CITAT (Stintan43 @ 18-06-2008, 10:46)

För att slippa upprepa så kan du läsa ovan i mitt svar till Anki kl 10:10 där jag ställt en del frågor just beroende på att jag tycker dina svar är för generella dvs du skriver att utekatter ska kastreras. Men du kanske kan svara på dom frågorna.
Ok då kör vi!
Ska bara innekatter kunna få ungar? Jag tror inte det är så många avelskatts-ägare i
tätbebyggda område som riskerar alla de timmar och pengar de lagt ner på att åka land och rike runt på kattutställningar och dyligt. Jag känner personligen två uppfödare och de har inte sina katter vind för våg.
De har ordnat stora inhängnader och är mycket noga med att deras avelsresultat inte spolieras av att katterna kommer ut och parar sig med vilken katt som helst. Innebär också en stor skaderisk som kan sudda ut åratals arbete med att få fram en speciell katt.
För dem som "bara" har katt för sällskaps skull så tycker jag att man får kastrera om katten ska gå lös ja! Vill man inte det får man inhängna sin tomt. Pest eller kolera kanske ja. Men detta är min
åsikt - du får gärna ha din
Ska man kunna få dispens?Jag gillar dispenser, som jag nämnt tidigare så kan inte en lag vara heltäckande och det kan även finnas fall som "trillar mellan stolarna" och som kommer i kläm. Så givetvis måste det finnas plats för undantag om det behövs.
Ska det gälla alla katter oavsett var och hur man bor?Jag tycker nog inte det nej. Om vi tar Grå med sina två skogsgårdar

, så är jag ganska säker på att hon dels tar hand om sina djur och verkligen bryr sig om dem. Det råder det absolut inget tvivel om och jag misstänker utifrån Grå:s inlägg att gårdarna inte ligger i så speciellt tätbebyggt område heller.
Att en lag skulle gälla även henne är lite väl fånigt. Hur man ska bedöma var det är relevant eller ej vet jag inte riktigt. Kanske det är här en dispans skulle vara på sin plats?

Men det är sådant som lagskrivarna måste fundera på.
Man kan kanske också tänka sig att varje kommun får rätt att bestämma i någon sorts lokalt regelverk? Om det är stora problem i en viss tätbebyggd kommun så ska det inte drabba en annan kommun där allt är frid och fröjd.
Hur ska det kunna kontrolleras?Hu ja! Det lär väl knappast bli så att vi får "kattpoliser" eller liknande så det blir väl i så fall veterinärer som kanske rapporterar om katter som inte är märkta.
När det tex nyligen infördes en lag om att alla hästar ska ha ett pass där en behörig person har intygat hästens identitet så skaffade man samtidigt inte "hästpoliser". Man förutsätter att de flesta hästägare "lyder" men man har viss kontroll genom att veterinärerna rapporterar om de finner hästar utan pass.
Vidare så kommer det antagligen en ny lag relativt snart om att alla hästar dessutom ska chipmärkas.
Finns så klart de som aldrig tar sin katt till vterinären men så är det ju alltid - alla kommer man inte åt men kanske det är många som vill hjälpa till att hålla koll?
CITAT (Fenja @ 18-06-2008, 11:33)

Det finns idag en lag som säger att alla hundar ska vara registrerade hos jordbruksverket, vet någon överhuvudtaget hur stort mörkertalet oregisterade är där? Vad är det som får någon att tro att det skulle vara annorlunda med katter?
Fenja
Nej, det vet man inte. Det finns alltid folk som inte följer lagen men ska man för den sakens skull strunta i att överhuvudtaget ha lagar?
Jag tycker givetvis också att man ska kunna kontrollera att lagar efterföljs. Men det finns vissa saker man kan göra, t ex låta veterinärerna kolla och de katter som aldrig blir vaccinerade eller får vård vid sjukdom - ja dem kanske andra kan ha ett öga på.
Nä nu ger jag mig (för denna stunden

) för jag ska stappla mig ut i bilen och köra dottern till pållen.
Där finns det hästar, fåglar, katter, hundar, igelkottar, grodor, ormar, spindlar etc etc och det fungerar fint eftersom det finns en balans.