Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Hjälp med Rodedendron, syren och lite annat, Min rondedendron ser hängig ut!
          Cocos
          Inlägg 30-05-2007, 09:24
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 18
          Medlem nr: 10 743

Hej.

Jag och min sambo har precis flyttat in i vår första egna villa och därmed fått nöjet att äga en egen trädgård. Eftersom jag aldrig tidigare i mitt liv ägnat någon större uppmärksamhet åt trädgårdslivet har jag ingen aning om vad som ska göras. Så för att lära mig lite tänkte jag att jag skulle ställa en massa frågor till er biggrin.gif Trädgården ligger intill vägen mitt i en granskog och huset är byggt 68 och troligen är det mesta av trädgården ungefär lika gammal. De som ägde huset innan oss var inte ett dugg intresserade av trädgården så den är rätt så försummad. Zon 2, jordmån åt det lerigare hållet.

Min första fråga är om denna Rodedendron. Den ser inte speciellt pigg ut. Den är jätte gles nertill och bladen ser inte kul ut. Vad är det för fel? Kan man pigga upp åldringen lite? Eller finns det något annat jag kan göra för att den ska må så bra som möjligt?
          Får sol ca 4 timmar/dag, står i norrläge.

Bifogad fil  rhodedendron1.jpg ( 12.88k ) Antal nedladdningar: 18

Bifogad fil  rhodedendron2.jpg ( 12.76k ) Antal nedladdningar: 14

Min andra fråga är hur man får syrenen att blomma bättre och bli lite tättare nertill. Som det är nu finns det inte speciellt många blommor eller blad och det mesta sitter som ett tak allra längst upp i busken.
          Sol nästan hela dagen, söderläge.

Bifogad fil  syren.jpg ( 11.84k ) Antal nedladdningar: 14

Min tredje fråga är vad jag ska göra med Häggmispelhäcken som planterades i höstas? Klippning, allmän skötsel mm. Den är ca 50 - 75 cm hög.

Bifogad fil  haggmispel.jpg ( 12.12k ) Antal nedladdningar: 14

Sen har jag en buske som är beskärd ca 50-100 cm från marken. Dessa stumpar är kvar och ser torra och döda ut. Runt omkring har det sedan kommit en massa nya skott som bildar en ny buske. Ska dessa beskärda "pinnar" stå kvar eller kan man såga bort dem? I så fall när kan de tas bort? Vad är det för sort?

Bifogad fil  buske.jpg ( 24.19k ) Antal nedladdningar: 41

Ursäkta de dåliga bilderna de är tagna med min mobil. Hoppas någon kan svara på mina frågor smile.gif

Redigerat av Cocos: 30-05-2007, 10:30

--------------------
          Den som inte frågar får inte veta!

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 27-07-2025, 23:50

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon