Hej!
Jag har en ring av träd som står längst ner på tomten i ganska oskyddat norrläge. Här vore det så fint att låta någon klätterväxt växa mellan och på träden, eventuellt på en spaljé eller annat klätterställning som jag najar upp mellan träden så att det bildas ett eget litet grönt rum.
Problemet är att det är hemskt skuggigt - det växer darrgräs där, vilket borde ge en aning om hur mörkt det faktiskt är. Jag har funderat på pipranka och murgröna, men känner till mycket lite om vilka sorter man skall välja och vad man skall tänka på vid planteringen och skötseln. Om det mot all förmodan skulle kunna finnas någonting som blommade, vore ju det fantastiskt, men jag vågar väl inte hoppas på det?
Jag vill inte heller att klätterväxten skall kväva träden, men de är verkligen massiva, så jag tror inte att risken är så stor. För att vara på den säkra sidan, går det att klippa bort de översta topparna på växten om jag ser att den börjar klättra upp för långt?
Jag skulle bli enormt tacksam för svar! Klätterväxter är verkligen inte min starka sida.
Bästa hälsningar
Anna
|