| |
|
  |
Melodifestivalen 2007, Eller ESC 2007... |
|
|
|
|
13-05-2007, 12:32
|

Medlem
Antal inlägg: 68
Medlem nr: 4 720

|
CITAT (imk @ 13-05-2007, 09:13)  Undrar varför Georgien fick vara med...de tillhör inte Europa ens?!?!?!?! Enligt Faktakalendern tillhör de Asien iallafall!
|
|
|
|
|
|
|
|
13-05-2007, 12:50
|

Medlem
Antal inlägg: 1 177
Medlem nr: 3 968

|
Världsdelen Europa utgör en femtedel av kontinenten Eurasien. Europas yta är ungefär 10,6 miljoner kvadratkilometer. Europas östra gräns definieras vid Uralbergen i Ryssland. Den sydöstra gränsen med Asien är inte universellt överenskommen, vanligen är dock att denna utgörs avUralfloden (stundom räknas dock Embafloden som gräns). Gränsen fortsätter med Kaspiska havet, varpå den vanligen anses följa Stora Kaukasus vattendelare (med Kuma-Manytj-sänkan, Lilla Kaukasus, eller floderna Kura och Rioni som alternativ). Vidare sträcker sig delningen mot Svarta havet; Bosporen, Marmarasjön, Dardanellerna och Egeiska havet utgör gränsen mot Asien. Medelhavet i syd separerar Europa från Afrika. Västgränsen är Atlanten där Island utgör västlig utpost. Norrut begränsar Norra ishavet. Ögruppen Svalbards nordspets är Europas nordligaste punkt. För Turkiet och Ryssland med flera (Kazakstan, Azerbajdzjan och Georgien) ligger därmed en mindre del av landet i Europa och den större delen i Asien.I praktiken dras gränsen till Europa oftast med större hänsyn till politik, ekonomi och kultur. Detta har lett till att det finns flera ”olika” Europa, som inte alltid är identiska till storleken, och som inkluderar eller exkluderar olika länder baserat på vilken definition av Europa som används. Eftersom alla språk inte skiljer mellan begreppen världsdel och kontinent kan Europa på andra språk omväxlande klassas som kontinent eller som subkontinent eller halvö. Kopierat från Wikipedia http://sv.wikipedia.org/wiki/Europahttp://sv.wikipedia.org/wiki/Kategori:Europas_l%C3%A4nderMen när det gäller Eurovisionschlagerfestivalen är det som Pirum säger, det är medlemsskap i EBU som räknas. Det är onekligen ganska snurrigt alltihop...
--------------------
 "Det finns inget problem som är så litet att det inte går att blåsa upp till orimliga proportioner." Citat från Lena:-) här på Odla
|
|
|
|
|
|
|
|
13-05-2007, 13:18
|

Medlem
Antal inlägg: 8 260
Medlem nr: 6 231

|
Melodifestivalen-Finalen-tråden och Bäst låt vann-tråden är riktigt nostalgisk läsning.  De mest träffsäkra var de som protesterade mot att vi skickade The Ark och som förutspådde att vi skulle få kvala. Så inte alla trodde att vi skulle vinna, faktiskt. Jag tror inte det hade spelat någon roll vem vi skickat, vi har för få grannar för att kunna hävda oss helt enkelt.
--------------------
"Start by doing the necessary, then the possible and suddenly you are doing the impossible." - St. Francis of Assisi
|
|
|
|
|
|
|
|
13-05-2007, 15:57
|

Medlem
Antal inlägg: 23 957
Medlem nr: 296

|
Jag tittade inte, det betydligt roligare sätt att tillbringa en kväll på. Ligga och titta i taket exempelvis. Min största invändning är att spektaklet svällt ut för mycket, hur skall man hålla reda på allting? Möjligen skulle jag kunna titta på en halvtimmes sammandrag så man får se alla knäppa munderingar och få en snabb låtkännedom men inte mer.
The Ark, upp som en sol och ner som en pannkaka. Dom är möjligen stora i den svenska ankdammen men inte i Europa. Fö är det väl fortfarande musiken som skall bedömas men det är det nog inte så många som tänker på? Jag funderar lite på om inte Hr palindromets sexuella särart kan ha spelat in, gaykulturen är illa sedd i stora europeiska befolkningsgrupper. Alla tänder inte på en halvnaken bög.
--------------------
Mera Japan-pop åt svenska folket AKB48と日本を発見するには、長い時間に起こった最高のことです
Straight for ever. Cogito, ergo sum.
|
|
|
|
|
|
|
|
13-05-2007, 15:59
|

Validating
Antal inlägg: 3 808
Medlem nr: 5 448

|
CITAT (Gossen Ruda @ 13-05-2007, 16:57)  The Ark, upp som en sol och ner som en pannkaka. Dom är möjligen stora i den svenska ankdammen men inte i Europa. Fö är det väl fortfarande musiken som skall bedömas men det är det nog inte så många som tänker på? Jag funderar lite på om inte Hr palindromets sexuella särart kan ha spelat in, gaykulturen är illa sedd i stora europeiska befolkningsgrupper. Alla tänder inte på en halvnaken bög. Tror inte folk röstar på det sättet, inte år 2007 åtminstone. Kanske en liten minoritet, vad vet jag. Men toppländerna ställde ju inte upp med standard-hetero-personer direkt.
--------------------
zon2.5
|
|
|
|
|
|
|
|
13-05-2007, 16:14
|

Medlem

|
Kanske, kanske inte. Det är svårt att riktigt veta varför nån inte får röster, mycket kan spela in. Om man nu får skriva så om musik.
Beträffande gaykulturen så demonstrerade 1 miljon i Rom mot ett lagförslag om att homosexulla skulle jämställas med heterosexuella. Dom som demonstrerade för syntes knappt.
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
13-05-2007, 19:06
|

Medlem
Antal inlägg: 8 776
Medlem nr: 6 891

|
CITAT (Pirum @ 13-05-2007, 09:59)  Europas gränser är ju diskuterbara, men jag tror att långvarig kristendom samt långvarig del av imperialist-Ryssland gör att Georgien ofta räknas till Europa, mer än exempelvis Turkiet trots att en av de största städerna i Europa är just turkisk (Istanbul, tidigare Konstantinopel).
Har inte Libanon varit med i ESC förut? Libanon och Israel är ju knappast Europeiska, men det hela styrs av medlemsskapet i EBU, europeiska tv-sällskapet, jämför med exempelvis fotboll, där Israel av historiska och politiska skäl är med i europa-gruppen. Vad jag har förstått så är tävlingen öppen för alla länder som är med i EBU. Libanon skulle ha varit med förra året och hade en nationell uttagning men de diskvalificerades när det uppdagades att de bröt mot EBUs regler att alla deltagarländer måste sända alla bidrag. Av inrikespolitiska skäl vägrade Libanesiska statstelevisionen att sända Israels bidrag, pga att länderna ligger i konflikt med varandra. Men är man bara med i EBU och följer reglerna så är det fritt fram att ställa upp. Israel är ju definitivt inte europeisk i geografisk mening, Cypern, Malta, Turkiet, Armenien och Georgien är gränsfall. Marocko var med ett år på 90-talet. De ligger ju faktiskt närmare Spanien än vad Norge och Island gör så det är ju en svår gränsdragning ibland om det ska vara geografiskt.
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
13-05-2007, 19:45
|

Medlem
Antal inlägg: 8 260
Medlem nr: 6 231

|
CITAT (Gossen Ruda @ 13-05-2007, 16:57)  Jag funderar lite på om inte Hr palindromets sexuella särart kan ha spelat in, gaykulturen är illa sedd i stora europeiska befolkningsgrupper. Alla tänder inte på en halvnaken bög. Hon som vann är lesbisk.
--------------------
"Start by doing the necessary, then the possible and suddenly you are doing the impossible." - St. Francis of Assisi
|
|
|
|
|
|
|
|
13-05-2007, 19:56
|

Medlem
Antal inlägg: 14 536
Medlem nr: 14

|
CITAT (Gossen Ruda @ 13-05-2007, 16:57)  Jag funderar lite på om inte Hr palindromets sexuella särart kan ha spelat in, gaykulturen är illa sedd i stora europeiska befolkningsgrupper. Hon som sjöng Serbiens bidrag "Molitva" och vann finalen, albanska sångerskan Marija Serifovic ska ha sagt att sången hon sjöng är en lesbisk kampsång... (enligt Kristian Luuk)
--------------------
Norrbottenskusten zon 5-6
|
|
|
|
|
|
|
|
13-05-2007, 20:14
|

Medlem

|
CITAT (Betty @ 13-05-2007, 20:56)  Hon som sjöng Serbiens bidrag "Molitva" och vann finalen, albanska sångerskan Marija Serifovic ska ha sagt att sången hon sjöng är en lesbisk kampsång... (enligt Kristian Luuk)  Av nån anledning så är lesbiska bättre sedda även bland män än vad bögar är. "Lesbisk kampsång"? Mycket skall man höra innan öronen trillar av. Det är dock lite märkligt om en albanska får sjunga för Serbien, är inte dom folken som hund och katt?
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
14-05-2007, 06:41
|

Medlem
Antal inlägg: 2 643
Medlem nr: 579

|
CITAT (Hannele @ 13-05-2007, 08:59)  Håller med dig där. Dessutom hade de kläder på kroppen. Jag fastnade för den låten direkt jag hörde den.
--------------------
Bättre sänt än aldrig!Min "nya" kärlek och sambo: Lucas. Och nu har Lucas fått lillebror: Elton! Lucas Och här är mattes älskling knappt 6 månader. Elton, 10 veckor
|
|
|
|
|
|
|
|
14-05-2007, 06:50
|

Medlem
Antal inlägg: 15 282
Medlem nr: 18

|
Och jag är inte ett dugg intresserad av vad artister har för sexuell läggning. Vore nog bara intressant om det var själva könet dom spelade och sjöng med. Igår var jag fortfarande lite upprörd över det urkassa innehållet i tävlingen, i lördags däremot var det värre!  Usch, vilken låg nivå!  Antar att det var Lordi som startade det hela förra året, ju töntigare och dummare desto bättre. Visst, det var väl lite kul att dom vann ifjol, och att dom såg ut som dom gjorde. Men det var ju då, inte sjutton ska det ligga på den nivån varje år hädanefter!! I år verkade dom flesta som var med inte förstå det "stora" i att få delta i ett muskprogram som har miljoner tittare. Det är ju en stor stor chans för anonyma artister att få visa upp sej och kanske komma ut i övriga Europa med sin musik. Vilka tror dom säljer flest skivor, egentligen?? Och alla dessa länder som inte har rötter i schlagermusiken, vad gör dom där??  Dom har ju ingen aning om vad det handlar om, verkar det som. Det har ju smugit sej in nya länder varje år men i år var dom verkligen för många. Det blir ju lite som om alla länder som har fotbollar skulle få ställa upp i VM. Det funkar inte så! (Nu blir jag så där upprörd igen.  ) Kollar man "prislistan" så hamnade alla dom "gamla" festivaldeltagarna sist, om dom ens tog sej till finalen. Visst, deras låtar var (kanske) inte bättre än så men det känns ändå som om dom blev undanskuffade. Irland, England, Frankrike, Spanien, Tyskland, Sverige... Alla stora deltagare förut, då när tävlingen togs på allvar. Och Finland som skröt så innan tävlingen att detta var ju sååå fantastiskt så dom skulle visa att dom var störst, bäst och vackrast. Minst!! Och så har dom tomten som prisutdelare...  Herreguuuud, nu blir dom ju töntstämplade för tid och evighet. Neej, hoppas att jag kan glömma det här fort.  Ska kanske tillägga att jag såg på alla låtarna, men bara slutet på omröstningen. Och jag tycker fortfarande att The Ark var bäst, så det så!
--------------------
----<--<-@ Att dölja ett fel med en lögn är som att dölja en fläck med ett hål. @->-->----
|
|
|
|
|
|
|
|
14-05-2007, 06:57
|

Medlem
Antal inlägg: 4 869
Medlem nr: 4 761

|
Jag tycker det var synd att Lordi inte spelade en ny låt. Visst brukar förra årets vinnare få dra en ny låt också?? O dessutom så brukar ju förra årets vinnare vara den som delar ut priset. Bara för det så ogillade jag att det var tomten som delade ut priset.  Sen är det ju så att tomten bor i Finland...i Lordis hemstad...  Resten orkar jag inte kommentera tror jag...Eller jo. Ukraina var inte bättre än England. Och Irland...snark....
|
|
|
|
|
|
|
|
14-05-2007, 07:42
|

Medlem
Antal inlägg: 1 113
Medlem nr: 4 545

|
Berith - jag kunde inte ha uttryckt det bättre själv  . Jag tittade på alla låtarna, suckade och stängde av. Vem 17 orkade sitta och titta på omröstning i 1,5-2 timmar  .
--------------------
Marianne, zon 3
När man står med båda fötterna på jorden har man oftast bilen på verkstaden
|
|
|
|
|
|
|
|
14-05-2007, 12:22
|
Medlem
Antal inlägg: 5 162
Medlem nr: 8 833

|
CITAT (Berith @ 14-05-2007, 07:50)  . Och jag tycker fortfarande att The Ark var bäst, så det så! Jag visst var The Ark bäst tillsammans med Ungern och Bulgarien?(tjejen som trummade). Tycker att Ola Salo är en fantastisk musiker, sångare och scenpersonlighet. Nästan i klass med Davie Bowie Sämst var Ukraina , Frankrike och Strobritannien, deras buskisframträdande kan väl inte kallas musik. GITA
Redigerat av Gita: 14-05-2007, 12:23
|
|
|
|
|
|
|
|
14-05-2007, 15:17
|

Medlem
Antal inlägg: 14 536
Medlem nr: 14

|
CITAT (Berith @ 14-05-2007, 07:50)  Och alla dessa länder som inte har rötter i schlagermusiken, vad gör dom där??  Dom har ju ingen aning om vad det handlar om, verkar det som. Det har ju smugit sej in nya länder varje år men i år var dom verkligen för många. Det blir ju lite som om alla länder som har fotbollar skulle få ställa upp i VM. Det funkar inte så! (Nu blir jag så där upprörd igen.  ) Kollar man "prislistan" så hamnade alla dom "gamla" festivaldeltagarna sist, om dom ens tog sej till finalen. Visst, deras låtar var (kanske) inte bättre än så men det känns ändå som om dom blev undanskuffade. Irland, England, Frankrike, Spanien, Tyskland, Sverige... Alla stora deltagare förut, då när tävlingen togs på allvar. Jag klippte ur ett par av styckena i ditt inlägg Berith och kan inte låta bli att förvånas lite över din inställning till de nyare deltagarna i ESC. Ingenstans står det ett ord om att deltagarländerna måste ha nån sorts schlagerbakgrund. Det heter Eurovision Song Contest inte Eurovision Schlager Contest. Det är dessutom inte en tävling enbart för västeuropeiska länder, alla europas länder får plats på scenen. Jag tror att det är så här: De forna öststaterna har en helt annan musiktradition än vad västeuropéerna har. De röstar naturligtvis mest på den typ av musik som kommer från dessa trakter - På samma sätt röstar vi västeuropéer mest på varann. Och eftersom de är så många fler så blir det ju då att de toppar resultatlistan. Jag tycker inte att det var bättre förr när det var mest bara västeuropéiska deltagare som nästan alla sjöng smäktande ballader på engelska med nåt enstaka pittoreskt inslag med folkdans och originalspråk från typ Turkiet (harmlöst och inte ett dugg hotfullt). En sak som jag bara inte kan begripa är varför man inte tar bort Englans, Tysklands, Frankrikes och Spaniens gräddfil till finalen. Jag tror till skillnad från dig att de allra flesta nya deltagarländerna tar tävlingen på stort allvar, Ukraina är långt ifrån det enda land som skickat ett nonsensbidrag till final. Minns t.ex. tydligt tyskarnas "flygvärdinnor" för några år sedan. Och vad var det för ett ickeexisterande språk fransmännen sjöng på i år, frangelska?  Buskisbidrag i stil med det som England skickade till finalen i år kan vi vara utan, jag uppfattar nästan det som ett hån mot seriösa deltagare att ett sånt stort musikland inte kunde komma upp med något bättre än så. Håller med om att The Ark hade ett av de bättre bidragen och kanske det allra proffsigaste framförandet, men jag tycker inte att de var bäst av alla i år. Vet inte om jag uppfattar dig fel men lite "bad looser" tycker jag nog att du låter som...
--------------------
Norrbottenskusten zon 5-6
|
|
|
|
|
|
|
|
14-05-2007, 15:23
|

Validating
Antal inlägg: 3 808
Medlem nr: 5 448

|
Jag har ju länge varit negativ till The Arks låt, men, jag tycker det förstärktes av ett nervöst och stelt framträdande. Eller var det bara jag som såg det så? De var mycket bättre i svenska finalerna.
--------------------
zon2.5
|
|
|
|
|
|
|
|
14-05-2007, 16:04
|

Medlem

|
För min del så är det inte helt fel att bara trycka ESC-knappen och hoppa av superjippot. (Huruvida detta var en rolig ordvits kan diskuteras). Den ursprungliga småroliga lilla sångtävlingen har svällt ut till ett stort marknadsföringsjippo där tydligen en del redan tröttnat och därför skickar töntbidrag. Kanske finns östdominansens orsak bland inläggen ovan och då är det inte så kul längre. Risken finns att det till slut bara är öststater med. Jämför gärna med idrottens löpartävlingar där det ofta ser mörkt ut på prispallen. (Parafras från Arne Hegerfors)
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
14-05-2007, 16:09
|

Medlem
Antal inlägg: 4 869
Medlem nr: 4 761

|
Nu finns Lordis öppning på Youtube
|
|
|
|
|
|
|
  |
1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
0 medlem(mar):
|
|
 |
|