Hej,
jag försöker efter bästa förmåga att så här på våren göra en kraftinsats mot allt (nåja, så mycket jag hinner med) ogräs. Det är framför allt maskrosor, tistlar, brännässlor, oregano (som rymt från trädgårdslandet) och grästuvor som spridit sig in i rabatterna. Dess
Min fråga nu är vad jag ska göra med allt som jag rensar bort?
Vi har ett par komposter, en med köksavfall, en med föregående års "kökskompost" och en med förförra årets. Bingen med förrförra årets kökskompost är fin jord som jag använder till att jordförbättra med. Helst skulle jag ju vilja "återanvända" ogräset och få in det i trädgårdens kretslopp igen men jag antar att jag inte bara kan lägga det på komposten, eller?
Om jag minns rätt så tror jag att jag tidigare läst att man ska torka ogräset ordentligt sedan kan man lägger det på komposten. Men var ska man göra det i så fall? Har ni några tips? Vi har i och för sig en asfalterad garageuppfart i söderläge men där vill man ju inte ha en massa ogräs liggande.
Kan man lägga det på gräsmattan i en undanskymd del av trädgården? Hur lång tid tar det innan det har torkat (om det nu måste torka innnan).
Eller är det så illa att man gör bäst i att köra det till återvinningsstationen?
Tack för alla tips!
|