| |
|
  |
JAG BLIR GALEN PÅ KATTER, Hur ska man få ha sin altan och utemöbler mm ifred ??? |
|
|
|
|
09-06-2008, 12:29
|

Medlem
Antal inlägg: 1 595
Medlem nr: 5 429

|
CITAT (embees @ 09-06-2008, 11:06)  Jag har haft katt i nästan hela mitt liv och tror nog om mig själv att kunna läsa en katts kroppsspråk. Djur upplever helt klart känslor. Både uppsluppenhet, sorg, kärlek och glädje så varför då inte elakhet också och ibland ren jävelskap? Lägg inte på dem en helgongloria de inte har bett om. Elakhet för mig är utstuderat och planerat, jag tvivlar på att katten sitter i ett hörn och planera att skadda andra. Jag har aldrig påstått att de inte kan skada andra i "stundens hetta", men att säga att de är elaka tycker jag är löjligt. Katten gör det av en anledning, även om du inte förstår den. Sen har ju många hävdar sin kunskap genom hur många år de haft ett djur, utan att tvivla på era kunskaper vill jag bara säga ett antal år inte har betydelse, det finns idioter som haft djur i hela sitt liv, men inte fattar ett dug för det. Och de finns de som aldrig haft djur och förstår dem bättre än en djurägare. Det finns de som bara "äger" sitt djur utan att engagera sig något nämnvärt och aldrig lär sig något om dem. Ex en dam i samma grupp som mig var helt fascinerad att jag kunde skriva flera a-sidor om en och samma katts egenskaper, vad den tycker om eller illa om, hon kunde inte säga något om sina katter och hon hade haft katt i större delen av livet. Är det någon som kommer ihåg hur det var med digerdöden? Var det inte katterna fick skulden och avrättades, och därmed avrättade människorna den största hjälpen de kunde få mot digerdöden som orsakades av råttorna. CITAT (Jan Lindgren @ 09-06-2008, 10:53)  Vi måste nog införa den gamla lagen igen. Den löd ungefär: Katt som anträffas utanför gård eller tomt må av jakträttsinnehavaren eller hans folk saklöst dödas. Vi bor ute i skogen så vi har inga stora problem med katter men hade jag det som några beskriver det så hade dessa störande katter av misstag fått i sig en kraftig dos med råttgift eller hamnat framför bilen. Olyckor händer så lätt. MVH Jan Lindgren Jaha, så talar en djurvän
Redigerat av Anic: 09-06-2008, 12:30
|
|
|
|
|
|
|
|
09-06-2008, 16:01
|

Medlem
Antal inlägg: 94 312
Medlem nr: 12 751

|
upptäcker förvånat att det finns många som tycker rejält illa om katter här på Odla......
--------------------
Har du också ett stort monster under sängen?  zon 1
|
|
|
|
|
|
|
|
09-06-2008, 16:22
|

Medlem
Antal inlägg: 2 648
Medlem nr: 11 526

|
CITAT (Aqvakul @ 09-06-2008, 17:01)  upptäcker förvånat att det finns många som tycker rejält illa om katter här på Odla......  Jag är inte så förvånad. Mänsklighetens valspråk: "Jag, mig, mitt och mina och desstom är det synd om mig.""Jag har allergi - håll katterna inomhus och ta bort råttorna med giftiga bekämpningsmedel" "Jag har pollenallergi - rädda regnskogen, men plantera bara gran där jag bor" "Jag är rädd för vargen när jag ska plocka bär - utrota inte vargen, men skjut dem som är där jag är" "Rädda den bengaliska tigern - men skjut björnen som smyger runt mina får" "Jag är starkt emot plågsamma djurförsök - men jag vill kunna lita på mina läkemedel till 100%" "Sorkarna har grävt upp min trädgård - igår såg jag en äcklig huggorm som jag genast klöv mitt itu med en spade. Jag är så utsatt!"
|
|
|
|
|
|
|
|
09-06-2008, 18:42
|
Medlem
Antal inlägg: 2 328
Medlem nr: 11 218

|
Hej! En enstaka katt som rymt är inget problem. Problemet uppstår när katterna oupphörligt förstör. Eftersom kattägaren inte sköter sitt djur så är det bäst att det avlivas. Skulle något av mina många husdjur vara omöjligt att inhägna och oupphörligen invadera grannarnas tomter så så skulle jag avliva det. Naturligtvis rymmer djur då och då. Grannarna ringer, djuret hämtas och jag får be om ursäkt och betala eventuella skador. Går det en lös ko eller hund här så ringer jag. Så är det på landet. Men ingen ska behöva acceptera att bli trakasserad av ett djur. MVH Jan Lindgren
|
|
|
|
|
|
|
|
09-06-2008, 18:50
|

Medlem
Antal inlägg: 11 272
Medlem nr: 2 892

|
Tack och lov så finns det ju lagar som skyddar djur från att utsättas för den behandling du förespråkar Jan. Kan du tänka dig in att dö av törst när du blivit förgiftad av råttgift?! Synd att det inte är likställt med anstiftan att föreslå det du gör. Jag bor också ute på landet och tack och lov är det ingen här som delar dina åsikter. Det är så tråkigt med människor som tror att de är gudar och kan bestämma över andra... Varken DU eller någon annan enskild person kan besluta över att avliva någon annans djur. Civiliserade människor använder sig av de olika rättsinstanser som finns. Mvh Fenja
--------------------
"För länge sen dyrkade Egyptierna katten som en gud. Det har katten aldrig glömt."
|
|
|
|
|
|
|
|
09-06-2008, 18:52
|

Medlem
Antal inlägg: 1 595
Medlem nr: 5 429

|
CITAT (Jan Lindgren @ 09-06-2008, 19:42)  Eftersom kattägaren inte sköter sitt djur så är det bäst att det avlivas. Bäst för vem? Dig eller katten? Är det en sjuk katt så är avlivning det bästa för den, om det är en frisk katt är avlivnnig bara ett bekvämt sätt för omgivningen att bli av med problemet. Jag som tycker ungdomar med mopeder är ett större problem, tror ni jag får avliva dem om de kör över min rabatt igen?
|
|
|
|
|
|
|
|
09-06-2008, 19:00
|

Medlem
Antal inlägg: 2 648
Medlem nr: 11 526

|
CITAT (Jan Lindgren @ 09-06-2008, 19:42)  Men ingen ska behöva acceptera att bli trakasserad av ett djur. MVH Jan Lindgren "Trakasserad av ett djur" Sådana klenben till grannar kan vi ju inte ha, kanske skulle vi lagstifta om att intressera sig för och anpassa sig till att leva i samklang med djur och natur istället? Men då uppstår ju konflikten med "jag, mig, mitt och mina-mantrat". Grunna på den du.
|
|
|
|
|
|
|
|
09-06-2008, 19:47
|

Medlem
Antal inlägg: 1 762
Medlem nr: 6 663

|
CITAT (Grå @ 09-06-2008, 17:22)  Jag är inte så förvånad. Mänsklighetens valspråk: "Jag, mig, mitt och mina och desstom är det synd om mig."
"Jag har allergi - håll katterna inomhus och ta bort råttorna med giftiga bekämpningsmedel" "Jag har pollenallergi - rädda regnskogen, men plantera bara gran där jag bor" "Jag är rädd för vargen när jag ska plocka bär - utrota inte vargen, men skjut dem som är där jag är" "Rädda den bengaliska tigern - men skjut björnen som smyger runt mina får" "Jag är starkt emot plågsamma djurförsök - men jag vill kunna lita på mina läkemedel till 100%" "Sorkarna har grävt upp min trädgård - igår såg jag en äcklig huggorm som jag genast klöv mitt itu med en spade. Jag är så utsatt!" Ja att man tycker synd om sig själv utesluter inte att det kan vara det... snacka om klent när man inte ens kan hantera den lilla natur som ens trädgård består av... Hade jag sett någon använda gift för att döda ett djur som bara gör det som är naturligt för den hade jag tvingat i denna samma gift... och tagit mitt straff... gladeligen... som den som har minst pommesfrittes på tallriken i den här tråden beskriver det att... " Olyckor händer så lätt." Det finns många människor som trakaserar andra.. ska vi avliva dessa också.. gärna för min del, människan är det enda djuret som inte är naturlig och förstör för ALLA. Tror det är ganska normalt att man får ta in t.ex. dynor om man vill skydda dem mot naturens gång som regn, fågelskit, vind, sol, insekter mm mm.
--------------------
I mitt nästa liv skall jag vara en katt hos en snäll gammal dam!! 
|
|
|
|
|
|
|
|
09-06-2008, 20:39
|
Medlem
Antal inlägg: 2 328
Medlem nr: 11 218

|
Hej Dragonlady! Jag använder gift för att döda många olika djur. Råttor, möss, sniglar, diverse insekter osv. MVH Jan Lindgren
|
|
|
|
|
|
|
|
09-06-2008, 20:52
|

Medlem
Antal inlägg: 94 312
Medlem nr: 12 751

|
CITAT (Jan Lindgren @ 09-06-2008, 21:39)  Hej Dragonlady! Jag använder gift för att döda många olika djur. Råttor, möss, sniglar, diverse insekter osv. MVH Jan Lindgren och katter...
--------------------
Har du också ett stort monster under sängen?  zon 1
|
|
|
|
|
|
|
|
09-06-2008, 21:01
|

Medlem
Antal inlägg: 1 228
Medlem nr: 5 153

|
CITAT (Jan Lindgren @ 09-06-2008, 21:39)  Hej Dragonlady! Jag använder gift för att döda många olika djur. Råttor, möss, sniglar, diverse insekter osv. MVH Jan Lindgren Det gör inte jag!
--------------------
Erfarenhet är värdelöst, du har den alltid strax efter att du behövde den.
|
|
|
|
|
|
|
|
09-06-2008, 21:13
|

Medlem
Antal inlägg: 1 762
Medlem nr: 6 663

|
CITAT (Jan Lindgren @ 09-06-2008, 21:39)  Hej Dragonlady! Jag använder gift för att döda många olika djur. Råttor, möss, sniglar, diverse insekter osv. MVH Jan Lindgren Ja det är tur att inte vi är grannar.............................
--------------------
I mitt nästa liv skall jag vara en katt hos en snäll gammal dam!! 
|
|
|
|
|
|
|
|
09-06-2008, 21:22
|

Medlem
Antal inlägg: 124
Medlem nr: 8 132

|
Ut i skogen bor både de värsta och de bästa, sådan som inte kan anpassa sig till lag eller kulturell norm och sådana som inte vill detsamma och sådana som gillar naturen. Skogen har många viktiga funktioner för människan ser ni.
Vi blev av med sorken efter två veckor när vi skaffade katt. Hade han vart kopplad hade vi haft sork och möss i tre år nu.
men jag är egentligen öppen för en lag motsvarande hundkraven, för katterna käkar ju upp fågelungarna som på ett serverat bord. Men det hjälper inte att skriva det här. Men mot möss och sork är katter de smidigaste och mest lätthanterliga, med uteförbud borde de som har problem med sork kunna söka dispens för att ha "specialkatter" som får vara lösa ett visst antal veckor för att försöka åtgärda problemen. I stall och ladugårdar tror jag många bönder skulle gå bet utan katt.
Eller kräv en kattavgift om 5000 per katt, då skulle färre bli kattägare, de skulle inte vilja släppa den vind för våg, skulle de ändå välja ha sin katt som utekatt skulle fler sterilisera katten, då skulle den hålla sig inom ett mindre område.
Tänk vad katter engagerar
--------------------
Alltid kul att se om det går
|
|
|
|
|
|
|
|
09-06-2008, 21:52
|
Medlem
Antal inlägg: 19 528
Medlem nr: 2 682

|
CITAT (Grå @ 09-06-2008, 17:22)  Jag är inte så förvånad. Mänsklighetens valspråk: "Jag, mig, mitt och mina och desstom är det synd om mig."
"Jag har allergi - håll katterna inomhus och ta bort råttorna med giftiga bekämpningsmedel" "Jag har pollenallergi - rädda regnskogen, men plantera bara gran där jag bor" "Jag är rädd för vargen när jag ska plocka bär - utrota inte vargen, men skjut dem som är där jag är" "Rädda den bengaliska tigern - men skjut björnen som smyger runt mina får" "Jag är starkt emot plågsamma djurförsök - men jag vill kunna lita på mina läkemedel till 100%" "Sorkarna har grävt upp min trädgård - igår såg jag en äcklig huggorm som jag genast klöv mitt itu med en spade. Jag är så utsatt!"  bingo!!!
--------------------
Den grövsta form av mobbning är, att kalla sina meningsmotståndare mobbare. Bor i zon 2
|
|
|
|
|
|
|
|
09-06-2008, 21:52
|
Medlem
Antal inlägg: 5 162
Medlem nr: 8 833

|
Jag tycker synd om er som inte tycker om katter och andra djur, vilka torftiga liv ni lever. Gita,
|
|
|
|
|
|
|
|
09-06-2008, 22:11
|

Medlem
Antal inlägg: 942
Medlem nr: 5 956

|
CITAT (Aqvakul @ 09-06-2008, 17:01)  upptäcker förvånat att det finns många som tycker rejält illa om katter här på Odla......  Jag älskar katter. Det är vissa speciella kattägarna jag tycker illa om, de som inte begriper att lösspringande katter i tättbebyggda samhällen måste vara kastrerade, både hanar OCH honor. För att slippa en del av deras revirbeteende så måste de kastreras vid tidig ålder, ca 6 mån. Skulle de markera ändå så luktar åtminstone kisset inte lika illa längre.
--------------------
******Majsan-zon 1****** På kanten till Österlen >>>>>>>>><<<<<<<<<
|
|
|
|
|
|
|
|
09-06-2008, 22:18
|

Medlem

|
CITAT (Anic @ 09-06-2008, 13:29)  Elakhet för mig är utstuderat och planerat, jag tvivlar på att katten sitter i ett hörn och planera att skadda andra. Jag har aldrig påstått att de inte kan skada andra i "stundens hetta", men att säga att de är elaka tycker jag är löjligt. Katten gör det av en anledning, även om du inte förstår den. Sen har ju många hävdar sin kunskap genom hur många år de haft ett djur, utan att tvivla på era kunskaper vill jag bara säga ett antal år inte har betydelse, det finns idioter som haft djur i hela sitt liv, men inte fattar ett dug för det. Och de finns de som aldrig haft djur och förstår dem bättre än en djurägare. Det finns de som bara "äger" sitt djur utan att engagera sig något nämnvärt och aldrig lär sig något om dem. Ex en dam i samma grupp som mig var helt fascinerad att jag kunde skriva flera a-sidor om en och samma katts egenskaper, vad den tycker om eller illa om, hon kunde inte säga något om sina katter och hon hade haft katt i större delen av livet. Är det någon som kommer ihåg hur det var med digerdöden? Var det inte katterna fick skulden och avrättades, och därmed avrättade människorna den största hjälpen de kunde få mot digerdöden som orsakades av råttorna. Jaha, så talar en djurvän  Jag tycker du ska läsa Doris Lessings bok om katter!
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
09-06-2008, 22:20
|

Medlem
Antal inlägg: 275
Medlem nr: 8 249

|
Bara en påminnelse om att vi inte har våra katter ENBART för att terrorisera våra ordnungsälskande grannar!
Kopia_av_collage3.jpg ( 39.63k )
Antal nedladdningar: 30
--------------------
"Jag är en fri människa och en fri människa gräver hur djupt hon vill"(Torgny Lindgren)
|
|
|
|
|
|
|
|
09-06-2008, 22:20
|

Medlem

|
CITAT (CillaM @ 27-05-2008, 23:00)  Det är en ren myt att katter som man väntat med att kastrera markerar revir. ALLA katter markerar revir, oavsett kastration eller icke, det är inte kattpiss de markerar med, utan analkörtlarna. Och dessa opererar man knappast bort vid en kastration. Och både honor och hanar markerar. Det är inga skunkar vi diskuterar. Katter markerar med urin!
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
09-06-2008, 22:26
|

Medlem
Antal inlägg: 275
Medlem nr: 8 249

|
Katten i mitt bildcollage är kastrerad, vaccinerad, halsbandsförsedd och försäkrad och kom inte till skada under denna fotografering
--------------------
"Jag är en fri människa och en fri människa gräver hur djupt hon vill"(Torgny Lindgren)
|
|
|
|
|
|
|
  |
1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
0 medlem(mar):
|
|
 |
|