| |
|
  |
JAG BLIR GALEN PÅ KATTER, Hur ska man få ha sin altan och utemöbler mm ifred ??? |
|
|
|
|
16-06-2008, 10:51
|

Medlem
Antal inlägg: 2 648
Medlem nr: 11 526

|
CITAT (Jan Lindgren @ 16-06-2008, 11:48)  Jag fick tom lägga ut mycket gift i förökningsbänken i år. Det är lite ovanligt.
Jag hoppades att vesslan som var här i våras skulle göra en insats mot sorken. Tyvärr försvann den efter ett tag. Troligen dödad av en kringströvande katt.
MVH Jan Lindgren Ja eller hur... det kan ju definitvt inte varit giftet som tog död på vesslan... råttgift dödar ju bara råttor, det hörs ju på namnet
|
|
|
|
|
|
|
|
16-06-2008, 11:14
|
Medlem
Antal inlägg: 2 328
Medlem nr: 11 218

|
Hej! På våren var det inga besvärande möss kvar så då behövdes inte något gift dessutom så äter inte vesslor råttgift. Det gör inte katter heller. MVH Jan Lindgren
|
|
|
|
|
|
|
Rosmarin
|
16-06-2008, 11:30
|
Gäster

|
CITAT (Jan Lindgren @ 16-06-2008, 12:14)  dessutom så äter inte vesslor råttgift. Det gör inte katter heller. MVH Jan Lindgren Hur kan du vara så säker på det??? Mvh Rosmarin
|
|
|
|
|
|
|
|
16-06-2008, 11:35
|

Medlem
Antal inlägg: 22 484
Medlem nr: 6 301

|
CITAT (Jan Lindgren @ 16-06-2008, 12:14)  Hej! På våren var det inga besvärande möss kvar så då behövdes inte något gift dessutom så äter inte vesslor råttgift. Det gör inte katter heller. MVH Jan Lindgren Det har du nog fått om bakfoten. En av de vanligaste förgiftningsorsakerna bland hunar och katter är just råttgift. Råttgiftet är gjort så att det smakar gott annars skulle inte råttor och möss heller äta det. Varör tror du det är varningstext på förpackningarna att det inte får läggas ut så att husdjur kan komma åt det? Servera råttgift på en tallrik så käkar nog vilket hungrigt djur som helst av det.
--------------------
Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3 Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson
|
|
|
|
|
|
|
|
16-06-2008, 12:02
|

Medlem
Antal inlägg: 275
Medlem nr: 8 249

|
embees skrev så här till mig: "Ursäkta, men var får du det ifrån? Jag känner inte till en enda kastrerad hane som hävdar sitt revir!"
Alla friska hankatter, kastrerade eller ej, hävdar sina revir. Om man bortser ifrån att jag har mer än trettio års egen erfarenhet, så går det även att läsa i kattlitteraturen. Kastrerade hankatter markerar med ett sekret som känns tydligt för andra katter, men som inte märks alls för människor. Därför har inte en enda främmande katt kommit in genom kattluckan, eller genom den mestadels öppna altandörren, eller någonsin legat i våra utemöbler.Vi har haft kastrerade hankatter (en i taget, oftast adopterade från något hem för övergivna katter) mycket länge och det har alltid fungerat bra med reviret. Vi bor i ett kattrevir, som vi själva slipper känna lukten av, och jag önskar tt alla kunde få lika positiva erfarenheter.
Jan Lindgren skrev så här:"De flesta större orter har ett stort problem med råttor. Samtidigt är det ett problem med magra lösspringande katter. Om katterna vore så bra råttjägare så borde städerna vara fulla av osedvanligt feta katter" Tyvärr är det så att de flesta ägarlösa katterna får mask av att "äta ute" och det gör att de ser dramatiskt avmagrade ut på kort tid. Ägarlösa katter som katthemmen inte kan ta hand om borde faktiskt avlivas.
--------------------
"Jag är en fri människa och en fri människa gräver hur djupt hon vill"(Torgny Lindgren)
|
|
|
|
|
|
|
|
16-06-2008, 12:54
|

Medlem
Antal inlägg: 1 595
Medlem nr: 5 429

|
 När jag läser hur gärna ni vill avliva och mörda katter blir jag så ledsen att tårarna bränner bakom ögonlocken, katten kan inte hjälpa att den inte blir id-märk eller kastrerad? Därimot om det blir lag på id-märkning(vilket jag hoppas) tycker jag man ska oplacera den omärkta katten och/eller ta rejäla böter från ägaren, men avliva, varför? Jag vet inte om jag ska gråta  eller skrika  hysterisk när jag ser hur illa ni vill behandla andra levade varelser som bara gör det instinkterna tala om för dem för att ägarna inte tar ansvar. Några av er som förspråkar avlivning och avrättning hade ju själva katter, ser ni dem bara som ägodelar? När ni tittar på era katter kan ni inte tänka: tänk om de fått ett sämre hem och de var de som sprang okastrerade och blev dödade för att vissa tyckte de var ett bekymmer? Se till de levadne varelserna de faktiskt är och tycka synd om de som inte fått ett bra hem och ha lite medlidande? I kväll skall jag få in 5 hemlösa katter (om allt går som det ska) och jag hoppas genom att ta in dem att jag räddar dem från människor som er och ett liv på gatan! Och det finns visst id-märkta men okastrerade katter, i lördags fick jag in en sådan tjej som troddes var hemlös, men hade tatuering i örat vid närmare kontroll och äagren ville ha tillbaka katten som spang lös inne i gbg vid hårt traffikerade vägar, katten var 5 år. Min lilla tjej blev id-märkt vi först vaccineringen jag gjorde och har inte blivit kastrerad än, är 1 år För att inte tala om de flesta raskatter som säljs id-märkta och okastrerade, och alla blir tyvärr inte kasterade sen heller. Min kastrerade honkatt hävdar revir dessutom. Råttgift dödar även andra djur som katter & hundar, även om det är vanligt att katter äter det geom att ta råttor som blivit förgiftade så kan de även äta själva råttgiftet. Kanske vi i Sverige borde funderar på kastering av kattungar som inte skall avlas på, som i USA, efter att ha utvärderat lämpligheten? Vet inte så mkt om det har bara hört lite och det verkar ju inte ge några dåliga effekter på katten? Jag blir verkligen ledsen när folk inte ser hos liv hos katter bara att de är lättare av döda för att en egen vardag ska bli lite lättare. Att de ställer till problem, visst, men är verkligen avrättning den enda/bästa lösningen? Var är er empati?
|
|
|
|
|
|
|
|
16-06-2008, 13:13
|

Medlem
Antal inlägg: 6 847
Medlem nr: 3 723

|
CITAT (Anic @ 16-06-2008, 13:54)  ............................. Var är er empati? Det undrar jag med men åt andra hållet...... Är majoriteten av kattägarna så hänsynslösa mot sina grannar och sin omgivning som Grå, Fenja, TantGredelin, Carl m.fl förstår jag mycket väl att många har problem med grannskapets katter!! Anki
--------------------
Hundar och pelargoner....... sen är man sysselsatt året om :) Huserar på södra Öland mitt album
|
|
|
|
|
|
|
|
16-06-2008, 13:31
|

Medlem

|
CITAT (Anki på Öland @ 16-06-2008, 14:13)  Det undrar jag med men åt andra hållet...... Är majoriteten av kattägarna så hänsynslösa mot sina grannar och sin omgivning som Grå, Fenja, TantGredelin, Carl m.fl förstår jag mycket väl att många har problem med grannskapets katter!! Anki *snyft*  Mycket krokodiler i buskarna här... Ska man se till att grannar och människor i omgivningen har det bra och inte har något att klaga på så kan man lika illa ligga hemma och sparka sig trött i luften. Är det ingen av er som har tänkt tanken att gnälliga grannar kan vara ett jävla problem för djurägare?
|
|
|
|
|
|
|
|
16-06-2008, 13:56
|

Medlem
Antal inlägg: 6 847
Medlem nr: 3 723

|
CITAT (Grå @ 16-06-2008, 14:31)  ............. Är det ingen av er som har tänkt tanken att gnälliga grannar kan vara ett jävla problem för djurägare? Jodå. Jag har inga problem med mina grannar och mina hundar, men det beror på att jag inte låter dom stå vid staketet och skälla. Det skulle jag ju kunna göra och säga att, tyvärr så gör hundar......... dom är på min tomt och kan inte rymma, det har jag sett till, men dom skulle kunna vara väldigt störande ändå eftersom dom är flera - just nu 5. Så visst skulle jag kunnat haft gnälliga grannar........... Men eftersom jag anser att man skall ta hänsyt till sin omgivning så säger jag till eller hämtar in dom om dom sätter igång något. Men jag skulle kunna ha problem - men det kanske beror på om man ger grannarna orsak att gnälla......... för oftast finns det säkert någon orsak till gnället! Anki
--------------------
Hundar och pelargoner....... sen är man sysselsatt året om :) Huserar på södra Öland mitt album
|
|
|
|
|
|
|
|
16-06-2008, 14:03
|

Medlem
Antal inlägg: 5 521
Medlem nr: 7 219

|
CITAT (Grå @ 16-06-2008, 14:31)  Är det ingen av er som har tänkt tanken att gnälliga grannar kan vara ett jävla problem för djurägare? som djurägare ser man till att grannarna inte har något att gnälla över. så enkelt är det och klarar man inte upp det ska man fundera på om man verkligen ska ha husdjur.
--------------------
likes anarki och faråthelvete ☺
|
|
|
|
|
|
|
|
16-06-2008, 14:03
|

Medlem

|
CITAT (Anki på Öland @ 16-06-2008, 14:56)  men det kanske beror på om man ger grannarna orsak att gnälla......... Grannar kan gnälla för att de kan. Det finns grannar som gnäller för att man finns till, för att man är hemma för mycket, för att man aldrig är hemma, för att man har för skrotig bil, för att man har för fin bil, för att man är för snygg, för att man ser ovårdad ut, för att man har katt/hund, för att man inte har katt/hund, för att man aldrig klipper gräsmattan, för att man klipper gräsmattan för ofta, för att man vattnar, för att det finns skator på tomten, för att man har fula gardiner, för att man har för fina gardiner. Så - vem skiter inte i att folk gnäller om sina stolsdynor?
|
|
|
|
|
|
|
|
16-06-2008, 14:12
|

Medlem
Antal inlägg: 942
Medlem nr: 5 956

|
CITAT (TantGredelin @ 16-06-2008, 13:02)  embees skrev så här till mig: "Ursäkta, men var får du det ifrån? Jag känner inte till en enda kastrerad hane som hävdar sitt revir!"
Alla friska hankatter, kastrerade eller ej, hävdar sina revir. Om man bortser ifrån att jag har mer än trettio års egen erfarenhet, så går det även att läsa i kattlitteraturen. Kastrerade hankatter markerar med ett sekret som känns tydligt för andra katter, men som inte märks alls för människor. Därför har inte en enda främmande katt kommit in genom kattluckan, eller genom den mestadels öppna altandörren, eller någonsin legat i våra utemöbler.Vi har haft kastrerade hankatter (en i taget, oftast adopterade från något hem för övergivna katter) mycket länge och det har alltid fungerat bra med reviret. Vi bor i ett kattrevir, som vi själva slipper känna lukten av, och jag önskar tt alla kunde få lika positiva erfarenheter.
Jan Lindgren skrev så här:"De flesta större orter har ett stort problem med råttor. Samtidigt är det ett problem med magra lösspringande katter. Om katterna vore så bra råttjägare så borde städerna vara fulla av osedvanligt feta katter" Tyvärr är det så att de flesta ägarlösa katterna får mask av att "äta ute" och det gör att de ser dramatiskt avmagrade ut på kort tid. Ägarlösa katter som katthemmen inte kan ta hand om borde faktiskt avlivas. Jaha? Det förändrar de facto inte att jag fortfarande inte känner till en enda kastrerad hankatt som hävdar sitt revir. CITAT (Anic @ 16-06-2008, 13:54)   När jag läser hur gärna ni vill avliva och mörda katter blir jag så ledsen att tårarna bränner bakom ögonlocken, katten kan inte hjälpa att den inte blir id-märk eller kastrerad? Därimot om det blir lag på id-märkning(vilket jag hoppas) tycker jag man ska oplacera den omärkta katten och/eller ta rejäla böter från ägaren, men avliva, varför? Jag vet inte om jag ska gråta  eller skrika  hysterisk när jag ser hur illa ni vill behandla andra levade varelser som bara gör det instinkterna tala om för dem för att ägarna inte tar ansvar. Några av er som förspråkar avlivning och avrättning hade ju själva katter, ser ni dem bara som ägodelar? När ni tittar på era katter kan ni inte tänka: tänk om de fått ett sämre hem och de var de som sprang okastrerade och blev dödade för att vissa tyckte de var ett bekymmer? Se till de levadne varelserna de faktiskt är och tycka synd om de som inte fått ett bra hem och ha lite medlidande? I kväll skall jag få in 5 hemlösa katter (om allt går som det ska) och jag hoppas genom att ta in dem att jag räddar dem från människor som er och ett liv på gatan! Och det finns visst id-märkta men okastrerade katter, i lördags fick jag in en sådan tjej som troddes var hemlös, men hade tatuering i örat vid närmare kontroll och äagren ville ha tillbaka katten som spang lös inne i gbg vid hårt traffikerade vägar, katten var 5 år. Min lilla tjej blev id-märkt vi först vaccineringen jag gjorde och har inte blivit kastrerad än, är 1 år För att inte tala om de flesta raskatter som säljs id-märkta och okastrerade, och alla blir tyvärr inte kasterade sen heller. Min kastrerade honkatt hävdar revir dessutom. Råttgift dödar även andra djur som katter & hundar, även om det är vanligt att katter äter det geom att ta råttor som blivit förgiftade så kan de även äta själva råttgiftet. Kanske vi i Sverige borde funderar på kastering av kattungar som inte skall avlas på, som i USA, efter att ha utvärderat lämpligheten? Vet inte så mkt om det har bara hört lite och det verkar ju inte ge några dåliga effekter på katten? Jag blir verkligen ledsen när folk inte ser hos liv hos katter bara att de är lättare av döda för att en egen vardag ska bli lite lättare. Att de ställer till problem, visst, men är verkligen avrättning den enda/bästa lösningen? Var är er empati? Jag har varken tänkt avliva, mörda eller skada någon katt. Däremot skulle jag vilja ge ansvarslösa kattägare en fet smäll på käften!
--------------------
******Majsan-zon 1****** På kanten till Österlen >>>>>>>>><<<<<<<<<
|
|
|
|
|
|
|
|
16-06-2008, 14:28
|

Medlem
Antal inlägg: 1 595
Medlem nr: 5 429

|
CITAT (Anki på Öland @ 16-06-2008, 14:13)  Det undrar jag med men åt andra hållet...... Jag vet inte hur du tolkade mitt inlägg, men jag kan tyvärr inte förstå dig, ett liv måste väl ändå vara mer värt än väldoft? Jag syftade enbart att jag tycker att det är fruktasvärt att döda djuren bara för de stör, inte att de borde få lov att störa eller att man inget ska göra åt det. CITAT (embees @ 16-06-2008, 15:12)  Jag har varken tänkt avliva, mörda eller skada någon katt. Däremot skulle jag vilja ge ansvarslösa kattägare en fet smäll på käften! Nej inte att du skulle, men att du tyckte att man skulle avliva omärkat katter, eller missuppfattade jag? Och det finn smånga oansvariga djurägare som för tjänar "en fet smäll på käften", både för att missköter sin katt(eller annat djur) och för att de inte visar hänsyn när det kan vara så lätt som kastrering och man inte tänkta avla. Jag tror inte att det skulle bli så många okastrade katter om alla kastrerade som inte tänkt avla, så problemet med okastrerade avlesdjur skulle bli mkt mindre.
|
|
|
|
|
|
|
|
16-06-2008, 14:35
|
Medlem
Antal inlägg: 1 222
Medlem nr: 9 850

|
Hi! Anki har tagit på sig den tunga bördan att dela in forums läsarna i två grupper. Dom som visar hänsyn och dom som inte gör det. Själv har jag hamnat i gruppen hänsynlösa. Inte mig i mot. Låter förresten som en gammal film av Clint Eastwood den gode den onde den fule. Nu kommer uppföljaren. De hänsynlösa starring Grå, Fenja, TantGredelin, Carl m.fl. Den ska jag se!!! Katterna kan du inte göra något åt. Så ta in dynerna och se glad ut.
|
|
|
|
|
|
|
|
16-06-2008, 14:37
|

Medlem
Antal inlägg: 942
Medlem nr: 5 956

|
CITAT (Anic @ 16-06-2008, 15:28)  Jag vet inte hur du tolkade mitt inlägg, men jag kan tyvärr inte förstå dig, ett liv måste väl ändå vara mer värt än väldoft? Jag syftade enbart att jag tycker att det är fruktasvärt att döda djuren bara för de stör, inte att de borde få lov att störa eller att man inget ska göra åt det.
Nej inte att du skulle, men att du tyckte att man skulle avliva omärkat katter, eller missuppfattade jag?
Och det finn smånga oansvariga djurägare som för tjänar "en fet smäll på käften", både för att missköter sin katt(eller annat djur) och för att de inte visar hänsyn när det kan vara så lätt som kastrering och man inte tänkta avla.
Jag tror inte att det skulle bli så många okastrade katter om alla kastrerade som inte tänkt avla, så problemet med okastrerade avlesdjur skulle bli mkt mindre. Nä, jag tyckte att det skulle lagstiftas om det. Som jag skrev i ett tidigare inlägg så tycker jag det skulle vara lag på att katt som påträffas lösgående och som är okastrerad ska omhändertas och om den inte är chipmärkt ska den avlivas på momangen. Men vi verkar iaf vara överens om att om alla kastrerade sina katter så hade vi inte hållit på med den här tråden.......
--------------------
******Majsan-zon 1****** På kanten till Österlen >>>>>>>>><<<<<<<<<
|
|
|
|
|
|
|
|
16-06-2008, 14:52
|
Medlem
Antal inlägg: 2 075
Medlem nr: 6 256

|
Tack Gode Gud för att vi alla här är så präktiga och fina Vi har minsann pli på våra hundar, de varken skäller eller rymmer in på grannarnas tomter. Inte heller missköter vi trädgården, nej, för det skulle ju kunna väcka anstöt. När vi grillar gör vi det när vinden blåser åt rätt håll för inte ska vi väl störa grannen med matos? Om vi någongång bjuder hem folk ser vi till att det är tyst och stilla runt 21, grannarna måste få sova. Röker gör vi bara inne så ingen störs av det. Och inte mekar vi med bilar heller för sånt kan störa folk och det vill vi inte. Ogräs plockar vi bort så fort vi ser det för det vore respektlöst om det spred sig in i grannens fina plantering. Och våra kastrerade katter bygger vi rastgårdar på 4x4 meter åt, inte ska de springa fritt och störa, nej huu. Och skulle det vara så att någon granne reagerar på att rastgården är missprydande för området så river vi den omedelbart och gör oss av med katterna. Vi vill inte störa. Vi vill visa respekt. Och vi är allihop så perfekta och så präktiga. Och just därför att vi är så präktiga så har vi RÄTT att gnälla och klaga på allt och alla. Det är så fruktansvärt när folk inte är så duktiga som vi är. Tänk att folk inte kan visa respekt för mig, mig, mig. *tänder en cigg, sätter igång grillen och släpper ut katterna*
--------------------
Odlingzon 2
|
|
|
|
|
|
|
|
16-06-2008, 16:41
|

Medlem
Antal inlägg: 5 521
Medlem nr: 7 219

|
CITAT (Tezzla @ 16-06-2008, 15:52)  Tack Gode Gud för att vi alla här är så präktiga och fina Vi har minsann pli på våra hundar, de varken skäller eller rymmer in på grannarnas tomter. Inte heller missköter vi trädgården, nej, för det skulle ju kunna väcka anstöt. När vi grillar gör vi det när vinden blåser åt rätt håll för inte ska vi väl störa grannen med matos? Om vi någongång bjuder hem folk ser vi till att det är tyst och stilla runt 21, grannarna måste få sova. Röker gör vi bara inne så ingen störs av det. Och inte mekar vi med bilar heller för sånt kan störa folk och det vill vi inte. Ogräs plockar vi bort så fort vi ser det för det vore respektlöst om det spred sig in i grannens fina plantering. Och våra kastrerade katter bygger vi rastgårdar på 4x4 meter åt, inte ska de springa fritt och störa, nej huu. Och skulle det vara så att någon granne reagerar på att rastgården är missprydande för området så river vi den omedelbart och gör oss av med katterna. Vi vill inte störa. Vi vill visa respekt. Och vi är allihop så perfekta och så präktiga. Och just därför att vi är så präktiga så har vi RÄTT att gnälla och klaga på allt och alla. Det är så fruktansvärt när folk inte är så duktiga som vi är. Tänk att folk inte kan visa respekt för mig, mig, mig. *tänder en cigg, sätter igång grillen och släpper ut katterna* inte behöver man vara präktig för att veta att det är varje husdjursägares ansvar att se till att djuren inte ställer till förtret (på alla sätt) för omgivningen.
--------------------
likes anarki och faråthelvete ☺
|
|
|
|
|
|
|
|
16-06-2008, 17:20
|

Medlem
Antal inlägg: 275
Medlem nr: 8 249

|
embees skrev så här: "Jag har varken tänkt avliva, mörda eller skada någon katt. Däremot skulle jag vilja ge ansvarslösa kattägare en fet smäll på käften!" Ja, då blir dom säkert ansvarsfulla.
--------------------
"Jag är en fri människa och en fri människa gräver hur djupt hon vill"(Torgny Lindgren)
|
|
|
|
|
|
|
  |
1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
0 medlem(mar):
|
|
 |
|