Hej!
Min trädgård ligger på det småländska höglandet, i zon 4-5. Vi har totalt negligerat den i flera år i stöten och har ingen möjlighet att vara där på heltid. Under de senaste åren har vi arbetat som besatta med diverse generella upprustningsprojekt, som stängsling, murläggning och allmänt fixande. Nu är det emellertid dags att börja ta sig an grönskan. Det stora problemet är underlaget och växtligheten.
I princip hela tomten verkar bestå av en grässvål genombruten av sega rötter, på ungefär 3 dm. Lyckas man väl gräva sig ner, är det stenhård lerjord i botten, eller på sina ställen lätt, sandig jord. På våren kan det bli riktigt sankt i fruktträdgården.
Den växtlighet som främjas är gräs i mängder, sly, lupiner, nässlor, midsommarblomster/andra ängsväxter och ogräs i parti och minut. Dessutom är jorden ofta lätt stenbunden, samt HELT genombruten av vidriga sorkhål. Att gå i en rak linje genom trädgården utan att falla omkull med ena foten fast förankrad i ett djupt hål, är således en omöjlighet.
Jag skulle gärna vilja ha en relativt välskött gräsmatta, men framför allt plan mark.
Nu är min fråga; var i hela fridens namn skall jag börja?
I fråga om växtligheten: att köra en gräsklippare är bara att glömma. Lie är för svårt och jobbigt. En trädgårdstraktor med slåtterbalk är väl ett alternativ, men det måste i så fall anförskaffas. Skall jag göra allting på en gång, eller satsa på punktinsatser?
I fråga om jorden: Vad kan jag göra för att förbättra jorden? Skall jag bara köpa tolv ton jord, sprida ut överallt och hoppas på det bästa?
Jag blir ytterst tacksam för alla tips och förslag!
Bästa hälsningar
Anna
P.S. - Jag dubbelpostar i två forum, då jag är lite osäker på var frågan bäst passar in; hoppas att det är okay.
|