Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

41 sidor V  « < 34 35 36 37 38 > »   
          Skriv svarNytt inlägg
          > JAG BLIR GALEN PÅ KATTER, Hur ska man få ha sin altan och utemöbler mm ifred ???
          henriks
          Inlägg 18-06-2008, 17:51
          Länk hit: #701

Medlem
          Antal inlägg: 895
          Medlem nr: 14 105

CITAT (pejori @ 18-06-2008, 18:37) *
          Vem har sagt att du ska sätta upp ett åtta meter plåtplank runt hela tomten?????
          tänk...jag trodde du var läskunnig, men jag kan ha fel.
          Jag sa nät...två meter inhägnad för katterna(dina) inte näta in hela bygdens katter. Det faller nog under egenmäktigt förfarande om du gjorde det. tummenupp.gif

jadu - jag är ju bara en vanlig bonntölp - så jag är väl inte läskunnig då. För det staketet jag läste om skulle katterna ta sig över på en fortare än jag skriver detta inlägg! (för det tar ju lite tid för oss icke läskunniga att skriva! naughty.gif )

Är inte problemet med pinkande katter lika stort i villaområden????

Det är jag inte rätt person att svara på - du kommer aldrig få se mig flytta in i ett sådant

Sedan en fråga till, till er som inte har kastrerade katter..
          varför är dom okastrerade?

Har du en fritt gående okastrerad katt, har du inte en susning om vem som är far till dina ev. kattungar.
          Då bedriver man ingen "seriös" blandrasavel direkt.

Nähä? men om jag inte är en seriös, ansvarstagande kattägare - varför skulle jag då vilja veta vem som är far till kattungarna? Skillnaden mellan bondkatter och raskatter är väl bland annat att bondkatter är mer robusta och tåliga? mindre utsatta för sjukdommar? kanske beroende på att Darwins teorier om naturligt urval fortfarande gäller där till skillnad från alla arter som vi människor avlat sönder och samman för att skapa extra "söta" djur, eller extra små, extra stora eller vad f-n som helst för exteriör som inte har ett dugg med duglighet och överlevnad att göra!

--------------------

Citera
          Solstolen
          Inlägg 18-06-2008, 17:52
          Länk hit: #702

Medlem
          Antal inlägg: 78
          Medlem nr: 15 466

CITAT (Stintan43 @ 18-06-2008, 18:13) *
          Den som anser att du behöver göra inhägnad åt dina katter Henriks är nog helt ute och cyklar. Tror faktiskt ingen förespråkar att du behöver vidtaga sådana åtgärder för dina katter på din gård. Du får säkert dispens! flirting.gif

Precis min mening också. smile.gif

Jag är för mer krav på kattägare men självklart får det finnas gränser.

Inte förrän jag läste att henriks började prata om sina lador förstod jag att inte heller han bor i ett mycket tätbefolkat område med många okastrerade katter. Typiskt! rolleyes.gif

Redigerat av Solstolen: 18-06-2008, 17:53

Citera
          Grå
          Inlägg 18-06-2008, 17:58
          Länk hit: #703

Medlem
          Antal inlägg: 2 648
          Medlem nr: 11 526

CITAT (Solstolen @ 18-06-2008, 18:52) *

Inte förrän jag läste att henriks började prata om sina lador förstod jag att inte heller han bor i ett mycket tätbefolkat område med många okastrerade katter. Typiskt! rolleyes.gif

Och kan du tänka dig - Henriks och jag är faktiskt särbosambos!
          Och inte nog med det - de katter han pratar om är hans egna katter så då kan du plussa ihop dem med mina katter och då kan du tänka dig så fasansfullt många katter det skulle kunnat springa och pinka på dina blomkrukor, stolsdynor, lampskärmar, tehuvor och matchande markiser!

-fear-.gif

Citera
          pejori
          Inlägg 18-06-2008, 20:42
          Länk hit: #704

Medlem
          Antal inlägg: 19 528
          Medlem nr: 2 682

CITAT (Stintan43 @ 18-06-2008, 18:40) *
          Men va f*n Pejori menar du verkligen att man ska behöva hägna in katterna på en bondgård???

nädå det menar jag inte giggle.gif giggle.gif
          jag trodde i min enfald att ironin gick fram...Sorry för det. blush.gif
          det är klart som korvspad att katter på en bondgård går som den vill. tummenupp.gif
          problemet är villaområden och tätbebygda områden, där katter hålls som sälskapsdjur. rolleyes.gif

--------------------
          Den grövsta form av mobbning är, att kalla sina meningsmotståndare mobbare.
          Bor i zon 2

Citera
          pejori
          Inlägg 18-06-2008, 20:52
          Länk hit: #705

Medlem

CITAT (Solstolen @ 18-06-2008, 18:52) *

Precis...Det har inte framkommit tidigare att henriks katter bodde på en bondgård....Landet ja, men bondgården kom fram med ladorna.
          naturligtvis är katter på en bondgård friade från rastgårdar och sele, men vad gör ni med alla kattungar som föds?????
          blir det inte för många efter ett tag?

--------------------
          Bor i zon 2

Citera
          Fenja
          Inlägg 18-06-2008, 20:57
          Länk hit: #706

Medlem
          Antal inlägg: 11 272
          Medlem nr: 2 892

Faktiskt så fungerar det utmärkt att låta katterna para sig inomhus och släppa ut honan först när hon slutat löpa, när man är så oseriös att man har fertila katter springande och pissandes lösa vind för våg.
          En annan effekt av att ha en fertil hane springandes lös ute och pissa vind för våg är att han håller undan andra hankatter så det är inte ens aktuellt att någon annan skulle para honorna.
          Naturen sköter rätt mycket på egen hand när den får chansen biggrin.gif
          Mvh
          Fenja

--------------------
          "För länge sen dyrkade Egyptierna katten som en gud.
          Det har katten aldrig glömt."

Citera
          pejori
          Inlägg 18-06-2008, 21:01
          Länk hit: #707

Medlem

CITAT (Fenja @ 18-06-2008, 21:57) *
          Faktiskt så fungerar det utmärkt att låta katterna para sig inomhus och släppa ut honan först när hon slutat löpa, när man är så oseriös att man har fertila katter springande och pissandes lösa vind för våg.
          En annan effekt av att ha en fertil hane springandes lös ute och pissa vind för våg är att han håller undan andra hankatter så det är inte ens aktuellt att någon annan skulle para honorna.
          Naturen sköter rätt mycket på egen hand när den får chansen biggrin.gif
          Mvh
          Fenja

är helt säker på, att du tidigare i denna tråden sa att" andras fertila hanar kommer hit"

--------------------
          Bor i zon 2

Citera
          herkules
          Inlägg 18-06-2008, 21:02
          Länk hit: #708

Medlem
          Antal inlägg: 5 521
          Medlem nr: 7 219

CITAT (Grå @ 18-06-2008, 18:46) *
          Har du någon motivering till din åsikt ovan?
          Nähä.. jag trodde inte det...
          Helt rätt uppfattat annars, katter är katter och ska skötas och behandlas som katter bör.
          De är inte hundar.

katter är husdjur, precis som hundar.
          vad är det jag ska motivera? att du blandar ihop tillfångatagna vilda björnar med tama katter?
          tro inget, det har du inget för.

--------------------
          likes anarki och faråthelvete ☺

Citera
          Fenja
          Inlägg 18-06-2008, 21:08
          Länk hit: #709

Medlem

Jo, visst gör de det, men inte när honorna löper wink.gif Du vet, revirslagsmål i februari och mars wink.gif Nu har vi en vild bonuskatt här som är en fertil hane som springer runt vind för våg och pissar. Utan att det luktar varken av stoldynor, möbler, krukor eller någonting annat... trots att vi faktiskt matar honom.
          Mvh
          Fenja

--------------------

Citera
          TantGredelin
          Inlägg 18-06-2008, 21:13
          Länk hit: #710

Medlem
          Antal inlägg: 275
          Medlem nr: 8 249

Det är nästan så man önskar sig en snigelinvasion, eller att vissa får Hellsangels som grannar. Då skulle det bli lugnt för oss som håller våra husdjur enligt de lagar som gäller NU. Den dagen lagen styrs av att somliga har lite obehag (om den dagen mot förmodan skulle komma) så får vi rätta oss efter vad som DÅ gäller. I så fall vill jag gärna förbjuda motorcykelåkning, motorbåtar på småsjöar, snöskotrar i fjällen, folk som rider i skidspåret. Med mera med mera. Fyll gärna på lite här vad ni vill förbjuda förutom lösgående katter.

--------------------
          "Jag är en fri människa och en fri människa gräver hur djupt hon vill"(Torgny Lindgren)

Citera
          Fenja
          Inlägg 18-06-2008, 21:22
          Länk hit: #711

Medlem

*nickar*
          Mvh
          Fenja

--------------------

Citera
          Solstolen
          Inlägg 18-06-2008, 21:24
          Länk hit: #712

Medlem

CITAT (Grå @ 18-06-2008, 18:58) *
          Och inte nog med det - de katter han pratar om är hans egna katter så då kan du plussa ihop dem med mina katter och då kan du tänka dig så fasansfullt många katter det skulle kunnat springa och pinka på dina blomkrukor, stolsdynor, lampskärmar, tehuvor och matchande markiser!

-fear-.gif

Ja, lika barn leka bäst. whistling.gif ....... är någon förvånad?

Citera
          Tezzla
          Inlägg 18-06-2008, 21:24
          Länk hit: #713

Medlem
          Antal inlägg: 2 075
          Medlem nr: 6 256

CITAT (pejori @ 18-06-2008, 17:55) *
          Först och främst, behöver du inte inhägna hela trädgården.
          En lämpligt stor yta på en 50m2 räcker gott.
          två meter nätstaket, som böjs innåt längst upp, så kommer inte katten över.

Jo, tjosan du! biggrin.gif 2,5 meter högt och 1 meter inböjt hjälpte inte på mina tre katter. De lyckades rymma gång på gång. Katter kan faktiskt klättra upp och ner om de bara vill.

Jag insåg att deras längtan ut ur buren var så stor att det inte fanns mycket jag kunde göra mer än att riva eländet och snacka om att katterna levde upp. NU är de lyckliga, då var de sorgsna i sin fångenskap.

--------------------
          Odlingzon 2

Citera
          Solstolen
          Inlägg 18-06-2008, 21:31
          Länk hit: #714

Medlem

CITAT (TantGredelin @ 18-06-2008, 22:13) *
          Det är nästan så man önskar sig en snigelinvasion, eller att vissa får Hellsangels som grannar. Då skulle det bli lugnt för oss som håller våra husdjur enligt de lagar som gäller NU. Den dagen lagen styrs av att somliga har lite obehag (om den dagen mot förmodan skulle komma) så får vi rätta oss efter vad som DÅ gäller. I så fall vill jag gärna förbjuda motorcykelåkning, motorbåtar på småsjöar, snöskotrar i fjällen, folk som rider i skidspåret. Med mera med mera. Fyll gärna på lite här vad ni vill förbjuda förutom lösgående katter.

Snigelinvasion har vi redan periodvis och vi har visserligen inte haft Hell Angels som grannar men väl Bandidos innan vi flyttade hit. smile.gif Riktigt trevliga grabbar att ha som grannar - var dock lite skakigt när de och H A låg i krig men det är sånt man får ta. Inbrottstjuvar var det i alla fall ont om så något positivt var det med dem.

Något jag skulle vilja förbjuda? Tjaaaaaa, det skulle i så fall vara alla dessa stavgångare som skrämmer slag på vår stackars norrlandsfödda pålle! Hua, de måste bort! fear.gif

Citera
          henriks
          Inlägg 18-06-2008, 21:31
          Länk hit: #715

Medlem

CITAT (Grå @ 18-06-2008, 18:58) *

-fear-.gif

Japp - så är det, så akta er! När vi tröttnat på alla kattstaket och rastgårdar på landet så flyttar vi in i era villaområden med alla katter - ett tjog, minst! naughty.gif

Redigerat av henriks: 18-06-2008, 21:32

--------------------

Citera
          henriks
          Inlägg 18-06-2008, 21:38
          Länk hit: #716

Medlem

CITAT (Solstolen @ 18-06-2008, 22:24) *
          Ja, lika barn leka bäst. whistling.gif ....... är någon förvånad?

Att jag och grå är "halvtidssambos" borde inte göra någon förvånad, eftersom det har framgått tidigare här på odla.

--------------------

Citera
          Solstolen
          Inlägg 18-06-2008, 21:44
          Länk hit: #717

Medlem

CITAT (henriks @ 18-06-2008, 22:31) *
          Japp - så är det, så akta er! När vi tröttnat på alla kattstaket och rastgårdar på landet så flyttar vi in i era villaområden med alla katter - ett tjog, minst! naughty.gif

Ja skitbra! Det får ni hemskt gärna men med tanke på vilket intryck jag fått av "den gråes" iställning till att bo så nära sina grannar så tvivlar jag på att du får henne med dig smile.gif

Citera
          Gossen Ruda
          Inlägg 18-06-2008, 21:47
          Länk hit: #718

Medlem
          Antal inlägg: 23 957
          Medlem nr: 296

En sak är säker, katter engagerar. Jag tillhör dom som inte gillar att områdets katter går över min tomt, dock inte så mycket att jag är störd. Jag vill dock att dom fåglar jag matar på tomten eller som häckar i mina holkar skall ha större chans att överleva. Dessutom vill jag kunna sätta potatis utan att behöva utestänga kattkräken med nät så att dom inte uppfattar potatislandet som områdets största kattskitlåda. Jag använder egen inköpt gödsel.

Beträffande lagstiftning. Enklaste är väl att införa förbud för katt att röra sig utanför den egna tomten inom planlagt område. Då klarar sig bönderna från förbudet så blir det inget tjafs där. Inom planlagt område blir det upp till ägaren att avgöra och åtgärda förbudets efterlevnad. Ordentligt stängsel runt tomten, sele och koppel, stängd dörr eller satsa på akvariefiskar. Jag har levt utan katt i hela mitt liv och jag har överlevt. Har dock haft akvarier i ca 40 år men det är slut med det nu.

Påträffas katt på förbjudet område skall det vara tillåtet för vem som helst att infånga den och överlämna den till polisen. Helst levande. Sen är frågan om den är märkt. Om så är fallet får ägaren lösa ut den mot lämplig avgift. Saknas märkning och/eller om ingen ägare vill kännas vid den så är det slut med alla sju liven på en gång.

Problemet är löst. Det går inte att prata om "katt som ställer till med problem" eller "större samhälle" i en lag.

Lite stavfel rättade...

Redigerat av Gossen Ruda: 18-06-2008, 21:49

--------------------
          Mera Japan-pop åt svenska folket AKB48と日本を発見するには、長い時間に起こった最高のことです

Straight for ever. Cogito, ergo sum.

Citera
          Solstolen
          Inlägg 18-06-2008, 21:47
          Länk hit: #719

Medlem

CITAT (henriks @ 18-06-2008, 22:38) *
          Att jag och grå är "halvtidssambos" borde inte göra någon förvånad, eftersom det har framgått tidigare här på odla.

Jag syftade förstås på andra saker wink.gif

Men till mitt försvar så har jag kanske inte "bott" här så länge som ni. smile.gif

Citera
          henriks
          Inlägg 18-06-2008, 21:49
          Länk hit: #720

Medlem

CITAT (TantGredelin @ 18-06-2008, 22:13) *

tummenupp.gif

Några saker ytterligare jag skulle vilja förbjuda:
          * Söndagsbilister - folk som åker omkring på grusvägarna i tio km/h på söndagarna bara för att se sig omkring.
          * folk som rider på vägen med hästar rädda för bilar - farligt farligt!
          * Katter som lever ett helt liv i en lägenhet och aldrig får gå ut.

Fast... motorbåtar på insjöar, det har jag inget emot, har en själv, även om den inte varit i sjön på tre år.

--------------------

Citera

41 sidor V  « < 34 35 36 37 38 > » 
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 25-06-2026, 04:13

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon