CITAT (Betty @ 14-05-2007, 16:17)

Jag klippte ur ett par av styckena i ditt inlägg Berith och kan inte låta bli att förvånas lite över din inställning till de nyare deltagarna i ESC.
Ingenstans står det ett ord om att deltagarländerna måste ha nån sorts schlagerbakgrund. Det heter Eurovision
Song Contest inte Eurovision
Schlager Contest.
Det är dessutom inte en tävling enbart för västeuropeiska länder, alla europas länder får plats på scenen.
Jag tror att det är så här: De forna öststaterna har en helt annan musiktradition än vad västeuropéerna har. De röstar naturligtvis mest på den typ av musik som kommer från dessa trakter - På samma sätt röstar vi västeuropéer mest på varann. Och eftersom de är så många fler så blir det ju då att de toppar resultatlistan. Jag tycker inte att det var bättre förr när det var mest bara västeuropéiska deltagare som nästan alla sjöng smäktande ballader på engelska med nåt enstaka pittoreskt inslag med folkdans och originalspråk från typ Turkiet (harmlöst och inte ett dugg hotfullt). En sak som jag bara inte kan begripa är varför man inte tar bort Englans, Tysklands, Frankrikes och Spaniens gräddfil till finalen. Jag tror till skillnad från dig att de allra flesta nya deltagarländerna tar tävlingen på stort allvar, Ukraina är långt ifrån det enda land som skickat ett nonsensbidrag till final. Minns t.ex. tydligt tyskarnas "flygvärdinnor" för några år sedan. Och vad var det för ett ickeexisterande språk fransmännen sjöng på i år, frangelska?

Buskisbidrag i stil med det som England skickade till finalen i år kan vi vara utan, jag uppfattar nästan det som ett hån mot seriösa deltagare att ett sånt stort musikland inte kunde komma upp med något bättre än så.
Håller med om att The Ark hade ett av de bättre bidragen och kanske det allra proffsigaste framförandet, men jag tycker inte att de var bäst av alla i år.
Vet inte om jag uppfattar dig fel men lite "bad looser" tycker jag nog att du låter som...

Jaa kanske att jag är en bad looser.

Men inte för att Sverige kom långt ner på listan i år, neej mer för att det var så mycket bättre förr och så himla mycket sämre nu. Och då försöker jag hitta orsaken till varför jag tycker det blivit sämre. För för mej har det blivit det, jag vill att det ska vara sånger som jag kommer ihåg och kan sjunga med i refrängen många år efteråt! Och då är det "lättare" om texten är på engelska såklart, men det finns sånger på franska också som man kan sjunga med i, men då blir det lite mumligare för uttalets skull.

Finns några bra på tyska också, för att inte tala om Italiens
Gente di mare från 1987. Enligt min åsikt den bästa sången av alla tävlande
någonsin.

I år ställde Italien inte ens upp!
Och om vi går tillbaka till förra årets deltagare så kommer jag bara ihåg Lordi för att dom vann, och Carola för att hon representerade Sverige. Jag har ingen aning om vilka dom andra bidragen var, inte ens från övriga nordiska länder. Kan du räkna upp nån Betty, kanske jag säger "ja just det!" men nu kommer jag inte ihåg nån.

Jag vet också att Helena P vann året dessförinnan och att nåt östland vann året före henne. Men jag kan inte sjunga den sången, och då är den tävlingen ganska "ogjord" för mej. Sorry, sån är jag.
Visst hette det Schlagerfestivalen tidigare? Kanske så sent som åttitalet?

Och då var melodierna (både dom svenska bidragen men också andra länders) mer schlagers. Att sen utvecklingen gått från det till pop och ballader är nog ganska ofrånkomligt. ABBAs Waterloo var ju ren pop t.ex., och det har kommit flera bra poplåtar efter det. Balladerna hänger väl iofs också med fortfarande, det var ju med två jättefina i den svenska uttagningen i år. Och jag är inte emot
utveckling, det är inte det jag protesterar mot. Neej, det är att det har blivit så
annorlunda så jag känner inte igen mej.

Och då tror jag alltså att orsaken till förändringen är att det kommit med så många nya länder som inte har rötterna i schlagermusiken.
Jaa kanske att jag är en bad looser...