Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

41 sidor V  « < 17 18 19 20 21 > »   
          Skriv svarNytt inlägg
          > JAG BLIR GALEN PÅ KATTER, Hur ska man få ha sin altan och utemöbler mm ifred ???
          embees
          Inlägg 26-05-2008, 21:16
          Länk hit: #361

Medlem
          Antal inlägg: 942
          Medlem nr: 5 956

CITAT (Anic @ 26-05-2008, 20:16) *
          Fast det stämmer tydligen inte alltid, jag har hört både och från olika vetrinärer. Men du har rätt, om man inte skall avla, bör man kastera för kattens, sin egen och omgivningens skull.

Nog är det så alltid att kattkiss inte luktar parfym precis (vems kiss gör det?) men när katten är okastrerad så stinker det.

--------------------
          ******Majsan-zon 1******
          På kanten till Österlen
          >>>>>>>>><<<<<<<<<

Citera
          Bettis
          Inlägg 26-05-2008, 21:23
          Länk hit: #362

Medlem
          Antal inlägg: 4 213
          Medlem nr: 9 061

Här springer dom jäklarna (gillar katter men inte när dom kissar i mina rabatter) på nätterna när inte hundarna är ute, usch sätter en pärla i häcken på dom snart whist.gif det stinker´...

--------------------

Citera
          CillaM
          Inlägg 26-05-2008, 21:32
          Länk hit: #363

Medlem
          Antal inlägg: 3 419
          Medlem nr: 4 901

Att det ska komma till sådana här diskussioner om katters vara eller icke vara, jag fattar det inte. Inte fanken gnölar jag över att grannarnas ungar kör sönder vägen med sina förbannade mopeder och motorcyklar eller att de slänger flaskor och burkar i varenda buske. Eller att de trampar ner och förstör mina planterade björkar vid min tomtgräns. Eller att de skriker och gnäller så att jag nästan stänger in mig i mitt hus, för att slippa höra svenssonligan i toppform...? Funderar på att sätta en pärla i häcken på dom där små kräken.... Ärligt? Finns det inget viktigare att klaga över? Jaja, kasta på bara men jag var bara tvungen...

Citera
          Bettis
          Inlägg 26-05-2008, 21:37
          Länk hit: #364

Medlem
          Antal inlägg: 4 213
          Medlem nr: 9 061

CITAT (CillaM @ 26-05-2008, 22:32) *
          Jaja, kasta på bara men jag var bara tvungen...

giggle.gif jomenvisst, finns det massor, men ibland är det lite jobbigt när hela tomten stinker av kattkiss, tänk grannen ungar kör en plasttraktor på trätrallor i timmar, hur kul är det??

--------------------

Citera
          Anki V
          Inlägg 26-05-2008, 21:42
          Länk hit: #365

Medlem
          Antal inlägg: 3 767
          Medlem nr: 5 714

CITAT (CillaM @ 26-05-2008, 22:32) *
          Att det ska komma till sådana här diskussioner om katters vara eller icke vara, jag fattar det inte.

Jag kanske missförstått något….Men inte handlar det här väl om katters vara eller icke vara confused.gif ? Jag trodde att det handlade om att de som valt att inte ha katt skulle slippa andra människors val att ha katt blink.gif .

Det finns ju oftast en anledning till att man valt bort katt…eller hund….eller något annat husdjur och den anledningen har sällan något med djuret att göra.

Personligen så är jag skiträdd att få in någon grannes husdjuri min lägenhet och av misstag stänga en katt som ligger och trycker under sängen, under soffan eller i garderoben när jag reser bort en vecka eller två.

/Anki

--------------------
          Rosor är alltid rosor om än i spruckna krus
          Zon 4-5
          Stolt odlare av Blå bergvallmo! ;)

"Vem har sagt att man måste äta hemma i sitt kök?"/Lady Hamilton

Citera
          CillaM
          Inlägg 26-05-2008, 21:46
          Länk hit: #366

Medlem

Jag förstår fortfarande inte. Jag har 4 katter, grannen ovan har 5, totalt i området, ett f.d. sommarstugeområde, bor runt 25 katter. Jag känner ALDRIG av lukten av kattkiss, om det inte är så att någon hankatt märkt mitt hus, då känns det. Lite kattskit i rabatten, tja, vaddå då? Lite katthår, jaha ja, mina svarta byxor ser väl inte så kul ut ibland men är det hela världen? Till saken är att jag blev klassad som superallergisk när jag var liten, men med stadig kontakt med katt när jag blev äldre växte allergierna bort. För mig är katthår till och med en utmaning, tillsammans med koskit, hästskit och tillhörande producenter. Man kan inte leva i en sluten bubbla och tro att man blir friskare av det, tvärtom, ju mer skit desto friskare människor.

Citera
          Anki V
          Inlägg 26-05-2008, 22:05
          Länk hit: #367

Medlem
          Antal inlägg: 3 767
          Medlem nr: 5 714

Men är ni kattägare inte rädd att era djur ska fara illa när ni släpper ut dom i tätbebyggda områden?

Vi har säkert lika många kattor vid sommarstugan som i stan´n men där ställer de inte alls till med samma problem….

I stugan har aldrig en katt smugit sig in i huset även om vi ser dem flera ggr om dagen. Här i sta´n så har jag minst tre-fyra ggr i veckan katter inne som jag måste köra ut. Om jag av misstag stänger in en katt i min lägenhet när jag reser bort en vecka….vilket lidande katten utsätts för!

Jag har alltid mer eller mindre ångest/funderingar om att jag kanske missat något ställe när jag (beroende på hur bråttom jag hade)….föresten ska jag tvingas söka igenom hela lägenheten innan jag reser bort? Jag har aldrig haft ett annat ”vilt” djur inne.

Eftersom katten dessutom ”retar” många människor med skulle jag vara skiträdd att ”någon” skulle vara dum med min katt… Jag känner till katter som at skjutets med hagelgevär, bränts med eld och misshandlats…..och det räcker för mig att inte skaffa någon…i alla fall inte en frigående.

/Anki

--------------------
          Rosor är alltid rosor om än i spruckna krus
          Zon 4-5
          Stolt odlare av Blå bergvallmo! ;)

"Vem har sagt att man måste äta hemma i sitt kök?"/Lady Hamilton

Citera
          CillaM
          Inlägg 26-05-2008, 22:23
          Länk hit: #368

Medlem

Jag vet ju med mig att mina små kommer hem flera gånger om dagen, speciellt kommer de när jag kommer hem. Att det finns en skog bakom mig, jag bor ganska lantligt fast i tätbebyggt område, gör att jag känner den trygghet om mina katter känner. Dessutom är mina katter ganska skygga, vilket jag är glad för, för då håller de sig borta från grannarna och bilarna.

Men livet är ju inte ofarligt eller bekvämt hela resan, det tror jag de flesta vet. Min mamma som blir akut dålig av parfym kan tex inte åka ner till byn eller nån annanstans för den delen, utan att bli sjuk. Eller andra som blir fruktansvärt dåliga av rök/röklukt. Eller de som har astma, eller blir sjuka av jordnötslukten 10 meter bort....

Att leta genom lägenheten är väl inte så enormt jobbigt, speciellt om man är rädd för vad som kan hända om man inte gör det? Jag kollar alltid under bilen innan jag åker iväg.

Och den som skulle göra något mot mina små, han/hon får det inte roligt och får ångrasina handlingar, det kan jag garantera devil.gif

Citera
          Busan73
          Inlägg 26-05-2008, 23:26
          Länk hit: #369

Medlem
          Antal inlägg: 14
          Medlem nr: 9 728

Tycker det är lite konstigt att kattägare släpper ut sina katter vind för våg, är ni inte oroliga att ngt ska hända katten. Det finns folk som inte gillar katter och gör precis allt för att bli av med de inkl. avlivar dem. Känner en person som fångar in och gasar ihjäl katter och därefter "placerar" ut dem utmed olika vältrafikerade vägar. Grannens katt försvann för ett par veckor sedan vart den har tagit vägen vet hon inte. Personligen tycker jag att skaffar man husdjur så har man ansvar för dem och ska inte låta dem springa omkring utan uppsyn. Men kattägare verkar som sagt vara ett eget släkte. smile.gif

Citera
          Lemonne
          Inlägg 27-05-2008, 05:23
          Länk hit: #370

Medlem
          Antal inlägg: 743
          Medlem nr: 7 888

CITAT (Busan73 @ 27-05-2008, 00:26) *
          Tycker det är lite konstigt att kattägare släpper ut sina katter vind för våg, är ni inte oroliga att ngt ska hända katten. Det finns folk som inte gillar katter och gör precis allt för att bli av med de inkl. avlivar dem. Känner en person som fångar in och gasar ihjäl katter och därefter "placerar" ut dem utmed olika vältrafikerade vägar. Grannens katt försvann för ett par veckor sedan vart den har tagit vägen vet hon inte. Personligen tycker jag att skaffar man husdjur så har man ansvar för dem och ska inte låta dem springa omkring utan uppsyn. Men kattägare verkar som sagt vara ett eget släkte. smile.gif

Menar du på allvar att du känner en person som gör så? Hoppas du har gjort något åt det. Det låter som din vän är svårt psykiskt sjuk, har man otur så tycker h*n en dag inte det räcker med att gasa ihjäl katter, och då får vi väl se vad det blir härnäst.

Citera
          Myosotis
          Inlägg 27-05-2008, 07:09
          Länk hit: #371

Medlem
          Antal inlägg: 19 798
          Medlem nr: 12 674

Tycker det är lite konstigt att kattägare släpper ut sina katter vind för våg, är ni inte oroliga att ngt ska hända katten...

Jag har tagit hand om vildkatter som bara har dykt upp, magra, skygga och fulla med mask och fästingar. Jag har avmaskat, kastrerat osv., men det känns fel att tvinga dem att bli innekatter, de får panik inne och har det så mycket bättre ute. Honan jag har nu är minst 8 år, hon är lycklig ute och har blivit tam. Hennes liv är mycket rikare så här. Och visst är man orolig ibland, men det är ju folk också när det gäller barn. Ska man spärra in dem också kanske? Så att det inte händer dem något?

--------------------
          Det ska gå.

Citera
          Rosmarin
          Inlägg 27-05-2008, 10:02
          Länk hit: #372

Gäster

Hej! Jag är kattägare och jag älskar katter. Jag vill däremot inte att mina katter ställer till problem vare sig i mitt hus eller hos mina grannar. Det är mitt ansvar att se till att de inte ställer till med otrevligheter.

Det finns olika sätt att göra en plats oattraktiv för en katt. Och andra saker som attraherar dem.
          Katten är ett djur som är en stor livsnjutare. Om den hittar en solig terass med dynor på bänkarna så är det nästan självskrivet att den lägger sig där. Eller en varm och mysig barnvagn! Mmmm...så underbart!!!

En katt jag hade hade väldiga problem att bli rumsren. Hon gick och skvätte i hörnen lite överallt och det var INTE roligt!!! Det man kan göra i ett sådant fall är att tvätta överallt där man inte vill att katten ska infinna sig med soda. Kaustiksoda TYCKER DE INTE OM!!! Sodan är doftlös efter tvätt så det är inte störande för människor. Använd handskar vid hanterandet eftersom soda är starkt. Dosering ca 100 g/liter vatten. Om du t.ex tvättar hela golvet på terassen med detta så borde katterna inte vilja installera sig där.

Jag har hört att ättikssprit också ska ha avstötande effekt på katter men jag har inte provat. Kanke du kan ställa en liten skål där katterna tar sig in i trädgården?

Använd INTE klorin: Klorin drar till sig katternas intresse och får dem att vilja markera sitt revir.

Och barnvagnen.... du kanke kan täcka över den med en filt eller ett lakan (eller varför inte en bit vaxduk?) som lätt kan lyftas av och läggas över igen. Jag förstår att du inte vill behöva göra detta men det är ju lättare att ta av/lägga på ett skynke än att göra ren hela vagnen varje gång-eller hur?

Katten är ett flitigt nyttodjur, vi har inte längre problem med möss eller sorkar som vi hade innan ; dem har katterna tagit hand om. (Kändes otrevligt att sätta ut fällor och vara tvungen att tömma dem hela tiden...)

Vad gäller katter som gör sina behov i sandlådor och rabatter : Kattens instinkt är ju att gräva ner sin avföring - dvs att städa efter sig. Detta tycker jag är betydligt trevligare än min grannes hundar som lämnar efter sig sina stora äckliga korvar var som helst i min trädgård ( - men det ska vi inte diskutera här och nu!!!). Det är ju tack vare denna instinkt som det går att ha en katt inomhus om den har tillgång till kattlåda.
          Det stör mig inte i rabatterna. Jag gräver ner kogödsel också och det är ju i princip samma sak.
          I barnens sandlåda är det äckligt med djurs avföring. Kanske man kan testa att skvätta ättika i sanden? Är det någon som har provat?

Med vänlig hälsning; Rosmarin

Citera
          embees
          Inlägg 27-05-2008, 10:27
          Länk hit: #373

Medlem

CITAT (Bettis @ 26-05-2008, 22:23) *
          Här springer dom jäklarna (gillar katter men inte när dom kissar i mina rabatter) på nätterna när inte hundarna är ute, usch sätter en pärla i häcken på dom snart whist.gif det stinker´...

Mina tre katter är kastrerade och använder våra rabatter som toa utan att det stinker (finns även toa inne som alltid rensas en gång om dagen).
          Problemen med stinkande urin i rabatterna kommer sig av att så många kattägare INTE kastrerar sina katter. Hur kommer man åt just det problemet? För det är ju kattägarna som inte kastrerar katt-en/erna som egentligen är orsak till det onda/eländet.

Kastrerade katten ränner oftast inte på samma sätt som okastrerade. Kastrerade katter blir oftast mer hemmaikring än okastrerade. Okastrerade har jättestora revir som ska patrulleras av och kissas ner och hittar katten ute på revirrundan ett skönt ställe att ta en tupplur på så gör katten det.

Vi har köpt elstängsel för just smådjur ... giggle.gif ... som har legat i sin låda i tre år. Kanske dax att sätta upp eltråden runt tomten? Då håller sig våra katter på tomten och inga objudna kommer in. Obehaget mina katter ev orsakar drabbar mig själv och ingen annan.

--------------------
          ******Majsan-zon 1******
          På kanten till Österlen
          >>>>>>>>><<<<<<<<<

Citera
          Busan73
          Inlägg 27-05-2008, 10:43
          Länk hit: #374

Medlem
          Antal inlägg: 14
          Medlem nr: 9 728

Först kommer rådjuren och äter diverse godsaker på tomten ( alla tulpaner), sedan har vi katterna som gör sina behov lite varstans och nu dyker "mördarsniglarna" upp igen. sad.gif Personligen tycker jag att sniglarna är den största plågan men sambon fortsätter jakten på katterna.

Citera
          embees
          Inlägg 27-05-2008, 15:28
          Länk hit: #375

Medlem

Vad menar du med det? confused.gif confused.gif confused.gif

Man kan istället fråga sig vad sådana som inte är kattägare är, som den där du känner som fångar in och gasar ihjäl katter.
          Det skulle nog aldrig falla en "kattägare" in att medvetet ha ihjäl en katt sådär utan vidare, om inte katten var obotligt sjuk eller skadad vill säga.

Nä, jag skulle nog vilja påstå att det finns människor och det finns människor. En del av dem som har katt -eller djur öht- skulle inte få ha djur alls.
          Det finns djurägare som missköter sina djur så att de måste omhändertas och i värsta fall avlivas och det finns människor som verkligen bryr sig om sina djur och försäkrar, vaccinerar osv. och så finns det alla andra typer däremellan.

Man kan inte dra alla över en kam och tro att för man har katt så är man en viss personlighet.

Gör man det då bör man nog vidga sina vyer.

--------------------
          ******Majsan-zon 1******
          På kanten till Österlen
          >>>>>>>>><<<<<<<<<

Citera
          Sofiia
          Inlägg 27-05-2008, 15:51
          Länk hit: #376

Medlem
          Antal inlägg: 421
          Medlem nr: 12 286

Jag kan också bli trött på att ha de små (o)djuren rännandes på vår gård. Speciellt då vi har kaniner ute på vår gård som vi gärna skulle vilja ha ifred. Varje natt vaknar jag av att kaninerna stampar (dom är precis utanför mitt sovrumsfönster) och är det inte en katt som står där och dreglar utanför buren då.

Tur att vi har våra vaktpudlar som jagar bort alla katter från vår gård tongue.gif

--------------------
          "Omnia mirari etiam tritissima"

Citera
          Fenja
          Inlägg 27-05-2008, 15:58
          Länk hit: #377

Medlem
          Antal inlägg: 11 272
          Medlem nr: 2 892

Busan73 om du känner en person som fångar in och gasar ihjäl katter utan att polisanmäla det, så är du precis lika skyldig till olagligheter som den personen är. Det kallas för medhjälp.
          Mvh
          Fenja

--------------------
          "För länge sen dyrkade Egyptierna katten som en gud.
          Det har katten aldrig glömt."

Citera
          Virriz
          Inlägg 27-05-2008, 16:03
          Länk hit: #378

Medlem
          Antal inlägg: 154
          Medlem nr: 9 143

CITAT (Anki V @ 26-05-2008, 23:05) *
          Men är ni kattägare inte rädd att era djur ska fara illa när ni släpper ut dom i tätbebyggda områden?

Eftersom katten dessutom ”retar” många människor med skulle jag vara skiträdd att ”någon” skulle vara dum med min katt… Jag känner till katter som at skjutets med hagelgevär, bränts med eld och misshandlats…..och det räcker för mig att inte skaffa någon…i alla fall inte en frigående.

/Anki

Bra sagt!

Är kattägare själv och skulle aldrig, aldrig ha dem ute i tätbebyggt område!! Dels för att jag är rädd om dem, och dels för att jag tycker att det är helt sjukt att låta dem springa och skita i barnens sandlådor, så dom får sitta och gräva i kattbajs...

Mina katter får gå på innätad balkong/uteplats, och så är det med det! Vad har de för "rätt" att springa ute bara för att de är katter?
          Ingen släpper väl hundar att springa runt på gården eller i radhusträdgårdar?!
          Motivet "katten är jägare" köper jag inte, för det finns jakthundar också, och de får ändå inte springa lösa hur som helst...

Mina kissar får vara ute i sommarstugan, som vi har 300 meter från närmsta granne...
          Trots detta har vi en kisse som bor ca en kilometer från oss som brukar komma och sova på våra dynor ibland, men spelar roll!?!?!??! Det handlar om EN katt som bor på landet, life goes on...

--------------------
          Trädgård, sommar & Katter

http://www.cybersyrrorna.blogspot.com/

Citera
          Grå
          Inlägg 27-05-2008, 20:50
          Länk hit: #379

Medlem
          Antal inlägg: 2 648
          Medlem nr: 11 526

Att hålla en hund instängd inomhus dygnet runt, året om skulle räknas som djurplågeri även om den gick på potta själv.
          Jag tycker inte att kattägare som håller sina katter instängda är föredömliga.

Citera
          getwet
          Inlägg 27-05-2008, 21:04
          Länk hit: #380

Medlem
          Antal inlägg: 12
          Medlem nr: 15 734

CITAT (Pia L @ 23-04-2007, 12:15) *
          Och jag är väl en sådan där kattägare som blir som förbytt då unsure.gif
          Jag har absolut ingen förståelse för det här med dynor, jag har själv fyra katter och jag tar in dynorna när jag inte sitter på dom ute, för jag vill inte heller ha katthår och kattmarkeringar på dom.
          Jag förstår inte varför en del gör så stor sak av det, samma sak med kattskit i rabatterna, stick ner lite otrevliga pinnar så är det inte så attraktivt att gräva där, själv så ser jag skiten som gödning.
          Dom enda ställena som jag inte har bra växtlighet på är där katterna inte kommit åt att toaletta, där får jag hålla på att stödgöda istället.
          Nu har jag ju steriliserade och kastrerade katter så dom markerar ju inte, och där kan jag hålla med om att man kan tycka att det är en olägenhet att ägarna släpper ut sina katter som ska markera revir, det är därför jag tar in dynorna.
          Men det här med tålamod.....det känns som att det går att dra en paralell mellan rökare och ickerökare också, ickerökarna är överlag "gnälligare" och har lägre tålamod för rökarna än rökare, samma med kattägare, vi har mer tålamod och förståelse för katternas beteende än icke kattägare.

Nr 1 Kastrerade katter kan visst markera
          Nr 2 Varför ska jag ta in mina dynor, ta in din katt istället
          Nr 3 Min granne har småbarn som kryper på alla fyra, ska dom krypa i kattskit på egen mark tycker du?
          Nr 4 Pinnar i backen......så jag inte kan gå ut med mina innekatter i sele eller? Dom vill inte vara i vår egen trädgård med de pinnar som du påtalar.
          Nr 5 Ska kattägare med utekatter betala byte av sand i barnens lekpark? JA!
          Nr 6 Ska kattägare till utekatter betala andra markägares skador, typ uppgrävda blomlökar och nedpinkade/döda växter? JA!

Tålamod, javisst men jag kanske ska skicka in min häst i din bostad/tomt/mark så får vi se hur mycket tålamod det finns!

Redigerat av getwet: 27-05-2008, 21:05

Citera

41 sidor V  « < 17 18 19 20 21 > » 
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 19-06-2026, 03:09

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon