Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

41 sidor V  « < 28 29 30 31 32 > »   
          Skriv svarNytt inlägg
          > JAG BLIR GALEN PÅ KATTER, Hur ska man få ha sin altan och utemöbler mm ifred ???
          *Stintan*
          Inlägg 17-06-2008, 10:05
          Länk hit: #581

Medlem
          Antal inlägg: 22 484
          Medlem nr: 6 301

CITAT (embees @ 17-06-2008, 10:08) *
          Tja, om inte annat så uppmärksammades det. Vadå inte vill få råd eller tips för att bli av med problemet? Du har nog missförstått hela problematiken!
          Problemet har uppstått bara för att det finns oansvariga kattägare som konsekvent inte vill begripa att deras lilla okastrerade gulleplutt går omkring och pissar ner grannskapet!! Det är alltså inte jag egentligen som äger problemet, det är den oansvarige kattägaren!

Har för mig att man för några år sedan körde en drive då man kunde få sina katter kastrerade för en billigare penning. Jag tror faktiskt att det för många är just priset för kastrering som avhåller många människor från att låta göra ingreppet. Problemet är ju uppenbarligen inte lika stort överallt men kommuner har ju också rätt att i den lokala ordningsstadgan besluta om hur husdjur får hållas. Påverka politekerna kanske. Men att inbilla sig att det skulle kunna bli lag på att alla utekatter ska vara kastrerade är nog en utopi däremot vore det kanske önskvärt i tätbebygda områden.

Jag har själv aldrig haft problem med revirpinkande katter trots att jag bott i kattrika områden och jag är övertygad om att det beror på att mina egna kastrerade katter inte tillåtit andra att göra intrång. Otaliga gånger har jag beskådat hur främlingarna blivit bortjagade. Även hundarna har varit ganska bra väktare. För övrigt får man väl tala med kattägaren samt försöka skydda sina ömtåliga saker så gott det går.

--------------------
          Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3
          Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson

Citera
          Grå
          Inlägg 17-06-2008, 10:36
          Länk hit: #582

Medlem
          Antal inlägg: 2 648
          Medlem nr: 11 526

CITAT (herkules @ 17-06-2008, 10:33) *
          för mig är en katt ett husdjur, husdjur håller man reda på. lär katten gå i koppel, hägna in tomten, håll katten inne.
          har ingen katt själv men går promenad varje dag med äldsta dotterns katt.
          i lina.

Så för att du gör det är det bästa sättet att sköta en katt?
          Du förespråkar alltså att det ska bli lagstiftning på att alla katter ska hållas inomhus.

Så, har du några bra idéer om hur vi ska ta hand om gnagarproblemen som kommer att bli större?

Citera
          *Stintan*
          Inlägg 17-06-2008, 10:53
          Länk hit: #583

Medlem
          Antal inlägg: 22 484
          Medlem nr: 6 301

Katter är för mig inte bara husdjur utan framför allt ett nyttodjur som man inte bör stänga in och låta leva i en onormal miljö. Vill man ha ett gosedjur kan man lika gärna köpa ett mjukisdjur i en leksaksaffär. Det finns sådana med hjul på så kan man gå på promenad med dom också. Jag tycker faktiskt synd om alla instängda katter.

--------------------
          Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3
          Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson

Citera
          Fenja
          Inlägg 17-06-2008, 10:57
          Länk hit: #584

Medlem
          Antal inlägg: 11 272
          Medlem nr: 2 892

Det är inte oansvarigt att släppa ut sin katten enligt lagen. Att somliga här tror att de kan bestämma och slänga omkring sig tillmälen som oansvarig och hänsynslös till kattägare hur som helst gränsar kanske lite till narcissism...
          Jag håller med dig fullständigt Stintan!
          Mvh
          Fenja

Redigerat av Fenja: 17-06-2008, 10:58

--------------------
          "För länge sen dyrkade Egyptierna katten som en gud.
          Det har katten aldrig glömt."

Citera
          Tezzla
          Inlägg 17-06-2008, 11:41
          Länk hit: #585

Medlem
          Antal inlägg: 2 075
          Medlem nr: 6 256

Jag tycker den här diskussionen är absurd. Ärligt talat så undrar jag hur ens liv ser ut om man irriterar sig så fruktansvärt på katter.

Även jag får besök ibland av kringvandrande okastrerade hankatter som markerar. Men jag har en vattenslag som jag kan spola av markerade väggar och krukor med och jag har fortfarande två friska armar så jag kan bära in dynor. No problemas.

Absurt, absurt.

--------------------
          Odlingzon 2

Citera
          Solstolen
          Inlägg 17-06-2008, 14:35
          Länk hit: #586

Medlem
          Antal inlägg: 78
          Medlem nr: 15 466

CITAT (Fenja @ 17-06-2008, 11:57) *
          Det är inte oansvarigt att släppa ut sin katten enligt lagen. Att somliga här tror att de kan bestämma och slänga omkring sig tillmälen som oansvarig och hänsynslös till kattägare hur som helst gränsar kanske lite till narcissism...
          Jag håller med dig fullständigt Stintan!
          Mvh
          Fenja

Ja att det är ok enligt lagen har vi förstått nu efter ett stort antal inlägg med dessa ord men lagen har inte alltid "rätt". Finns många dumma lagar så vad man får jobba på då är en lagändring om att den som väljer att släppa ut sin katt också har ett ansvar. smile.gif

Citera
          Fenja
          Inlägg 17-06-2008, 15:54
          Länk hit: #587

Medlem

Helt rätt Solstolen och de fall man vill ha lagändring så hjälper det mycket bättre att ta kontakt med lagstiftarna än att sitta och spy galla på ett växtforum!
          Mvh
          Fenja

--------------------

Citera
          Anic
          Inlägg 17-06-2008, 15:55
          Länk hit: #588

Medlem
          Antal inlägg: 1 595
          Medlem nr: 5 429

CITAT (Stintan43 @ 17-06-2008, 11:05) *
          Har för mig att man för några år sedan körde en drive då man kunde få sina katter kastrerade för en billigare penning.

Ja, smådjrsakuten brukar varje vår har kampanj, man får katten vaccinerad, id-märkt och kastrerad för 900-1000 kr, plus att man får foder, rabatt på framtida köp av en fodersäck och en film om katter i mån av möjlighet.

Just nu kastrerar Djurfrämjandet hemlösakatter som privatpersoner tagit hand om, gratis under juni-juli i Stockholm. Även avmaskning och öronmärkning ingår.

Redigerat av Anic: 17-06-2008, 15:57

Citera
          Solstolen
          Inlägg 17-06-2008, 16:01
          Länk hit: #589

Medlem

CITAT (Fenja @ 17-06-2008, 16:54) *
          Helt rätt Solstolen och de fall man vill ha lagändring så hjälper det mycket bättre att ta kontakt med lagstiftarna än att sitta och spy galla på ett växtforum!
          Mvh
          Fenja

Japp, det förekommer på många ställen runt om i landet. yes.gif

Spy galla är nog vissa individer på båda sidor bra på tycker jag.

Men att få diskutera på ett sansat sätt, utan personliga påhopp, kan vara roligt och givande och är väl därför det bl a finns diskussionsforum smile.gif

Redigerat av Solstolen: 17-06-2008, 16:02

Citera
          Grå
          Inlägg 17-06-2008, 16:26
          Länk hit: #590

Medlem

CITAT (Solstolen @ 17-06-2008, 15:35) *
          Ja att det är ok enligt lagen har vi förstått nu efter ett stort antal inlägg med dessa ord men lagen har inte alltid "rätt". Finns många dumma lagar så vad man får jobba på då är en lagändring om att den som väljer att släppa ut sin katt också har ett ansvar. smile.gif

Hur skulle du vilja formulera den ansvarsbeskrivningen? Vad innebär ansvaret och vad ska det gå ut på?

CITAT (Solstolen @ 17-06-2008, 17:01) *
          Men att få diskutera på ett sansat sätt, utan personliga påhopp, kan vara roligt och givande och är väl därför det bl a finns diskussionsforum smile.gif

Jag förutsätter att du inte sätter dig själv som förebild.

Citera
          Solstolen
          Inlägg 17-06-2008, 16:38
          Länk hit: #591

Medlem

CITAT (Grå @ 17-06-2008, 17:26) *
          Jag förutsätter att du inte sätter dig själv som förebild.

Då förutsätter du fel. Jag är för det mesta en mjuk och spinnande kisse men drar gärna ut klorna om jag blir hånad som person.

I övrigt har jag lagt av med att "diskutera" med dig av uppenbara skäl.

Citera
          Grå
          Inlägg 17-06-2008, 16:48
          Länk hit: #592

Medlem

CITAT (Solstolen @ 17-06-2008, 17:38) *
          Då förutsätter du fel. Jag är för det mesta en mjuk och spinnande kisse men drar gärna ut klorna om jag blir hånad som person.

I övrigt har jag lagt av med att "diskutera" med dig av uppenbara skäl.

biggrin.gif Felformulerat. Det heter: "Jag kan inte hävda mina åsikter och svara rätt, så jag låter bli"

Citera
          Solstolen
          Inlägg 17-06-2008, 16:52
          Länk hit: #593

Medlem

CITAT (Grå @ 17-06-2008, 17:48) *
          biggrin.gif Felformulerat. Det heter: "Jag kan inte hävda mina åsikter och svara rätt, så jag låter bli"

Javisst, bara fortsätt du att håna och raljera. bravo.gif

Hoppas du gillar monologer ..........

Citera
          Grå
          Inlägg 17-06-2008, 16:56
          Länk hit: #594

Medlem

CITAT (Solstolen @ 17-06-2008, 17:52) *
          Hoppas du gillar monologer ..........

Mycket smile.gif

Citera
          Inga från Närke
          Inlägg 17-06-2008, 17:12
          Länk hit: #595

Medlem
          Antal inlägg: 3 807
          Medlem nr: 29

CITAT (Fenja @ 17-06-2008, 16:54) *
          Mvh
          Fenja

Denna avdelning är inget växtforum utan handlar o husdjur så man kan spy galla om katter just här tycker jag. Har personligen också problem med grannens katt.
          Har man katt så är det bara att släppa ut dem och sedan resa bort i flera dagar utan mat m.m. för nu finns det ju massor i träden, nykläckta småfåglar m.m. verkar det som många kattägare tycker.
          Har erbjudit mig att passa honom när de är borta får se om de hör av sig, för förra veckan kom han jamande och låg i mitt knä i ca 20 minuter för att han ville ha lite kel. Hans familj var bortresta i 2 dagar.
          Håller helt med alla som klagar på att katter går upp på deras altaner m.m. och hårar + kissar. Som tur är gör de inte det längre hos mig sedan jag skaffade Nemo.
          Lagen säger väl att hund och katt är likvärdiga idag och att man ska ta ansvar för sina djur, jag tycker inte man tar ansvar om man släpper ut dem vind för våg och inte har koll var de är under t.ex. natten.

--------------------
          skriver Inga från Närke i zon 3-4

Citera
          Grå
          Inlägg 17-06-2008, 17:29
          Länk hit: #596

Medlem

CITAT (Inga från Närke @ 17-06-2008, 18:12) *
          Denna avdelning är inget växtforum utan handlar o husdjur så man kan spy galla om katter just här tycker jag. Har personligen också problem med grannens katt.
          Har man katt så är det bara att släppa ut dem och sedan resa bort i flera dagar utan mat m.m. för nu finns det ju massor i träden, nykläckta småfåglar m.m. verkar det som många kattägare tycker.
          Har erbjudit mig att passa honom när de är borta får se om de hör av sig, för förra veckan kom han jamande och låg i mitt knä i ca 20 minuter för att han ville ha lite kel. Hans familj var bortresta i 2 dagar.
          Håller helt med alla som klagar på att katter går upp på deras altaner m.m. och hårar + kissar. Som tur är gör de inte det längre hos mig sedan jag skaffade Nemo.
          Lagen säger väl att hund och katt är likvärdiga idag och att man ska ta ansvar för sina djur, jag tycker inte man tar ansvar om man släpper ut dem vind för våg och inte har koll var de är under t.ex. natten.

Så vad tycker du att lagen borde säga?
          På vilket sätt ska kattägaren ta ansvar?

Hur skulle du själv göra för att försäkra dig om att din egen katt inte riskerar att störa någon 24 timmar per 365 dygn?

Citera
          Inga från Närke
          Inlägg 17-06-2008, 17:39
          Länk hit: #597

Medlem
          Antal inlägg: 3 807
          Medlem nr: 29

CITAT (Grå @ 17-06-2008, 18:29) *
          Så vad tycker du att lagen borde säga?
          På vilket sätt ska kattägaren ta ansvar?

Hur skulle du själv göra för att försäkra dig om att din egen katt inte riskerar att störa någon 24 timmar per 365 dygn?

När jag hade katter så var de innekatter och jag gick ut med dem i koppel och aktiverade dem inomhus med lek och annat. Maten fick de av mig som jag köpte i affären, inte ute i naturen. Möjligen om det kom en liten råtta in i lägenheten eller i huset men det var inte ofta när vi hade katter.
          Reste jag bort och inte kunde ha dem med så hade jag någon som passade dem, bodde hemma hos mig eller katterna bodde hos dem, för att stimulera katterna för att de var innekatter. En katt skall inte vara ute 24 timmar/dygn utan man ska se till dem varje dag. De som jag pratade om tidigare blev av med en katt p.g.a. att de inte tränat den varje kväll att komma hem när de kallade.
          Det går har sett det med andra kattägare som tar ansvar.

--------------------
          skriver Inga från Närke i zon 3-4

Citera
          Grå
          Inlägg 17-06-2008, 17:57
          Länk hit: #598

Medlem

CITAT (Inga från Närke @ 17-06-2008, 18:39) *
          När jag hade katter så var de innekatter och jag gick ut med dem i koppel och aktiverade dem inomhus med lek och annat. Maten fick de av mig som jag köpte i affären, inte ute i naturen. Möjligen om det kom en liten råtta in i lägenheten eller i huset men det var inte ofta när vi hade katter.
          Reste jag bort och inte kunde ha dem med så hade jag någon som passade dem, bodde hemma hos mig eller katterna bodde hos dem, för att stimulera katterna för att de var innekatter. En katt skall inte vara ute 24 timmar/dygn utan man ska se till dem varje dag. De som jag pratade om tidigare blev av med en katt p.g.a. att de inte tränat den varje kväll att komma hem när de kallade.
          Det går har sett det med andra kattägare som tar ansvar.

Tror du på fullt allvar att det enbart är "värstingkatterna" med nonchalanta ägare som aldrig ger dem mat och låter dem vara ute sent och inte håller dem med mat som irriterar folk med stolsdynor?

Anser du att alla som ska få ha katt borde gå med sina katter i koppel och hålla dem instängda inomhus och aktivera dem med chockrosa plyschråttor eller kanske ännu hellre, de populära "pälsråttorna" som om man har otur är gjorda av kattpäls från sämre lottade katter i asien, med små plastpluppar till ögon i vars andra ände sitter en vass hulling som katten lätt kan kvävas av eller som kan fastna i ändtarmen?

Citera
          Grå
          Inlägg 17-06-2008, 18:06
          Länk hit: #599

Medlem

Vi kanske ska göra katterna till kattvärldens svar på chihuahua och klä ut dem i en massa trasor med spetsar och paljetter och pierca in en massa bling i öronen på dem, så att vi kan visa alla andra också hur mycket vi bryr oss om dem?

Människor... sick.gif

Citera
          Fenja
          Inlägg 17-06-2008, 18:08
          Länk hit: #600

Medlem

*nickar* sick.gif
          Mvh
          Fenja

--------------------

Citera

41 sidor V  « < 28 29 30 31 32 > » 
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 20-06-2026, 01:03

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon