Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

41 sidor V  « < 29 30 31 32 33 > »   
          Skriv svarNytt inlägg
          > JAG BLIR GALEN PÅ KATTER, Hur ska man få ha sin altan och utemöbler mm ifred ???
          Solstolen
          Inlägg 17-06-2008, 18:21
          Länk hit: #601

Medlem
          Antal inlägg: 78
          Medlem nr: 15 466

CITAT (Grå @ 17-06-2008, 19:06) *
          Vi kanske ska göra katterna till kattvärldens svar på chihuahua och klä ut dem i en massa trasor med spetsar och paljetter och pierca in en massa bling i öronen på dem, så att vi kan visa alla andra också hur mycket vi bryr oss om dem?

Människor... sick.gif

Drama-Queen giggle.gif

Citera
          herkules
          Inlägg 17-06-2008, 18:24
          Länk hit: #602

Medlem
          Antal inlägg: 5 521
          Medlem nr: 7 219

CITAT (Grå @ 17-06-2008, 11:36) *
          Så för att du gör det är det bästa sättet att sköta en katt?
          Du förespråkar alltså att det ska bli lagstiftning på att alla katter ska hållas inomhus.

Så, har du några bra idéer om hur vi ska ta hand om gnagarproblemen som kommer att bli större?

eh nä..? OM jag skulle ha problem med grannskapets katter, om jag skulle tycka att de är en sanitär olägenhet, så skulle jag prata med kattägarna, hjälper inte det så skulle jag vända mig till kommunen.
          det var vad jag skrev.
          sen skrev jag också hur jag tycker att man ska ta hand om en katt eftersom jag tycker att katter är husdjur.
          om det är bäst vet jag inte men jag tror det.
          sen kan man ju skita i grannarna om man tycker det är kul eller fly ut på vischan.
          men visst lagstiftning, varför inte?
          det finns ju ett visst koppeltvång för hundar så ..

ang råttorna så skulle jag ringa anticimex eller något annat skadedjursbekämpningsbolag.

CITAT (Fenja @ 17-06-2008, 16:54) *
          Helt rätt Solstolen och de fall man vill ha lagändring så hjälper det mycket bättre att ta kontakt med lagstiftarna än att sitta och spy galla på ett växtforum!
          Mvh
          Fenja

går fra-förslaget igenom i morgon bitti så behöver vi inte ta kontakt med lagstiftarna, de kommer läsa allt vi skriver.. flirting.gif

--------------------
          likes anarki och faråthelvete ☺

Citera
          Grå
          Inlägg 17-06-2008, 18:34
          Länk hit: #603

Medlem
          Antal inlägg: 2 648
          Medlem nr: 11 526

CITAT (herkules @ 17-06-2008, 19:22) *
          eh nä..? OM jag skulle ha problem med grannskapets katter, om jag skulle tycka att de är en sanitär olägenhet, så skulle jag prata med kattägarna, hjälper inte det så skulle jag vända mig till kommunen.
          det var vad jag skrev.
          sen skrev jag också hur jag tycker att man ska ta hand om en katt eftersom jag tycker att katter är husdjur.
          om det är bäst vet jag inte men jag tror det.
          sen kan man ju skita i grannarna om man tycker det är kul eller fly ut på vischan.
          men visst lagstiftning, varför inte?
          det finns ju ett visst koppeltvång för hundar så ..

ang råttorna så skulle jag ringa anticimex eller något annat skadedjursbekämpningsbolag.

Vadå, "om"? Det handlar inte om "Om". Hur ska lagstiftningen se ut? Katter inomhus och kopplade utomhus, ja eller nej?

Anticmex kan du glömma när råttorna börjar pippa på, de har fullt upp med energibesiktningarna och dessutom helgstängt.

CITAT (Solstolen @ 17-06-2008, 19:21) *
          Drama-Queen giggle.gif

App app! Håll på din Gråbojkott, annars förlorar du anseende. rtfm.gif

Citera
          herkules
          Inlägg 17-06-2008, 19:01
          Länk hit: #604

Medlem

CITAT (Grå @ 17-06-2008, 19:34) *
          Vadå, "om"? Det handlar inte om "Om". Hur ska lagstiftningen se ut? Katter inomhus och kopplade utomhus, ja eller nej?
          Anticmex kan du glömma när råttorna börjar pippa på, de har fullt upp med energibesiktningarna och dessutom helgstängt.

jo, för mig handlar det om "om".
          du får väl öppna eget anticimex.

--------------------

Citera
          Grå
          Inlägg 17-06-2008, 19:14
          Länk hit: #605

Medlem

CITAT (herkules @ 17-06-2008, 20:01) *
          jo, för mig handlar det om "om".
          du får väl öppna eget anticimex.

Jag förstår det - det är lätt att säga att "ansvarsfulla djurägare ser till att deras husdjur inte stör grannarna" och låta förnuftig och bror duktig på alla vis, men att inte ha något konkret förslag på hur detta ska göras eftersom det kan binda ris till egen röv i sista änden.

Eget anticimex, javisst, vilken av mina anställda vill du konsultera?
          Jag vill bara upplysa om att jag har en "fri" personalpolicy...

Bifogad fil  Oscar_liten.JPG ( 81.23k ) Antal nedladdningar: 18
          Bifogad fil  Lillgulingen_liten.JPG ( 51.79k ) Antal nedladdningar: 22

Bifogad fil  Busliten1.JPG ( 36.8k ) Antal nedladdningar: 34
          Bifogad fil  Nisse_liten.JPG ( 69.87k ) Antal nedladdningar: 17

Bifogad fil  Skruttanliten1.JPG ( 50.54k ) Antal nedladdningar: 18
          Bifogad fil  Tyson_liten.JPG ( 79.43k ) Antal nedladdningar: 15

Citera
          henriks
          Inlägg 17-06-2008, 19:23
          Länk hit: #606

Medlem
          Antal inlägg: 895
          Medlem nr: 14 105

CITAT (Inga från Närke @ 17-06-2008, 18:39) *
          När jag hade katter så var de innekatter och jag gick ut med dem i koppel och aktiverade dem inomhus med lek och annat. Maten fick de av mig som jag köpte i affären, inte ute i naturen. Möjligen om det kom en liten råtta in i lägenheten eller i huset men det var inte ofta när vi hade katter.
          Reste jag bort och inte kunde ha dem med så hade jag någon som passade dem, bodde hemma hos mig eller katterna bodde hos dem, för att stimulera katterna för att de var innekatter. En katt skall inte vara ute 24 timmar/dygn utan man ska se till dem varje dag. De som jag pratade om tidigare blev av med en katt p.g.a. att de inte tränat den varje kväll att komma hem när de kallade.
          Det går har sett det med andra kattägare som tar ansvar.

Ja jäklar vad katterna här måste vara misshandlade, misskötta och må dåligt när de kan komma och gå som de vill genom en egen ingång och äta när och om de vill. Jag kan lova att när katten själv får bestämma - då är den bara inomhus när det är minusgrader allternativt riktigt busväder. Annars kommer den in, äter och går ut igen!

Enda nackdelen med "systemet" med lösgående katter är att det händer då och då att det kommer in en främmande katt i källaren genom kattluckan - Men det brukar sluta med att inkräktaren körs bort.

Är jag en oansvarig kattägare för att katten får gå som den vill?

Träna på att komma in när man kallar... slap.gif

Det har pratats en del om lika ansvar för katter och hundar och lika skötsel - ett litet påpekande: en hund ser (förhoppningsvis) "sina" människor som flockledare och har helt andra behov av socialt umgänge än en katt som på sin höjd "tolererar" sin husse och matte - visst, den vill gärna bli kelad med och vill gärna ha maten man ger den, men det är på kattens villkor hela tiden. Hur många dresserade katter finns det som kan göra saker på kommando?

--------------------

Citera
          Solstolen
          Inlägg 17-06-2008, 19:36
          Länk hit: #607

Medlem

CITAT (Grå @ 17-06-2008, 19:34) *
          App app! Håll på din Gråbojkott, annars förlorar du anseende. rtfm.gif

Jag har inget anseende att bekymra mig om - eller rättare sagt jag bryr mig inte. whist.gif

Kan bara inte låta bli att ge uttryck för hur kul det är att läsa dina inlägg. a0a.gif

Citera
          Grå
          Inlägg 17-06-2008, 19:37
          Länk hit: #608

Medlem

Jag vet en katt som kunde sitta på kommando.
          Ägarna hade jättemycket nytta av det... åtminstone kunde de visa upp det varje gång det kom besök och sådant är ju väldigt oumbärligt. Ett måste för varje ansvarsfullt kattägarskap, tycker du inte?

Citera
          Jan Lindgren
          Inlägg 17-06-2008, 19:37
          Länk hit: #609

Medlem
          Antal inlägg: 2 328
          Medlem nr: 11 218

Hej!
          Vi får väl försöka få tillbaka den gamla förståndiga lagen om lösspringande katter. Det var uppenbarligen mindre problem på den tiden.
          MVH
          Jan Lindgren

Citera
          Grå
          Inlägg 17-06-2008, 19:41
          Länk hit: #610

Medlem

CITAT (Jan Lindgren @ 17-06-2008, 20:37) *
          Hej!
          Vi får väl försöka få tillbaka den gamla förståndiga lagen om lösspringande katter. Det var uppenbarligen mindre problem på den tiden.
          MVH
          Jan Lindgren

"Skjut den som skjute kan"? Jag tror det beror på att folk hade färre stolsdynor på den tiden.

CITAT (Solstolen @ 17-06-2008, 20:36) *
          Jag har inget anseende att bekymra mig om - eller rättare sagt jag bryr mig inte. whist.gif

Kan bara inte låta bli att ge uttryck för hur kul det är att läsa dina inlägg. a0a.gif

Du ska få en signerad bok.

Redigerat av Grå: 17-06-2008, 19:40

Citera
          Solstolen
          Inlägg 17-06-2008, 19:51
          Länk hit: #611

Medlem

CITAT (Grå @ 17-06-2008, 20:41) *
          Du ska få en signerad bok.

Nej tack! Stor risk för muskelkramp i ansiktets skratt-muskler. fear.gif

Citera
          Grå
          Inlägg 17-06-2008, 19:53
          Länk hit: #612

Medlem

CITAT (Solstolen @ 17-06-2008, 20:51) *
          Nej tack! Stor risk för muskelkramp i ansiktets skratt-muskler. fear.gif

Har du såna? Jag trodde de hade förtvinat redan när du var liten och ilsk. Där ser man...

Nattinatt!

Citera
          *Stintan*
          Inlägg 17-06-2008, 20:05
          Länk hit: #613

Medlem
          Antal inlägg: 22 484
          Medlem nr: 6 301

Men henriks visst kan det väl vara bra om man får katten att komma när man ropar. Mina gjorde alltid det och det var inget vi övade.

--------------------
          Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3
          Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson

Citera
          Solstolen
          Inlägg 17-06-2008, 20:16
          Länk hit: #614

Medlem

CITAT (Grå @ 17-06-2008, 20:53) *
          Har du såna? Jag trodde de hade förtvinat redan när du var liten och ilsk. Där ser man...

Nattinatt!

Asch neeej då. "Så du prater" tongue.gif Ingen risk när världen förgylls av gråa ....hm ..... individer biggrin.gif

Citera
          henriks
          Inlägg 17-06-2008, 20:20
          Länk hit: #615

Medlem
          Antal inlägg: 895
          Medlem nr: 14 105

CITAT (Stintan43 @ 17-06-2008, 21:05) *
          Men henriks visst kan det väl vara bra om man får katten att komma när man ropar. Mina gjorde alltid det och det var inget vi övade.

jodå - visst vore det bra om katten kommer när man ropar på den, och det gör den - om den själv vill.
          Om jag försöker locka på den när det inte passar - då tittar den bara oförstående på mig och ser ut som den tänker: "VAD vill du NU då?"

Det jag menar är att katter är mycket självständigare än hundar - åtminstonde de "bonnkatter" som jag känner.
          En hund kan göra saker för att den vet att husse blir glad - katten gör saker som gör katten glad.

--------------------

Citera
          Solstolen
          Inlägg 17-06-2008, 20:39
          Länk hit: #616

Medlem

CITAT (henriks @ 17-06-2008, 21:20) *
          En hund kan göra saker för att den vet att husse blir glad - katten gör saker som gör katten glad.

Fast jag vet inte om jag riktigt håller med dig om att en hund gör saker för att göra matte glad. smile.gif

Jag har hållt på en hel del med hundträning förr om åren - både spårträning som tävlingsgren och inom räddningshund. Att hunden "lyder" är ju ett inlärt beteende där hunden från början lärt sig att det lönar sig att göra på ett visst sätt. "Lönen" kan vara godis eller något roligt föremål.

När jag spårtränade mina hundar hade jag alltid en boll vid spårets slut som jag kastade iväg. Jag tror inte han letade sig igenom hela spåret för att göra mig glad utanför att han "visste" vad som väntade i slutet. smile.gif

Kan förresten berätta om en väninna till mig som faktiskt roade sig med att träna sina katter i "apport". Dvs hon slängde iväg en liten plastgrej som katten sprang och hämtade.

Men jag måste nog erkänna att den katten var lite unik för hon lyckades definitivt inte träna min katt jag hade då till att göra detsamma - och ingen annan katt heller. biggrin.gif

Citera
          embees
          Inlägg 17-06-2008, 20:44
          Länk hit: #617

Medlem
          Antal inlägg: 942
          Medlem nr: 5 956

CITAT (Solstolen @ 17-06-2008, 21:39) *
          Kan förresten berätta om en väninna till mig som faktiskt roade sig med att träna sina katter i "apport". Dvs hon slängde iväg en liten plastgrej som katten sprang och hämtade.

Men jag måste nog erkänna att den katten var lite unik för hon lyckades definitivt inte träna min katt jag hade då till att göra detsamma - och ingen annan katt heller. biggrin.gif

Nä, den var inte unik. Har haft flera katter (kastrerade hankatter) som jag har tränat till att apportera. Ingen av de nuvarande katterna gör det.

--------------------
          ******Majsan-zon 1******
          På kanten till Österlen
          >>>>>>>>><<<<<<<<<

Citera
          herkules
          Inlägg 17-06-2008, 20:50
          Länk hit: #618

Medlem

CITAT (Grå @ 17-06-2008, 20:14) *
          Jag förstår det - det är lätt att säga att "ansvarsfulla djurägare ser till att deras husdjur inte stör grannarna" och låta förnuftig och bror duktig på alla vis, men att inte ha något konkret förslag på hur detta ska göras eftersom det kan binda ris till egen röv i sista änden.

vad är det du inte kan läsa? jag har redan skrivit - ta hand om katter såsom husdjur ska tas omhand så uppstår inte problemet.
          ris åt röven, nä inte min iaf.

--------------------

Citera
          Solstolen
          Inlägg 17-06-2008, 20:59
          Länk hit: #619

Medlem

CITAT (embees @ 17-06-2008, 21:44) *
          Nä, den var inte unik. Har haft flera katter (kastrerade hankatter) som jag har tränat till att apportera. Ingen av de nuvarande katterna gör det.

w00t.gif Akta nu så du inte blir anklagad för att våldföra dig på kattens fria själ eller nåt! biggrin.gif

Citera
          Motti
          Inlägg 17-06-2008, 21:32
          Länk hit: #620

Medlem
          Antal inlägg: 10 802
          Medlem nr: 16 563

Måste säga att trotts en "lite små hetsig diskution "så håller alla en god ton här vilket är positivt plus att det finns en grundton av humor i den här diskutionen kompiskram.gif Jag är deffinitivt för utekatter som är kastrerade men inte i städer och bostadsområden med hyresgäster,katter ska bo i villaområden och på landet om de ska vara utekatter,ja jag kan hålla på att broderara ut hur mycket som helst vad jag tycker men jag får aldrig aldrig alla andra att tycka som jag,katt ska man gärna ha !men bedöm gärna riskerna om hur var när du bor . Själv skulle jag aldrig skaffa katt om jag bodde i lägenhet eller i radhus katter ska få gå ut när de vill men de SKA VARA KASTRERADE och Id-märkta och försäkrade.Katter är helt underbara djur det är ägarna som inte alltid är underbara thumbdown.gif confused.gif Undrar just hur många här som är "gammla Spinnare" från webbkattidningen whist.gif

Ägare till kastrerade Helge 7 år Motti

Citera

41 sidor V  « < 29 30 31 32 33 > » 
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 20-06-2026, 03:55

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon