Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

Skriv svarNytt inlägg
          > Vad för djur... mask?, lång trådsmal mask hittad.
          Andypandy
          Inlägg 22-05-2007, 14:35
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 149
          Medlem nr: 5 596

Vi skulle gärna vilja veta vad detta kan vara.
          Var för att titta till nattens fångst av sniglar i morse på mitt snigelstängsel när jag får syn på vad jag uppfattar som en mycket smal rottråd som verkar röra sig bredvid. g.gif

Vid en närmare titt så skulle jag vilja beskriva den som en 6-7cm lång varelse som är endast dubbla tjockleken av ett hårstrå.
          lätt rödbrun till färgen och de sista cm på ändarna ljusa...mer eller mindre vita.

har tyvärr bara en bild i mobilen som jag inte fått ur den än... var svårt att fokusera på nåt så smått och tunnt så jag vet inte ens om jag fick med den.

Låg ovanpå marken under en Alm i Bohuslän och viftade med ena änden som om den försökte hitta ner i marken igen.

Har googlat runt lite men inte hittat nåt som direkt passar på beskrivningen allt är antingen för "kort" eller "tjockt".

Ideér? confused.gif

--------------------
          Krylbo, Sonnbo i Södra Dalarna

Citera
          Gossen Ruda
          Inlägg 22-05-2007, 14:54
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 23 957
          Medlem nr: 296

Förmodligen en tagelmask, släktet Mermis? Kan förekomma både på land och i vatten.

--------------------
          Mera Japan-pop åt svenska folket AKB48と日本を発見するには、長い時間に起こった最高のことです

Straight for ever. Cogito, ergo sum.

Citera
          Andypandy
          Inlägg 22-05-2007, 15:42
          Länk hit: #3

Medlem
          Antal inlägg: 149
          Medlem nr: 5 596

CITAT (Gossen Ruda @ 22-05-2007, 15:54) *
          Förmodligen en tagelmask, släktet Mermis? Kan förekomma både på land och i vatten.

När man tittar på bilder... detta är dock ingen mermis
          http://www.naturamediterraneo.com/forum/to...p?TOPIC_ID=9593
          och sett på ngn film så påminner det mycket om denna tagelmask fast min var smalare (iofs så var den inte 20 cm heller)

Problemet är detta
          Tagelmaskar lever i eller i omedelbar anslutning till sötvatten.
          Det är minst 1km till närmaste sötvatten som är en bäck i mitt fall...
          Möjligen att den liftat hit då med något djur

Edit:
          http://www.answers.com/topic/mermis-nigrescens

Ingen bild.. men på beskrivningen av den så stämmer det klockrent.... 0.5mm

(Från gammal naturbok nedan)
          En annan familj, Jordtagelmaskar (Mermithidae), närmar sig genom sin
          smala, trådlika kroppsform den föregående, men är försedd med känselvårtor kring
          munnen och saknar bakre tarmöppning. Mermis albicans och M. nigrescens
          förekomma i fuktig trädgårdsmylla och uppnå 10-11 cm. längd. De visa sig ofta efter
          varmt regn om sommarnätterna i hundra- och tusental på marken och hafva gifvit
          anledning till tal om maskregn. I vanliga fall ligga de hoprullade i jorden hvar för
          sig eller flera till sammans i ett nystan. Äggen äro linsformiga med två trådlika
          bihang, som mot ändarne upplösa sig i ett qvastlikt knippe finare trådar; äggen af den
          förstnämnda arten öfvervintra, och de på våren kläckta ungarne uppsöka snart
          insektlarver (af fjärilar, rätvingar, skalbaggar, flugor m. fl.), i hvilkas kroppshåla de borra
          sig in; de tillbringa här sitt första utvecklingsstadium, dock utan att inkapsla sig.
          Slutligen krypa de ut genom värdens hud, komma i fuktig jord och nå der full
          utveckling.

4.1.2 Marklevande nematoders livscykel
          De marklevande nematodernas livscykel liknar till stor del de vattenlevandes men skiljer
          sig åt på några punkter. Honor av Mermis nigrescens migrerar under fuktighetsperioder
          från jorden till vegetationen och lägger ägg. Äggen äts sedan upp av gräshoppor och
          kläcks i deras tarmar.
          Nematoderna tränger sedan igenom tarmväggen ut i kroppshålan.
          De flesta arternas ägg kläcks dock i jorden och juvenilerna migrerar till ytan i sökandet
          efter en lämplig värd.
          Migrationen sker oftast på natten eller under regniga väderperioder.
          Längden på de parasitiska faserna varierar hos olika arter från 7 dagar till 3 månader,
          varierar gör dessutom utvecklingen och äggläggandet.
          Det finns åtminstone två arter, Filipjevimermis leipsandra och M. nigrescens, som kan föröka sig utan befruktning.
          källa: http://www.vaxteko.nu/html/sll/slu/ex_arb_...14/ETP03-14.PDF

Typiskt Gossen Ruda... Vad jobbar du med egentligen?? eller är du bara obotligt naturintresserad?

Redigerat av Andypandy: 23-05-2007, 07:39

--------------------
          Krylbo, Sonnbo i Södra Dalarna

Citera
          Gossen Ruda
          Inlägg 22-05-2007, 15:59
          Länk hit: #4

Medlem
          Antal inlägg: 23 957
          Medlem nr: 296

Det senare. Yrket är teletekniker, sysslar med felmottagning och felavhjälpning av telefonväxlar.

--------------------
          Mera Japan-pop åt svenska folket AKB48と日本を発見するには、長い時間に起こった最高のことです

Straight for ever. Cogito, ergo sum.

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 13-08-2025, 03:09

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon