Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

41 sidor V  « < 25 26 27 28 29 > »   
          Skriv svarNytt inlägg
          > JAG BLIR GALEN PÅ KATTER, Hur ska man få ha sin altan och utemöbler mm ifred ???
          Grå
          Inlägg 16-06-2008, 07:04
          Länk hit: #521

Medlem
          Antal inlägg: 2 648
          Medlem nr: 11 526

CITAT (Solstolen @ 16-06-2008, 07:10) *
          Ditt inlägg är så urbota korkat att jag inte ens ids svara.

Jag märker det. Du skriver ganska långa ickesvar. rotfl.gif
          Ha det gott.

Citera
          Solstolen
          Inlägg 16-06-2008, 07:23
          Länk hit: #522

Medlem
          Antal inlägg: 78
          Medlem nr: 15 466

CITAT (Grå @ 16-06-2008, 08:04) *
          Jag märker det. Du skriver ganska långa ickesvar. rotfl.gif
          Ha det gott.

De som kan hålla en trevlig ton och som inte hela tiden anmärker på mitt personliga sätt att skriva får svar av mig men du har verkligen spetsat in dig på att håna och raljera.

Mina långa svar är ibland svar på andras långa frågor och om du inte gillar det så "fine". Upp till dig.

Ska du inte gnälla på mitt användande av situationstecken också? Du har redan hånat mig för mina utropstecken och mitt sätt att svara.

Alla människor kan inte hålla med varandra om allt och detta är ett diskussionsforum så det får man vara beredd på.

Men det är inte OK att håna mig för mitt sätt att uttrycka mig så lägg ner det nu tack. thumbdown.gif

Citera
          TantGredelin
          Inlägg 16-06-2008, 07:52
          Länk hit: #523

Medlem
          Antal inlägg: 275
          Medlem nr: 8 249

Det verkar som om det finns alltför många katter på alltför liten yta just där du bor, men lagen medger nog inte att man gör nåt åt det.Har ni inget byalag eller annat forum där du kan gå samman med andra för att tala med de slarviga kattägarna? Ett sommarreportage i lokaltidningen?

--------------------
          "Jag är en fri människa och en fri människa gräver hur djupt hon vill"(Torgny Lindgren)

Citera
          Solstolen
          Inlägg 16-06-2008, 08:26
          Länk hit: #524

Medlem

CITAT (TantGredelin @ 16-06-2008, 08:52) *
          Det verkar som om det finns alltför många katter på alltför liten yta just där du bor, men lagen medger nog inte att man gör nåt åt det.Har ni inget byalag eller annat forum där du kan gå samman med andra för att tala med de slarviga kattägarna? Ett sommarreportage i lokaltidningen?

Precis, äntligen någon som förstår smile.gif

Kan berätta att det har varit uppe på agendan i kommunen för på vissa platser har det kommit många klagomåli och med alla dessa katter som inte verkar vara kastrerade.

Kommunen har skickat ut infoblad till alla kommuninnevånare och det har då handlat om kastrering, vaccinering, avmaskning etc ja allt sånt som rör kattens eget välbefinnande.

Man tog också upp det här med hänsyn till sina grannar, vilka problem katter kan ställa till med för småfåglarna, allergiker etc.

Tyvärr verkar det inte ha hjälpt alls men kanske det är så att de kattägare som verkligen bryr sig om sina katter, ja de har redan sett till att kastrera och bryr sig om deras små kissar kommer hem till natten eller ej.

Slarvpottorna skiter i vilket.

Men givetvis är inte "kampen" över. smile.gif Trycket är ganska stort på politikerna här men frågan är vad man ska göra? Som du mycket riktigt påpekade så finns det kanske inte ännu något stöd i lagen.

Och om det blir lagändring så är jag den förste att hoppas på att det inte blir inskränkningar för dem som faktiskt sköter sig och sina katter.

Citera
          Carl
          Inlägg 16-06-2008, 08:45
          Länk hit: #525

Medlem
          Antal inlägg: 1 222
          Medlem nr: 9 850

Hi!
          Katter finns och kommer nog alltid att finnas i tätbebygda områden. Om det kan man tycka vad man vill. Om man inte kan få bort dom så får man lära sig att leva med dom. Så enkelt är det! Att hela tiden gå och hetsa uppsig över några katt hår verkar vara lite fånigt. Min erfarenhet ät att det är extremt ovanligt att en katt hoppar upp och lägger sig i främmandes ute möblere. En katt liksom alla vilda djur har ett bra minne och kommer inte tillbaka om man har skrämmt i väg den. Visste kan det hända att den gå över tomten om ingen är där. Så what?

Mjauuu

Citera
          embees
          Inlägg 16-06-2008, 08:46
          Länk hit: #526

Medlem
          Antal inlägg: 942
          Medlem nr: 5 956

CITAT (pejori @ 15-06-2008, 22:29) *
          Det jag inte förstår, är att det är så svårt att försöka att själv skydda sig mot problemet, genom att ta in dynor och barnvagnar.
          Att lägga nät över sina rabatter och själv göra vad man kan för att förhindra att katter kommer in. smiley_small_hug.gif
          Jag håller med dej, kattpiss är fruktansvärt, så man får göra vad man kan för att slippa det. tummenupp.gif

Men hallåå!!

Du kan ju inte ha varit med om något speciellt vad gäller kattpiss när du kan uttrycka dig så. Jag hade också struntat i det om det bara hade rört sig om enstaka katter som kom och hälsade på. Kattskitandet i rabatterna är inget problem för mig. Inte heller katthåren.

DET ÄR PISSMARKERINGARNA SOM ÄR VÄRST !! ÖVERALLT !! PÅ ALLTING !! HELA TIDEN !!

Tycker det skulle vara lag på att katt som påträffas lösgående och som är okastrerad ska omhändertas och om den inte är chipmärkt ska den avlivas på momangen.

Själv har jag mina katter kastrerade, chipmärkta och de har fått alla vaccinationer. OCH jag tror inte en enda okastrerad katt är chipmärkt.

Hmm, det skulle vara intressant att veta en sak som jag undrar över så jag ställer en fråga;

Hur många av er som skriver i eller bara läser den här den här tråden har katter som är okastrerade och chipmärkta?

Redigerat av embees: 16-06-2008, 09:06

--------------------
          ******Majsan-zon 1******
          På kanten till Österlen
          >>>>>>>>><<<<<<<<<

Citera
          embees
          Inlägg 16-06-2008, 08:57
          Länk hit: #527

Medlem

CITAT (Carl @ 16-06-2008, 09:45) *
          Hi!
          Katter finns och kommer nog alltid att finnas i tätbebygda områden. Om det kan man tycka vad man vill. Om man inte kan få bort dom så får man lära sig att leva med dom. Så enkelt är det! Att hela tiden gå och hetsa uppsig över några katt hår verkar vara lite fånigt. Min erfarenhet ät att det är extremt ovanligt att en katt hoppar upp och lägger sig i främmandes ute möblere. En katt liksom alla vilda djur har ett bra minne och kommer inte tillbaka om man har skrämmt i väg den. Visste kan det hända att den gå över tomten om ingen är där. Så what?

Mjauuu

En till som inte begriper vidden av att bli terroriserad av pissande okastrerade katter!

Om du hade läst alla inläggen så kanske du hade fattat att det är inte katterna jag är ute efter, det är deras ägare som inte orkar/bryr sig (eller vad det nu beror på) att kastrera dem som är problemet eller rättare sagt roten till det onda.

Angående att skrämma katter så de inte återvänder så kanske du skulle vilja precisera metoden. Dessutom tala om hur man ska lyckas pricka in sekunden som de begår sin missgärning. Det faller liksom på sin egen orimlighet att bevaka tomten dygnet runt, eller hur?

--------------------
          ******Majsan-zon 1******
          På kanten till Österlen
          >>>>>>>>><<<<<<<<<

Citera
          Solstolen
          Inlägg 16-06-2008, 08:57
          Länk hit: #528

Medlem

CITAT (Carl @ 16-06-2008, 09:45) *
          ..... Att hela tiden gå och hetsa uppsig över några katt hår verkar vara lite fånigt. En katt liksom alla vilda djur har ett bra minne och kommer inte tillbaka om man har skrämmt i väg den. Visste kan det hända att den gå över tomten om ingen är där. Så what?

Nu pratar jag bara för mig själv smile.gif - jag hetsar inte upp mig över några katthår. Jag har levt nästan hela livet med katter och hundar och de har fällt rejält. (Schäfrar, Labrador).

De flesta här tycker jag mig förstå att de klagar på pisset som stinker värre än fan om det blir för mycket.

Ingen har väl egentligen heller klagat på att katterna går över tomten? Det är fortfarande pisset som är problemet för många.

Du har antagligen inte några stora problem där du bor men så ser det tyvärr inte ut överrallt. smile.gif

Citera
          embees
          Inlägg 16-06-2008, 09:03
          Länk hit: #529

Medlem

CITAT (TantGredelin @ 15-06-2008, 23:09) *
          Kära solstolen!
          Skaffa en hankatt så har du löst problemet. Även kastrerade hankatter kör bort främmande katter. Fast lite hår på dynorna blir det förstås...
          Gredelintanten

Ursäkta, men var får du det ifrån? Jag känner inte till en enda kastrerad hane som hävdar sitt revir!

--------------------
          ******Majsan-zon 1******
          På kanten till Österlen
          >>>>>>>>><<<<<<<<<

Citera
          embees
          Inlägg 16-06-2008, 09:17
          Länk hit: #530

Medlem

CITAT (Solstolen @ 16-06-2008, 09:26) *
          Precis, äntligen någon som förstår smile.gif

Kan berätta att det har varit uppe på agendan i kommunen för på vissa platser har det kommit många klagomåli och med alla dessa katter som inte verkar vara kastrerade.

Kommunen har skickat ut infoblad till alla kommuninnevånare och det har då handlat om kastrering, vaccinering, avmaskning etc ja allt sånt som rör kattens eget välbefinnande.

Man tog också upp det här med hänsyn till sina grannar, vilka problem katter kan ställa till med för småfåglarna, allergiker etc.

Tyvärr verkar det inte ha hjälpt alls men kanske det är så att de kattägare som verkligen bryr sig om sina katter, ja de har redan sett till att kastrera och bryr sig om deras små kissar kommer hem till natten eller ej.

Slarvpottorna skiter i vilket.

Men givetvis är inte "kampen" över. smile.gif Trycket är ganska stort på politikerna här men frågan är vad man ska göra? Som du mycket riktigt påpekade så finns det kanske inte ännu något stöd i lagen.

Och om det blir lagändring så är jag den förste att hoppas på att det inte blir inskränkningar för dem som faktiskt sköter sig och sina katter.

Kommunen där jag bor i har också skickat ut information sedan jag påtalade problemet. Inte ens efter det brydde sig min granne om att kastrera sin hankatt. Men den (katten) är ju historia numera, dock ersatt av nya friska hankatter (inte av grannen) som kan pissa nya markeringar...!

Jag vill nog inte nöja mig med ett sånt enkelt tilltal som "slarvpottor" på dem som inte kastrerar sina katter. Nä, de är nog totalt ointresserade och snåla. Man kostar inte på en katt någonting som kostar något. Jag vill nog ge dem epitetet "dumskallar" i stället, för det är precis vad de är!

Som jag skrev i ett tidigare inlägg så tycker jag det skulle vara lag på att katt som påträffas lösgående och som är okastrerad ska omhändertas och om den inte är chipmärkt ska den avlivas på momangen. Ganska givet då att mina katter och dina katter Solstolen kommer att klara sig galant!

--------------------
          ******Majsan-zon 1******
          På kanten till Österlen
          >>>>>>>>><<<<<<<<<

Citera
          Grå
          Inlägg 16-06-2008, 09:29
          Länk hit: #531

Medlem

Alla mina är kastrerade och vaccinerade.
          Men Lill-Gulingen är bossen ändå och markerar där det behagar honom. Om det kommer en ny bil och parkerar på gården t.ex, men han sprider ju inte överallt som ni påstår att katter gör. Jag har faktiskt aldrig sett en katt bete sig som ni beskriver och jag är fortfarande ganska säker på att ni överdriver rejält för att det ska låta bra. "Syndast i hela stada"

Är du säker på att det inte är dina egna katter som markerar allting, överallt, hela tiden när du inte ser på?

Citera
          embees
          Inlägg 16-06-2008, 09:37
          Länk hit: #532

Medlem

CITAT (pejori @ 15-06-2008, 21:45) *
          Då infinner sig nästa problem.
          Vad gör man med lösgående okastrerade katter, som används i avel då? Man förbjuder helt enkelt avelskatter att gå fritt. Avelskatter måste vara garanterat fria från FIP och annat otyg som kan äventyra hälsan på avkomman, sig själva och den andra kattföräldern!
          Jag tror att problemet är lika stort i villaområden och på landet, som i lagenhetsområden, om inte större. Jaha?
          Jag tror att det är där som dom flesta har utemöbler med dynor. g.gif Konstigt, eller?

IOFS. förstår jag inte problemet riktigt. Vi har massor av okastrerade katter här, men dom har endast markerat en kruka här. Vilken tur för dig då!
          Om dom markerar på dynor medans du hämtar kaffet, så är den så nära innan, att du kan spruta vatten på den med vattenslag. Vilken korkad kommentar! Du har katt själv?
          Skaffa en dynbox och lägg ner dynorna, när du inte använder dom.
          Sätt upp ett högre staket runt din tomt. Så höga staket får man oftast inte sätta ens med bygglov!

Spruta vatten på katten när den kommer, med slang. Den försvinner för stunden men återvänder igen! Jag vet!!
          Använder du sprutflaska, så blanda i citron, det gillar inte katter.
          Det finns lämpliga medel att köpa, som förhindrar att katter förorenar i rabatter, annars: lägg nät över det du är rädd om. Det handlar åter igen INTE om kattbajset!

Jag tror att om kattägare och dom som inte vill ha katter rännandes, kan hjälpas åt att lösa problemet med enkla medel.
          vill du inte ha katter på din mark, är det lika mycket ditt ansvar att dom inte kommer åt dina ägodelar, som det är kattägarens ansvar att hålla ordning på sin katt. Hör du inte hur fånigt det låter?

Jag är Kattägare med kastrerade innekatter som har tillgång till altanen, där dom håller sig. 000.gif Vad roligt för dig då!

CITAT (Grå @ 16-06-2008, 10:29) *
          Men Lill-Gulingen är bossen ändå och markerar där det behagar honom. Om det kommer en ny bil och parkerar på gården t.ex, men han sprider ju inte överallt som ni påstår att katter gör. Jag har faktiskt aldrig sett en katt bete sig som ni beskriver och jag är fortfarande ganska säker på att ni överdriver rejält för att det ska låta bra. "Syndast i hela stada"

Är du säker på att det inte är dina egna katter som markerar allting, överallt, hela tiden när du inte ser på?

Ganska trångsynt sätt att se på problemet. Du har inte problem och då har ingen annan det heller, det är så du menar. Genom att iaktta dina katter vet du hur ALLA katter beter sig. Smart!

Genom att läsa vad du skriver så vet jag vad alla andra också tycker, eller?

--------------------
          ******Majsan-zon 1******
          På kanten till Österlen
          >>>>>>>>><<<<<<<<<

Citera
          Grå
          Inlägg 16-06-2008, 09:50
          Länk hit: #533

Medlem

CITAT (embees @ 16-06-2008, 10:37) *
          Ganska trångsynt sätt att se på problemet. Du har inte problem och då har ingen annan det heller, det är så du menar. Genom att iaktta dina katter vet du hur ALLA katter beter sig. Smart!

Ungefär så ditt svar till pejori ser ut också "MINA katter" "JAG har då aldrig sett...".
          "JAG har pms idag, därför skriver jag med STORA RÖDA BOKSTÄVER "
          Lugna ner dig lite..?

Citera
          embees
          Inlägg 16-06-2008, 09:59
          Länk hit: #534

Medlem

CITAT (Grå @ 16-06-2008, 10:50) *
          Ungefär så ditt svar till pejori ser ut också "MINA katter" "JAG har då aldrig sett...".
          "JAG har pms idag, därför skriver jag med STORA RÖDA BOKSTÄVER "
          Lugna ner dig lite..?

Du har svårt att hålla dig till ämnet, eller hur? Retar jag dig mycket med mina röda bokstäver?

Va bra, då hade det avsedd effekt!

Det tråkiga är att du missade innebörden. Men man kan väl inte begära allt.........

--------------------
          ******Majsan-zon 1******
          På kanten till Österlen
          >>>>>>>>><<<<<<<<<

Citera
          Carl
          Inlägg 16-06-2008, 10:00
          Länk hit: #535

Medlem
          Antal inlägg: 1 222
          Medlem nr: 9 850

Hi!
          Anpassa till tillverkligheten! Katterna ligger säkert inte och gömmer sig i buskarna. Så fort det är fritt fram så kaastar dom sig fram och pissar. Ta in dynorna när du går där i från
          en längre tid så är problemet löst.

Citera
          Anki V
          Inlägg 16-06-2008, 10:02
          Länk hit: #536

Medlem
          Antal inlägg: 3 767
          Medlem nr: 5 714

I går var de närmaste tre grannarnas sex kattor av sju på min uteplats….samtidigt.

Tilda, närmaste grannens långhåriga steriliserade honkatt är inget problem. Hon är så pass skygg att hon inte går in till grannarna och blir hon kissnödig så går hon ofta på sin låda som matte så föredömligt placerat lättåtkomlig.

När den lilla vita/grå honkatten (som nyss fått tre ungar) är ute och promenerar smyger hon sig gärna in om en altandörr/fönster står öppet. Ibland har hon sin fjolårsunge med sig. Det var de två jag av misstag låste in i min lägenhet när jag fort bort.

För att försöka lösa det problemet har jag satt myggnät med kardborrband för ”vädringsfönstret”…men tyvärr. Det tog bara några dagar innan de lärt sig forcera den spärren.

Den kolsvarta ”frässen” med rött halsband vet jag inte var han hör hemma men han friar ljudligt till kattfröknarna. Dessutom markerar han på det mesta i sin väg.

Hans konkurrent, den grå långhåriga som sägs vara kastrerad….fast det vet han nog inte om eftersom han försöker slåss för sitt markerade revir (min altan). Oftast sitter de på var sin ände av staketet och blänger på varandra…det är bara ibland de ryker ihop.

Den andra magra, kolsvarta hanen verkar inte ha något hem. Den strök omkring här hela vintern och jag vet att snälla grannar stödmatade den.

Som grädde på moset är altanerna i vårt bostadsområde byggda på plintar, runt plintarna har man fyllt ut med massor av sand = kattoalett.

Kattorna smiter även in i trapphusen och ställer till problem….Jag vet till och med kattägare som bor på våning tre och som ställt ut mat och vatten i trapphuset när de rest bort över helgen.

Kattproblemet uppstår när det är för många kattor i ett område…..Bara runt mitt hus har jag räknat till 14 kattor. Det är precis samma olägenhet som när det har blivit för mycket kanadagäss, rådjur, björnar, måsar mf.

Ska jag då dessutom skaffa mig en egen katt som i sin tur ska lösa mitt problem? Nä aldrig i livet… därtill är jag för mycket djurvän.

Vi har kattor som gärna vistas tomten där vi har vårt fritidshus…..men aldrig att de har pissat ner något eller på något annat sätt varit besvärliga…..tvärt om.

Tidigare i livet bodde jag på landet.....i jordbruksbygd och hade aldrig problem med kattor där heller.

/Anki

--------------------
          Rosor är alltid rosor om än i spruckna krus
          Zon 4-5
          Stolt odlare av Blå bergvallmo! ;)

"Vem har sagt att man måste äta hemma i sitt kök?"/Lady Hamilton

Citera
          embees
          Inlägg 16-06-2008, 10:02
          Länk hit: #537

Medlem

CITAT (Grå @ 16-06-2008, 10:29) *

Så du vet inte skillnaden på lukten mellan en okastrerad och en kastrerad katts kiss?

--------------------
          ******Majsan-zon 1******
          På kanten till Österlen
          >>>>>>>>><<<<<<<<<

Citera
          Grå
          Inlägg 16-06-2008, 10:05
          Länk hit: #538

Medlem

CITAT (embees @ 16-06-2008, 11:02) *
          Så du vet inte skillnaden på lukten mellan en okastrerad och en kastrerad katts kiss?

Jodå, det vet jag. De använder det de kan, det skulle nog du också göra om du varit katt.

Citera
          Fenja
          Inlägg 16-06-2008, 10:09
          Länk hit: #539

Medlem
          Antal inlägg: 11 272
          Medlem nr: 2 892

Jag tycker att det är så underligt, alla mina katter är fertila utekatter (4 honor och 1 hane) och dessutom har vi en fertil bonuskatt som dräller här då vi stödmatar honom. Sedan kommer grannarnas fertila hankatter och det är ett herrans liv speciellt på vårarna. Aldrig har någon av dessa pinkat på trädgårdsmöblerna, -dynorna, annat lösöre eller på altanerna. Nu bor vi långt ute på landet men jag gissar att katter här inte beter sig annorlunda än andra fertila katter?
          Mvh
          Fenja

--------------------
          "För länge sen dyrkade Egyptierna katten som en gud.
          Det har katten aldrig glömt."

Citera
          Jan Lindgren
          Inlägg 16-06-2008, 10:48
          Länk hit: #540

Medlem
          Antal inlägg: 2 328
          Medlem nr: 11 218

Hej!
          Konstigt att en del människor inte accepterar och förstår att deras "älsklingar" stör andra människor. Husdjur som uppenbarligen inte sköts på ett tillfredsställande sätt är fredlösa. Det är inte förbjudet att köra över katter och det är kattägarens problem om "älsklingen" går in till grannen och äter något olämpligt.

Katter ska hållas inomhus eller på tomten. Påståendet att katter måste ränna omkring överallt är ett sätt att försöka förklara sin egen snålhet och slöhet.

Det går utmärkt att ta en förvildad tamkatt, kastrera den och ha den inomhus som keldjur. En av våra katter har varit förvildad i generationer. Den gick inte att komma närmare än hundra meter. Efter att den fått ungar i ett av våra uthus matade vi in den och kastrerade den. Nuförtiden går den bara ut i buren om det är mycket vackert väder.

Ett annat svepskäl för att missköta sina katter är att de håller gnagare borta. De flesta större orter har ett stort problem med råttor. Samtidigt är det ett problem med magra lösspringande katter. Om katterna vore så bra råttjägare så borde städerna vara fulla av osedvanligt feta katter. Min kompis har en gård. Hans kastrerade hankatt verkar hålla andra katter borta. Katten är en bra jägare men det är Anicimex som med hjälp av åtskilliga kilo råttgift som hålle gnagarbeståndet nere. Katten tar dock en del kaninungar så lite nytta gör den.
          Varför ska katten jaga råttor när det finns massor av läckra fågelungar som inte kan flyga.

Gnagarbeståndet varierar stort utan nämnvärd påverkan av katter. Senaste vintern var ett ovanligt gnagarår här i trakten. Det var inte brist på katter men gott om möss och sorkar. Mössen invaderade källare och bilar men det gick ganska bra att få bort dem med massor av gift. Jag fick tom lägga ut mycket gift i förökningsbänken i år. Det är lite ovanligt.

Jag hoppades att vesslan som var här i våras skulle göra en insats mot sorken. Tyvärr försvann den efter ett tag. Troligen dödad av en kringströvande katt.

Här i trakten kommer nog katterna att minska i år eftersom det just nu är mycket gott om räv. Grannens katt har redan försvunnit.

Vi som bor i skogen har nog ändå mycket små problem med kringströvande katter. Mina sammanlagda kostnaderna på grund av kattskador uppgår kanske till några tior om året för så det spelar ingen roll. Det är värre för dem som bor i tätort med hänsynslösa kattägare som grannar.

MVH
          Jan Lindgren

Citera

41 sidor V  « < 25 26 27 28 29 > » 
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 19-06-2026, 19:09

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon