Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

Skriv svarNytt inlägg
          > Bästa luckraren och renshackan?, Redskap, vad håller bäst!
          Pher
          Inlägg 26-06-2003, 11:21
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 140
          Medlem nr: 1 649

Halo där igen!

Tänkte investera i en luckrare tror jag det heter, har då sett del den som har tre smala vassa stålpinnar som man "lukrar" med. Har även sett någon variant där det finns som en "rivare som man drar av rötter med" på baksidan av lukraren. Det verkar bra.
          Tänkte alltså använda den till att rensa ogräs med i första hand.

Vilket reskap, japp gärna märke håller ihop bra? Fiskars, Karlstads osv? Kan tillägga att jag kan vara rätt hårdhänt och lätt har sönder saker om de inte är bra kvalitet på dem.

Vad tycker ni om den variant som ex Gardena har där man kan byta ut själva redskapet längst fram? Håller det ihop bra?

Vilka är era erfarenheter?

Mvh

Citera
          Eva Swahn
          Inlägg 26-06-2003, 15:03
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 752
          Medlem nr: 300

Luckrare - en sån som har några spretiga fingrar? Hmm? vad ska du använda den till egentligen eftersom du säger att det finns en variant med "en rivare på baksidan som man drar av rötter med". Ska du använda luckraren till att ta bort ogräs menar du?

För min del tror jag att luckraren är bäst till att luckra med, att göra jorden lucker = "luftig", vända på jord etc. Ett sånt redskap äger inte jag.

När jag tar bort ogräs - lukar jag. Då använder jag ett redskap med rektangulärt skär på. Som jag "skuffar" fram och tillbaka med strax under jordytan. När detta är gjort, väntar jag gärna en dag då det lukade ogräset har vissnat lite. Det är lättare att då se vad som man har fått bort och inte. Sen tar jag en så kallad roskratta som är böjd neråt på ömse sidor av krattan, det är lättade att komma nära buskar och annat, då den inte fastnar så lätt i växterna som en vanlig "fyrkantig"kratta gör.

Andra jordbearbetningsverktyg jag använder är en liten handräfsa, med spretiga, tunna "pinnar" av "ståltråd" böjda som en kratta men i typ "solfjäderform". Den jag har kan jag reglera med att skjuta in pinnarna i handtaget så att spretet kan bli smalare. Det är ett av mina favoritverktyg. Ett annat är en liten handhacka, med rektangulärt skär, som jag använder till allt möjligt. Jag har dessutom ett litet maskrosjärn som ser ut som en ormtunga som jag bänder upp ilskna ögräs med. En smal handspade som jag tycker är suverän är av märket Fiskars och i plast.
          En del trädgårdsbestyr måste göras på alla fyra.

Det redskap du nämner, som har två funktioner på olika sidor, tycker jag inte om. Den funktion man inte använder finner jag bara vara i vägen, ett klumpigt verktyg.

Gardena är ett av de märken som har fiffigheten med att ett handtag har en anslutning där många olika korta redskap går att fästa på. Men jag tycker inte alls att det är så fiffigt. När jag jobbar i trädgården så byter jag redskap hela tiden. Lukar lite, räfsar lite, lukar igen, gräver lite, tar räfsan. Luka, luka, räfsa, krafsa, gräva krafsa, krafsa, sopa, luka, räfsa. Och med mitt arbetssätt skulle jag bli knäpp om jag hela tiden skulle byta "huvud" på redskapet och hålla reda på var de olika grejerna är.

Alla har nog sitt sätt att arbeta i trädgården. Luska ut vilket som passar dig bäst. Stå ut med att göra något felköp. Om du är hårdhänt och även av andra skäl ska du satsa på redskap av god kvaliltet. Att det är tillräckligt långt skaft, inte är för tungt, inga skarvar där du håller händerna, inte rostar alltför lätt osv.

För mig passar Fiskars ergonomiska redskap bra. De har skaft i metall som är lena. Spade och grep har jag funnit av samma märke med lite kortare skaft eftersom jag inte är så lång.

Långskaftade redskap som jag inte kan vara utan är: Fiskars ergonomiska lukjärn, lövräfsa (bred nertill), roskratta i metall av okänt märke, lövräfsa med träskaft, i metall (smal nertill, bara hälften av vanlig), grep och spade av Fiskars med kortare skaft. Piasavakvast av naturmaterial eftersom jag tycker att de i nylon är alldeles för hårda och sprätter iväg det man sopar all världens väg, dessutom kan man sopa gräsmattan vid behov utan att skada den. Alla dessa redskap ligger huller om buller i min trädgård efter en dag av mycket arbete. Sån är jag.

Har du behov av att rensa gräs mellan plattor etc tycker jag att det är bekvämt att ha ett redskap som man kan stå upp och arbeta med. Ett sånt har jag med som ser ut som ett mordvapen.

--------------------
          Eva i zon I

Citera
          Ingrid på Västku...
          Inlägg 27-06-2003, 06:11
          Länk hit: #3

Medlem
          Antal inlägg: 5 498
          Medlem nr: 20

Krafsan Agda :-)

Min bästa luckrare kommer ifårn butiken på Botaniska - den är svindyr, ett amerikanskt märke jag bara sett där, men är superbra!

Det finns en luckrare som ser ut som ett 'O' längst fram - den är bra - kommer inte ihåg vad den heter bara...

Hälsar Ingrid

Citera
          Pher
          Inlägg 27-06-2003, 22:39
          Länk hit: #4

Medlem
          Antal inlägg: 140
          Medlem nr: 1 649

Tack för era svar, speciellt ditt urförliga svar Eva.

Mmm, lukare var en ny grej? De kände jag inte till, skånska kanske? wink.gif
          Här finns Fiskars redskapskatalog (obs rätt stor fil 1Mb)
          http://www.fiskars.se/pdf/Redskapskatalog_...2003_lowres.pdf

Det som jag ska använda den till är en kolonilott. Alltså bara jord. Lotten har inte varit i bruk på 3 år så de fanns regält med ogräs att hitta. De mesta är borta nu. Men de små rackarna kommer igen med hull och hår. Svårt att få upp alla rötter på stora maskrosor osv.

Mmm, precis en sån där rektangulärt skär var det jag menade, de tror jag är bra.
          Än så länge har jag inte ens skaffat någon låda att ha verktygen i så vill försöka hålla mängden nere, då jag får släpa verktygen fram och tillbaka.

Vi får se vad det blir tillslut.

Mvh

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 23-07-2025, 05:23

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon