Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

2 sidor V  < 1 2  
          Skriv svarNytt inlägg
          > Norgeresa, tacksam för tips
          Pirum
          Inlägg 25-05-2007, 23:37
          Länk hit: #21

Validating
          Antal inlägg: 3 808
          Medlem nr: 5 448

Ja, det är fascinerande hur tungrots-R:et (eller vad man ska kalla det) har spridit sig över Norden, men det är nog en diskussion värd en egen tråd kanske smile.gif

Vad gäller nynorsk och bokmål så tycker jag nog att bokmål är enklare att förstå, generellt sett, även om många ord i nynorsk ligger närmre de svenska orden. Nynorsk är ju vanligare i Bergen än i exempelvis området Oslo-Halden. Som liten växte jag upp med SVT1, SVT2 och NRK, så jag har turligt nog sett väldigt många norska TV-program så har inga direkta problem när jag åker till Norge. Och även i vuxen ålder har jag sett mycket norsk TV, de är helt överlägsna på att kommentera flera vinteridrotter; backhoppning, skidskytte, skidåkning. En stor tragedi att NRK inte finns i grundpaketet i det digitala marknätet...håhåjaja. Vi borde främja nordiskt kulturutbyte genom att lägga in varandras TV-kanaler i näten billigt, det finns möjligheter för det nu i och med digital-TV.

--------------------
          zon2.5

Citera
          Tesa
          Inlägg 26-05-2007, 17:32
          Länk hit: #22

Medlem
          Antal inlägg: 3 397
          Medlem nr: 2 483

Håller väldigt mycket med föregående talare i det där om TV-kanalerna...nu ser jag ju på norsk analogt men det blir inte lika naturligt att slå över när man har digitalTV på resten..

--------------------
          Tesa
          zon 3-4
          Här finns min blogg: Uti vår hage...

Citera
          ninnisky
          Inlägg 26-05-2007, 18:15
          Länk hit: #23

Medlem
          Antal inlägg: 5 047
          Medlem nr: 3 958

Och när någon säger "Ka?" Så betyder det helt riktigt "Va?".

... det där gäller hela Norge

och förresten ta inte bara med ett paraply - ta var sitt yes.gif . mej ha vart i Bergen flere ganger och det ha bare regnet och regnet
          men icke forty har det vart morsamt (ursäkta stavningen) biggrin.gif

--------------------
          Det är dumt att slänga bort en hel cykel för att det kommit in ett gruskorn i kedjan...

Citera
          Pirum
          Inlägg 26-05-2007, 19:38
          Länk hit: #24

Validating
          Antal inlägg: 3 808
          Medlem nr: 5 448

Tror Bergen förra året hade regn 40 dagar i sträck...eller nåt sånt...det var rent bibliskt iaf. Och sen tror jag förbaske mig det fortsatte ett tag till.

--------------------
          zon2.5

Citera
          Elisabeth-Västku...
          Inlägg 28-05-2007, 12:43
          Länk hit: #25

Medlem
          Antal inlägg: 4 738
          Medlem nr: 45

Ni skrämmer mig väl inte????? Jag/vi har en viss föreställning om Bergen. En trevlig mysig stad

Nu va rvi i helgen i Varberg med husbilen. Och där var ju också några norrmän. Så min gubbe pratade med ett par (man får ju passa på) och vi fick några tips till. När man åker med husbilen kan det ju bli väldigt dyrt, bortsett från dyr mat, med alla färjor. Så vi får nog stanna utanför och ta bussen in. Om det nu finns en buss yes.gif

Edelweiss

Citera
          Österläge
          Inlägg 30-09-2007, 07:53
          Länk hit: #26

Medlem
          Antal inlägg: 1 073
          Medlem nr: 8 205

Hmm, lustigt att han tycker bergenska är lätt att förstå - jag som är halvnorsk (mamma från Haugesund - nära Bergen!) tycker faktiskt att bergenska är en av de svårare dialekterna...! Men en av grejerna är att de byter ut v-ljudet (hv i skrift) mot k, tex Kor (hvor = var), Koffor (hvorfor = Varför), Ka (hvad) osv... Vet man det är det lättre att dechiffrera! biggrin.gif Och så säger de "me" för "vi", oxå lite lurigt...

"Och när någon säger "Ka?" Så betyder det helt riktigt "Va?".
          ... det där gäller hela Norge"

- Nja, men västkusten iaf! På östlandet säger de vad, vor, vorfor etc.

Jag har inte varit i Bergen sen jag var liten men alla säger att det är en jättefin stad, så bli inte rädd Elisabeth! Men var beredd på regn, det regnar otroligt mycket hela hösten... Ungefär som i Göteborg! smile.gif Och ta regnKLÄDER, inte paraply - regnet på norska västkusten går nämligen inte lodrätt utan vågrätt, eftersom det blåser samtidigt - så har man paraply regnar det in under... Helt sant!!!

Redigerat av uteplatsen: 30-09-2007, 07:54

--------------------
          Liten trädgård i nordöstra Göteborg, zon 2.

Kika gärna in på min blogg! www.timjanoakleja.wordpress.com

Citera
          Elisabeth-Västku...
          Inlägg 30-09-2007, 08:56
          Länk hit: #27

Medlem

Vi kom aldrig till Bergen.

Vi funderade om vi skulle åka till Bergen eller till Sognefjorden. Och när vi fick reda på att det från Voss till Bergen är 57 tunnlar så avstod vi från det. Men vi läste i en norsk dagstidning sedan att Bergen var den torraste plats i Norge i år...........

Vi försökte ju läsa norska dagstidningar. Men vackert var det och vi skall nog åka dit igen. Och då kanske också till Bergen

Elisabeth

Citera
          Lilla Birka
          Inlägg 30-09-2007, 16:03
          Länk hit: #28

Medlem
          Antal inlägg: 4 878
          Medlem nr: 9 054

Elisabeth, vi var i Norge förra året och det går att åka till Bergen utan att åka i en massa tunnlar..... Jag lovar, för jag gillar inte heller tunnlar. Regnet får man dock räkna med, det regnade hela tiden vi var där, i juni 2006. Mysig stad- helt korrekt. Om man vill slippa "bom-pengar" ska man åka till Bergen på en lördag-söndag, vilket vi gjorde rolleyes.gif Vi åkte en hel del och jag säjer bara det: Även Norge är fantastiskt!

--------------------
          Den som väntar på att ta nästa steg, kan bli stående på ett ben resten av livet.

Citera
          Elisabeth-Västku...
          Inlägg 30-09-2007, 16:21
          Länk hit: #29

Medlem

Ja jag vet, kvinnan i turistbyrån förklarade vägen också men hon tyckte det kunde bli lite jobbigt med husbilen.

Vi körde inte heller den 25 km långa tunnel utan tog en tur med båten på sognefjorden istället. Och den var helt underbart.

Citera
          Österläge
          Inlägg 30-09-2007, 19:35
          Länk hit: #30

Medlem
          Antal inlägg: 1 073
          Medlem nr: 8 205

Nu ser jag att tråden ju var jättegammal, det missade jag i morse! Får skylla på att jag var morgontrött... wink.gif Men nu har du ju tips inför nästa semester! biggrin.gif

--------------------
          Liten trädgård i nordöstra Göteborg, zon 2.

Kika gärna in på min blogg! www.timjanoakleja.wordpress.com

Citera

2 sidor V  < 1 2
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 12-06-2026, 12:33

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon