Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

Skriv svarNytt inlägg
          > Blåst på jordköpet?, förbättra lerjord
          tab
          Inlägg 01-06-2007, 21:26
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 1
          Medlem nr: 9 049

köpte 50 ton "fin fukthållande jord" som visade sig (efter ett enkelt rullprov) vara styv lera. Vi har en grovplannerad tomt, då vi precis byggt hus. Marken är skogsmark och består av typ fin morän, skulle jag kunna tänka mig. Vi ansåg därför oss behöva, dels lite jordutfyllnad och dels jordförbättra. Frågan är om vi blev blåsta med leran vi köpte eller om det kan vara en god idé att försöka blanda leran med existerande jordlager. ELLER om det faktiskt kan vara en idé att lägga ut leran, toppa med grovkornig sand och sedan ett lager på 10-15 cm matjord på det, för att sedan kunna anlägga en "standard" trädgård med lite gräs, buskar och träd (ej trädgårdsland).

Ja, det var en del funderingar, men jag vet inte vem jag ska ventilera dem med... hoppas någon kan komma med lite tips. thanks.gif

Citera
          Pesco
          Inlägg 02-06-2007, 18:49
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 230
          Medlem nr: 2 824

Kanske kan reklamera. Jord och lera är inte samma sak.

Citera
          Digger
          Inlägg 02-06-2007, 19:32
          Länk hit: #3

Medlem
          Antal inlägg: 368
          Medlem nr: 1 011

Har varit i samma sits men lade då medvetet på fukthållade jord ovanpå sprängmassorna och sen ett tjockt lager matjord ovanpå. Då får man gräs och växter som tål torka bättre eftersom det finns fukt kvar under jorden. Dessutom blir det lättare att gräva, man kommer ganska djupt ner innan man når stenarna. Rosorna verkar gilla detta men jag är ingen expert på området. Om man lägger jorden direkt på sprängstenen trillar den bara ner mellan stenarna och försvinner antar jag.

Citera
          tomba
          Inlägg 04-06-2007, 09:16
          Länk hit: #4

Gäster

reklamera helt klart! det du har under är typ samma som du fick.

Citera
          Eva i Västerås
          Inlägg 05-06-2007, 09:18
          Länk hit: #5

Medlem
          Antal inlägg: 1 341
          Medlem nr: 2 208

Styv lera är svårt att få ordning på. Den blir som cement.
          Sand i hjälper inte heller.
          Vi slogs med sån jord i vår förra trädgård. Där var uppfyllt med blålera. ("Prima åkerjord", enligt grannarna, var det köpt som)
          Jorden höll fukt, JA! Det första äppelträdet vi planterade stod i ett vattenhål. Vattnet kunde inte rinna undan, planteringshålet var som en damm med lerväggar.
          Vi har skogsmark i botten, men bitvis är den långt ner, och lerlagret tjockt.

Nej, kan ni reklamera, så gör det. Ni har köpt jord, inte lera!

--------------------
          Hälsningar
          Eva

Citera
          Kalle Mandelstam
          Inlägg 25-06-2007, 08:16
          Länk hit: #6

Medlem
          Antal inlägg: 103
          Medlem nr: 6 542

Varför skulle inte en styv lerjord klassas som jord? Problemet med styv lerjord är att den är väldigt känslig för packning och slitskador och därför väldigt svår att flytta och lägga ut utan att få problem med dräneringen.

Men att inte kalla en styv lera för jord är lite överdrivet tycker jag. Det kan vara en fantastisk jord om den är i gott skick.

--------------------
          Hälsningar från Kalle Balle Äggaskalle

Citera
          cia73
          Inlägg 26-06-2007, 07:53
          Länk hit: #7

Medlem
          Antal inlägg: 231
          Medlem nr: 8 240

Matjord kallas det lager som finns ovanför alven och matjord kan faktiskt bestå av lera eller sand och allt där emellan. När man beställer jord(speciellt när det gäller stora mängder) skulle det vara bra att ha möjlighet att få se på jorden först eller begära en analys av jorden. Om man har fått helt fel jord så blir det väldigt jobbigt att börja byta ut jorden. Tyvärr så är inte alla leverantörer så noga med vad de säljer för jord.

Citera
          Eva i Västerås
          Inlägg 29-06-2007, 19:12
          Länk hit: #8

Medlem
          Antal inlägg: 1 341
          Medlem nr: 2 208

CITAT (Kalle Mandelstam @ 25-06-2007, 09:16) *
          Varför skulle inte en styv lerjord klassas som jord? Problemet med styv lerjord är att den är väldigt känslig för packning och slitskador och därför väldigt svår att flytta och lägga ut utan att få problem med dräneringen.

Men att inte kalla en styv lera för jord är lite överdrivet tycker jag. Det kan vara en fantastisk jord om den är i gott skick.

Men att sälja ren mineraljord utan mull som matjord är falsk marknadsföring, tycker jag!
          Må vara att det kan vara grund att tillverka matjord av, men sådan jord har inte legat överst i något jordskikt, och går inte att hantera utan att blanda upp med avsevärda mängder mullämnen. Det är taget från alvskiktet och väldigt svårhanterligt.
          Den lera vi hade var som sagt ren blålera. Dottern gjorde skålar av den som vi brände i keramikugn!
          Det gör man inte med lerig matjord.

--------------------
          Hälsningar
          Eva

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 27-07-2025, 06:32

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon