Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> goda råd, tips om växter till gårdsrabatt
          stadsbo
          Inlägg 02-06-2007, 10:02
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 1
          Medlem nr: 10 819

Är helt ny och okunnig om trädgårdsdling, men ska välja växter till en rabatt (12X1.5 m, höjd ca 25 cm) på gemensam gård i södra Skåne. Rabatten har sol enbart på förmiddagen och ligger mot ett 1,5-2 meter högt plank.

Jord: har ingen aning vad för jord som man använde då rabatten skapades för ett år sedan. Förmodligen en bra jord för ändamålet. Behöver vi göra något åt den i år också?

Klätterväxter: har funderat på klätterhortensia och kaprifol. Klätterhortensia vore väldigt fint, men den får som jag förstår kraftiga rötter. Planerar den i så fall mer än 60 cm från planket, men jag är tveksam om rabatten är för grund för så grova rötter?

Buskar: det finns några buskar redan men har köpt en syrénplanta billigt som jag funderar på att sätta ut. Men den blir 4 m hög och 4 m bre och frågan är återigen om jorden är tillräckligt djup?

Träd: det finns en trädplanta ca 1 meter hög, som planterades förra våren. Den skulle jag vilja flytta - kan man det?
          Skulle också vilja ha någon form av blommande träd som man kunde ha i en kruka stående vid en cafégrupp - är det möjligt och vad för träd kan man tänka sig? Den får ju inte växa sig alltför stor och rötterna ska inte kräva mycket utrymme whistling.gif

Marktäckare: vill gärna ha tips på marktäckare som sprider sig, helst utan att kväva andra inneboende växter, och gärna som doftar framåt kvällen.

Mycket tacksam för tips och råd!

Citera

Inlägg i den här tråden
          stadsbo   goda råd   02-06-2007, 10:02

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 28-06-2025, 21:12

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon