Min mor har flyttat till en hyreslägenhet med uteplats, vilken lycka! Den lilla minträdgården är omgärdad av en 1,5 m hög spireahäck och den höjden passar utmärkt eftersom hon vill ha inynsskydd. Kruxet är att häcken är minst lika bred då många grenar har lagt sig, den ser överhuvudtaget väldigt risigt och övervuxen ut. Optimalt hade kanske varit en annan typ av häck som inte blev lika bred men tror inte att hon är beredd att lägga tid och pengar på att byrta häck. Återstår att försöka ansa den befintliga häcken. Antar att det bästa vore att skära ner hela häcken ordentligt men då förlorar hon ju insysnskyddet för många år framöver. Kan man beskära hälften av grenarna nu och vänta men den andra hälften ett par år till det har kommit nytt från botten (om det nu gör det?) Antar att man ska beskära någon decimeter över marken men vad händer om jag kapar grenarna ca 50 cm över marken, kommer de att skjuta nytt på den höjden då eller måste det komma nytt från roten? För att få maximal tillväxt antar jag att beskärningen gör ske på vår-vintern? Tips och idéer mottages tacksamt.
--------------------
Odlar i kall zon 3.
|