| |
|
  |
JAG BLIR GALEN PÅ KATTER, Hur ska man få ha sin altan och utemöbler mm ifred ??? |
|
|
|
|
15-06-2008, 20:22
|

Medlem
Antal inlägg: 1 595
Medlem nr: 5 429

|
Jag tycker att man borde id-märka (borde vara lag på det), vaccinera och kastrera katter man endå inte skall avla på(ffa om man bor i villa, lägenhets områden, ute på landet kanske det inte märks på samma sätt?). Då slipper man många problem med grannarna, även för att katten skall må bra och många gånger mår man bättre själv efter som katten ofta blir mer harmonisk och lever längre. Och man minskar mängden oönskade kattungar som det finns i mängder.
Kastrering = Vinst för alla
MEN man får absolut inte skada katter bara för man störs av dem eller de orsakar problem. Här några förslag jag tycker man kan prova. 1. Prata med ägare, försök få dem att kastrera katten och förklara varför alla är tyvärr inte så kunniga att de förstår varför man bör kastrera. 2. Funkar det inte med ägaren, gå ihop flera grannar och försök prata med ägare tillsamman eller skriv ett brev som alla skriver på som tala om hur mkt problem katten orsakar. Se till att ägaren verkligen förstår , säg inte bara "din katt kissa på mina dynor" när ni pratar över staketet, ta er tid att sätta er ner och prata om det går. 3. Klaga hos myndigheter(vet inte vart man vänder sig men det finns väl någonstans) 4. Kan inte komma på fler förslag, kanske någon annan kan komma med konstruktiva förslag istället för alla destruktiva förslag.
Aldrig aldrig aldrig skada katten, det är ju inte dens fel.
Jag kan ha fel, men jag tror att många bara gnäller utan att verkligen ta tag i det och prata med ägaren, jag syfta inte på någon här och jag har sett att någon försökt prata med ägare också.
Embees: Jag hoppas du inte tänker skada något djur då är du dum, annars hoppas jag du löser problemet.
|
|
|
|
|
|
|
|
15-06-2008, 20:36
|

Medlem
Antal inlägg: 94 312
Medlem nr: 12 751

|
Du är både klok och snäll, Anic. Om alla tänkte som du så skulle problemen vara få.
Tror att "kattproblemet" handlar mer om hänsyn och empati än om inställningen till katter.
Mer än 500 inlägg - vilket engagemang!
--------------------
Har du också ett stort monster under sängen?  zon 1
|
|
|
|
|
|
|
|
15-06-2008, 20:45
|
Medlem
Antal inlägg: 19 528
Medlem nr: 2 682

|
CITAT (Anic @ 15-06-2008, 21:22)  Jag tycker att man borde id-märka (borde vara lag på det), vaccinera och kastrera katter man endå inte skall avla på(ffa om man bor i villa, lägenhets områden, ute på landet kanske det inte märks på samma sätt?). Då slipper man många problem med grannarna, även för att katten skall må bra och många gånger mår man bättre själv efter som katten ofta blir mer harmonisk och lever längre. Och man minskar mängden oönskade kattungar som det finns i mängder.
MEN man får absolut inte skada katter bara för man störs av dem eller de orsakar problem. Här några förslag jag tycker man kan prova. 1. Prata med ägare, försök få dem att kastrera katten och förklara varför alla är tyvärr inte så kunniga att de förstår varför man bör kastrera. 2. Funkar det inte med ägaren, gå ihop flera grannar och försök prata med ägare tillsamman eller skriv ett brev som alla skriver på som tala om hur mkt problem katten orsakar. Se till att ägaren verkligen förstår , säg inte bara "din katt kissa på mina dynor" när ni pratar över staketet, ta er tid att sätta er ner och prata om det går. 3. Klaga hos myndigheter(vet inte vart man vänder sig men det finns väl någonstans) 4. Kan inte komma på fler förslag, kanske någon annan kan komma med konstruktiva förslag istället för alla destruktiva förslag.
Jag kan ha fel, men jag tror att många bara gnäller utan att verkligen ta tag i det och prata med ägaren, jag syfta inte på någon här och jag har sett att någon försökt prata med ägare också.
Embees: Jag hoppas du inte tänker skada något djur då är du dum, annars hoppas jag du löser problemet. Då infinner sig nästa problem. Vad gör man med lösgående okastrerade katter, som används i avel då? Jag tror att problemet är lika stort i villaområden och på landet, som i lagenhetsområden, om inte större. Jag tror att det är där som dom flesta har utemöbler med dynor. IOFS. förstår jag inte problemet riktigt. Vi har massor av okastrerade katter här, men dom har endast markerat en kruka här. Om dom markerar på dynor medans du hämtar kaffet, så är den så nära innan, att du kan spruta vatten på den med vattenslag. Skaffa en dynbox och lägg ner dynorna, när du inte använder dom. Sätt upp ett högre staket runt din tomt. Spruta vatten på katten när den kommer, med slang. Använder du sprutflaska, så blanda i citron, det gillar inte katter. Det finns lämpliga medel att köpa, som förhindrar att katter förorenar i rabatter, annars: lägg nät över det du är rädd om. Jag tror att om kattägare och dom som inte vill ha katter rännandes, kan hjälpas åt att lösa problemet med enkla medel. vill du inte ha katter på din mark, är det lika mycket ditt ansvar att dom inte kommer åt dina ägodelar, som det är kattägarens ansvar att hålla ordning på sin katt. Jag är Kattägare med kastrerade innekatter som har tillgång till altanen, där dom håller sig.
--------------------
Den grövsta form av mobbning är, att kalla sina meningsmotståndare mobbare. Bor i zon 2
|
|
|
|
|
|
|
|
15-06-2008, 21:12
|
Medlem

|
Ett litet tillägg: När det gäller tex.andra saker, tar vi ett egenansvar för att skydda vår egendom. Vi vill inte ha in andra personer på våra ägor, så vi har staket.
Vi vill inte att någon ska sno våra prylar, så vi lägger ned en förmögenhet på larm, inbrottssäkra lås o.s.v
Varför är vi då så emot att vidtaga åtgärder själva för att slippa katter? Ligger inte det också i vårt egenansvar att skydda oss emot dom? Att hindra katter från att ta sig in i hus och på tomter, är inte så speciellt kostsamt, men vilket är viktigast? att punga ut med dom kronorna eller att ha katter på ägorna?
Problemet med andras katter, blir precis så stort som man gör det till, undantag sandlådor i bostadsområden... DÄR är det problem.
--------------------
Den grövsta form av mobbning är, att kalla sina meningsmotståndare mobbare. Bor i zon 2
|
|
|
|
|
|
|
|
15-06-2008, 21:12
|

Medlem
Antal inlägg: 942
Medlem nr: 5 956

|
CITAT (Anic @ 15-06-2008, 21:22)  Jag tycker att man borde id-märka (borde vara lag på det), vaccinera och kastrera katter man endå inte skall avla på(ffa om man bor i villa, lägenhets områden, ute på landet kanske det inte märks på samma sätt?). Då slipper man många problem med grannarna, även för att katten skall må bra och många gånger mår man bättre själv efter som katten ofta blir mer harmonisk och lever längre. Och man minskar mängden oönskade kattungar som det finns i mängder.
Embees: Jag hoppas du inte tänker skada något djur då är du dum, annars hoppas jag du löser problemet. Nä, ingen katt kommer att komma till skada....jag lovar! Det skulle inte falla mig in att göra ett djur illa på något sätt. Som jag har skrivit tidigare. Det är inte kattens fel, den följer bara sina instinkter. Den som är dum är den som inte inser att katter som inte går i avel SKA KASTRERAS!!
--------------------
******Majsan-zon 1****** På kanten till Österlen >>>>>>>>><<<<<<<<<
|
|
|
|
|
|
|
|
15-06-2008, 21:18
|

Medlem
Antal inlägg: 78
Medlem nr: 15 466

|
CITAT (pejori @ 15-06-2008, 21:45)  IOFS. förstår jag inte problemet riktigt. Vi har massor av okastrerade katter här, men dom har endast markerat en kruka här. Jaha, det var ju bra - det hade jag också tyckt om det hade varit så väl. Jag förstår att du inte förstår problemet om du endast fått en kruka markerad men de som är trötta på skvättandet har nog lite mer problem än så
|
|
|
|
|
|
|
|
15-06-2008, 21:29
|
Medlem

|
CITAT (Solstolen @ 15-06-2008, 22:18)  Jaha, det var ju bra - det hade jag också tyckt om det hade varit så väl. Jag förstår att du inte förstår problemet om du endast fått en kruka markerad men de som är trötta på skvättandet har nog lite mer problem än så  Det jag inte förstår, är att det är så svårt att försöka att själv skydda sig mot problemet, genom att ta in dynor och barnvagnar. Att lägga nät över sina rabatter och själv göra vad man kan för att förhindra att katter kommer in. Jag håller med dej, kattpiss är fruktansvärt, så man får göra vad man kan för att slippa det.
Redigerat av pejori: 15-06-2008, 21:30
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
15-06-2008, 21:47
|

Medlem
Antal inlägg: 275
Medlem nr: 8 249

|
Det här käbblet startade i april 2007. Statistiskt sett borde några av de förhatliga förorenande katterna vara trafikdödade, ormbitna eller av något skäl avlivade av ägarna, eller helt naturligt döda. Dom har inte evigt liv, särskilt inte den delen som får ströva omkring som dom vill... Den som startade tråden har inte gjort några inlägg i den sedan slutet av maj 2007, såvitt jag kan se. Börjar det inte bli dags att runda av?
--------------------
"Jag är en fri människa och en fri människa gräver hur djupt hon vill"(Torgny Lindgren)
|
|
|
|
|
|
|
|
15-06-2008, 21:55
|

Medlem

|
Pejori: Jag har ca 1000 m2 tomt som omgärdas av stor häck, fårnät intryckt i häcken samt även nu det nyaste - hönsnät för att försöka hålla ute katterna. Detta var totalt verkningslöst för i dag när vi var ute och fixade lite i trädgården prasslade det till i häcken och in kom en katt trots hönsnät. Det finns ett öppet parti utan häck vid infarten till tomten men där har vi staket som är 1 meter (vilket inte räcker för en katt) Ska jag alltså bygga ännu högre staket så det ser ut som en bunker till slut? Vad ska jag göra med grannens förråd som står en liten bit från vår gräns? Där har jag sett att katterna går upp på taket och vidare in i vår trädgård - ska jag kanske be grannen ta bort sitt skjul? Jag ska alltså behöva inkapsla hela tomten för att få väck andras okastrerade katter? Angående att stänga dörrarna - jag ska kunna ha mina dörrar och fönster öppna på sommaren och jag ska inte behöva lägga alla mina dynor i en låda så fort jag går in för en stund pga andras katter. En sak vill jag förtydliga: Jag hade definitivt inte brytt mig så mycket om det hade rört sig om kastrerade katter eftersom de inte brukar pinka revir. Och om alla katter dessutom varit märkta så hade det varit enkelt att hitta rätt ägare om man ville få tag i dem av någon anledning. CITAT (TantGredelin @ 15-06-2008, 22:47)  Det här käbblet startade i april 2007. Statistiskt sett borde några av de förhatliga förorenande katterna vara trafikdödade, ormbitna eller av något skäl avlivade av ägarna, eller helt naturligt döda. Dom har inte evigt liv, särskilt inte den delen som får ströva omkring som dom vill... Den som startade tråden har inte gjort några inlägg i den sedan slutet av maj 2007, såvitt jag kan se. Börjar det inte bli dags att runda av? Ja men du, du vet väl hur många nya katter det föds stup i kvarten pga okastrerade katter så problemen tar aldrig slut  ......och statistik ska man inte lita på
|
|
|
|
|
|
|
|
15-06-2008, 21:59
|
Medlem

|
CITAT (Solstolen @ 15-06-2008, 22:51)  Pejori:
Jag har ca 1000 m2 tomt som omgärdas av stor häck, fårnät intryckt i häcken samt även nu det nyaste - hönsnät för att försöka hålla ute katterna. Detta var totalt verkningslöst för i dag när vi var ute och fixade lite i trädgården prasslade det till i häcken och in kom en katt trots hönsnät.
Det finns ett öppet parti utan häck vid infarten till tomten men där har vi staket som är 1 meter (vilket inte räcker för en katt)
Ska jag alltså bygga ännu högre staket så det ser ut som en bunker till slut?
Vad ska jag göra med grannens förråd som står en liten bit från vår gräns? Där har jag sett att katterna går upp på taket och vidare in i vår trädgård - ska jag kanske be grannen ta bort sitt skjul?
Jag ska alltså behöva inkapsla hela tomten för att få väck andras okastrerade katter?
Angående att stänga dörrarna - jag ska kunna ha mina dörrar och fönster öppna på sommaren och jag ska inte behöva lägga alla mina dynor i en låda så fort jag går in för en stund pga andras katter.
En sak vill jag förtydliga: Jag hade definitivt inte brytt mig så mycket om det hade rört sig om kastrerade katter eftersom de inte brukar pinka revir. Och om alla katter dessutom varit märkta så hade det varit enkelt att hitta rätt ägare om man ville få tag i dem av någon anledning. Jag förstår ditt resonemang. MEN du har väl inte 1000 kvadratmeter med rabatter?. att en katt går över din tomt, är det ett problem? Vad jag menar, är att man får skydda sin altan och sitt hem från katter. Visst ska du kunna ha öppet, så myggnät för fönstrena är en lösning. vill du inte ha besväret med en dynbox, får du fråga dej om det är mindre besvär med att dom blir nedkissade. Håller också med om att katter ska vara märkta, men det är inte genomförbart, då inte ens alla hundar är märkta, trots lag om det. Tyvärr tror jag att kattproblemet är här för att stanna, så man får försöka lösa det genom att konsekvent jaga bort/spruta vatten på katterna ochgöra vad man kan för att slippa få in dom. CITAT (TantGredelin @ 15-06-2008, 22:47)  Det här käbblet startade i april 2007. Statistiskt sett borde några av de förhatliga förorenande katterna vara trafikdödade, ormbitna eller av något skäl avlivade av ägarna, eller helt naturligt döda. Dom har inte evigt liv, särskilt inte den delen som får ströva omkring som dom vill... Den som startade tråden har inte gjort några inlägg i den sedan slutet av maj 2007, såvitt jag kan se. Börjar det inte bli dags att runda av? Varför ska den rundas av?? Det har fötts massor av nya katter sedan dess, så problemet kvarstår.
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
15-06-2008, 22:09
|

Medlem

|
Kära solstolen! Skaffa en hankatt så har du löst problemet. Även kastrerade hankatter kör bort främmande katter. Fast lite hår på dynorna blir det förstås... Gredelintanten
--------------------
"Jag är en fri människa och en fri människa gräver hur djupt hon vill"(Torgny Lindgren)
|
|
|
|
|
|
|
|
15-06-2008, 22:12
|
Medlem

|
CITAT (TantGredelin @ 15-06-2008, 23:09)  Kära solstolen! Skaffa en hankatt så har du löst problemet. Även kastrerade hankatter kör bort främmande katter. Fast lite hår på dynorna blir det förstås... Gredelintanten  En hund fungerar också
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
15-06-2008, 22:17
|

Medlem

|
CITAT (pejori @ 15-06-2008, 22:59)  Tyvärr tror jag att kattproblemet är här för att stanna, så man får försöka lösa det genom att konsekvent jaga bort/spruta vatten på katterna ochgöra vad man kan för att slippa få in dom. På tal om att jaga bort katter permanet. När vi köpte huset, hade den förre ägaren som avskyr katter, har för mig att han utryckte att de var satans otyg, sett till att skämma igäg alla katter och det vågade sig inte in en katt på tomten. Sen flyttar vi in(stora kattaälskare), med oss katter, han som försökt bli av med dessa otyg och grannen som inte alls gillar kate måste blivit förtvivlad  . Tänk så olika man vill ha det, jag blir glad om jag får besök från en katt, vilket tyvärr inte är så vanligt eftersom min håller hårt på sitt revir ute och patrullera tomtgränsen.
|
|
|
|
|
|
|
|
15-06-2008, 22:28
|

Medlem

|
Å Anic!  Patrullerar tomtgränsen! En så bra beskrivning. Även min lilla halsbandsförsedda mjukgulltasskatt ger sig iväg med en alldeles speciell hållning så fort han tror att någon grannkatt är på väg. Sedan sitter han, oavsett vädret och vaktar åt det misstänkta hållet i flera timmar. Säkerhet framför allt. Håll med om att Solstolen skulle slippa bunker om hon hade en egen.
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
15-06-2008, 23:10
|

Medlem

|
CITAT (TantGredelin @ 15-06-2008, 23:28)  Å Anic!  Patrullerar tomtgränsen! En så bra beskrivning. Även min lilla halsbandsförsedda mjukgulltasskatt ger sig iväg med en alldeles speciell hållning så fort han tror att någon grannkatt är på väg. Sedan sitter han, oavsett vädret och vaktar åt det misstänkta hållet i flera timmar. Säkerhet framför allt. Håll med om att Solstolen skulle slippa bunker om hon hade en egen.  Ja, de minsan små tappra soldater och när de kommer hem förväntar de sig lön för mödan i form av mat.
|
|
|
|
|
|
|
|
16-06-2008, 05:48
|

Medlem
Antal inlägg: 2 648
Medlem nr: 11 526

|
CITAT (Solstolen @ 15-06-2008, 11:56)  Den som har lust kan gå tillbaka och läsa mina inlägg. Jag protesterar mot pisset som orsakas till största delen av okastrerade hankatter i mitt område. Men man kan tolka allting på det sätt man bestämmer sig för. Ok, då tolkar jag dina som att det är ok att släppa både hundar, hästar och horbockar lösa i ditt kvarter sålänge de är kastrerade och idmärkta. Och när kattpisshatarna går ihop om detta och detta ger effekt i lagstiftningen så är det detta och endast detta ni är ute efter. Bra ideologi du har Solstolen!
|
|
|
|
|
|
|
|
16-06-2008, 06:10
|

Medlem

|
CITAT (Grå @ 16-06-2008, 06:48)  Ok, då tolkar jag dina som att det är ok att släppa både hundar, hästar och horbockar lösa i ditt kvarter sålänge de är kastrerade och idmärkta. Och när kattpisshatarna går ihop om detta och detta ger effekt i lagstiftningen så är det detta och endast detta ni är ute efter. Bra ideologi du har Solstolen!  Ditt inlägg är så urbota korkat att jag inte ens ids svara. Vänder och vrider på allt för att plocka "clown"-poäng. Håna och raljera är tydligen det enda du är ute efter nu så fort jag skriver något. Läs en gång till: Jag protesterar mot pisset som orsakas till största delen av okastrerade hankatter i mitt område. Bra fattningsförmåga du har Grå!
Redigerat av Solstolen: 16-06-2008, 06:26
|
|
|
|
|
|
|
|
16-06-2008, 06:16
|

Medlem

|
CITAT (pejori @ 15-06-2008, 23:12)   En hund fungerar också  Jag har hund som kör bort dem så fort han är ute och ser dem men det hjälper inte.
|
|
|
|
|
|
|
|
16-06-2008, 06:25
|

Medlem

|
CITAT (TantGredelin @ 15-06-2008, 23:09)  Kära solstolen! Skaffa en hankatt så har du löst problemet. Även kastrerade hankatter kör bort främmande katter. Fast lite hår på dynorna blir det förstås... Gredelintanten Nej tack, har hund som inte gillar katter.
|
|
|
|
|
|
|
|
16-06-2008, 06:49
|

Medlem

|
Pejori: Nej jag har absolut inte 1000 m2 rabatter  ...tack och lov för det!  Men det är inte rabatterna som är mitt problem - de få jag har är inte problemet. Har faktiskt inte hittills hittat någon kattbajs där så jag tillhör inte dem som har problem med det.  Det verkar som om ni tror att det bara är mina dynor som råkar illa ut? Tyvärr är det inte så för givetvis hade jag fått "ge mig" och lagt ner dem i lådan så fort jag lämnade uterummet. När det är soligt och varmt så luktar det kattpiss utspritt i hela trädgården. De skvätter på husväggarna, man ser nya mörka fläckar varje dag. De skvätter på cyklarna, bilarna, krukorna, de stora stenarna runt dammen, möllan som står på gräset, stolarna i syrenbersån, soptunnrna etc etc etc. Jag kan omöjligt plocka in allt detta varje dag. Jag har också provat med diverse medel att spruta på men det hjälper inte ett dugg. Jag tror att alla vi som faktiskt upplever det som ett problem har försökt med det mesta eftersom man givetvis hoppas på att hitta "dunderkuren". Jag vill verkligen inte rensa området från katter, tro mig. Och det finns givetvis jätte många kattägare som är ansvarsfulla nog att inte släppa ut okastrerade katter så ni behöver inte ta åt er eller känna att ni måste försvara kattens hela existensberättigande  Men samtidigt så måste även ni vara medvetna om att det även finns massor som inte sköter sig? Det är de kattägarna jag är så förbannad på och tyvärr finns det tydligen ganska många sådana här där jag bor.
|
|
|
|
|
|
|
  |
1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
0 medlem(mar):
|
|
 |
|