Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

Skriv svarNytt inlägg
          > tomatplantor, Små vissna o röda?
          Drontan
          Inlägg 20-05-2007, 17:46
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 37
          Medlem nr: 9 934

Tror jag satte ut mina tomater för tidigt. de stannade i växten blev torra i kanterna o röda om bladen. Vad tyder det på? För kallt? för soligt?
          Har bytt ut plantorna nu o nu står de mer skyddat med plast över. Hoppas det blir bättre.

Citera
          Alexander-VG-zon...
          Inlägg 20-05-2007, 17:54
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 23 015
          Medlem nr: 6 358

vilken zon bor du ?

hos mig har jag satt ut tomaterna utan att dom fått skador eller slöat ner i tillväxten .

avhärdade du dom ?? hur har du vattnat ?

satte du dom i solen direkt utan att avhärdat dom så är det nog solen som har bränt dom . tror inte plast är så bra att ha över dom 1för fuktigt och 2 dom kan inte andas

Citera
          Drontan
          Inlägg 21-05-2007, 08:53
          Länk hit: #3

Medlem

Bor i zon fyra, men har en balkong i österläge som blir ganska solig. Hade vant dem o va ute, o skyddade dem från början med plast. Plasten skyddar mot solen o kylan men det är öppet o blåsa igenom så blir inte så fuktigt.
          De torkade till lite ibland men eftersom de står i så mycket jord så var det nog mest på ytan. Ska jag hålla dem fukiga jämt?

Citera
          Eva 33c
          Inlägg 21-05-2007, 09:30
          Länk hit: #4

Gäster

Den rödaktiga färgen brukar ofta bero på för låga temperaturer i allfall. För tomater är ju under 15 grader ganska kallt. Speciellt under en längre period.
          De torra kanterna kan var för mycket sol men också för mycket blåst, i allafall för en planta som nyss kommit ut. När den väl vant sig vid utelivets ljus och vindar är det inget större problem, men just första tiden kan vara känslig.
          Jämn tillgång på vatten vill de ha, men jag tror inte symtomen du beskriver hör ihop med vattenbrist. En tomat som vill ha vatten slokar som vilken krukväxt som helst.
          smile.gif

Citera
          Alexander-VG-zon...
          Inlägg 21-05-2007, 14:49
          Länk hit: #5

Medlem
          Antal inlägg: 23 015
          Medlem nr: 6 358

plast kyler av och blir alldeles för fuktigt för dom i låga grader , plasten skyddar inte mot kyla

Citera
          ewa zon 3
          Inlägg 21-05-2007, 16:14
          Länk hit: #6

Gäster

Jag skulle skippa plasten och använda fiberduk istället.
          Mina tomater brukar inte få komma ut förrän i början på juni och då gör jag ett "tält" av flera lager fiberduk mot en solig vägg.
          Tar sedan bort lagren av fiberduk, ett i taget, under en 2 veckorsperiod och beroende på väder.
          Kanske för försiktigt men bladen har hållit sig fina och plantorna har växt.

/Ewa

Citera
          Drontan
          Inlägg 21-05-2007, 22:07
          Länk hit: #7

Medlem

tack för alla bra tips. Försökte hitta plats för dem inne men finns helt enkelt inte, dessutom blir korgarna för tunga o bär in o ut varje dag. Så jag klippte till lite grövre tyg o la över plantorna om natten. Dessutom står de nu vindskyddat på fönsterbrädet så tror nog det är varmaste o skuggigaste platsen de kan få.
          Nu gåller det bara o få katten o sluta vandra över de små plantorna hela tiden... sucka.

Redigerat av Drontan: 21-05-2007, 22:16

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 20-09-2025, 08:54

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon