Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

41 sidor V  « < 36 37 38 39 40 > »   
          Skriv svarNytt inlägg
          > JAG BLIR GALEN PÅ KATTER, Hur ska man få ha sin altan och utemöbler mm ifred ???
          *Stintan*
          Inlägg 19-06-2008, 07:43
          Länk hit: #741

Medlem
          Antal inlägg: 22 484
          Medlem nr: 6 301

"Jag ställde en fråga den 16 juni som lydde; Hur många av er som skriver i eller bara läser den här den här tråden har katter som är okastrerade och chipmärkta?"

Förmodligen är det bara uppfödare av dyra raskatter som har okastrerade och chipmärkta katter. Men då är dom chipmärkta av annan anledning än att kattägaren skulle vara ansvarsfull eftersom dessa katter säkert inte skulle påträffas utanför hemmets 4 väggar och hålls i fångenskap hela livet.

--------------------
          Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3
          Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson

Citera
          Carl
          Inlägg 19-06-2008, 08:02
          Länk hit: #742

Medlem
          Antal inlägg: 1 222
          Medlem nr: 9 850

Hi!
          Mina två är honkatter är kastrerade och märkta! Men dom går fritt ute fast att det finns en risk att de kan bli skadade så föredrar jag det i stället för att låsa in dom.

Citera
          henriks
          Inlägg 19-06-2008, 08:03
          Länk hit: #743

Medlem
          Antal inlägg: 895
          Medlem nr: 14 105

CITAT (AstaC @ 19-06-2008, 08:34) *
          Men jag har också konstaterat, precis som jag märker i den här tråden, att det tycker kattägarna är MITT problem. Någon lag tror jag inte på, den kommer inte att efterföljas ändå. Det bästa hade varit om man kunde respektera varandra utan lag. Jag tycker bara det är tråkigt att kattägare ofta är så himla ensidiga (inte alla - det ser jag också i den här tråden). Att de inte kan inse att det är inte alla som gillar att ha andras katter i sina hus, att de tycker att det är mitt problem, och att det är jag som skall komma med lösningen för hur man skall ta hand om sina katter.

Jag hoppas att det inte är mig du syftar på ovan?

Anledningen till att jag frågar hur jag skall bära mig åt - är för att påvisa hur tokigt det är att tro att man löser alla problem genom att förbjuda lösspringande katter. Jag har inte ont av grannarnas katter och de har inte ont av mina.

lite överdrivet, lite OT:
          [
          Att det finns folk som inte tycker om katter är lika självklart som att det finns folk som inte tycker om röda bilar - usch, att jag skall behöva SE grannens röda bil på hans garageuppfart - förbjud röda bilar!
          Om grannen kom upp till mig och sa: "du... din bil... skulle du kunna parkera den så att jag slapp se den? för jag tycker den är så ful! tja - då får jag försöka göra det bästa av situationen (och kontra med: javisst - om jag slipper se dig, för jag tycker att du är ful! whistling.gif )
          Om han däremot går och talar om för alla andra i hela grannskapet att han tycker att jag borde hålla min bil inlåst i garaget - utan att säga till mig - då skulle jag bli inte så lite sur!

RAK och ärlig kommunikation funkar oftast bäst (som tur är, för jag har jättesvårt för att "linda in" saker.... )
          ]

--------------------

Citera
          *Stintan*
          Inlägg 19-06-2008, 08:03
          Länk hit: #744

Medlem

CITAT (AstaC @ 19-06-2008, 08:34) *
          Jag är också en sådan som tycker det är oerhört tråkigt att behöva ha andra människors katter i min trädgård. Eftersom katter är vana vid människor så vågar de mer än de vilda djuren som finns här och jag hittar katter både inomhus och i källaren eftersom jag tycker om att ha ytterdörren öppen när det är sommar.

Men jag har också konstaterat, precis som jag märker i den här tråden, att det tycker kattägarna är MITT problem. Någon lag tror jag inte på, den kommer inte att efterföljas ändå. Det bästa hade varit om man kunde respektera varandra utan lag. Jag tycker bara det är tråkigt att kattägare ofta är så himla ensidiga (inte alla - det ser jag också i den här tråden). Att de inte kan inse att det är inte alla som gillar att ha andras katter i sina hus, att de tycker att det är mitt problem, och att det är jag som skall komma med lösningen för hur man skall ta hand om sina katter. Sedan har inte jag heller någonting emot katter i sig. Men jag vill inte ha andras katter i mitt hus. Jag vill välja det själv. De eventuella råttor och möss som kommer in hanterar jag själv.

I ett villaområde inne i en stad finns det inte så många andra ställen än andra människors trädgårdar för en katt att hålla till i. Till skillnad från ute på landet där katterna kan ta sig ut i skog och mark, eftersom möjligheten faktiskt finns. Sambon har funderat på att skaffa katt, och jag har inte motsatt mig ett dugg, det har fått vara hans eget val, men han har själv valt att inte göra det just för att han vill inte att den skall springa runt hos andra. Han är uppväxt med katt - men i ett mer glesbebyggt område där det dessutom finns skog och mark i närheten.

OK - nu får väl alla kattägare skälla på mig också.

Annars är väl just en egen kastrerad katt lösningen för att slippa få in andras katter i huset och trädgården då den egna katten normalt ser till att inkräktande katter håller sig på avstånd.

--------------------

Citera
          herkules
          Inlägg 19-06-2008, 08:05
          Länk hit: #745

Medlem
          Antal inlägg: 5 521
          Medlem nr: 7 219

CITAT (Grå @ 19-06-2008, 06:20) *
          Så allt som människan tar för husdjur ska behandlas och skötas som hundar? Vad får dig att tro att en katts behov kan jämföras med en hunds bara för att de kallas husdjur?
          För övrigt jämförde jag djuplågeri mellan olika typer av inburade djur. Vissa saker är "ok" andra är tydligen inte.
          Jag vill att du motiverar dina åsikter, inte bara slänger ur dig en massa tomma fraser och sedan gnäller över att ingen svarar på dem. Har du ingen motivering till varför du tycker som du tycker så finns det ju heller inget att svara på eller fråga vidare om.
          Tidelag är också helt lagligt men likförbannat är det djurplågeri och de som håller på med det tämligen störda i huvudet.

självklart kan en katt skötas utefter den lag som finns för hundar.
          det jag skriver skriver jag utifrån att jag anser katten vara ett husdjur precis som en hund.
          din attityd är otrevlig, håll dig till sak fortsättningsvis iaf när du svarar på det jag skriver.

--------------------
          likes anarki och faråthelvete ☺

Citera
          henriks
          Inlägg 19-06-2008, 08:30
          Länk hit: #746

Medlem

CITAT (herkules @ 19-06-2008, 09:05) *
          det jag skriver skriver jag utifrån att jag anser katten vara ett husdjur precis som en hund.

hm - bäst att hålla sig till ämnet... men: KATTER låter "mjau" och HUNDAR låter "vov" ifall du undrar.

För att katter och hundar kan hållas/skötas på samma sätt? inte en chans. En katt klarar sig UTMÄRKT utan din omvårdnad så länge den har mat och vatten. En hund som blir lämnad ensam mer än några timmar far illa och blir lätt stressad. Varför skillnaden? jo katter är inte flockdjur vilket hundar är. Redan där faller ditt resonemang att katter och hundar är lika.

--------------------

Citera
          *Stintan*
          Inlägg 19-06-2008, 08:42
          Länk hit: #747

Medlem

CITAT (herkules @ 19-06-2008, 09:05) *
          din attityd är otrevlig, håll dig till sak fortsättningsvis iaf när du svarar på det jag skriver.

Skulle man sköta en katt efter den lag som finns för hundar vore det rent djurplågeri. Hundar har helt andra behov än katter. Dessutom vore det isåfall förbjudet att ha innekatter men det är väl det enda positiva.

--------------------

Citera
          henriks
          Inlägg 19-06-2008, 08:46
          Länk hit: #748

Medlem

CITAT (Solstolen @ 18-06-2008, 09:53) *
          ...
          Men ibland har man ju hört detta uttryck om folk som på sitt arbete sitter och använder arbetstid till att chatta och surfa runder på nätet. Nu påstår jag INTE att Grå gör detta men det kan ju kanske vara Hercules tanke?

Vi får se om vi får något svar smile.gif

Sorry - jag är bara tvungen:

Vill bara tala om att jag varit på jobbet sedan klockan fem i morse - och har suttit och surfat och skrivit inlägg på odla under den tiden. Jar har betalt - riktigt bra betalt dessutom - och eftersom jobbet idag mest har bestått av en och annan knapptryckning, några småfix som krävt att jag lämnat datorn en stund - men på det hela taget, det har gått alldeles utmärkt att sköta jobbet OCH vara inloggad på odla SAMTIDIGT.

Du skall inte förutsätta att det finns ett motsatsförhållande mellan foruminlägg och arbete - det beror på vad arbetet består av. Personligen har jag sällan tid på dagarna, men idag är det en sådan dag att jag måste finnas till hands med kort varsel, men egentligen inte har någon annan uppgift än att ändra en parameter här och en där, vänta, vänta lite till, öppna en kran, vänta, vänta ännu mer. Utan annan syssla är det svårt att hålla sig alert hela tiden, och bättre att titta på skärmen än att ex vis läsa en bok.

CITAT (Stintan43 @ 19-06-2008, 09:42) *
          Dessutom vore det isåfall förbjudet att ha innekatter men det är väl det enda positiva.

tummenupp.gif

Det tänkte jag inte på... bravo.gif

--------------------

Citera
          TantGredelin
          Inlägg 19-06-2008, 09:26
          Länk hit: #749

Medlem
          Antal inlägg: 275
          Medlem nr: 8 249

Grå skrev: "Så allt som människan tar för husdjur ska behandlas och skötas som hundar? Vad får dig att tro att en katts behov kan jämföras med en hunds bara för att de kallas husdjur?"
          Heja Grå, du får vara förnuftets röst åt oss! bravo.gif

Förresten. Idag har mina fläderblommor nått det mogna stadiet då de luktar lite kattpiss. Får väl gräva ner den ifall någon granne skulle vilja vara ute. Fast plasta in kanske räcker... Trädet är ju fem meter högt. Hoppas det inte blir förbjudet med fläder nu bara.

--------------------
          "Jag är en fri människa och en fri människa gräver hur djupt hon vill"(Torgny Lindgren)

Citera
          caprifol
          Inlägg 19-06-2008, 09:37
          Länk hit: #750

Medlem
          Antal inlägg: 611
          Medlem nr: 6 380

Jag har suttit på händerna och bestämt mig för att inte ge mig in den här tråden, eftersom jag vid förra tillfället (förra året?) konstaterat att vi inte pratar samma språk och att dessutom tonen blir nästan hätsk.
          Men nu kan jag inte låta bli längre. Sitter hemma och jobbar med utsikt över områdets lekplats. Just nu rafsar och gräver tre katter i den stora sandlådan där områdets mindre barn kommer att leka senare idag.... Till vårt barnvänliga område flyttar många familjer direkt från lägenheter. Deras katter, som varit innekatter, får plötsligt springa lösa. De är vana att "gå på lådan" inomhus och här får de en jättestor låda. Den förklaringen har jag fått av kattägare.

Det jag tycker har glömts bort i det här resonemanget är allergiproblemen. Några säger ironiskt "så farligt kan väl inte lite katthår på dynor vara.." JO - om man är mycket allergisk kan det faktiskt det. Skulle gärna ha husdjur men då en person i den allra närmaste kretsen är mycket allergisk, astmatisk m m har vi valt att inte ha det. Att då ha andras katter som hårar ned känns faktiskt fördj-gt. En av områdets katter springer faktiskt ibland in i huset när altandörren står öppen och i obevakade ögonblick. Har hittat henne i soffan. Grannens reaktion: men hon TYCKER JU OM ER! Snälla - svara nu inte att jag väl för 17 får stänga altandörren efter mig, alternativt skaffa nätdörrar eller dörrvakter...

Och till alla som jämför med andra djur - jag har aldrig någonsin fått in igelkottar, fåglar, grävlingar eller hundar i huset.

Redigerat av caprifol: 19-06-2008, 09:40

Citera
          Solstolen
          Inlägg 19-06-2008, 09:50
          Länk hit: #751

Medlem
          Antal inlägg: 78
          Medlem nr: 15 466

CITAT (TantGredelin @ 19-06-2008, 10:26) *
          Grå skrev:

Förresten. Idag har mina fläderblommor nått det mogna stadiet då de luktar lite kattpiss. Får väl gräva ner den ifall någon granne skulle vilja vara ute. Fast plasta in kanske räcker... Trädet är ju fem meter högt. Hoppas det inte blir förbjudet med fläder nu bara.

håna och raljera ...........

Citera
          embees
          Inlägg 19-06-2008, 09:57
          Länk hit: #752

Medlem
          Antal inlägg: 942
          Medlem nr: 5 956

CITAT (Fenja @ 19-06-2008, 00:20) *
          Sedan när och av vem är det tillåtet? Vilket lagrum framgår det av? Skulle vara mycket intressant att veta, för vad du säger är jag kanske inte så beredd att lita på...
          Mina katter är höggradigt levande och oskadda, en har blivit påkörd av en bil på 30 år. Snacka om att vara full av fördomar och oförmögen att ta reda på fakta...
          Mvh
          Fenja

Oj, har du 30 år gamla katter? Wow.......

Jag väljer med avsikt att läsa dina rader på samma sätt som du läser andras. Godtyckligt!

--------------------
          ******Majsan-zon 1******
          På kanten till Österlen
          >>>>>>>>><<<<<<<<<

Citera
          Solstolen
          Inlägg 19-06-2008, 09:58
          Länk hit: #753

Medlem

CITAT (henriks @ 19-06-2008, 09:46) *
          Sorry - jag är bara tvungen:

Du skall inte förutsätta att det finns ett motsatsförhållande mellan foruminlägg och arbete - det beror på vad arbetet består av. Personligen har jag sällan tid på dagarna, men idag är det en sådan dag att jag måste finnas till hands med kort varsel, men egentligen inte har någon annan uppgift än att ändra en parameter här och en där, vänta, vänta lite till, öppna en kran, vänta, vänta ännu mer. Utan annan syssla är det svårt att hålla sig alert hela tiden, och bättre att titta på skärmen än att ex vis läsa en bok.
          tummenupp.gif

Men vad folk kan läsa dåligt då! biggrin.gif

Jag förutsätter ingenting om varken dig eller Grå - hur ni sköter era arbeten.

Min kommentar om att chatta på arbetstid var en ren gissning om vad "Hercules" hade menat med sin kommentar om att Grå fick betalt.

Om du tittar riktigt noga så skriver jag dessutom: "Nu påstår jag INTE att Grå gör detta men det kan ju kanske vara Hercules tanke?"

Hur övertydlig ska man vara?

Citera
          embees
          Inlägg 19-06-2008, 10:11
          Länk hit: #754

Medlem
          Antal inlägg: 942
          Medlem nr: 5 956

CITAT (Solstolen @ 19-06-2008, 10:58) *
          Men vad folk kan läsa dåligt då! biggrin.gif

Jag förutsätter ingenting om varken dig eller Grå - hur ni sköter era arbeten.

Min kommentar om att chatta på arbetstid var en ren gissning om vad "Hercules" hade menat med sin kommentar om att Grå fick betalt.

Om du tittar riktigt noga så skriver jag dessutom: "Nu påstår jag INTE att Grå gör detta men det kan ju kanske vara Hercules tanke?"

Hur övertydlig ska man vara?

MYCKET, enligt en hel del här på denna tråd. Det vrids och det vänds och det mesta förvrängs.....! g.gif Och man väljer med avsikt att missförstå/inte förstå i det oändliga. duh.gif

Nä nu lämnar jag det här käbblet. Det kommer aldrig att gå in i huvet idea.gif på de som har okastrerade omärkta katter vad det egentliga budskapet var, nämnligen att kastrera katterna för att begränsa rännandet av dem.

Jag har andra saker som är bättre att lägga sin tid på som t ex trädgården.

--------------------
          ******Majsan-zon 1******
          På kanten till Österlen
          >>>>>>>>><<<<<<<<<

Citera
          *Stintan*
          Inlägg 19-06-2008, 10:43
          Länk hit: #755

Medlem

CITAT (embees @ 19-06-2008, 11:11) *
          MYCKET, enligt en hel del här på denna tråd. Det vrids och det vänds och det mesta förvrängs.....! g.gif Och man väljer med avsikt att missförstå/inte förstå i det oändliga. duh.gif
          Nä nu lämnar jag det här käbblet. Det kommer aldrig att gå in i huvet idea.gif på de som har okastrerade omärkta katter vad det egentliga budskapet var, nämnligen att kastrera katterna för att begränsa rännandet av dem.

Vilket bra ord! MISSförstå borde alla! tongue.gif

--------------------

Citera
          Solstolen
          Inlägg 19-06-2008, 10:49
          Länk hit: #756

Medlem

CITAT (embees @ 19-06-2008, 11:11) *

Ja jag också. smile.gif Tror jag ska sätta mig i en buske på "lur" ninja.gif med högtryckstvätten och när en katt kommer och pissar ... ja DÅ!! ranting.gif rotfl.gif .......... eller om katten är känd så riktar jag strålen mot hussen eller matten ha ha ha ha bravo.gif

Citera
          Fenja
          Inlägg 19-06-2008, 11:28
          Länk hit: #757

Medlem
          Antal inlägg: 11 272
          Medlem nr: 2 892

Jag vill fortfarande veta var den lagändring finns som tillåter elstängsel i tätbebyggt område Embees? Men det kanske är fråga som du inte kan svara på?
          Mvh
          Fenja

--------------------
          "För länge sen dyrkade Egyptierna katten som en gud.
          Det har katten aldrig glömt."

Citera
          Carl
          Inlägg 19-06-2008, 12:38
          Länk hit: #758

Medlem

Hi!
          Hittade detta rättsfall på nätet taalar för sig själv

Villa- och radhusområde

I ett villaområde gjorde en villaägare en anmälan till sin miljö- och hälsoskyddsnämnd om olägenheter orsakade av närboendes katter. Av anmälan framgick att villaägarens fru var allergisk mot katt. Från tre olika grannfastigheter tog sig lika många katter in i villaägarens trädgård och hus. De lämnade kattallergen i huset, på sittdynor i trädgården; likaså efterlämnades spår på trädgårdsbord och avföring i trädgårdsland och rabatter. Nämnden sände ut en skrivelse till kattägarna, fick svar och beslutade därefter att den vidtagit erforderliga åtgärder i ärendet.

Villaägaren överklagade beslutet till länsstyrelsen och begärde beslut om vitesföreläggande enligt MB för kattägarna. Länsstyrelsen tog upp frågan om de katter som passerade villaägarens fastighet utgjorde en olägenhet för människors hälsa eller ej (jfr 9 kap 3 § MB).

Inledningsvis anförde länsstyrelsen att det inte är ovanligt att folk har katter som vistas ute i villaområden och att det allmänt sett anses accepterat att katter även vistas på andra fastigheter än den där ägaren bor. Vidare konstateras att allergier mot djur inte är ovanliga och att katter som passerar en tomt därför kan vara till olägenhet för villaägaren. Men att en katt passerar över en villatomt bör inte allmänt kunna uppfattas som annat än en ringa störning. Det är därmed inte fråga om en olägenhet för människors hälsa i MB:s mening. Avslutningsvis anfördes att villaägaren förstås på lämpligt sätt fick freda sig mot att katter trängde in i huset och förorenade i trädgården, och därmed avslogs överklagandet.

Beslutet överklagades till miljödomstolen i Stockholm, som inte gjorde någon annan bedömning än den länsstyrelsen hade gjort (1).

Citera
          Carl
          Inlägg 19-06-2008, 12:44
          Länk hit: #759

Medlem

Hi!
          Hittade detta om elstängsel

Kalmar 2005-09-23 | Uppdaterad 2007-10-05

Elstaket kan innebära fara. Det får inte sitta hur som helst för att inte orsaka skada.
          - Man måste tänka på barnsäkerheten, säger Bo Hammarberg på Elsäkerhetsverket.

Är det tillåtet att ha elstaket i tätbebyggt område där förbipasserande kan få ström i sig?
          - Nej, inte i tätbebyggt område, säger Bo Hammarberg.
          - Men det finns inga glasklara regler. Vi har haft ett liknande fall i Stockholmsområdet och då konstaterades det att stängslet måste sitta minst 1,7 meter över marken. Där går gränsen när det gäller barnsäkerhet.

Flicka omkom
          Hur farligt är det med elstängsel?
          - Ett elstängsel avger korta pulser med hög spänning. Men det är när strömmen går genom människokroppen eller djurkroppen som det är farligt, säger Bo Hammarberg.
          Att det kan vara livsfarligt med elstängsel illustrerar ett annat fall. En flicka cyklade omkull, ramlade i ett dike och hamnade vid ett elstängsel och dog.
          När Bo Hammarberg får veta att elstängslet i Kalmar sitter vid en trottoar mitt i centrum, säger han spontant:
          - Det verkar inte klokt.
          Samma inställning har gatu- och parkchefen i Kalmar, Per-Olof Johansson, som aldrig hört talas om något liknande. Men han vet inte om gata-park kan göra något åt det, kanske kan man eventuellt be fastighetsägaren plocka ned det.

Inga föreskrifter
          Om det är lagligt eller vad som är tillåtet när det gäller elstängsel i tätbebyggt område är inte lätt att reda ut. Barometern-OT har talat med Kalmar kommuns jurist, gatu-park, miljö- och hälsoskydd, Jordbruksverket och polisen.
          Elsäkerhetsverket har till uppgift att se till att ingen skadas av elektricitet, men har inga föreskrifter för elstaket. Djurskyddsenheten på Jordbruksverket har ansvar för elstaket, men enbart om någon ska stänga in djur - inte hålla dem utanför i tätbebyggt område.
          I Kalmar kommuns lokala ordningsstadga regleras inte vad som är tillåtet med elstängsel.
          Ulf Karlsson, informationsansvarig hos Kalmarpolisen, gör en kontroll med en av polisens jurister, som konstaterar att det inte finns något lagrum som reglerar detta.
          - Det är synd om hundarna, och ett tråkigt sätt att göra det på. Det måste finnas bättre sätt, säger Per Zetterström, veterinär på djursjukhuset i Kalmar.
          I extrema fall, om till exempel en hund har hjärtfel, skulle den kunna avlida av en kraftig stöt.

Citera
          Fenja
          Inlägg 19-06-2008, 12:55
          Länk hit: #760

Medlem
          Antal inlägg: 11 272
          Medlem nr: 2 892

Tack för infon Carl! Grannar till mig där jag bodde innan satte upp ett sorts staket med vanlig stängselstolp och två rader stålwire utan ström mitt i samhället. Skälet var att de ville ha sin tomt "ifred". De fick ett förläggande av kommunen att omedelbart ta ner det då det framför allt ansågs vara en fara för barn. Det kanske skiljer från kommun till kommun.
          Men det kan väl vara värt en och annan död unge bara man slipper katter på tomten... slap.gif
          Mvh
          Fenja

--------------------
          "För länge sen dyrkade Egyptierna katten som en gud.
          Det har katten aldrig glömt."

Citera

41 sidor V  « < 36 37 38 39 40 > » 
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 25-06-2026, 08:17

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon