Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

Skriv svarNytt inlägg
          > Hjälp! Total anarki i den gamla fruktträdgården., Hur gör man en helrenovering?
          annchen
          Inlägg 10-06-2007, 09:51
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 54
          Medlem nr: 10 944

Hej!

Jag hade tänkt hjälpa mina snart hundraåriga fruktträd lite på traven (småländska höglandet, zon 4-5). De är i ruskigt skick!

- Ett äppelträd som inte givit frukt på flera år har fallit. Det ligger ner, men lever fortfarande. Det har blommat fint och jag väntar med spänning på om det blir någon frukt.

- Två äppelträd som bär frukt i ganska stor utsträckning (1) och på stor skala (1) ser otroligt risiga ut. De är alldeles för höga och kronan är helt tät.

- Två äppelträd som aldrig ger mer än ett eller ett par äpplen. Bägge är risiga och grenrika.

- Ett (grå?)päronträd som saknar korsbefruktningsmöjligheter och därför inte ger någon frukt alls.

- Ett plommonträd som ger ganska många, enormt goda plommon.

Marken är ganska sank och jag har inte givit träden någon näring på... hm. Någonsin.

Jag har läst mig till att det vore bra att:

- Ta bort grässvålen runt träden och odla gröngödslingsväxter.

- Beskära måttligt i juli/augusti/september.

- Ympa in en eller två andra päronsorter på trädet (Jag vill inte ha två.)

Men det står olika tips och råd överallt, så jag har ingen aning om vad som gäller. VAR skall jag börja? Hur skall jag göra? Jag har ingen erfarenhet alls av fruktträd!

Med vänliga hälsningar

Anna

Citera
          Åsa, mälardalen ...
          Inlägg 10-06-2007, 13:13
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 18 595
          Medlem nr: 31

Det du kan börja med är att gräva bort grässvålen under träden och blanda in rikligt med kompost och kogödsel (detta bör göras ganska snart man ska ju inte ge fleråriga växter gödning efter midsommar).

De träd som du ser bär mycket frukt (när frukterna är en 3-4cm i diameter) kan du kartgallra ifall du kommer åt frukterna det ska gå runt en knytnäve mellan frukterna.

Att äppelträdet är högt kan man inte göra så mycket åt det är troligtvis satt på en grundstam som ger stora träd och det brukar inte bli så bra att försöka göra träden så mycket mindre, men du kan ju gallra ur hela stora grenar (i aug-sept i torr väderlek)så det kommer in ljus i kronan som skiner på frukterna (det är solen som ger smak och sötma), och en liten bit kan man ju ta ner det i storlek. Låna Nya beskärningsboken av Alm, Vollbrecht och Veltman på biblioteket där finns tydliga instruktioner med bilder hur du tar bort grövre grenar utan att orsaka fläkskador, och det finns även bild på vart man lägger snitten utanför grenkragarna.

Ympa päron gör man på våren då trädet savar (=barken släpper lätt från veden).

--------------------
          Mvh Åsa

Människor kan diskutera, men naturen agerar. (Voltaire)

Citera
          annchen
          Inlägg 10-06-2007, 13:44
          Länk hit: #3

Medlem
          Antal inlägg: 54
          Medlem nr: 10 944

Tack, snälla Åsa - jättebra och informativt svar! blomma.gif

Anna

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 07-07-2025, 20:40

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon