgärder? Jag håller bestämt med! Vi bor inte i stan utan lite utanför i villa med tomt. Här springer 6 katter (minst) på vår tomt, och jag tycker inte att det är ett dugg roligt. De skiter under vår veranda, i landen mm. Ska jag behöva åla mig in under en 100 m2 veranda och stoppa mer pinnar där??? Eller spraya fy (eller vad det heter) på 3000 m2? Det är inte kul å kliva i skiten eller känna lukten när man fikar på verandan. Så, varför ska vi tvingas vidta dessa åtgärder? Jag har inget emot söta katter men avföringen är inte kul.
--------------------
Camilla zon 2-3
Ett gott skratt förlänger munnen.
|
|
|
|
|
|
|
|
29-06-2007, 13:37
|

Medlem
Antal inlägg: 857
Medlem nr: 3 016

|
"Alltså, vi lever i en värld där en stor del av mänskligheten lever med krig, svält och sjukdomar, i en värld där den accelerande klimatförändringen och miljöförstöringen är vårt största reella hot. Sen finns det dom som tycker att ett oskyldigt, ofarligt djur som en katt är ett stort problem. Jag undrar faktiskt vilket perspektiv man har då? Gita "
Ok ok, nu är det slutdisskuterat i alla trådar. Eftersom vi bara får disskutera svältande barn och krig. Så lägg ner alla " vad händer med mina rosor" "Hur ska jag göra för att få liv i mina kallor" "varför gror inte sådden" och liknande.
Det räcker ju faktskt att bara ha en tråd öppen. Tänk va mycket plats och pengar odla.nu skulle spara på det!!
Så, vad tycker ni om situationen i sydafrika?
--------------------
Bygger upp en ny trädgård i zon 3 ( Näshulta, Eskilstuna )
(Bytt sign från 16kvm stor balkong)
|
|
|
|
|
|
|
|
01-07-2007, 23:27
|

Medlem
Antal inlägg: 275
Medlem nr: 8 249

|
Det kanske finns en lika intelligent diskussion i Sydafrika, vem vet? http://ad.co.za/indexcats.html
--------------------
"Jag är en fri människa och en fri människa gräver hur djupt hon vill"(Torgny Lindgren)
|
|
|
|
|
|
|
|
26-05-2008, 16:47
|
Medlem
Antal inlägg: 1
Medlem nr: 16 378

|
CITAT (Fenja @ 27-06-2007, 23:55)  Som verkligheten ser ut idag och det är den som gäller, inte borde eller vad du eller jag eller någon annan tycker så ÄR det ditt problem att hålla dörrar och fönster stängda så att katter eller andra djur inte kommer in i ditt hem, ja! Mvh Fenja Nej, mitt problem är inte att hålla mina dörrar och fönster stängda, mitt problem är dåliga kattägare och dåliga lagar. Men det finns lösningar på problem. Skaffar jag en hund får jag se till att hålla den i koppel, skaffar jag orm får jag ha den i terranium..... o.s.v. eller är det kanske du min käre granne som får hålla dina ungar borta från din trädgård så att min vovve kan skita fritt där och hålla din balkongdörr stängd så att inte min skallerorm skall råka glida in där. Det är ditt eget fel att den glider in där, hade du haft myggnät för dörren eller inte lagat något som luktade så gott så hade mitt lilla mysdjur hållit sig hemma. Nä, nu ballar jag ur, det är ju bara katter som man får göra hur man vill med. Alla andra djur finns det lagar för, hur ägaren skall hålla dem. Katter kan vilken idiot som helst skaffa och släppa ut fritt. De blir hela villakvarterets ansvar. Härligt att kunna köpa husdjur och veta att man kan ha dem fritt strövande över hela villaområdet utan att grannarna kan göra ett dugg. Man kanske skulle köpa 10 stycken... Jag vill inte ha katter i min trädgård. Vill grannen ha katter i sin har jag inget med det att göra. Vill han ha dem i min, tror han fel. Eller rättare sagt, får han skylla sig själv. Här finns sånt som inte är så nyttigt för katter. Det finns där därför att jag just mekat med bilen. Jag har inte lagt ut det för att döda katter och jag har inte en tanke på att en katt kanske skulle kunna äta av det. Jag har ju ingen katt. Korkat att tro att du kan ha dina katter i min trädgård.
|
|
|
|
|
|
|
|
26-05-2008, 17:16
|

Medlem
Antal inlägg: 2 648
Medlem nr: 11 526

|
Jag ska genast skriva till regeringen och be dem införa krav på lydandsträning för råttor och andra skadedjur, så att de håller sig borta från Utomhus och därmed borde behovet av utomhuskatter minska radikalt.
Eftersom ugglan inte kan bo i stan, och huggormen inte får ligga och sola på asfalten, räven skjuts så fort den skymtas... vem ska ta hand om råttorna som brunstar vart femte dygn och får ett femtontal livskraftiga ungar per kull?
Anticimex? Det har de inte tid med, de har fullt upp med att åka runt och energibesikta hus nu förtiden. Mer pengar i det.
Katten är din bäste vän, om du inte hellre bor i en jordkällare med gnagsäkra stenväggar - glöm inte det. Nästa gång du ser en katt som har lite behov så kan du skicka in dem i min trädgård. Det finns värre skit att stoppa fingrarna i - glasskärvor från krossade ölflaskor i ungarnas sandlåda i lekparken t.ex.
|
|
|
|
|
|
|
|
26-05-2008, 17:21
|

Medlem
Antal inlägg: 94 312
Medlem nr: 12 751

|
CITAT (Grå @ 26-05-2008, 18:16)  Jag ska genast skriva till regeringen och be dem införa krav på lydandsträning för råttor och andra skadedjur, så att de håller sig borta från Utomhus och därmed borde behovet av utomhuskatter minska radikalt.
Eftersom ugglan inte kan bo i stan, och huggormen inte får ligga och sola på asfalten, räven skjuts så fort den skymtas... vem ska ta hand om råttorna som brunstar vart femte dygn och får ett femtontal livskraftiga ungar per kull?
Anticimex? Det har de inte tid med, de har fullt upp med att åka runt och energibesikta hus nu förtiden. Mer pengar i det.
Katten är din bäste vän, om du inte hellre bor i en jordkällare med gnagsäkra stenväggar - glöm inte det. Nästa gång du ser en katt som har lite behov så kan du skicka in dem i min trädgård. Det finns värre skit att stoppa fingrarna i - glasskärvor från krossade ölflaskor i ungarnas sandlåda i lekparken t.ex.  Bra rutet!
--------------------
Har du också ett stort monster under sängen?  zon 1
|
|
|
|
|
|
|
|
26-05-2008, 17:26
|

Medlem
Antal inlägg: 2 648
Medlem nr: 11 526

|
CITAT (Pirum @ 28-06-2007, 00:18)  Men om en granne upprepade gånger hade fått problem så får man ju som kattägare (anser jag) försöka motverka att katten ställer till problem. Hur kan man har problem med en katt? Jag hade däremot lite problem med en granne en gång som inte gillade katter. Nog inte sjutton spikade jag fast henne i skampåle för det? Problemen uppkommer först när människan gör anspråk på all vistelserätt på hela jäkla planeten. Jag har lite svårt för människor. Kan de inte hålla sig inomhus?
|
|
|
|
|
|
|
|
26-05-2008, 17:39
|

Medlem
Antal inlägg: 22 484
Medlem nr: 6 301

|
CITAT (Grå @ 26-05-2008, 18:26)  Hur kan man har problem med en katt? Jag hade däremot lite problem med en granne en gång som inte gillade katter. Nog inte sjutton spikade jag fast henne i skampåle för det? Problemen uppkommer först när människan gör anspråk på all vistelserätt på hela jäkla planeten. Jag har lite svårt för människor. Kan de inte hålla sig inomhus?
--------------------
Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3 Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson
|
|
|
|
|
|
|
|
26-05-2008, 17:49
|

Medlem

|
 Grå! Karldentolfte du får väl jobba på att påverka lagstiftarna, för inte hjälper det ett endaste dugg att du sitter här och muttrar om vad du tycker. Katten får fortfarande bajsa på din tomt  enligt lagen... Mvh Fenja
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
26-05-2008, 19:11
|

Medlem
Antal inlägg: 942
Medlem nr: 5 956

|
CITAT (Pia L @ 23-04-2007, 12:15)  Och jag är väl en sådan där kattägare som blir som förbytt då Jag har absolut ingen förståelse för det här med dynor, jag har själv fyra katter och jag tar in dynorna när jag inte sitter på dom ute, för jag vill inte heller ha katthår och kattmarkeringar på dom. Jag förstår inte varför en del gör så stor sak av det, samma sak med kattskit i rabatterna, stick ner lite otrevliga pinnar så är det inte så attraktivt att gräva där, själv så ser jag skiten som gödning. Dom enda ställena som jag inte har bra växtlighet på är där katterna inte kommit åt att toaletta, där får jag hålla på att stödgöda istället. Nu har jag ju steriliserade och kastrerade katter så dom markerar ju inte, och där kan jag hålla med om att man kan tycka att det är en olägenhet att ägarna släpper ut sina katter som ska markera revir, det är därför jag tar in dynorna. Men det här med tålamod.....det känns som att det går att dra en paralell mellan rökare och ickerökare också, ickerökarna är överlag "gnälligare" och har lägre tålamod för rökarna än rökare, samma med kattägare, vi har mer tålamod och förståelse för katternas beteende än icke kattägare. Jag är själv kattägare, men jag har lika lite tålamod som en person utan katt. Inte fan vill jag ha allt nerhårat eller nerkissat, dynor, skor, dörrar eller något som man ställer tillfälligt utanför dörren som en sopsäck osv. Problemet är -och jag har tagit upp det tidigare- dessa kattägare som INTE fattar att katter som går ute i tätbebyggda samhällen ALLTID SKA VARA KASTRERADE, BÅDE HONOR OCH HANAR. Tänk att det ska vara så jäkla svårt att fatta för en del!!
Dom kissar inte på dynor, skor, dörrar osv för att de är kissnödiga utan för att de markerar revir!! Att de sedan gör sina behov i rabatten stör mig inte. Koskit eller kattskit kan kvitta. Och är katten bara kastrerad så luktar inte kisset lika jäkligt.
--------------------
******Majsan-zon 1****** På kanten till Österlen >>>>>>>>><<<<<<<<<
|
|
|
|
|
|
|
|
26-05-2008, 19:16
|

Medlem
Antal inlägg: 1 595
Medlem nr: 5 429

|
CITAT (embees @ 26-05-2008, 20:11)  JOch är katten bara kastrerad så luktar inte kisset lika jäkligt.
Fast det stämmer tydligen inte alltid, jag har hört både och från olika vetrinärer. Men du har rätt, om man inte skall avla, bör man kastera för kattens, sin egen och omgivningens skull.
|
|
|
|
|
|
|
  |
1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
0 medlem(mar):
|
|
 |
|