Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

3 sidor V  < 1 2 3  
          Skriv svarNytt inlägg
          > Marockansk Mynta, sticklingar efterlyses
          Mentha-Arvensis
          Inlägg 08-05-2010, 19:38
          Länk hit: #41

Medlem
          Antal inlägg: 332
          Medlem nr: 26 912

CITAT (trilsk @ 07-05-2010, 16:38) *
          Mentha x villosa är en hybrid, (M. spicata × M. suaveolens) . Den är alltså ingen egen art. Mentha spicata är just grönmynta, så man kan faktiskt säga att marockansk mynta är en slags grönmynta.

Som jag har förstått det är marockansk mynta precis samma hybrid som finns på Kuba och där kallas Yerba Buena. Det är alltså inte ett dugg konstigt att marockansk mynta passar så bra i mojito smile.gif

Fråga: Kommer den kubanska myntan från Marocko, är det tvärtom eller har samma hybrid tagits fram på två ställen, oberoende av varandra? Finns det några skillnader mellan de två?

Mentha Villosa finns även i england,
          under namnet Spearmint...
          Har fått för mig att nana mynta också är en villosa, men är mindre säker på det.

Redigerat av Mentha-Arvensis: 08-05-2010, 19:52

--------------------
          "Så som ört är vuxen, sådan står den, så den smakar."

Citera
          trilsk
          Inlägg 09-05-2010, 16:33
          Länk hit: #42

Medlem
          Antal inlägg: 8
          Medlem nr: 29 754

Har du inte rört ihop det nu? Det brukar vara Mentha spicata som kallas för Spearmint, eller Grönmynta på svenska (precis som jag skrev i förra inlägget). Det är en egen art och ingen hybrid.

Redigerat av trilsk: 09-05-2010, 16:34

Citera
          Mentha-Arvensis
          Inlägg 09-05-2010, 17:21
          Länk hit: #43

Medlem
          Antal inlägg: 332
          Medlem nr: 26 912

CITAT (trilsk @ 09-05-2010, 16:33) *
          Har du inte rört ihop det nu? Det brukar vara Mentha spicata som kallas för Spearmint, eller Grönmynta på svenska (precis som jag skrev i förra inlägget). Det är en egen art och ingen hybrid.

bowles spearmint är en villosa.

--------------------
          "Så som ört är vuxen, sådan står den, så den smakar."

Citera
          trilsk
          Inlägg 09-05-2010, 21:48
          Länk hit: #44

Medlem

Kallas den verkligen "Bowles' Spearmint"? Inte bara "Bowles' Mint"? Mentha x villosa ‘Alopecuroides’ i alla fall, så ja, det är en villosa.

Citera
          Laura
          Inlägg 11-05-2010, 13:17
          Länk hit: #45

Medlem
          Antal inlägg: 457
          Medlem nr: 22 122

Jag håller på bygga upp en skog av olika myntor just nu. Det började med en liten 'mojito trädgård' nere vid garaget, men det låg lite i vägen för gräsklipparen och de har nu fått en trevligare plats bakom huset där vi har en stor naturtomt:

I bilden ovan är det grönmynta, 'mint', Spansk grönmynta, äppelmynta, Marokanskmynta och chokladmynta. Fast man ser knappt de i mitten då de är småsmå skott (de tyckte inte särskilt mycket om att flytta...).

Pepparmyntan kommer att få bo någon annanstans här i skogspartiet då den är tokig och vill ta över, så den skall bo långt bort från dessa crazy.gif

Jag fick även en Cubansk 'Hemmingway' mynta stickling från den snälla Anja i Danmark, som jag håller på försöka gör en liten planta av:

Dessutom tillkommer även en ingefäramynta från Knytt biggrin.gif och en limemynta från en vännina i England...

Det blir TIO stycken olika myntasorter!! w00t.gif

--------------------
          Not quite a total beginner any more in zone 1
          http://ruralsweden.blogspot.com/

Citera
          trilsk
          Inlägg 11-05-2010, 18:13
          Länk hit: #46

Medlem

Oj, det var många sorters mynta! Eftersom du odlar dem tätt tillsammans finns det väl en viss sannolikhet att korsningar uppstår dessutom?

Citera
          Laura
          Inlägg 12-05-2010, 07:01
          Länk hit: #47

Medlem

CITAT (trilsk @ 11-05-2010, 19:13) *
          Oj, det var många sorters mynta! Eftersom du odlar dem tätt tillsammans finns det väl en viss sannolikhet att korsningar uppstår dessutom?

Ja, jag har funderad på det. unsure.gif Tänk om alla korsade sig och man fick en konstig blandning... tongue.gif intressant...

Från början ville jag testa olika myntasorter i drinkarna och maten, men än så länge är det faktiskt den vanliga grönmyntan som är bäst i drinkar och maten. Och då borde jag kanske ta upp en liten planta och plantera det för sig själv någonstans för att se till att jag alltid ha en ren grönmynta källa... Bra att du nämnde det...

Jag ser fram emot att testa årets nya sorter i mina sommardrinkar: ingefärsmynta, lime mynta, chokladmynta, 'Hemmingway' mynta och Marokanskmynta. Det kanske blir en ny favvis biggrin.gif

(Det kanske inte framgår i bilden, men denna myntabädd är faktiskt ganska stor och varje myntasort har över 1 kvm av plats - men det spelar kanske ingen roll när det gäller korsning)

Redigerat av Laura: 12-05-2010, 07:03

--------------------

Citera
          trilsk
          Inlägg 13-05-2010, 10:56
          Länk hit: #48

Medlem

Hur är den marockanska myntan i smaken, om man jämför med grönmynta? Hemingway-myntan låter också intressant, jag tror att den kan passa väldigt bra i Mojito.

Förresten, det vore bra om du kunde byta ut din bredaste bild mot en smalare variant, forumet blir så brett och jobbigt att läsa annars.

Citera
          Laura
          Inlägg 13-05-2010, 13:09
          Länk hit: #49

Medlem

CITAT (trilsk @ 13-05-2010, 11:56) *
          Hur är den marockanska myntan i smaken, om man jämför med grönmynta? Hemingway-myntan låter också intressant, jag tror att den kan passa väldigt bra i Mojito.

Förresten, det vore bra om du kunde byta ut din bredaste bild mot en smalare variant, forumet blir så brett och jobbigt att läsa annars.

Jag vet inte riktigt ännu, men jag skall försöka meddela när de har vuxit lite mera smile.gif Jag hoppas verkligen att Hemingway:n (ser nu att jag stavat fel tidigare) skall bli bra i Mojiton... det var tydligen just den mynta som används i Ernest Hemingways mojitosar på Cuba...

Jag har haft jättesvårt med bildhanteringen här på Odla.nu och har försökt att reducera mina bilder men utan framgång. sad.gif Jag reducerar dem innan jag ladda upp dem och då gissar jag bara vilken slutstorlek de kommer att ha. Jag får helt enkelt välja en ännu sämre upplösning...

--------------------

Citera
          ebbasiglite
          Inlägg 13-05-2010, 13:49
          Länk hit: #50

Medlem
          Antal inlägg: 47
          Medlem nr: 30 103

Hej!

Självklart hittar man en väldigt intressant tråd; ifrån 2007. (eller startat då.) Jag är nybörjare bland odlingsvärlden men finner det oerhört intressant! Ännu mer sedan jag hittade till Odla.nu.

Det finns ingen som har en stickling av den omtalade marockanska myntan och/eller andra intressanta myntor? Min plan var att få upp en fin liten "köksträdgård" trotts att jag bor i lägenhet. Skicka gärna ett PM om det finns sticklingar till övers i ert hushåll; här hemma är det tomt. rotfl.gif

Citera
          trilsk
          Inlägg 27-05-2010, 13:48
          Länk hit: #51

Medlem

Eva i Höga lovade mig en stickling, om det blev någon fart på hennes mynta. Har marockanen klarat vintern, Eva?

Citera
          skogstroll
          Inlägg 27-05-2010, 15:21
          Länk hit: #52

Medlem
          Antal inlägg: 8 486
          Medlem nr: 9 409

jag har en, ska se om den vill komma upp nån gång så får jag återkomma! fast den kanske dödde i vinter sad.gif

--------------------
          Zon 1
          Simrishamn

Citera
          Zanpat
          Inlägg 14-07-2010, 09:47
          Länk hit: #53

Medlem
          Antal inlägg: 11
          Medlem nr: 32 010

Hej även jag har precis börjat intressera mig om myntor och speciellt intresserad är jag utav Marockansk mynta. Jag använder nu en mynta som jag har fått men den har inte den smaken som jag kommer ihåg ifrån mina resor i Nordafrika och sedan har jag även läst att det passar jättebra ihop med Mojitos vilket är min favoritdrink.

Vet någon vart man kan få tag i denna sällsynta mynta har letat hemma (Borås) men inte hittat något, ska ner till Göteborg i helgen någon som vet vart det kan finnas. Ställer även frågan ifall det finns någon vänlig själ som har en lite mynta att undvara? Självklart står jag för portot.

Med förväntningar
          //Patrick

Citera
          marya
          Inlägg 14-07-2010, 18:58
          Länk hit: #54

Medlem
          Antal inlägg: 36
          Medlem nr: 26 258

Pepparmynta har jag att dela med mig av, om någon är intresserad.

Citera
          Bassam
          Inlägg 15-07-2010, 01:12
          Länk hit: #55

Medlem
          Antal inlägg: 7 985
          Medlem nr: 12 723

Hej

Kryddor får blask smak om de fick mycket vatten och näring.

H:Bassam

Citera
          Zanpat
          Inlägg 19-07-2010, 08:26
          Länk hit: #56

Medlem
          Antal inlägg: 11
          Medlem nr: 32 010

Var inne på Plantagen i Kungsbacka och de hade inget vidare utbud då det gäller kryddväxter, och inte en enda mynta sad.gif

Citera
          Smarterchild
          Inlägg 28-07-2010, 16:40
          Länk hit: #57

Medlem
          Antal inlägg: 114
          Medlem nr: 25 503

CITAT (Zanpat @ 19-07-2010, 09:26) *
          Var inne på Plantagen i Kungsbacka och de hade inget vidare utbud då det gäller kryddväxter, och inte en enda mynta sad.gif

Testa hornbach nästa gång istället, de har mer kryddor än plantagen. Det är i allmänhet lite blekt utbud under denna tiden, det mesta är slutsålt.

Citera
          sorenholm
          Inlägg 05-08-2011, 13:04
          Länk hit: #58

Medlem
          Antal inlägg: 1
          Medlem nr: 65 430

Hittar till min glädje denna tråd, som dock är lite gammal. Men även jag är på spaning efter marockansk mynta, så har någon en stickling betalar jag mer än gärna ...

Citera
          AlexII
          Inlägg 05-08-2011, 21:41
          Länk hit: #59

Medlem
          Antal inlägg: 6
          Medlem nr: 30 092

Plantagen har det i kryddsortimentet i år, hör med dom om det fortfarande går att beställa hem det.

Citera
          Cessie
          Inlägg 07-08-2011, 06:51
          Länk hit: #60

Medlem
          Antal inlägg: 4
          Medlem nr: 16 929

Marockansk mynta har överlevt de bistra vintrarna i Norrbotten...Peppar peppar .De har t.om spritt sig rejält .Införskaffade en Ingefärsmynta i våras den är lika fin som marockanen -återstår att se hur den trivs i vårt vinterklimat../Ha det som allra bäst .:-)

Citera

3 sidor V  < 1 2 3
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 26-07-2026, 11:43

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon