Medlem
Antal inlägg: 11 272
Medlem nr: 2 892
Åh så jättefina, jag blir alldeles kär! Har aldrig sett något liknande. Jag hittade dessa allmänna råd hos Gesneriasterna:
Gloxinia (Sinningia) Knölbildande växter från Sydamerika. Finns i alla möjliga färger och storlekar. Ju mindre plantan är detstå större brukar kraven på luftfuktighet vara. Det finns sorter i alla storlekar mellan 2 till 30 cm De stora arterna vill gärna stekas av sol. Förökas med skott eller frö.
Odlingsråd Övervattna inte! Om växten någon gång fått torka ut och vissnat ner så släng inte plantan eftersom den skjuter på nytt från knölen. Vissa sorter går självmant i vila. De allra minsta plantorna odlas bäst i terrarium. De lite större (t ex eumorpha-hybrider) trivs utmärkt i fönsterkarmen.
Mvh Fenja
--------------------
"För länge sen dyrkade Egyptierna katten som en gud. Det har katten aldrig glömt."
Medlem
Antal inlägg: 768
Medlem nr: 4 958
Tack, Fenja, men det här är inte Gloxinia. Det är något så ovanligt som en succulent Sinningia med caudex. Verkar ha nytt namn nu - Rechsteinaria leucotricia. Visst är den fin.
Medlem
Antal inlägg: 768
Medlem nr: 4 958
Lovar att fota OM den blommar. Jag vill ju så gärna ha blommor, så att jag kan pollinera och få frön. (Har hittat en bra beskrivning på hur man gör.) Om jag lyckas, så ska du få en planta.
Some very unusual plants are found among the African violet's Gesneriad relatives. This is Sinningia leucotricha which hails from South America. Would you believe that it is not only a relative of the African violet but it is even closer kin of the popular "Florist's Gloxinia"?