Nu ligger det nära om det blir ett hus eller ej...
Vad jag nu behöver råd med är följande:
1. Vatten ur egen brunn - enskilt vatten Jag har fått en ritning från miljökontoret så jag vet var vattentäkten ligger i förhållande till avloppet. Avloppet är för övrigt relativt nytt och godkänt. Men det finns inget vattenprov taget, alltså jag vet ingenting om vattenkvalitén. Jag har pratat med miljökontoret och en vattenreningsfirma. Jag vet nu att man tar ett kemiskt, ett mikrobiologiskt prov samt att man även kan ta ett radonprov.
Vad jag har förstått är vanliga problem i trakten: hög halt av kalk och järn. Även rester från jordbruket kan komma in i brunnen. Radon är ovanligt. Jag har blivit rekommenderad att ta kemiskt och mikrobiologiskt prov. Mäklaren säger att det ska tas ett vattenprov och att det ska vara klart "tills jag flyttar in".
Men det tycker jag inte ok. Jag vill att det ska tas ett prov nu. För om det visar sig att vattnet inte är ok så måste man ha en apparat med filter. Sådan kostar (om jag minns rätt - hittar inte bland mina telfonanteckningar) 10.000 kr för mikrobiologiskt smutsigt vatten och 11.000 kr för kemiskt. (Nån som vet nått om det finns något kombinations-sätt?). Då vill jag pruta på priset på vad det skulle kosta. (Har redan prutat 45.000 kr) Är det rätt tänkt? Eller är jag en gnet?
Men mäklaren jagar mig som en drever. Han vill bara att jag ska skriva på papper och lägga upp handpenningen. Ska man skriva ett förbehåll? Eller hur gör man? Hur gör man förbehåll?
2. Radonmätning. Jag har frågat miljökontoret om detta med. Det finns områden i kommunen som betraktas som högrisk när det gäller radon, nu ligger inte huset här. Men övriga områden räknas som normalrisk. Nu fanns det inga hus i denna by, eller i de två allra närmaste, där man hade mätt radon. Men i en by lite längre bort, med samma sorts topografi, fanns det fastigheter som hade mätt, och några hade radonhalt över gränsen 200 Bq (beqerel). Nu kan man bara utföra tillförlitliga mätningar under eldningssäsongen, oktober - april, samt att mätningen ska göras under minst två månader. Att mäta nu är meningslöst och det kommer alltså inte bli nån klarhet i detta före ev. köp.
Man kan till radonsanering få hälften av kostnaden som bidrag, dock max 15.000 kr. (Det kan kosta 30.000 kr.) Jag har begärde nersättning av priset med 15.000 kr för detta, men det gick inte säljaren med på. Nu skulle säljaren mäta radonet "så det är klart före inflyttning" enligt mäklaren. Men vadå? Det är ju meningslöst.
OK. Jag kan leva utan att veta hur hög radonhalten är. Dö ska man ju göra till slut ändå. Men vattnets kvalité ställer till större problem.
Jag behöver kloka vänners synpunkter och råd!
--------------------
Eva i zon I
|