Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

Skriv svarNytt inlägg
          > SKötning av bonsai träd!?, hur sköter jag mitt bonsai träd?
          Alexandra_86
          Inlägg 01-06-2007, 20:32
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 16
          Medlem nr: 9 957

För ca 1 månad sen så köpte jag ett bonsai-träd,och nu så börjar det vissna,bladen bara hänger.
          Jag brukar doppa ner bonsaiträdet i en hink med vatten en gång i veckan .
          Vet inte alls hur jag ska sköta det?!
          Är tacksam för all hjälp jag kan få!
          Mvh Alexandra

Citera
          bea
          Inlägg 01-06-2007, 21:07
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 89
          Medlem nr: 2 171

Det beror ju förstås på vad för slags bonsaiträd du har. Jag brukar ställa ner mitt bonsaiträd (som är en fikus) i vatten och låta den stå där och dra till sig all fuktighet den kan. Det viktiga med min bonsai är att den ständigt är fuktig och sen gillar den att stå ljust.

bea

Citera
          Alexandra_86
          Inlägg 02-06-2007, 20:40
          Länk hit: #3

Medlem

Okejj,ja min bonsai är också en ficus.
          men bladen bara hänger på den nu.
          vill inte att den ska dö
          hur ofta ska man sänka ner den i en hink med vatten? och hur länge ska den stå där?
          mvh Alexandra

Citera
          mamamaggan
          Inlägg 02-06-2007, 21:13
          Länk hit: #4

Medlem
          Antal inlägg: 15 810
          Medlem nr: 2 558

Jag har en bonsai , olivträd , som jag vattnar genom att ställe den i en skål med vatten. Vattnet ska inte gå över krukkanten och sedan får den stå där tills jorden känns fuktig. När jorden känns torr igen så gör jag om det hela.

--------------------
          Mälardalen zon 2 - 3

Att känna skuld är att vara human

Citera
          Alexandra_86
          Inlägg 03-06-2007, 08:47
          Länk hit: #5

Medlem

okejj använder ni någon näring till era bonsaier med ?
          Och brukar nu spraya med vatten på bladen?ska jorden uppepå kännas fuktig med alltså?
          Mvh Alexandra

Citera
          bea
          Inlägg 03-06-2007, 19:34
          Länk hit: #6

Medlem
          Antal inlägg: 89
          Medlem nr: 2 171

Jag gör precis som mamamaggan, alltså låter den stå och dra i vatten. Det tar ½ -timme, ungefär, att få den genomfuktad. Jag använder inget gödningsmedel just nu eftersom jag har planterat om den i en lite större kruka. Den kan gärna stå ute nu när det är varmt och soligt. Lycka till.

bea

Citera
          Alexandra_86
          Inlägg 03-06-2007, 20:06
          Länk hit: #7

Medlem

okejj tack för all hjälp.jag har ställit bonsaien i ett ljusare och soligare fönster nu..sen så har jag haft den i en hink med vatten idag med.
          får se om den klarar sig.
          mvh Alexandra

Citera
          Bonsai
          Inlägg 14-09-2007, 13:58
          Länk hit: #8

Medlem
          Antal inlägg: 20
          Medlem nr: 7 745

Bonsai tips från Bonsai &Trädgård

Bonsaier är helt vanliga träd och buskar som tränas till sina vackra former och som hålls i miniatyrstorlek genom en speciell odlingsteknik. En kombination av kontrollerad beskärning och plantering i små krukor
          hämmar hela trädets tillväxt.

Alla bonsaier behöver vattnas och gödslas omsorgsfullt. Vattningen måste ske innan jorden torkat ut, vilket betyder allt från 2 gångar om dagen till 1 gång i veckan beroende på art, trädets storlek och placering. Trädet vattnas på så vis att man ställer det i en balja med vatten så högt att krukan täcks med vatten. Trädet måste stå i vatten så länge att jorden blir ordentligt genomdränkt.

Bonsaiträd beskäres 2-3 ggr/år. Gör du inte det blir det snart en buske i en kruka. Här gäller olika regler för olika arter så det bästa du kan göra är att studera bra bonsaiböcker och ev. gå en nybörjarkurs. Speciella verktyg behövs ej, men riktiga verktyg gör naturligtvis arbetet lättare. En lämplig grund-utrustning är en bonsaitång med snedställda skär, en bonsaisax, en vass kniv och bonsaitråd till att forma trädet.
          Storleken på en bonsai bestämmer du själv. Du kan odla allt från centimeterhöga till meterhöga träd. Man brukar anpassa storleken till sin smak och det utrymmen man har tillgång till.

Omplantering av ej färdigformade bonsaiträd göres enligt följande. Skaffa en bonsaikruka av nästa större storlek, täck hålen i botten med ett nät och lägg ett lager med grovt grus över hela botten. Lyft över bonsaien i den större krukan och fyll på med jord omkring och under rötterna. Var noga med att det ej blir luftfickor, tryck till jorden och vattna ordentligt. Obs! Gödsla inte första månaden efter om-planteringen.
          Använd bonsaijord eller vanlig planteringsjord utblandad med grov sand. De flesta importerade bonsaiar är visserligen planterade i lera men det är den jord som är lämplig i Asiens fuktiga klimat där bonsaierna är framodlade.

Tänk på att alla träd ursprungligen är utomhusträd, så dom behöver så mycket ljus som möjligt för att trivas.

Är din bonsai ett tropiskt lövträd trivs det bäst bland dina vanliga krukväxter. På sommaren trivs det bra utomhus (men ej i direkt sol).

Är det ett barrträd kan du inte odla det inomhus. Barrträd måste få en vinter för att trivas (under 10°C). De tål kyla, men de tål inte vår svenska vinter. En frostfri vinterförvaring är alltså ett måste för att du ska kunna odla barrträd som bonsaier.

Prova gärna att göra bonsaier av våra vanliga svenska träd. Lämpliga arter är bok, ek, björk, gran, en, tall, lärk, idegran, m.fl. Bonsaier av svenska arter måste givetvis stå utomhus året om. Glöm bara inte att skydda dem mot alltför stark kyla på vintern.
          WWW.bonsai.nu

Citera
          Sofiia
          Inlägg 14-09-2007, 17:57
          Länk hit: #9

Medlem
          Antal inlägg: 421
          Medlem nr: 12 286

Hur ser jorden ut? Ofta är den jord som bonsaien köps i lerig och kompakt--> rötterna får inte luft. Så det kan kanske behövas omplantering om du inte har gjort det redan. http://www.bonsaisallskapet.se/ är också en bra sida!

Jag vattnar min så att jag först blöter jorden lite, sedan vattnar jag ordentligt så det kommer vatten ur drenerings hålen. Jag brukar ge 1krm näring/liter vatten ungefär, och varje gång jag vattnar. Så vill den nog också ha vatten var tredje dag ungefär. fast min är inge ficus, så de är kanske annorlunda.

--------------------
          "Omnia mirari etiam tritissima"

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 27-07-2025, 23:08

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon