Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

Skriv svarNytt inlägg
          > Yucca palm, Vattning?
          snowman
          Inlägg 19-05-2007, 11:50
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 7
          Medlem nr: 10 516

Hej!

Vi köpte en Yucca palm för ca 8 månader sen, vi planterade genast om den från sin plast kruka till en stor metal kruka(utan drenerings hål och med leka kulor i botten). Efter ca 3 månader så började nedersta bladen vika/lägga sig trotts att de var gröna, efter ett litet tag till så blev de gula och sen bruna(då vi klipte bort dem). Vi misstänkte direkt övervattning och bytade då ut den sura jorden var efter vi vattnade väldigt sparsamnt(ca 30 cl varannan vecka). Efter ett tag så började växten återhämnta sig och bladen började komma tillbaka, vi började då vattna växten 1 gång i veckan med mycket lite vatten men detta gav en liknande effekt som tidigare.

Vi har nu inte vattnat växten på 3 veckor och det ser ut som att den börjar ta sig igen, frågan är hu sällan man verkligen ska vattna en Yucca palm? Det är väldigt svårt att veta om rötterna får vatten då de är en bra bit ner i jorden, samtidigt vill man inte riskera att övervattna växten.

Här är några bilder på hur växten ser ut idag:

Bifogad fil  IMG_0604.jpg ( 62.05k ) Antal nedladdningar: 196

Bifogad fil  IMG_0605.jpg ( 73.03k ) Antal nedladdningar: 127

Bifogad fil  IMG_0606.jpg ( 90.99k ) Antal nedladdningar: 98

Vi har köpt ytterligare en Yucca palm som ser ut precis så som vår första gjorde när vi köpte den:

Bifogad fil  IMG_0607.jpg ( 63.49k ) Antal nedladdningar: 146

Vi kommer plantera denna ny Yucca palm i en självbevattnande kruka:

Kruka

Vi söker nu information om hur vi ska fortsätta sköta dessa växter på bästa vis, ex är självbevattnande krukor bra val för Yucca palmer? Hur mycket vågar vi vattna den Yucca palm som inte är satt i en självbevattnande kruka.

Citera
          evely
          Inlägg 19-05-2007, 14:16
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 141
          Medlem nr: 9 360

Jag brukar nästan aldrig känna på jorden i mina yucca palmer. När bladen börjar rulla ihop sig är det dags att vattna. Vi det laget brukar jorden snarare se ut som en hård kaka o dånär det hög tid att vattna. Det kan ta flera veckor innan jag vattnar dem...

Självbevattnande krukor funkar utmärkt till yuccapalmer, men låt den torka upp emellanåt. Där ska inte alltid vara vatten i magasinet. rolleyes.gif

lycka till med era yuccor wub.gif

Citera
          Bassam
          Inlägg 12-06-2011, 12:27
          Länk hit: #3

Medlem
          Antal inlägg: 7 985
          Medlem nr: 12 723

Hej

Självbevattnande passar inte till YUCCA , på grund att YUCCA behöver vatten varje 14 dagar eller mera så vatten ska stanna längre tid i krukan och vatten blir mögel.

H:Bassam

Citera
          Monica zon 1
          Inlägg 12-06-2011, 15:47
          Länk hit: #4

Medlem
          Antal inlägg: 113
          Medlem nr: 26 154

CITAT (snowman @ 19-05-2007, 12:50) *
          .....
          Vi har nu inte vattnat växten på 3 veckor och det ser ut som att den börjar ta sig igen, frågan är hu sällan man verkligen ska vattna en Yucca palm? Det är väldigt svårt att veta om rötterna får vatten då de är en bra bit ner i jorden, samtidigt vill man inte riskera att övervattna växten.

Här är några bilder på hur växten ser ut idag:

[Bifogad fil  IMG_0605.jpg ( 73.03k ) Antal nedladdningar: 127

(Krympte detta inlägg lite, vill mest visa att det är det jag svarar på...) smile.gif

Ser på dina bilder att ni har balkong, har ni sol där?
          Vi brukar sätta ut bl a Yucca palmen på somrarna, får passa den lite så den inte får förmycket vatten om det regnar, men solen trivs den bra i.
          Kanske kan snabba upp återhämtningstiden för er palm.....

Redigerat av Monica zon 1: 12-06-2011, 15:51

--------------------
          Monica zon 1

Citera
          snowman
          Inlägg 12-06-2011, 18:39
          Länk hit: #5

Medlem
          Antal inlägg: 7
          Medlem nr: 10 516

CITAT (Monica zon 1 @ 12-06-2011, 16:47) *
          (Krympte detta inlägg lite, vill mest visa att det är det jag svarar på...) smile.gif

Ser på dina bilder att ni har balkong, har ni sol där?
          Vi brukar sätta ut bl a Yucca palmen på somrarna, får passa den lite så den inte får förmycket vatten om det regnar, men solen trivs den bra i.
          Kanske kan snabba upp återhämtningstiden för er palm.....

Nu är ju min tråd väldigt gammal men jag tackar för tipsen. Förövrigt har vi lagt ner och har faktiskt inte kvar någon sådan växt. Vi vill gärna införskaffa fler men på ett eller annat vis så blir de dåliga och då känns det som prengar ut i sjön.

Man får kanske bara inse att vissa har gröna fingrar medan andra saknar det helt.

Citera
          sparvuggla
          Inlägg 12-06-2011, 19:17
          Länk hit: #6

Medlem
          Antal inlägg: 1 402
          Medlem nr: 23 407

Den ser ganska risig ut.
          Mitt tips är att du helt enkelt sågar ner stammen till ca 15-20 cm.
          Det kommer nya friska skott relativt snabbt. Jag har gjort så med min Yucca flera gånger då den snabbt blir alltför stor. Och snart är det dags igen då den är 1,5 m igen.

Skötsel sedan: Låt torka ordentligt mellan vattningarna. Inte full sol, halvskugga tycker den bäst om.

Redigerat av sparvuggla: 12-06-2011, 19:18

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 19-06-2025, 04:40

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon