Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

2 sidor V   1 2 >  
          Skriv svarNytt inlägg
          > Blir det "järnnätter" nu eller..., stenkoll på SMHI, men...
          katah
          Inlägg 25-05-2007, 15:58
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 1 834
          Medlem nr: 4 107

Jag vågar inte riktigt släppa än och börja plantera alla mina nya plantor, de står alla ute redan så de är härdade, men når vågar man plantera. ( Jag har flera hundra plantor så det blir omöjligt att täcka alla inför en frostnatt utan då får jag konka dom in till västhuset igen vid frost... )
          Jag bor i zon 2-3 och det har varit frostfritt nästan 2 månader här och ändå fegar jag.

Hur gör ni andra ?

Citera
          Betty
          Inlägg 25-05-2007, 16:43
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 14 536
          Medlem nr: 14

Klipp från SMHI's sida med Frågor och svar.

"Fråga: När inträffar de s.k. järnnätterna?
          Svar: Det är de nätter under vegetationsperioden som enligt
          folktraditionen anses vara särskilt utsatta för frost. Datum
          skiftar mellan olika delar av landet.
          I Mellansverige ansågs natten till den 2 juni vara en sådan
          järnnatt, likaså nätterna mellan den 13 och 18 juni, lokalt också
          natten till den 23 juni. I Norrland betecknades även nätterna
          mellan den 28 och 31 juli samt mellan den 11 och 19 augusti som
          järnnätter.
          Det är ju inte särskilt ovanligt med frost i början och slutet av
          sommaren, men förhållandena växlar ju mycket från det ena året
          till det andra. Ena året kan varmluften dominera och göra nätterna
          milda, nästa år har kanske arktikluften ett utbrott som medför
          svåra frostnätter rätt allmänt under samma period."

Jag brukar avhärda mina växter första veckan i juni, sen planterar jag ut dem i rabatterna.

--------------------
          Norrbottenskusten zon 5-6

Citera
          Alexander-VG-zon...
          Inlägg 25-05-2007, 16:46
          Länk hit: #3

Medlem
          Antal inlägg: 23 015
          Medlem nr: 6 358

jag är nog den som är en av dom minst fega på hela odla ,, gäller det perenner som är växthus odlade så härdar jag dom i 1vecka sen åker dom direkt ner även om det är feb eller maj så åker dom direkt ner i marken sen får dom stå där även om det blir frost . men frost risken är över i södra Sverige ,, hos mig är det sällan frost i maj

är det perenner som jag köper på plantskolan så härdar jag inte alls och mina frö plantor har blivit härdade sen dom tittade upp då dom har stått där under flera frost nätter utan skydd fast dom bara hade hjärtebladen

Redigerat av flaxss: 25-05-2007, 16:50

Citera
          Björken
          Inlägg 25-05-2007, 17:45
          Länk hit: #4

Medlem
          Antal inlägg: 1 135
          Medlem nr: 5 335

Hmmmm det där med "järnnätterna" är inte lätt att veta när om och när de inträffar. Min gamla mor sa att tre nätter före och tre nätter efter midsommar var järnnätter.

Såååååååååå länge har jag aldrig kunnat vänta med att plantera ut för då har ju nästan halva sommaren gått tycker jag i varje fall. Jag vill njuta av blomsterprakten och då får jag ta risker ibland. Sedan är det så på försommaren eller våren vad man vill kalla det för så tål en hel del växter lite frost bättre än på hösten tycker jag i varje fall.

Däremot finns det ett mycket bra knep att ta till om man misstänker att det är på gång frost att sätta på vattenspridaren över området med "frostkänsliga" växter. Låter knepigt men ett uråldrigt knep var att sätta ut byttor med vatten vid frostkänsliga växter för vattnet drar till sig frosten. Jag räddade en gång för ganska många år sedan en stor jordgubbsodling från att bli förstörd genom att sätta vattenspridare över området över frostnatten.

Det fanns andra knep som också var användbara förr, nämner dem mest som ren kuriosa. Man tände eldar vid odlingarna eller gick man där på natten och drog lakan över så att man hela tiden höll växterna i rörelse.

Citera
          Alba
          Inlägg 25-05-2007, 17:54
          Länk hit: #5

Medlem
          Antal inlägg: 11 250
          Medlem nr: 8 513

Det du beskriver på slutet har jag sett i en film, där man gick hela natten med ett rep, tror jag det var, för att hålla säden i rörelse så den inte skylle frysa.

Jag har lärt mig att aldrig plantera ut växter före 6-8 juni då järnnätterna infaller hos oss.
          Tex på Kyrkogårdar här planteras aldrig växter före detta datum. Om det hänger samma med jänrnnätterna eller ej vet jag inte men jag har kopplat ihop det med risken för frost.

Citera
          Alexander-VG-zon...
          Inlägg 25-05-2007, 18:22
          Länk hit: #6

Medlem

så gör dom i florida och californien och medelhavs länderna ,, att dom sätter på vattenspridaren på nätterna i trädgårdar och över citrus odlingar under vinternätterna och dagarna . men man måste ha på vattenspridaren tills det blir plusgrader .

Citera
          katah
          Inlägg 25-05-2007, 18:28
          Länk hit: #7

Medlem

ja, inte blev ja ju klokare av det här dunno.gif wink.gif
          Antingen är man fegis och väntar ett par veckor till eller spelar högt och börjar plantera...
          Ska man slå krona och klave smile.gif

Alba, vilken zon bor nu i ?

perenner skulle jag kanske våga att börja med...

Citera
          Alexander-VG-zon...
          Inlägg 25-05-2007, 18:38
          Länk hit: #8

Medlem

CITAT (katah @ 25-05-2007, 19:28) *
          ja, inte blev ja ju klokare av det här dunno.gif wink.gif
          Antingen är man fegis och väntar ett par veckor till eller spelar högt och börjar plantera...
          Ska man slå krona och klave smile.gif

Alba, vilken zon bor nu i ?

perenner skulle jag kanske våga att börja med...

vad är det för typer av växter som ska planteras ut ?

Citera
          Fera
          Inlägg 25-05-2007, 18:54
          Länk hit: #9

Medlem
          Antal inlägg: 185
          Medlem nr: 9 996

kompiskram.gif Järnnätter
          Ja det kan vara mycket lokalt!
          Har flyttat ca 3 mil för 13 år sedan. Har sedan dess inte haft någon "järnnatt". Peppar peppar..........
          På förra stället bodde vi i 21 år där var det frost någon gång mellan 6 - 10 juni minst i 20 av dessa år!
          På hösten är det likadant, frost flera veckor tidigare på förra stället!

Citera
          katah
          Inlägg 25-05-2007, 20:34
          Länk hit: #10

Medlem

Vilka växter jag har?

Jag har planterat i år över 130 olika sorter.. så jag har tappat räkningen totalt, måste sortera allt under veckan som kommer nu.
          Men ca. 500 perenner och 500 sommarblommor vanliga och mindre vanliga, massa orange-lila-gula-vita som passar till torrare soliga söderläge, där har varit mina kriterier, men det finns även några avvikelser.

Så nej, mitt svar hjälper inte så mycket, min fråga är mer generell karaktär, hur tänker ni andra kring sommarens ankomst helt enkelt och vilka risker ni är berädda att ta.

över 10 år sedan när jag bodde på helt annanstans, hade jag drivit fram lobelior sedan januri och sedan planterade jag dom ute i slutet av maj, och efter natten var de döda, stendöda... det var icke roligt !

Men nu lever jag i en varmare zon.

Det enda som jag tänker att " tänk om det inte kommer någon frost alls, då hade jag kunnat plantera redan 1 .april " flirting.gif

Hur härdar ni tomatplantor? Jag tror att jag måste plantera 20-30 st ute bara för att jag klarar inte att slänga småplantor och jag kan omöjligen odla mer än 40-50 hinkar i växthuset och jag vill ju hällst ha lite annat också än bara tomater där... wink.gif

Citera
          Alexander-VG-zon...
          Inlägg 25-05-2007, 21:22
          Länk hit: #11

Medlem

sommarblommor - övervintrade som ,pelargonänglatrumpet,fuschia m.f åker ut när det är plusgrader på dagen så i skåne är dom ute under flera dagar på våren även under vintern/hösten . sen i mars stannar dom även ute en del nätter med skydd . så mina fleråriga sommar blommor är ute mars-april-maj på natten på dagen hela året med färredagar under vintern .

kanna,dahlia,oxalis,zerfyrlilja m.f planterar jag i näringsrik jord i slutet av feb sen ställer jag dom inne och sen åker dom ut i söder när norr håller +10c +15c även natttid med skydd . eller åker dom direkt i marken i mars-april inget skydd för frost

ettåriga köper jag och ställer ut direkt med skydd på nätterna ,, har jag frö plantor så härdar jag dom i april även dom är ute utan skydd i maj .

i maj åker allt i jorden .

perenner eller trädgårds växter åker oftast direkt ner i marken när som helst på våren och får inget skydd . dom klara sig fint även om det blir vårfrost eller järnnätter . är det växthus odlade perenner härdas dom i en vecka med skydd om det blir svår frost sen efter den veckan får dom kämpa för sig själva mot kyla .

allt har klarat sig fint fint hos mig

tomater och paprika,chili m.f tar jag från frön , tomaterna stannar inne lika så paprika och chili . och dom kommer ut sen på dagen i söder när norr håller +15c +20c . sen får dom skydd om det blir under +5c på nätterna annars brukar jag ta in dom på natten . tomat och paprika .m.m stannar ute på natten när den håller runt +10c skyddar inte dom om det blir 0c +5c ett fåtal nätter . jag härdar dom inte utan sätter bara ut dom direkt i söder och kollar tempen

Redigerat av flaxss: 25-05-2007, 21:27

Citera
          Gåsis
          Inlägg 25-05-2007, 21:26
          Länk hit: #12

Medlem
          Antal inlägg: 2 524
          Medlem nr: 5 050

Jag bor i zon sju och här planteras inget ut förrän det är garanterat frostfritt. Finns lite som gör en så ledsen som när allt man lagt så mycket möda på dör. Har jag bara plats så väntar jag, hellre en vecka utan och en sommar med, än tvärt om.

/Åsa

Citera
          Alexander-VG-zon...
          Inlägg 25-05-2007, 21:30
          Länk hit: #13

Medlem

CITAT (Gåsis @ 25-05-2007, 22:26) *
          Jag bor i zon sju och här planteras inget ut förrän det är garanterat frostfritt. Finns lite som gör en så ledsen som när allt man lagt så mycket möda på dör. Har jag bara plats så väntar jag, hellre en vecka utan och en sommar med, än tvärt om.

/Åsa

kan tillägga att jag gör så med mina plantor i denna delen av Sverige ,, som Gåsis säger i norra och mellersta Sverige är frost risken mycket mer överhängdae och järnnätterna mer än södra där jag bor

Citera
          zaaritha
          Inlägg 25-05-2007, 21:37
          Länk hit: #14

Medlem
          Antal inlägg: 9 608
          Medlem nr: 2 237

Men--Västergötland?
          Södra Sverige?

Citera
          Eva 33c
          Inlägg 25-05-2007, 21:38
          Länk hit: #15

Gäster

Jag bor i zon 5 och mina frösådda perenner är avhärdade sedan ganska länge, omkring början på maj tror jag att de fick flytta ut från växthuset. Minnet är verkligen kort... Först med lite skydd under fiberväv. Nu håller jag på att plantera ut i rabatterna i den takt jag hinner rensa och göra i ordning.
          Ettåringarna däremot får inte flytta ut förrän efter 6 juni, då brukar järnnätterna infalla här fast förra året hade vi inga.

Citera
          Alexander-VG-zon...
          Inlägg 25-05-2007, 21:39
          Länk hit: #16

Medlem

CITAT (zaaritha @ 25-05-2007, 22:37) *
          Men--Västergötland?
          Södra Sverige?

jag vet inte var gränsen går var och när det blir södra,mellersta,norra Sverige

Citera
          renate
          Inlägg 25-05-2007, 21:44
          Länk hit: #17

Medlem
          Antal inlägg: 5 656
          Medlem nr: 834

Mina tagetes har stått ute nu i ett par dager,en del planterade jag i min roskruka tillsammans med lobelior.Jag ha bara tagetes som sommarblommor och mina dalior är planterade ute nu.Vid ev frost får jag täcker med fiberduk.Tomaterna står i växthuset,det är inte tillräckligt varmt ute på natten.Perennsådder har stått ute länge.Har inte planterat i krukor än,det gör jag i början av juni.

--------------------
          MVH Renate zon 4

Citera
          Alba
          Inlägg 26-05-2007, 11:55
          Länk hit: #18

Medlem
          Antal inlägg: 11 250
          Medlem nr: 8 513

/........../
          Jag brukar avhärda mina växter första veckan i juni, sen planterar jag ut dem i rabatterna.
          [/quote]

/........../

Hur gör du när du avhärdar ....med flera lager fiberduk eller .....

Citera
          Alexander-VG-zon...
          Inlägg 26-05-2007, 12:09
          Länk hit: #19

Medlem

när jag avhärdar så sätter jag ut dom i norr blir det frost på natten eller under +5c beroende växt så läger jag över 1-2lager grön vinterväv . på dagen och kvällen inget skydd alls detta gäller krukväxter

Citera
          Floppy
          Inlägg 26-05-2007, 14:52
          Länk hit: #20

Medlem
          Antal inlägg: 1 730
          Medlem nr: 5 838

Oj...jag är brutal av mig...lika så min svärmor...både hon och jag har ställt ut en massa..pellisar, Lisor, Petunior, lite kryddor, Klockmalva, busktomaterna och parikorna... de har stått ute nu i ca 2 veckor och inget har visat minsta tecken på att vilja ge upp...jag hävde 3 lager fiberduk över den första veckan men inget nu...
          ...min svärmor är mer brutal än jag...hon ställer bara ut sina pellisar...ingen avhärdning här inte...hon använder inte ens fiberduk...hon bor 500 m från havet och har lite skydd ifrån träden men sen är det lite blåsigt ibland ...hon säger...om det dör så dör det...då är de veka då ska jag inte ha det...å sen skrattar hon...hon är för go ibland...ni ska se när hon planterar...jösses säger jag bara ...hon är ganska brutal där också...men det är sällan nått dör för henne...det mesta klarar sig...hon har till och med ställt ut alla sina änglar...de har stått i 3-4 veckor i växthuset men sen slängde hon ut det...de står ganska skyddat ändå längst med huset...mina mini änglar får stå inne än...där är jag för feg...

Alla är vi olika...men så har vi gjort och vi bor i zon 4...

Redigerat av Floppy: 26-05-2007, 14:52

--------------------
          Kladdar och kletar i zon 4

Citera

2 sidor V   1 2 >
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 19-09-2025, 20:05

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon