Jag har blivit helt såld på pioner! Har suttit och googlat lite men inte hittat någon bra sida med bra information om dem... Så jag ber er, expertisen, om hjälp.
Jag har fler ställen i trädgården där en liten pionbuske skulle passa alldeles utmärkt, så frågan är vart jag ska sätta till en början. Det här är mina alternativ (alla i sydvästläge, växtzon II):
1. Mellan mina New Dawn och min Flammentanz. Här är det väldigt torrt med full solsken hela eftermiddagen. Endast skugga fram till två-tiden. Här skulle jag i så fall vilja ha en ljust rosa eller en vit - tips på sorter?
2. Mellan min Paradisbuske och Schersminen - gott om plats, ganska mycket skugga, blir nog mest bara kvällssol. Här skulle jag kunna tänka mig en mörkare rosa eller vit - sorttips?
3. Vid min stora gigantiska syrén, vilken skulle ge skugga till fyra-fem på eftermiddagen. Här skulle jag vilja ha en mörkröd pion? Någon som har en favorit i den färgen?
Jag skulle vara tacksam för all hjälp som finns. Hur klarar den vintrarna? Ska jag skydda den på något sätt?
Har ni en favoritpion - delge mig! Jag är för tillfället bara förvirrad i detta överflöd av sorter...
|