Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

41 sidor V  < 1 2 3 4 5 > »   
          Skriv svarNytt inlägg
          > JAG BLIR GALEN PÅ KATTER, Hur ska man få ha sin altan och utemöbler mm ifred ???
          carita
          Inlägg 24-04-2007, 10:38
          Länk hit: #41

Medlem
          Antal inlägg: 107
          Medlem nr: 7 406

CITAT (Bee @ 23-04-2007, 14:26) *
          Jag prisar min lyckliga stjärna att grannens gulliga och duktiga lilla katt får gå ut själv. Tack vare henne så är området numera råttfritt på ett alldeles naturligt sätt!

Och musfritt, det är de som kommer in och förstör våra dynor/kläder/saker, genom att gnaga små hål i dom....så hade inte ni andra haft katter omkring er så hade ni haft rått/musinvasion istället som kommer och förstör era dynor.

Vi skaffade katt i höstas, vi bor ute på ladet, och här får hon ströva fritt. I några dagar nu har hon VARJE dag kommit med en död näbbmus och lagt framför dörren (kanske samma???) rolleyes.gif och förhoppningsvis så kommer mössen inte att komma in i huset något mer...

Har haft en katt tidigare, som innekatt eftersom vi bodde centralt och han fick gå ut i koppel, och det gick bra det med...

När grannens katt kommer över, har mer överseende med våran katt, så brukar jag försöka skrämma iväg honom eller försöka spruta vatten på honom....innan vi skaffade katt så kissade den här katten på våra kläder som vi hade hängande utanför ytterdörren...

Citera
          råse-marie
          Inlägg 24-04-2007, 10:43
          Länk hit: #42

Medlem
          Antal inlägg: 1 182
          Medlem nr: 3 210

[quote name='Tezzla' date='24-04-2007, 11:14' post='596085']
          Håller med. Jag förundras över hur man kan intressera sig för växter, natur och djur och samtidigt mer eller mindre avsky katter (eller andra djur). För mig hör intresset för natur ihop med allmänt djurintresse. Jag gillar djur och natur helt enkelt. Nog för att jag förstår att det inte är kul att få sina dynor nedkissade av katter eller få sina blommor uppätna av rådjuren, men inte kan jag man väl ogilla djuren för det? Djuren är inte onda!

Jag har läst alla inlägg men inte sett att det är NÅGON som avskyr katter eller andra djur heller för den delen .
          Ännu minder är det väl någon som påstått att djuren är onda ?????
          VAR har DU läst det ..??
          MEN jag avskyr katters hår på mina dynor och i min barnvagn som står under vår takade altan .
          Vi har ju valt att sätta tak för att kunna ha dynor och annat tex barnvagn ute och slippa släpa in och ut hela tiden.
          Dom flesta tar nog hand om sina älsklingar men sen finns det ju andra som tycker att det är vår skyldighet att se till
          katter inte stör oss duh.gif
          Var precis ut och skulle sätta mig isolen men först måste jag ta en trasa och en roll och ta bort 3 kg katthår och smuts ......jättekul
          Dessutom var hela vagnen vit av katthår devil.gif

Citera
          sqrulan
          Inlägg 24-04-2007, 10:45
          Länk hit: #43

Medlem
          Antal inlägg: 3 211
          Medlem nr: 9 264

crazy.gif

Detta går ju att diskutera i oändlighet!!!!

Vore jag katt skulle jag putsa mina morrhår

och små le. wink.gif
          Bifogade fil(er)
          Bifogad fil  blink.gif ( 2.79k ) Antal nedladdningar: 12

--------------------

Citera
          råse-marie
          Inlägg 24-04-2007, 10:48
          Länk hit: #44

Medlem
          Antal inlägg: 1 182
          Medlem nr: 3 210

date='24-04-2007, 11:14' post='596085']
          Håller med. Jag förundras över hur man kan intressera sig för växter, natur och djur och samtidigt mer eller mindre avsky katter (eller andra djur). För mig hör intresset för natur ihop med allmänt djurintresse. Jag gillar djur och natur helt enkelt. Nog för att jag förstår att det inte är kul att få sina dynor nedkissade av katter eller få sina blommor uppätna av rådjuren, men inte kan jag man väl ogilla djuren för det? Djuren är inte onda!

ovan citerat från tezzla

Jag har läst alla inlägg men inte sett att det är NÅGON som avskyr katter eller andra djur heller för den delen .
          VAR har DU läst det ..??
          MEN jag avskyr katters hår på mina dynor och i min barnvagn som står under vår takade altan .
          Vi har ju valt att sätta tak för att kunna ha dynor och annat tex barnvagn ute och slippa släpa in och ut hela tiden.
          Dom flesta tar nog hand om sina älsklingar men sen finns det ju andra som tycker att det är vår skyldighet att se till
          katter inte stör oss duh.gif
          Var precis ut och skulle sätta mig isolen men först måste jag ta en trasa och en roll och ta bort 3 kg katthår och smuts ......jättekul
          [/quote]

Citera
          lena:-)
          Inlägg 24-04-2007, 10:55
          Länk hit: #45

Medlem
          Antal inlägg: 1 440
          Medlem nr: 3 110

[Har en i familjen som är både astmatiker och allergisk mot pälsdjur, vi har några utekatter och har kaniner ute.
          Inga problem.

Ränna in katter stupalöst? Vilket senario!!! Vad har man gjort med tomten då som lockar att katter ränner in stupalöst??

[/quote]

Ute får katterna vara, men jag vill inte ha dem inne! Dessutom har vi fått stränga order att inte skaffa pälsdjur av någon sort. Vi gjorde oss själva av med katt när sonen blev sjuk. Inte heller har jag försökt att locka till mig katter på något sätt. Att ha öppen terassdörr anser jag vara min rättighet när jag är hemma. Gräsmatta med lite rabatter vill jag ha ute, en utegrupp med dynor som jag inte orkar ta in såfort jag inte sitter i dem. Jag gör absolut inget för att locka hit katterna snarare tvärt om. Nu skall jag sluta gnälla över elände för det är som det är och inget jag kan göra nåt åt , men jag tycker att kattägarna även kan erkänna problemet. Inte skylla ifrån sig...och nästan påstå att det är vårt eget fel.
          Fridens liljor på er duh.gif

--------------------
          ”Saliga äro de som inte väntar sig något alls av livet, ty de skola icke bli besvikna.”
          citat från "farmor Levengood"

Citera
          Tezzla
          Inlägg 24-04-2007, 10:58
          Länk hit: #46

Medlem
          Antal inlägg: 2 075
          Medlem nr: 6 256

CITAT (råse-marie @ 24-04-2007, 11:43) *
          VAR har DU läst det ..??

Lugn, lugn. Varför så arg? smile.gif Nej, jag har inte påstått att någon i denna tråd skrivit varken det ena eller det andra. Jag läste Gitas inlägg, instämde och spann vidare.

Dock har jag träffat på en hel del människor (både på diskussionsforum på nätet och IRL) som menar sig älska djur och natur men avskyr vissa djur, t.ex. katter (eller rådjur, eller grävlingar eller vad det nu är för djurslag) Detta går inte ihop för mig och det var det jag skrev i mitt inlägg.

Redigerat av Tezzla: 24-04-2007, 11:01

--------------------
          Odlingzon 2

Citera
          Malvia
          Inlägg 24-04-2007, 10:59
          Länk hit: #47

Medlem
          Antal inlägg: 1 494
          Medlem nr: 4 410

"Var precis ut och skulle sätta mig isolen men först måste jag ta en trasa och en roll och ta bort 3 kg katthår och smuts ......jättekul
          Dessutom var hela vagnen vit av katthår "

Att ha dynor ute på en solig plats lockar ju katter. Mina skulle stortrivas!

Jag skulle aldrig ha en barnvagn ute ( klart att katten trivs där - varmt och skyddat) det är ju andra djur o insekter som kan ta sig i dit också. urk!

Grillar vi så kommer katterna för det luktar mat, självklart!

Har vi nån gång glömt att duka av borden kommer de och kalasar på resterna, likaså en del fåglar.

men inte hatar jag djuren för det.

--------------------
          MVH / Malvia - södra Uppland - zon 4 (3)
          ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥
          Be om råd men bestäm själv

Citera
          Ann_Nica
          Inlägg 24-04-2007, 11:05
          Länk hit: #48

Medlem
          Antal inlägg: 37
          Medlem nr: 9 674

Varför står det inte "Jag blir galen på kattägare i rubriken" eller kanske dåliga kattägare t.o.m. Katterna är det ju inget fel på. Dom går bara så långt som vi låter dom gå. Lika är det med hundar och barn. Jag har 10 katter och ingen av dom besvärar grannarna. Dom håller sej i trädgården för vi har mur runt och dom känner sej säkra här. Vår fertile hane har sluppit ut nångång men han besvärar bara fetila katthonor. Andra människor än oss vill han inte vara i närheten av....och så skall det väl vara. Jag vill inte ha andras djur i min trädgård så varför skulle dom vilja ha mina hemma hos sej.

--------------------

Citera
          amaira
          Inlägg 24-04-2007, 11:32
          Länk hit: #49

Medlem
          Antal inlägg: 6 105
          Medlem nr: 3 398

Jag är LEDSEN över avsaknad av KATTREGLERNA. no.gif .

Jag har svårt att förstå, att ansvaret vad gäller katthållning, ligger på grannar och inte på ägare, såsom faktiskt är fallet när det gäller andra husdjur.

Jag är LEDSEN över den åverkan som katter gör i naturen - och tillåts göra.

Jag blir ledsen över att så många människor INTE BRYR SIG något om naturen i det här fallet, eller om andra människors extra besvär och bekymmer p.g.a. deras katthållning. (samt samtidigt anklagar andra att inte bry sig om detsamma)

Jag blir förundrad över att "vi" inte får "känna" (= BLI ledsen) och inte tillåts reagera, eftersom LAGEN säger något annat.
          Håller alla alltid med lagen? Finns det inte många tillfällen då lagen känns fel och/eller otillräcklig, och människor blir BERÖRDA!???

Jag blir djupt förundrad över, att här bli ansedd att inte kunna älska varken naturen eller trädgården - därför att jag inte vill ha andras katter i den.

Människor är verkligen ett lustigt släkte, är vi inte!?? tongue.gif

--------------------
          Zon 3, Mälaröarna utanför Stockholm. Fotoblog

Citera
          Tezzla
          Inlägg 24-04-2007, 11:47
          Länk hit: #50

Medlem
          Antal inlägg: 2 075
          Medlem nr: 6 256

CITAT (amaira @ 24-04-2007, 12:32) *
          Jag blir djupt förundrad över, att här bli ansedd att inte kunna älska varken naturen eller trädgården - därför att jag inte vill ha andras katter i den.

Vem har påstått det?

--------------------
          Odlingzon 2

Citera
          Malvia
          Inlägg 24-04-2007, 12:02
          Länk hit: #51

Medlem
          Antal inlägg: 1 494
          Medlem nr: 4 410

"Jag är LEDSEN över den åverkan som katter gör i naturen - och tillåts göra."

Vad gör de för åverkan i naturen? De är väl minst till skada i naturen!

Här är frågan om att var inne på "fel" tomt? Hittar de en plats som de trivs med så klart de besöker den.

Se bara på grannens katt som trivdes så bra hos Malin72

--------------------
          MVH / Malvia - södra Uppland - zon 4 (3)
          ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥
          Be om råd men bestäm själv

Citera
          Lars-Olof Arvids
          Inlägg 24-04-2007, 13:43
          Länk hit: #52

Gäster

Vad gör de för åverkan i naturen? De tar ju inte bara råttor och möss, utan även fåglar, näbbmöss m m. Jag tycker om katter, på rätt plats och i lagom antal. Men de är ändå rovdjur som inte hör till vår naturliga fauna.

Olle

Redigerat av Lars-Olof Arvids: 24-04-2007, 14:34

Citera
          myskmadra
          Inlägg 24-04-2007, 16:26
          Länk hit: #53

Medlem
          Antal inlägg: 647
          Medlem nr: 2 895

"Var precis ut och skulle sätta mig i solen men först måste jag ta en trasa och en roll och ta bort 3 kg katthår och smuts ......jättekul
          Dessutom var hela vagnen vit av katthår "
          Det verkar lite extremt som om katterna har flyttat in hos er mer eller mindre.
          Varför inte prova med att kontakta kommunens miljöskyddskontor för att höra hur man ska göra?
          Kanske finns någon kemikalie eller dylikt som
          katter skyr som pesten.

--------------------
          "brukar är inte alltid"

Citera
          Magdis
          Inlägg 24-04-2007, 17:22
          Länk hit: #54

Medlem
          Antal inlägg: 8 694
          Medlem nr: 4 012

CITAT (Malvia @ 24-04-2007, 11:59) *
          Jag skulle aldrig ha en barnvagn ute ( klart att katten trivs där - varmt och skyddat) det är ju andra djur o insekter som kan ta sig i dit också. urk!

Det är ju många som har barnvagnen ute!
          Jag hade min dotter sovande i barnvagnen ute vid ett tillfälle och gick o tittade till henne med jämna mellanrum. Vid ett tillfälle när jag kom ut så hade det hoppat upp en stor katt och lagt sig ovanpå henne i barnvagnen. fear.gif

Citera
          Liselotte i zon ...
          Inlägg 25-04-2007, 20:27
          Länk hit: #55

Medlem
          Antal inlägg: 292
          Medlem nr: 118

Be grannen göra som min granne gjort....hon har både kattlåda, sandhög, kattmynta m.m på sin tomt, jag tror till och med att hon gjort ett litet mjukt och skönt krypin till sina fyrfotingar. Har tre barn som har lekt i sandlådan ( övertäckt när den inte används, men katterna har inte visat något som helst intresse för den). Vi har stora rabatter och dynor ute hela dagarna men jag har aldrig sett katterna ligga där eller att de gjort ifrån sig.

Det lustiga är att när mina barn lekte med katterna så försvann en helt plötsligt upp till grannens tomt, var borta en liten stund och kom tillbaka sedan...gissa vad den gjort?...jo den hade varit på lådan...jag såg den genom häcken.
          Så alla katter eller hundar för den delen kan ju inte vara till ondo, är det en bra djurägare så kan man ta kritiken och försöka åtgärda den till allas glädje.

Liselotte i zon

Citera
          Ammoura
          Inlägg 26-04-2007, 15:28
          Länk hit: #56

Medlem
          Antal inlägg: 167
          Medlem nr: 8 739

CITAT (Liselotte i zon 3 @ 25-04-2007, 21:27) *
          Be grannen göra som min granne gjort....hon har både kattlåda, sandhög, kattmynta m.m på sin tomt, jag tror till och med att hon gjort ett litet mjukt och skönt krypin till sina fyrfotingar. Har tre barn som har lekt i sandlådan ( övertäckt när den inte används, men katterna har inte visat något som helst intresse för den). Vi har stora rabatter och dynor ute hela dagarna men jag har aldrig sett katterna ligga där eller att de gjort ifrån sig.

Det lustiga är att när mina barn lekte med katterna så försvann en helt plötsligt upp till grannens tomt, var borta en liten stund och kom tillbaka sedan...gissa vad den gjort?...jo den hade varit på lådan...jag såg den genom häcken.
          Så alla katter eller hundar för den delen kan ju inte vara till ondo, är det en bra djurägare så kan man ta kritiken och försöka åtgärda den till allas glädje.

Liselotte i zon

Vilka bra tips! Absolut något att ta efter. Planerar även att skaffa kattlucka in i förrådet och bygga en varm gosig isolerad koja att ha där inne. På så sätt kan dom alltid komma in någonstans. Har en kattlucka in i huset också men den är inte i bruk just nu, vill inte att grannkatterna ska springa fritt i våran källare.

Citera
          amaira
          Inlägg 27-04-2007, 08:06
          Länk hit: #57

Medlem
          Antal inlägg: 6 105
          Medlem nr: 3 398

CITAT (Liselotte i zon 3 @ 25-04-2007, 21:27) *

Liselotte i zon

Ja precis! Men det kräver att kattägaren VILL ta sitt ansvar, fast det inte står något i lagen. Och de flesta vill väl det, om man bara vet vad man ska och kan göra. Det här var bra tips du skrev om. Det kanske inte fungerar för alla katter, och inte fullt ut för andra, men det är i alla fall visad god vilja, och visad förståelse.

--------------------
          Zon 3, Mälaröarna utanför Stockholm. Fotoblog

Citera
          Ammoura
          Inlägg 27-04-2007, 16:17
          Länk hit: #58

Medlem
          Antal inlägg: 167
          Medlem nr: 8 739

Stått ute och grejjat iordning mitt nya kryddväxtland idag. Blev även en hel det kattmynta i ett hörn. Lite försått och lite direktsådd, hoppas det tar sig bra. Katterna har visserligen inte visat så stort intresse för kattmynta innan men alltid värt ett försök. Kattlådan tömmer vi på en hög i utkanten av tomten där vi även tömmer endel jordavfall så jag hoppas att dom drar sig lite dit.
          Nackdel med supergosiga katter är att ha dom runt händerna när man grejjar i trädgården, dom tyckte såklart att det var jätteroligt att jag var där ute och busade smile.gif

Citera
          Bovine
          Inlägg 19-05-2007, 16:34
          Länk hit: #59

Medlem
          Antal inlägg: 21
          Medlem nr: 9 988

CITAT (råse-marie @ 24-04-2007, 11:43) *

Ja jisses, stackars, stackars, stackars dig..., var du tvungen å ta fram en trasa OCH en roll... å ja tycker sååå synd om dig....
          rotfl.gif

Citera
          kira
          Inlägg 19-05-2007, 16:54
          Länk hit: #60

Medlem
          Antal inlägg: 199
          Medlem nr: 9 159

Jag har två fina kastrerade katter o de är mina älsklingar,önskar att det oxå fanns en lag om djur att man får ordenligt med straff o inte bara böter om man gör dem illa,katter tycks man få behandla hur man vill verkar det som........... thumbdown.gif

Citera

41 sidor V  < 1 2 3 4 5 > » 
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 20-03-2026, 20:03

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon