Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

5 sidor V  < 1 2 3 4 5 >  
          Skriv svarNytt inlägg
          > Det fattas bara prisjägare, Most wanted" sjuka och arbetslösa latmaskar"
          anna_rispan
          Inlägg 29-05-2007, 13:39
          Länk hit: #41

Medlem
          Antal inlägg: 4 869
          Medlem nr: 4 761

CITAT (Bettson @ 29-05-2007, 14:32) *
          ../../
          Och att bli avstängd för att du inte kan prestera ett arbetsintyg från ett företag som gått i konkurs tycker jag nog också är ganska horribelt. Det är ju intet du själv rår för.

Mmm låter onödigt krångligt. Har man betalat sin avgift till a-kassan o betalat sin skatt utifrån sin inkomst borde det inte vara så himlans krångligt. Men jag är förmodligen inte tillräckligt ekonomiskt sinnad eller påläst för att kunna ge mig in i kampen med statens ekonomer. sad.gif

Citera
          Betty
          Inlägg 29-05-2007, 13:43
          Länk hit: #42

Medlem
          Antal inlägg: 14 536
          Medlem nr: 14

CITAT (Betty @ 29-05-2007, 09:07) *
          "Åtgärder genom af's försorg"...
          Försvann inte alla sådana åtgärder i och med regeringsskiftet?

CITAT (Bettson @ 29-05-2007, 14:22) *
          Det finns visst lite kvar. Starta egetstödet tex fast det har säkert ett annat namn nu, de brukar byta namn på "samma" stöd sisådär vartannat år.

Förut hade du ett års a-kassa. Om du efter halva tiden ville prova att starta eget så kunde du göra detta med stöd i sex månader. Lyckades du så försvann du så att säga från systemet och klarade dig i fortsättningen själv.

Om inte så kunde du efter sex månader lägga ner firman och fortsätta på ditt återstående halvår i a-kassa.

Om du skull egöra samma sak idag så har du nolldagar kvar efter det försöket eftersom starta egetstödet tas ifrån dina a-kassedagar. Så därför kommer det nog att bli färre som startar eget.

Fast ifall du ändå ville starta eget....

Först vill många arbetförmedlare utreda ifall du är anställningsbar. Och handläggaren gör inget de först tre månaderna för då är du inte prioriterad.

När så handläggaren efter 3-6 månader har utrett ifall du är anställningsbar eller inte och kommit fram till att du inte är det så måste du gå på diverse startaegetkurser i AF regi. Så har 5-7 månader gått.

Så får du klartecken men AF kräver att din firma skall vara registrerad och ha fått beviljad F-skattsedel och momsregistrering klar innan de tar ställnign till ett stöd. Kan påpeka att inga andra regler om tex moms gör att du inte kan starta företaget. Inte f-skatt heller. Men AF har en egen standard. Detta tar ytterligare en månad. Sedan får du ett ja eller nej och kan då få sex månader stöd.

Och så finns det vissa arbetförmedlare som i stället säger att då får inte ens en gång registrera en firma förrän du fått stödet för då har du startat under din ärbetslöshet och då dras a-kassan in. Den ena säger si och den andra säger så.

Med de nya reglerna så innebär det att du i bästa fall har bara fyra månader kvar av din a-kasseperiod.SÅ stödet är i så fall minskat till fyra månader pga systemets seghet.Har du så satsat din tid p att få ett startstöd och inte lyckas så är du ganska körd, tyvärr.

Allt detta skulle kunna göras mycket effektivare och faktiskt med kundernas ( de arbetslösas ) värdighet i behåll.

Jösses vilket regelverk! Man kan ju bli ju mörkrädd för mindre... wacko.gif

--------------------
          Norrbottenskusten zon 5-6

Citera
          Leia
          Inlägg 29-05-2007, 13:54
          Länk hit: #43

Medlem
          Antal inlägg: 3 145
          Medlem nr: 7 103

Hejja Bettson!!!!

Blev så glad när jag loggar in på Odla och ser att du startat en tråd! tummenupp.gif yahoo.gif
          Jag är också en av dem som saknat dina inlägg! wub.gif

Tur att man inte tillhör de arbetslösas skara, vi har ett par extraarbetare på mitt jobb som har berättat den ena konstigare regeln än den andra, som faktiskt gör att de ibland måste tacka nej till att arbeta. confused.gif

Redigerat av Leia: 29-05-2007, 13:54

Citera
          Pirum
          Inlägg 29-05-2007, 15:29
          Länk hit: #44

Validating
          Antal inlägg: 3 808
          Medlem nr: 5 448

Antalet långtidsarbetslösa ungdomar i Göteborg har åtminstone ökat med mellan 300 och 400% på ett år, minns inte exakta siffran. Detta eftersom arbetsförmedlingen efter valet har tagit fram stora giljotinen när det gäller åtgärder. Stod i Metro eller City igår eller idag. (Ja, jag har inget närminne...)

--------------------
          zon2.5

Citera
          Hannele
          Inlägg 29-05-2007, 18:46
          Länk hit: #45

Medlem
          Antal inlägg: 9 732
          Medlem nr: 22

CITAT (Tezzla @ 28-05-2007, 23:22) *
          PRECIS vad jag också tänkte flirting.gif Det är knappast så att det som sker nu är något nytt.

Nej, det har inget med den nya regeringen att göra, rikta pilarna åt rätt håll,
          breven och villkoren såg exakt likadana ut under förra regering.

--------------------
          Carpe Diem. Fånga dagen.

Ta ingen skit, tjejer! Grynet

Citera
          Bettson
          Inlägg 29-05-2007, 19:29
          Länk hit: #46

Medlem
          Antal inlägg: 2 745
          Medlem nr: 882

CITAT (Hannele @ 29-05-2007, 19:46) *
          Nej, det har inget med den nya regeringen att göra, rikta pilarna åt rätt håll,
          breven och villkoren såg exakt likadana ut under förra regering.

Kanske gjorde breven det, Jag vet faktiskt inte. Men hur som helst. Vanligt folkvett och hyfs och en tolkning av reglerna på bästa möjliga sätt tycker jag faktiskt inte är att begära för mycket. SÅ spelar det väl ingen roll ifall reglerna är nya eller gamla. De fungerar inte tillfredställande utan hindrar folk från att arbeta. Kränkande desstutom.Myndigheten agerar som en feodalherre på 1920-talet ungefär. Det är faktiskt ovärdigt år 2007.

Men nytt är:

Att inträdet i a-kassan höjdes från 16 timmar till 20
          Jag tror men kommer inte säkert ihåg att tiden innan du får söka in är höjd till mera än fem veckor med 20 timmars sysselsättning.

Tiden innan du är fullvärdig medlem är höjd.

Att åtgärder numera räknar ner dina a-kassedagar istället för att du får en "time-Out" för att hitta nya vägar.

Att ungdomsgarantin är försvunnen.

Och icke minst a-kasseavgiften är höjd, visserligen mot ett jobbavdrag som naturligtvis har störst effekt för de som tjänar mest.

Jag vet inte om det redan är infört eller om det ska införas i höst att du är skyldig att söka jobb över hela Sverige redan från första arbetslöshetsdagen. FÖrut hade man ju i alla fall ett visst antal dagar då man kunde söka på hemorten.

Och jag har banne mig inte varken sett eller hört något undantag från den regeln. Jag undrar hur många barn som skall få tillbringa sin barndom med att flytta ett par gånger per år, byta skola och allt vad det innebär. En förflackad utbildning som barn pga av många flyttar kommer att bli en klassfråga.

Det spelar för farao ingen roll vilken regering det är som infört vad. Det känns helt oväsenltligt att diskutera. Jag reagerar mera över att jag tycker det är dåliga förändringar och att många är orättfärdiga, samt att en myndighet tar sig rätten att kränka människor utan anledning.

När sedan reglerna motverkar sitt syfte så kan jag inte låta bli att undra vilken skrivbordsnisse utan verklighetkontakt som är satt att utforma dessa direktiv. thumbdown.gif

Säger

Bettson som är skrivbordsnisse.

Får för övrigt tacka för välkomnandet. Men jag vet inte riktigt ifall jag är tillbaka eller om jag bara har ett utbrott av överskottsadrenalin naughty.gif

Man kan få det ibland med stigande ålder sägs det. yahoo.gif

thanks.gif

Citera
          Gita
          Inlägg 29-05-2007, 19:38
          Länk hit: #47

Medlem
          Antal inlägg: 5 162
          Medlem nr: 8 833

CITAT (Bettson @ 29-05-2007, 14:32) *
          Men att hota med avstängning för att man ska på arbetsintervju borde vara tjänstefel. Inte systemfel.
          Jag vet inte vilket det är, systemfel eller tjänstefel. Personligen tycker jag nog att det är både och.

Och att bli avstängd för att du inte kan prestera ett arbetsintyg från ett företag som gått i konkurs tycker jag nog också är ganska horribelt. Det är ju intet du själv rår för.

Men hallå, AF kan inte stänga av någon, det är A-kassorna som bestämmer om någon inte är berättigad till ersättning.
          Gita

Citera
          Bettson
          Inlägg 29-05-2007, 19:51
          Länk hit: #48

Medlem

CITAT (Gita @ 29-05-2007, 20:38) *
          Men hallå, AF kan inte stänga av någon, det är A-kassorna som bestämmer om någon inte är berättigad till ersättning.
          Gita

Men det är AF som rapoorterar regelbrott. Och det är AF som tolkar vilka brott som är brott. Och det är Af som hotar med avstängning. Inte farao är det a-kassepersonalen.

Det har förresten blivit stor skillnad sedan a-kassorna skiljdes från fackföreningarna. Så många arbetgivarintyg som jag skrivit så vet jag vilka a-kassor som har de värsta plitarna som beter sig illa. Alla andra skall svara på minuten, själva har de inga telefontider. `De skriver kryptiska brev som ingen förstår. Man kan inte nå någon för att fråga. Gnäller på petitesser som inte har någon betydelse. Och man kan inte för att minska problem och handläggning för den som väntar på pengar fråga en handläggare. De gär sig oanträffbara.

Och så finns det de a-kassor som gör sitt jobb och är trevliga desstutom. Det är faktiskt stor skillnad i handläggning om man säger så.

Medlemmen i a-kassan har löst en försäkring och ska bli behandlad som en försärkingstagare. Inte som en bidragstagare för det är denne inte. Det är viss skillnad.

Citera
          LadyG
          Inlägg 29-05-2007, 20:31
          Länk hit: #49

Medlem
          Antal inlägg: 8 260
          Medlem nr: 6 231

CITAT
          Under första kvartalet ifrågasatte arbetsförmedlingarna a-kasseersättningen för nästan 3 300 personer. Det är 37 procent fler jämfört med samma period i fjol, enligt Inspektionen för arbetslöshetsförsäkringen (IAF).

Framför allt är det de unga arbetssökande som får sina a-kasseersättningar ifrågasatta. 21,5 av 1 000 personer under 25 år fick ersättningen ifrågasatt, jämfört med 6,7 av 1 000 för dem över 55 år.

http://www.e24.se/dynamiskt/arbetsratt/did_15586217.asp

--------------------
          "Start by doing the necessary, then the possible and suddenly you are doing the impossible." - St. Francis of Assisi

Citera
          Hannele
          Inlägg 29-05-2007, 21:22
          Länk hit: #50

Medlem
          Antal inlägg: 9 732
          Medlem nr: 22

CITAT (Bettson @ 28-05-2007, 16:21) *
          Man blir bara lite bannad ibland. Jag förstår inte den nya regeringens politik och inställning att alla sjuka och arbetslösa är latmaskar och genast måste drivas till arbete.

CITAT (Bettson @ 29-05-2007, 20:29) *
          Kanske gjorde breven det, Jag vet faktiskt inte. Men hur som helst. Vanligt folkvett och hyfs och en tolkning av reglerna på bästa möjliga sätt tycker jag faktiskt inte är att begära för mycket. SÅ spelar det väl ingen roll ifall reglerna är nya eller gamla. De fungerar inte tillfredställande utan hindrar folk från att arbeta.

Du spottar och fräser åt alla håll och skyller på fel institution. Jag kan förstå, att man i all denna byråkrati blir arg, men reglerna för arbetslösa är ganska tydliga; Arbete, även tillfälligt, prioriteras alltid, samt arbetssökande och intervjuer. Jag förstår inte, vad som har gått snett i er kommunikation, men man jagar inga huvuden på AF (och det har inte blivit sämre med nya regeringen heller, man slänger ingen på gatan). flirting.gif

--------------------
          Carpe Diem. Fånga dagen.

Ta ingen skit, tjejer! Grynet

Citera
          Netha
          Inlägg 29-05-2007, 21:48
          Länk hit: #51

Gäster

Hej och Heja Betsson! bravo.gif Kul att se dig här igen kram2.gif

Visst har det blivit strängare nu efter regimbytet, det säger ju personalen själv.
          Min närmsta vän jobbar inom AF - AMS (chefspost) och hon kan intyga att direktiven hårdnat och många far illa i AF-svängen.

Nu har inte jag läst mer än några få inlägg i tråden, men jag förstår att de flesta INTE fått jobb med hjälp av AF
          och så är också fallet i vår familj och alla vi känner.
          Faktiskt så har jag aldrig hört talas om någon enda som fått jobb med hjälp av AF.
          Är inte detta konstigt?

Vad sysslar de eg. med, där på kontoren?

Citera
          Bettson
          Inlägg 29-05-2007, 22:00
          Länk hit: #52

Medlem

CITAT (Hannele @ 29-05-2007, 22:22) *
          Du spottar och fräser åt alla håll och skyller på fel institution. Jag kan förstå, att man i all denna byråkrati blir arg, men reglerna för arbetslösa är ganska tydliga; Arbete, även tillfälligt, prioriteras alltid, samt arbetssökande och intervjuer. Jag förstår inte, vad som har gått snett i er kommunikation, men man jagar inga huvuden på AF (och det har inte blivit sämre med nya regeringen heller, man slänger ingen på gatan). flirting.gif

Joho då , det gör man visst. Och man skickar folk på inkasso och hotar med kronofogden när det tom är AF som gjort fel.
          Trots att den anställde försökt på rättelse flera gånger så fick han bara ett brev tillbaka som talade om att du får väl gå till domstol ungefär , men pengarna ska in annars blir det kronolle. Man kan bli beskylld för fusk utan att ha gjort fel tom.

Visserligen fräser jag en hel del men faktiskt så bad min uppdragsgivare mig att hjälpa deras anställde. Och jag förstår att det var motigt för honom han hade försökt prata med dom i en hel månad. Men efter att jag "fräst" en del så fick han sina pengar tillbaka för han hade ju inte gjort något fel. Men inkassokostnaden kom han inte ifrån.Och mig tog det faktuskt mer än en halv dag att få rättelse, läsa regler, skriva papper och överklagande. Nu var ju arbetsgivaren sjysst mot sin anställde och tog den kostnaden på några tusenlappar

I affärslivet i övrigt så får den som utfärdat inkassot ta på sig kostnaden ifall det varit felaktigt. Men inte a-akassan inte.

Fast den aställde var nöjd med att få sina niotusen tillbaka. Men mest lättad var han av att inte längre vara beskylld för fusk. Den stackars hederliga karlen hade väl inte parkerat fel i hela sitt liv en gång och fuskbeskyllningarna tog honom hårt.

Och om reglerna var tydliga så skulle väl inte för sjutton så många arbetsförmedlare feltolka detta. Och är det inte slöseri med resurser att göra stora branskårsutryckningen men omedelbar utredning på en person som dessutom inte uppbär a-kassa. För mig är det att slå in öppna dörrar.

Och för Farao. Även om jag inte fräser så finns det en del regeringsrepresentanter speciellt han med hästsvansen som uttrycker sig ordagrant:

Ja, vi måste minska på bidragen så att arbetslösa och sjuka kommer i arbete.........

Är inte det en lite snedvriden syn på saker och ting. Man förusätter att alla sjuka är simulanter som genast blir friska om man tar bort bidraget eller att arbetlösa helt plötsligt hittar jobb för att bidraget dras in. Ja han med hästsvansen får mitt blodtryck att stiga till oanade grader bara jag ser honom.

Feltänkt är hela hans uttalande och visar på en arrogant männisosyn.

Både sjukpeng och a-kassa är en kollektivt finansierad försäkring. Man ska bli behandlad som en försärkingstagare och inte som en bidragstagare och potensiell fuskare.

Citera
          Pia L
          Inlägg 29-05-2007, 22:04
          Länk hit: #53

Medlem
          Antal inlägg: 2 662
          Medlem nr: 7 292

Hannele, Bettson skyller inte på fel intutition, det är AF som skickar ut breven, det är AF som kommer med både muntliga och skriftliga hot, Bettson är långt ifrån ensam om den här erfarenheten.
          Arbete, även tillfälligt, prioriteras alltid, samt arbetssökande och intervjuer......önsketänkande, men det är inte så det fungerar, varför vill du inte läsa det som vi andra själva har varit med om?
          Det är våran upplevelse, inte vad vi tror utan ungdomars vardag på många håll i sverige idag.
          Och vad det gäller att AF inte skulle jaga huvuden, ibland så är det så att man får känslan av att dom anställda på AF har provision på alla insparade kronor per avstängd arbetssökande....jaja, jag vet att det inte ÄR så, men känslan är sån.

--------------------
          Frihet är att ha modet att följa sina känslor.

Citera
          Magdis
          Inlägg 29-05-2007, 22:43
          Länk hit: #54

Medlem
          Antal inlägg: 8 694
          Medlem nr: 4 012

I Piteå landsförsamling söker de ny kyrkoherde nu och det var bl.a en 19-årig tjej utan någon utbildning alls som sökt tjänsten. giggle.gif Första tanken är ju "är hon dum i huvet?" men vid närmare efterforskningar visade det sig att det var AF som tvingat henne att söka alla lediga tjänster inom orten oavsett behörighet.

Citera
          Rose
          Inlägg 30-05-2007, 00:03
          Länk hit: #55

Medlem
          Antal inlägg: 620
          Medlem nr: 9 917

"Hederlighet stod Ann dyrt " blink.gif

--------------------

Citera
          Rose
          Inlägg 30-05-2007, 00:08
          Länk hit: #56

Medlem
          Antal inlägg: 620
          Medlem nr: 9 917

CITAT (Pia L @ 29-05-2007, 23:04) *
          ibland så är det så att man får känslan av att dom anställda på AF har provision på alla insparade kronor per avstängd arbetssökande....jaja, jag vet att det inte ÄR så, men känslan är sån.

Nog förekommer provision, inte på AF men väl på FK. angry.gif

http://mobil.svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp?...mp;lpos=extra_0

--------------------

Citera
          Airamya
          Inlägg 30-05-2007, 07:33
          Länk hit: #57

Medlem
          Antal inlägg: 1 177
          Medlem nr: 3 968

CITAT (Bettson @ 29-05-2007, 14:22) *
          Det finns visst lite kvar. Starta egetstödet tex fast det har säkert ett annat namn nu, de brukar byta namn på "samma" stöd sisådär vartannat år.

Mja, starta-eget-stödet är borta, även möjligheten till praktik är borta, liksom en del annat.

Jag har en hel del tråkiga erfarenheter av AF men har konstaterat att mycket hänger på vilken typ av handläggare man får. Jag har nog haft alla sorter.
          I nuläget har jag en handläggare som tror på mig till 100% och verkligen kämpar för mig. Han ringer ibland bara för att kolla hur jag mår (eftersom han vet att jag snubblar mot en depression emellanåt), han ställer inga krav på mig (eftersom han vet att jag aktivt söker arbete), han föreslår mig till alla arbetsgivare som ringer till AF (om de har ett jobb som passar mig) och just pga detta sistnämnda har jag nu fått jobb över sommaren.
          Han är en raritet och unik i branschen, jag vet biggrin.gif
          Jag har som sagt varit med om det motsatta oxå.
          Jag hoppas att allt löser sig till det bästa för din son, Bettson, och även för alla andra som manglas runt i systemet.
          Det är bra att bli förbannad. Det är katastrof när man blir apatisk.

--------------------

"Det finns inget problem som är så litet att det inte går att blåsa upp till orimliga proportioner."
          Citat från Lena:-) här på Odla

Citera
          Bettson
          Inlägg 30-05-2007, 07:56
          Länk hit: #58

Medlem

Är lite dålig på att länka, men det här hittade jagpå AF egen hemsida så jag tror nog att det finns kvar, eller också sköter de sin hemsida väldigt dåligt.ELler Också kan det vara så att arbetsförmedlarna får välja bidrag upp tillen viss pott, jag vet faktiskt inte för vissa säger att det finns och andra säger att det inte finns.

Så här stod det i alla fall på deras hemsida.

Information om att starta eget
          Information om förutsättningarna för Starta Eget-bidrag, beskrivning av processen och det stöd du kan få för att utveckla din affärsidé. Kommunens roll bl a som tillståndsgivare och rådgivare för offentliga lån/bidrag.

Följande medverkar: ALMI, Arbetsförmedlingen och Krokoms kommuns näringslivskontor. Mer information på www.almi.se www.nutek.se

Anmäl dig i förväg till Arbetsförmedlingen, tel 010-486 45 89, 010-487 16 92

Tid: 30 maj kl 09:00 - 11:00

Plats: Arbetsförmedlingen Krokom

Typ av tjänst: Starta eget företag

Vägbeskrivning: .

Målgrupp: Du som funderar på att starta eget

Arrangör: Arbetsförmedlingen Krokom

För mer information: Arbetsförmedlingen Krokom

Citera
          Airamya
          Inlägg 30-05-2007, 08:00
          Länk hit: #59

Medlem
          Antal inlägg: 1 177
          Medlem nr: 3 968

Förunderligt.
          Här där jag bor är det helt borta i alla fall.

--------------------

"Det finns inget problem som är så litet att det inte går att blåsa upp till orimliga proportioner."
          Citat från Lena:-) här på Odla

Citera
          Betty
          Inlägg 30-05-2007, 08:06
          Länk hit: #60

Medlem
          Antal inlägg: 14 536
          Medlem nr: 14

CITAT (Rose @ 30-05-2007, 01:08) *
          Nog förekommer provision, inte på AF men väl på FK. angry.gif

http://mobil.svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp?...mp;lpos=extra_0

Det förekom inte förekommer... rtfm.gif
          Reportaget handlade om Försäkringskassan i Västra Götalands län och sändes den 15 februari 2005 i TV-programmet Uppdrag granskning. Numera får ingen provision för att sjukpensionera sjukskrivna, varken i Västra Götalands län eller i något annat län.

--------------------
          Norrbottenskusten zon 5-6

Citera

5 sidor V  < 1 2 3 4 5 >
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 15-06-2026, 01:06

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon