Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

41 sidor V  « < 30 31 32 33 34 > »   
          Skriv svarNytt inlägg
          > JAG BLIR GALEN PÅ KATTER, Hur ska man få ha sin altan och utemöbler mm ifred ???
          Grå
          Inlägg 18-06-2008, 05:56
          Länk hit: #621

Medlem
          Antal inlägg: 2 648
          Medlem nr: 11 526

CITAT (herkules @ 17-06-2008, 21:50) *
          vad är det du inte kan läsa? jag har redan skrivit - ta hand om katter såsom husdjur ska tas omhand så uppstår inte problemet.
          ris åt röven, nä inte min iaf.

Jo, men frågan var hur du skulle sy ihop det?
          Vad innebär din tanke om hur "husdjur ska tas om hand" när det gäller katter?
          Att förvandla en ensamjägare till ett bundet flockdjur?

Att jag är så tjatig om detta är för att höra vad ni (du och andra) egentligen tror att en lagändring kommer att innebära, för dig, mig och andra.
          Det kan väl ändå inte vara så svårt att svara på, du som har så mycket åsikter?

Citera
          Grå
          Inlägg 18-06-2008, 06:05
          Länk hit: #622

Medlem

CITAT (embees @ 17-06-2008, 21:44) *
          Nä, den var inte unik. Har haft flera katter (kastrerade hankatter) som jag har tränat till att apportera. Ingen av de nuvarande katterna gör det.

... nämen..? Du har väl inte börjat bli slarvig och ansvarslös med dina katter på gamla dar..?

CITAT (Solstolen @ 17-06-2008, 21:39) *
          Jag har hållt på en hel del med hundträning förr om åren - både spårträning som tävlingsgren och inom räddningshund. Att hunden "lyder" är ju ett inlärt beteende där hunden från början lärt sig att det lönar sig att göra på ett visst sätt. "Lönen" kan vara godis eller något roligt föremål.

En hund lyder sin "alfa" p.g.a en medfödd insinkt att vara flocken till lags. Unghundar har en naturlig dragning till att vilja testa gränserna. Om en hund inte lyder med mer än att den får godis så betyder det att den inte ser husse/matte som någon vidare värdig alfa och har redan utnämnt sig själv till det.

Om du verkligen har tränat några hundar så borde du veta det.

Citera
          herkules
          Inlägg 18-06-2008, 06:07
          Länk hit: #623

Medlem
          Antal inlägg: 5 521
          Medlem nr: 7 219

CITAT (Grå @ 18-06-2008, 06:56) *
          Jo, men frågan var hur du skulle sy ihop det?
          Vad innebär din tanke om hur "husdjur ska tas om hand" när det gäller katter?
          Att förvandla en ensamjägare till ett bundet flockdjur?

Att jag är så tjatig om detta är för att höra vad ni (du och andra) egentligen tror att en lagändring kommer att innebära, för dig, mig och andra.
          Det kan väl ändå inte vara så svårt att svara på, du som har så mycket åsikter?

jag har skrivit hur jag tycker katter ska tas om hand.
          och ja, du är tjatig.

--------------------
          likes anarki och faråthelvete ☺

Citera
          Grå
          Inlägg 18-06-2008, 06:09
          Länk hit: #624

Medlem

CITAT (herkules @ 18-06-2008, 07:07) *
          jag har skrivit hur jag tycker katter ska tas om hand.
          och ja, du är tjatig.

Du tycker alltså att katter ska hållas inomhus och utomhus ska de kopplas, ja eller nej?

Jag har betalt för att vara tjatig. Ackordpeng.

Citera
          Gillan
          Inlägg 18-06-2008, 06:15
          Länk hit: #625

Medlem
          Antal inlägg: 7 413
          Medlem nr: 6 203

Tack gode gud, började Tezzla sitt inlägg på sidan 28 i den här tråden...........och jag kan bara hålla med.................sicken tur att vi alla är så perfekta och gör allting rätt naughty.gif ..............varför vara objektiv när man kan vara subjektiv crazy.gif

Sen har vi "Henriks" alla tänkvärda inlägg som jag, som alltid haft katt känner igen mig i, och i stort håller med om blush.gif

Sedan "julen -07" har vi tyvärr ingen katt längre ( Fantast gick efter långvarig sjukdom bort då ).....................

Jag/vi har aldrig upplevt nåt av de problem ni radar upp såsom revirmarkerde dynor och liknande..................Vad vi däremot upplever nu!.... är att vi har fågelskit överallt!! Och då menar jag verkligen överallt!!! ...........Det är vidrigt, rent ut sagt! Frågan är vad vi ska göra? Ska vi försöka få till en lagfästelse som förbjuder fåglarna att skita?...........För nåt måste man väl göra dunno.gif

Jag tror att den smartaste lösningen är att ; Skaffa egen katt!! flirting.gif

--------------------
          F.d. ev. geni som numer dessutom...........är rökfri /Gillan,zon 3-4
          De enda som aldrig misslyckas är de som aldrig försöker!

Citera
          herkules
          Inlägg 18-06-2008, 06:18
          Länk hit: #626

Medlem

CITAT (Grå @ 18-06-2008, 07:09) *
          Du tycker alltså att katter ska hållas inomhus och utomhus ska de kopplas, ja eller nej?
          Jag har betalt för att vara tjatig. Ackordpeng.

eftersom du har betalt (det har inte jag) för att tjata i detta så ber jag dig gå tillbaka och läsa de inlägg jag gjort i den här tråden så får du svaret på din fråga.

--------------------

Citera
          Grå
          Inlägg 18-06-2008, 06:23
          Länk hit: #627

Medlem

CITAT (herkules @ 16-06-2008, 15:03) *
          som djurägare ser man till att grannarna inte har något att gnälla över. så enkelt är det och klarar man inte upp det ska man fundera på om man verkligen ska ha husdjur.

Detta har jag redan ifrågasatt en gång och svaret du gav på det var "Nej så skrev jag inte"

confused.gif

"Jag skrev om jag hade problem med andras katter" skrev du sedan.

Det är inte dina tänkta problem med andras katter jag frågar om utan det är din förklaring på hur du ska lösa ovanstående åsikt.

Kan du inte svara här och nu får jag väl anta att det är samma sak med dig som med solstolen - du kan egentligen inte hävda dina åsikter och samtidigt ha ett bra svar. Du kan bara ha en massa åsikter som låter bra om man inte synar dem.

Citera
          herkules
          Inlägg 18-06-2008, 06:25
          Länk hit: #628

Medlem

CITAT (Grå @ 18-06-2008, 07:05) *
          Om en hund inte lyder med mer än att den får godis så betyder det att den inte ser husse/matte som någon vidare värdig alfa och har redan utnämnt sig själv till det.

nej, hunden ser inte sig själv per automatik som en ledare/husse,matte som ickeledare bara för att den inte lyder.

CITAT (Gillan @ 18-06-2008, 07:15) *
          Frågan är vad vi ska göra? Ska vi försöka få till en lagfästelse som förbjuder fåglarna att skita?...........För nåt måste man väl göra dunno.gif

fåglar är vilda djur, det är inte katter. men har du för mycket fåglar där du bor så borde de väl kunna skjutas av?

--------------------

Citera
          Gillan
          Inlägg 18-06-2008, 06:45
          Länk hit: #629

Medlem
          Antal inlägg: 7 413
          Medlem nr: 6 203

CITAT (herkules @ 18-06-2008, 07:25) *
          fåglar är vilda djur, det är inte katter. men har du för mycket fåglar där du bor så borde de väl kunna skjutas av?

Det ska mycket till för att jag skulle börja skjuta av fåglarna ( det var mest en ironisk tanke, det där med att man skulle behöva göra nåt ). För övrigt har vi nog inte samma syn på katterna, jag och du, men det gör ju ingenting...........vi kanske är överens i nåt annat? Vilket jag vet att vi faktiskt ibland är giggle.gif

--------------------
          F.d. ev. geni som numer dessutom...........är rökfri /Gillan,zon 3-4
          De enda som aldrig misslyckas är de som aldrig försöker!

Citera
          Solstolen
          Inlägg 18-06-2008, 07:02
          Länk hit: #630

Medlem
          Antal inlägg: 78
          Medlem nr: 15 466

CITAT (Grå @ 18-06-2008, 07:23) *
          Kan du inte svara här och nu får jag väl anta att det är samma sak med dig som med solstolen - du kan egentligen inte hävda dina åsikter och samtidigt ha ett bra svar. Du kan bara ha en massa åsikter som låter bra om man inte synar dem.

Några problem med att hävda mina åsikter har jag aldrig haft men det är skillnad på att inte kunna hävda sina åsikter och att inte vilja göra det. Var snäll och fatta det.

Pga att du redan från början spetsade in dig på att håna och raljera över mina inlägg så har jag medvetet bestämt att inte överhuvudtaget diskutera sakfrågan med dig mer - har ingenting med oförmåga att inte kunna hävda mina åsikter att göra.

Har heller inga problem med att ha ett s k "bra" svar men det enda svar som du kan tänkas tycka vara ett bra svar är om man håller med dig.

Jag vet precis vad jag skulle vilja ha för lagstiftning - en lagstiftning som jag mycket väl är medveten om inte skulle lösa alla problem men som skulle hjälpa till att få bort en del av dåligt kattägarskap.

Det finns ingen lag överhuvudtaget som löser alla problem men det finns lagar och bestämmelser för andra husdjur och det ska det absolut finnas för katten också.

Det är också anmärkningsvärt att en person som bor på en skogsgård eller två? - kan ha så stark övertygelse om hur vissa människor har det med katter i väldigt tätbyggda stora villaområden?

Jag undanber mig dina amatörpsykolog-analyser om min person - att jag inte kan hävda mina åsikter etc. Har ingenting med det att göra utan jag är helt enkelt inte intresserad av att diskutera ämnet med dig av uppenbara skäl.

Citera
          Solstolen
          Inlägg 18-06-2008, 07:13
          Länk hit: #631

Medlem

CITAT (Grå @ 18-06-2008, 07:05) *
          En hund lyder sin "alfa" p.g.a en medfödd insinkt att vara flocken till lags. Unghundar har en naturlig dragning till att vilja testa gränserna. Om en hund inte lyder med mer än att den får godis så betyder det att den inte ser husse/matte som någon vidare värdig alfa och har redan utnämnt sig själv till det.

Nu tänker jag inte ge mig in i någon hundtränarfilosofi-diskussion med dig.

Men läs lite bättre va? Du har så bråttom att i min text hitta något du kan slå ner på att du inte läser ordentligt.

Jag skrev: " Att hunden "lyder" är ju ett inlärt beteende där hunden från början lärt sig att det lönar sig att göra på ett visst sätt. Jag uttryckte mig kanske inte riktigt tydligt hur jag menade, tog väl för givet att man skulle förstå det.

Om du själv har någon erfarenhet av hundträning (eller vilket djur som helst) så vet du väl att en hund inte har en hjärna som vi.

Jag kan inte ta en helt "grön" hund, säga till den "spår" och sen följer den hela spåret och plockar upp/markerar ev spår-apporter längs vägen.

Allt detta måste läras in steg för steg och då använder man sig av belöningar/förstärkningar. Det borde du veta eller?

En annan sak: Du skriver så här: En hund lyder sin "alfa" p.g.a en medfödd insinkt att vara flocken till lags. Unghundar har en naturlig dragning till att vilja testa gränserna.

Ja kära du, du behöver inte hålla lektion om det. Detta lärde jag mig förmodligen ganska många år tidigare än du. whistling.gif

Redigerat av Solstolen: 18-06-2008, 07:20

Citera
          Tezzla
          Inlägg 18-06-2008, 07:37
          Länk hit: #632

Medlem
          Antal inlägg: 2 075
          Medlem nr: 6 256

Men allvarligt talat, Grås fråga är intressant och befogad. En del här menar att lagen ang. katter borde ändras, men på vilket sätt vill ni att den ska ändras? Vad ska den innehålla? Vad ska ev. plockas bort? Man kan inte bara ändra en lag för att den "är dålig", man måste ha något bättre att komma med också.

Ska alla katter hållas inne? De katter som vistas ute får bara göra det i rastgård eller koppel? Får man ha löplina till katten? (något som har skadat och dödat många katter) Finns det katter som kan få "dispens" för dessa regler? Kanske katter som bor i en stuga mitt i skogen eller katter på ladugårdar? Kan man få dispens om man bara har ett fåtal grannar som alla tycker det är okej om katten spatserar över deras altan? Hur ska isåfall denna dispens utfärdas?

Och, viktigast av allt, hur gör man med katter som menatalt inte klarar av att leva begränsat inom fyra väggar och i rastgård? Såna katter som utvecklar diverse beteendestörningar om de inte får hoppa runt på egen tass ibland? För såna katter finns definitivt, jag har haft ett par stycken som förmodligen skulle ha dött (mentalt och fysiskt) om de hade spärrats in. Ska vi avliva dessa djur? Medicinera dem? Vad ska vi göra?

Vad är ett värdigt kattliv? Hur många av kattens egenskaper och instinkter kan man plocka bort/förändra/justera utan att katten förlorar sin "status" som katt?

Många funderingar men nog borde väl någon som menar att den nuvarande lagen är så dåligt kunna ge sig på ett försök att åtminstone svara på några av frågorna.

--------------------
          Odlingzon 2

Citera
          Grå
          Inlägg 18-06-2008, 07:51
          Länk hit: #633

Medlem

CITAT (Solstolen @ 18-06-2008, 08:02) *
          Det är också anmärkningsvärt att en person som bor på en skogsgård eller två? - kan ha så stark övertygelse om hur vissa människor har det med katter i väldigt tätbyggda stora villaområden?

Jag undanber mig dina amatörpsykolog-analyser om min person - att jag inte kan hävda mina åsikter etc. Har ingenting med det att göra utan jag är helt enkelt inte intresserad av att diskutera ämnet med dig av uppenbara skäl.

Nej, jag märker att du inte är intresserad av att diskutera ämnet alls egentligen, ack du gamla och visa godisautomat, sålänge det inte sker på dina villkor.

Ja, jag bor på en gård, eller två men jag har faktiskt spenderat "några" år i mer tätbebyggda områden tillsammans med er andra apor - tro't om du vill.

CITAT (herkules @ 18-06-2008, 07:25) *
          nej, hunden ser inte sig själv per automatik som en ledare/husse,matte som ickeledare bara för att den inte lyder.

Har jag rätt om jag anar att du inte har någon motivering till detta påståendet heller?

Om du har en hund som är tre-fyra år gammal och den inte lyder dig såvida den inte får godis, så kan du fetglömma att den ser dig som en potentiell ledare.
          Sen kanske din puli fungerar annorlunda, det kan ju inte jag säga.

Citera
          Solstolen
          Inlägg 18-06-2008, 08:31
          Länk hit: #634

Medlem

CITAT (Tezzla @ 18-06-2008, 08:37) *
          Men allvarligt talat, Grås fråga är intressant och befogad.
          .......
          Många funderingar men nog borde väl någon som menar att den nuvarande lagen är så dåligt kunna ge sig på ett försök att åtminstone svara på några av frågorna.

Ja det är den, det ska jag inte förneka. tummenupp.gif

Mitt problem med att svara "den gråe" är att hon är oförskämd och det är onödigt (Nu kommer väl Grå att påpeka att jag är en lika god "kålsupare") men arga katter får rivet skinn. Ingen här kan påstå att jag varit nedlåtande och spydig mot någon annan som kan diskutera på ett trevligt sätt.

Jag är på intet sätt någon lagskrivare och jag lämnar mer än gärna över det jobbet på dem som kan det.

Jag vill heller inte förknippas med dem som vill ha en "nolltollerans-lag" dvs inga katter alls ute. Detta har aldrig varit min åsikt.
          Jag kan bara komma med förslag som jag tycker är viktiga och det är 1) Katter som går ute lösa ska kastreras. 2) Inför obligatorisk märkning även av katter.

Dessa två punkter skulle faktiskt hjälpa till att sansa situationen på vissa platser betydligt.

Kastrering = inga oönskade kattungar som säljs för 1 kr och som sedan hamnar på katthemmen i mängder. Dessutom luktar pisset mycket mindre från hankatterna och de blir inte lika benägda att vandra iväg långa sträckor med alla de risker det innebär för kissen själv.

Märkning= Om katten kommer bort är det lättare för upphittaren att finna ägaren vilket jag tycker varje kattägare borde inse. Dessutom om katten ställer till med något "jäkelskap" så kan man hitta ägaren och diskutera ansvarsfråga, vilket i princip är omöjligt nu.

Två enkla åtgärder som inte inskränker allt för mycket på kattens fria liv enligt mig. smile.gif

Citera
          TantGredelin
          Inlägg 18-06-2008, 08:34
          Länk hit: #635

Medlem
          Antal inlägg: 275
          Medlem nr: 8 249

herkules skrev:"eftersom du har betalt (det har inte jag) för att tjata i detta"
          Vad menade han? Är Grå anställd på Odla? Eller har Grå en organisation som hon företräder? Det skulle vara bra att veta vilka som tjatar ideellt tummenupp.gif och vilka som har andra intressen thumbdown.gif av att såna här "diskussioner" hålls vid liv.

--------------------
          "Jag är en fri människa och en fri människa gräver hur djupt hon vill"(Torgny Lindgren)

Citera
          *Stintan*
          Inlägg 18-06-2008, 08:39
          Länk hit: #636

Medlem
          Antal inlägg: 22 484
          Medlem nr: 6 301

Det är märkligt att dom som gnäller så förbaskat på andras katter inte kan komma med ett enda vettigt svar på hur dom vill att lagen skulle se ut. Det vore väl rimligt att man om man slänger ur sig åsikter om något man inte gillar också kan tala om hur man skulle vilja ha det istället och på vilket sätt detta skulle vara genomförbart. Det är ju inget svar att säga att lagen borde ändras. Tala istället om HUR ni vill att lagen ska se ut.

--------------------
          Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3
          Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson

Citera
          Solstolen
          Inlägg 18-06-2008, 08:42
          Länk hit: #637

Medlem

CITAT (TantGredelin @ 18-06-2008, 09:34) *
          herkules skrev:"eftersom du har betalt (det har inte jag) för att tjata i detta"
          Vad menade han? Är Grå anställd på Odla? Eller har Grå en organisation som hon företräder? Det skulle vara bra att veta vilka som tjatar ideellt tummenupp.gif och vilka som har andra intressen thumbdown.gif av att såna här "diskussioner" hålls vid liv.

Ja mycket intressant skulle det vara smile.gif

Själv är jag bara ideell. Sitter här för det mesta med min opererade fot i bandage. smile.gif

CITAT (Stintan43 @ 18-06-2008, 09:39) *
          Det är märkligt att dom som gnäller så förbaskat på andras katter inte kan komma med ett enda vettigt svar på hur dom vill att lagen skulle se ut. Det vore väl rimligt att man om man slänger ur sig åsikter om något man inte gillar också kan tala om hur man skulle vilja ha det istället och på vilket sätt detta skulle vara genomförbart. Det är ju inget svar att säga att lagen borde ändras. Tala istället om HUR ni vill att lagen ska se ut.

Ja det har jag gjort. smile.gif

Citera
          Anki på Öland
          Inlägg 18-06-2008, 08:43
          Länk hit: #638

Medlem
          Antal inlägg: 6 847
          Medlem nr: 3 723

CITAT (Stintan43 @ 18-06-2008, 09:39) *

Tycker solstolen "tjatat" om vad hon anser vara en bra lösning ett otal gånger på dom senaste 20 sidorna - ett mycket bra förslag tycker jag också.
          Finns det sen någon speciell lag på att man måste tycka om katter?? Det kan ju vara så enkelt också, att man inte gillar katter och därför inte vill ha dom hos sig!
          Anki

--------------------
          Hundar och pelargoner....... sen är man sysselsatt året om :)
          Huserar på södra Öland

mitt album

Citera
          *Stintan*
          Inlägg 18-06-2008, 08:45
          Länk hit: #639

Medlem
          Antal inlägg: 22 484
          Medlem nr: 6 301

CITAT (TantGredelin @ 18-06-2008, 09:34) *

Vad är det där för fånig antydning?

--------------------
          Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3
          Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson

Citera
          Solstolen
          Inlägg 18-06-2008, 08:53
          Länk hit: #640

Medlem

CITAT (Stintan43 @ 18-06-2008, 09:45) *
          Vad är det där för fånig antydning?

Fånigt och fånigt....... Jag vet inte heller vad Hercules menade så vi får väl hoppas att h*n återkommer och förklarar. smile.gif

Min första tanke var förstås inte att Grå skulle var anställd för att sitta här och skriva inlägg, nej nej giggle.gif

Men ibland har man ju hört detta uttryck om folk som på sitt arbete sitter och använder arbetstid till att chatta och surfa runder på nätet. Nu påstår jag INTE att Grå gör detta men det kan ju kanske vara Hercules tanke?

Vi får se om vi får något svar smile.gif

Citera

41 sidor V  « < 30 31 32 33 34 > » 
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 20-06-2026, 03:55

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon